Το Χόλιγουντ έχει υποκύψει σε όλο και μεγαλύτερο βαθμό στην πίεση του κινεζικού καθεστώτος να λογοκρίνει τις ταινίες του, απειλώντας την ελευθερία του λόγου, σύμφωνα με νέα ευρήματα της ομάδας δικαιωμάτων PEN America.
Η έρευνα, που βασίστηκε εν μέρει σε συνεντεύξεις ανθρώπων εκ των έσω στην βιομηχανία του θεάματος, ανέφερε ότι το Πεκίνο έχει χρησιμοποιήσει το δόλωμα της μεγάλης αγοράς της Κίνας για να κάνει τα στούντιο του Χόλιγουντ να λογοκρίνουν ή να αλλάξουν ταινίες — είτε μέσω αιτημάτων άμεσης λογοκρισίας είτε όλο και περισσότερο μέσω εθελοντικής αυτο-λογοκρισίας.
Φέτος, η κινεζική αγορά κινηματογράφου αναμένεται να ξεπεράσει το ταμείο των ΗΠΑ, το οποίο το 2019 ανήλθε σε $11,4 δισεκατομμύρια. Το Πεκίνο επιτρέπει μόνο 34 διεθνείς ταινίες να προβάλλονται στη χώρα κάθε χρόνο.
«Το Πεκίνο έστειλε ένα σαφές μήνυμα στον κόσμο του κινηματογράφου, ότι οι κινηματογραφιστές που επικρίνουν την Κίνα θα τιμωρηθούν, αλλά ότι όσοι ακολουθούν τους περιορισμούς λογοκρισίας θα ανταμειφθούν», αναφέρει η έρευνα «Made in Hollywood, Censored by Beijing», που δημοσιεύθηκε στις 5 Αυγούστου.
«Το Κινεζικό Κομμουνιστικό Κόμμα, στην πραγματικότητα, είναι ένας σημαντικός παράγοντας στο αν μια ταινία του Χόλιγουντ θα είναι κερδοφόρα ή όχι — και τα στελέχη των στούντιο το γνωρίζουν αυτό».
Η έρευνα συγκέντρωσε πολλές περιπτώσεις αυτο-λογοκρισίας του Χόλιγουντ καθώς προσπαθούσε να ευχαριστήσει το καθεστώς. Για παράδειγμα, η σημαία της Ταϊβάν αφαιρέθηκε από το σακάκι του Τομ Κρουζ στην επερχόμενη συνέχεια του «Top Gun» και μια σκηνή από την ταινία με ζόμπι του 2013 «World War Z» άλλαξε για να αφαιρεθεί η αναφορά ότι η Κίνα είναι η προέλευση του ιού που γεννά την επιδημία ζόμπι.
«Ενώ μερικές από αυτές τις αλλαγές μπορεί να φαίνονται ήσσονος σημασίας — η απόκρυψη μιας ταϊβανέζικης σημαίας εδώ ή η αφαίρεση ενός μικρού σημείου πλοκής εκεί — αθροιστικά τέτοια λογοκρισία μειώνει την καλλιτεχνική και πολιτιστική ελευθερία, καταργεί τις φωνές που αντιτίθενται και μπορεί να αλλάξει τις παγκόσμιες αντιλήψεις που διαμορφώνονται από τις ισχυρές ταινίες», δήλωσε ο Τζέιμς Τάγκερ, βασικός συγγραφέας και αναπληρωτής διευθυντής της έρευνας και πολιτικής ελεύθερης έκφρασης στο PEN.
Η προειδοποίηση ήρθε όταν ο Γενικός Εισαγγελέας των ΗΠΑ Γουίλιαμ Μπαρ τον περασμένο μήνα επέκρινε το Χόλιγουντ για «δουλικότητα» προς το κομμουνιστικό καθεστώς για χάρη των κερδών.
«Κάθε χρόνο στα Academy Awards [βραβεία Όσκαρ], οι Αμερικανοί διδάσκονται για το πώς αυτή η χώρα υπολείπεται των ιδανικών κοινωνικής δικαιοσύνης του Χόλιγουντ», δήλωσε ο Μπαρ στις 16 Ιουλίου. «Αλλά το Χόλιγουντ λογοκρίνει τακτικά τις δικές του ταινίες για να κατευνάσει το Κινεζικό Κομμουνιστικό Κόμμα — τον πιο μεγάλο παραβάτη ανθρωπίνων δικαιωμάτων στον κόσμο».
Η πίεση από το Πεκίνο δεν περιοριζόταν σε ταινίες που προορίζονταν για την κινεζική αγορά. Η έρευνα ανέφερε τον Στάνλεϊ Ρόζεν, καθηγητή πολιτικών επιστημών και διεθνών σχέσεων στο Πανεπιστήμιο της Νότιας Καλιφόρνιας, ο οποίος προειδοποίησε ότι το καθεστώς «θα επικεντρωθεί σε οτιδήποτε περιέχει κάτι που σχετίζεται με την Κίνα».
«Μην νομίζετε ότι αν κάνετε κάτι που δεν προορίζεται για την Κίνα, πρόκειται για μια ανεξάρτητη ταινία που προορίζεται για μια μικρή αγορά, και ότι η Κίνα δεν θα δώσει προσοχή και δεν θα βλάψει την καλή ταινία σας. Όλα αυτά θα γίνουν», είπε ο Ρόζεν.
Ένας παραγωγός, ο οποίος εργάστηκε σε πολλά έργα με την υποστήριξη της Κίνας, είπε στην PEN: «Οι περισσότεροι άνθρωποι δεν καίνε την Κίνα, επειδή υπάρχει η ιδέα ότι “δεν θα δουλέψουν ξανά” αν το κάνουν».
Η PEN σημείωσε ότι πολλοί παραγωγοί και σεναριογράφοι μίλησαν στην ομάδα ανώνυμα, φοβούμενοι οικονομικά και επαγγελματικά αντίποινα αν επέκριναν ανοιχτά την αυξανόμενη επιρροή του καθεστώτος στο Χόλιγουντ.
Η έρευνα αναφέρει επίσης ότι οι κοινές παραγωγές μεταξύ αμερικανικών και κινεζικών στούντιο — που επιτρέπουν στο Χόλιγουντ πρόσβαση με διαφορετικό τρόπο στην κινεζική αγορά — έχουν την λογοκρισία ως ενσωματωμένη απαίτηση. Αυτές οι συμπαραγωγές επέτρεψαν στο καθεστώς να προωθήσει το πολιτικό του μήνυμα, ανέφερε. Για παράδειγμα, η ταινία κινουμένων σχεδίων του 2019 «Abominable» δείχνει έναν χάρτη με την «γραμμή εννέα παυλών», την οποία χρησιμοποιεί το καθεστώς για να προωθήσει τις εδαφικές του αξιώσεις στην Θάλασσα της Νότιας Κίνας. Οι αξιώσεις του Πεκίνου αμφισβητούνται από αρκετές χώρες της Νοτιοανατολικής Ασίας και κρίθηκαν παράνομες από ένα διεθνές δικαστήριο το 2016.
Η αυξανόμενη κινεζική επένδυση στο Χόλιγουντ έχει επίσης ασκήσει έμμεση πίεση για να ευχαριστήσει την κινεζική λογοκρισία. «Οι επενδυτές έχουν ισχυρά κίνητρα για να διασφαλίσουν ότι οι συνεργάτες τους στο Χόλιγουντ και το Κεντρικό Τμήμα Προπαγάνδας κοιτάζονται κατευθείαν στα μάτια», αναφέρει η έρευνα.
Ακολουθήστε την Cathy στο Twitter: @CathyHe_ET
Πώς διαφέρει η Epoch Times από άλλες εφημερίδες;
Η Epoch Times είναι η ταχύτερα αναπτυσσόμενη ανεξάρτητη εφημερίδα στην Αμερική. Είμαστε διαφορετικοί από άλλους οργανισμούς μέσων μαζικής ενημέρωσης επειδή δεν επηρεαζόμαστε από καμία κυβέρνηση, εταιρεία ή πολιτικό κόμμα. Ο μόνος μας στόχος είναι να φέρουμε στους αναγνώστες μας ακριβείς πληροφορίες και να είμαστε υπεύθυνοι στο κοινό.
Δεν ακολουθούμε την ανθυγιεινή τάση στο σημερινό περιβάλλον των μέσων ενημέρωσης, της δημοσιογραφίας που έχει μια ατζέντα, και αντ’ αυτού χρησιμοποιούμε τις αρχές μας Αλήθεια και Παράδοση ως πυξίδα.
[give_form id=”3924″]