«Έχετε δει φαντάζομαι την πρώτη σκηνή στην πρόσφατη ταινία του James Bond, “Spectre”; Εκεί όπου ένα ελικόπτερο εκτελεί περιστροφές και loop στον αέρα; Αυτό ήταν ένα από τα δικά μας ελικόπτερα και στα χειριστήρια είναι συνάδελφος μου στην ομάδα μας από τις ΗΠΑ, ενώ το ελικόπτερο είναι όμοιο με αυτό που πετά στην πόλη σας. Έχουμε δύο τέτοια στη ευρωπαϊκή μας βάση στην Αυστρία και δύο στις ΗΠΑ. Είναι τα μόνα με τις εγκρίσεις που απαιτούνται για τέτοια αεροβατικά…».
Ο ήρεμος και χαμογελαστός χειριστής ελικοπτέρων Μίρκο Φλάιμ ξεκινά τη συζήτηση διηγούμενος με υπερηφάνεια μια εμβληματική σκηνή που εκτέλεσαν με μαεστρία οι «εναέριοι κασκαντέρ» της ομάδας The Flying Bulls (Οι Ιπτάμενοι Ταύροι), που ειδικεύονται παγκοσμίως στα εναέρια σόου και τις επιδείξεις πτήσης (airshow και display flying). «Όλα όσα κάνουμε δείχνουν επικίνδυνα, αλλά κάθε λεπτομέρεια μιας εναέριας μανούβρας μας έχει μελετηθεί και προετοιμαστεί με απόλυτη προσοχή στη λεπτομέρεια», προσθέτει ο κος Φλάιμ. Tην ίδια ώρα και λίγο πριν ξεκινήσει το πρόγραμμα του εντυπωσιακού show με το μονοκινητήριο της Formula 1 στο πλακόστρωτο χθες Σάββατο, οι μηχανικοί της ομάδας του Μίρκο ολοκλήρωναν τους τελευταίους ελέγχους στην εναέρια μηχανή με την οποία γυρίζει όλο τον κόσμο.
Χορεύοντας στον αέρα με ένα …κουτί 2400 κιλών
Λίγη ώρα μετά, το βάρους 2.400 κιλών, πρώην ελικόπτερο της Αστυνομίας στρατιωτικών προδιαγραφών BO 105 θα εκτελέσει δύο ακροβατικές πτήσεις μπροστά και πάνω από ένα κατάμεστο παραλιακό μέτωπο. Ο Μίρκο Φλάιμ θα κάνει ελιγμούς που το κοινό σίγουρα αγνοεί πως υπό κανονικές συνθήκες είναι από αδύνατοι έως οριακά επικίνδυνοι για κάθε κοινό χειριστή ελικοπτέρου στον κόσμο.
«Χάρη στις υψηλές προδιαγραφές της ομάδας μας έχω την τύχη να πετώ αυτή την πανέμορφη πτητική μηχανή. Είναι ένα από τα λίγα εγκεκριμένα για αεροβατικές (σ.σ aerobating, από το αέρας + ακροβάτες) πτήσεις ελικόπτερα. Αυτό σημαίνει πως μπορεί να κάνει loops, rolls, backfliping (σ.σ κύκλους, περιστροφές και απότομη πτήση προς τα πίσω) και όσα βλέπει το κοινό από κάτω στον αέρα», εξηγεί ο πεπειραμένος χειριστής. Ο κος Φλάιμ έχει ειδική άδεια για αυτό που αποκαλείται helicopter aerobatics (αεροβατικά ελικοπτέρου), είναι ο μόνος Ιταλός με τέτοια έγκριση για πολιτικά ελικόπτερα και ένας από τους μετρημένους στα δάχτυλα πιλότους ελικοπτέρων που έχει και άδεια για τέτοιες πτήσεις στις ΗΠΑ, την επονομαζόμενη FAA helicopter aerobatics license. Μετά μάλιστα από την συνταξιοδότηση του συναδέλφου του Ζήγκφριντ Σβάρτς, έχει και επιτελικό ρόλο στην ομάδα ως αρχηγός πιλότος και διαχειριστής πτήσεων από τις αρχές του 2023.
Αεροβάτες μετρημένοι στα δάχτυλα
Για ποιο λόγο, όμως, είναι απαραίτητες όλες αυτές οι ειδικές άδειες και τεχνικές προϋποθέσεις; Δεν μπορεί κάθε χειριστής ελικοπτέρου να εκτελέσει τέτοιο εναέριο πρόγραμμα;
«Η διαφορά είναι στον τρόπο με το οποίο πρέπει να πετάμε. Το ελικόπτερο είναι ένα πολύ ευαίσθητο αεροσκάφος, μπορεί να κάνει πολλά πράγματα, είναι όμως ένα ασταθές αεροδυναμικά μέσο. Φυσιολογικά το χειρίζεται κάποιος πιλότος π.χ. σε ρόλο διασωστικό ή στρατιωτικό με πολύ περιορισμένη “πίεση” στα χειριστήρια και προσεκτικές κινήσεις, χιλιοστά κίνησης με το χέρι… Αυτό που εμείς κάνουμε στην αεροβατική πτήση είναι στην ουσία το εντελώς αντίθετο. Κάνουμε full stop (σ.σ δυναμικοί σε ένταση χειρισμοί) με τα χειριστήρια, ώστε αυτό να εκτελέσει έντονες κινήσεις στον αέρα. Είναι υπέροχο να βλέπουμε έτσι το αερόχημα να κάνει λίγο από όλα όσα μπορεί. Είναι υπέροχο για εμένα να είμαι στην εταιρεία. Το συγκεκριμένο ελικόπτερο που ήρθε στη Θεσσαλονίκη είναι το μοναδικό που έχει έγκριση για να κάνει αυτές τις κινήσεις», εξηγεί ο Ιταλός πιλότος που έχει περισσότερες από 5000 ώρες πτήσεις σε ελικόπτερα.
Στη συγκεκριμένη ομάδα βρέθηκε μετά από χρόνια εμπειρίας όταν… άρπαξε μια ευκαιρία, καθώς εμπειρία είναι αποτέλεσμα ετών στον αέρα. «Ήμουν για πολλά χρόνια χειριστής και εκπαιδευτής, μέχρι που μου έγινε κάποια μετά από σύσταση πρόταση να εργαστώ στους “The Flying Bulls”. Ήταν κάτι που, φυσικά, με χαρά αποδέχτηκα!», εξηγεί ο Μίρκο Φλάιμ, που ξεκίνησε να την αεροπορική του εκπαίδευση μόλις αποφοίτησε στα 21 του χρόνια στο Γκράτς της Αυστρίας. Η συγκεκριμένη πρόταση της ομάδας έφερε λοιπόν τον κάτοικο από το Νότιο Τιρόλο και τα εκπαιδευτικά κόκπιτ στην ομάδα το 2012, όπου πέρα από τα ελικόπτερα BO 105 πετά και ελικόπτερα όπως το Bell Cobra, το Bell 47 και το ‘παιδί’ του BO 105, το νεότερο Eurocopter EC135.
Μέχρι και 70 σόου το χρόνο
Η χρονιά για τον κο Φλάιμ και τους συναδέλφους του δεν έχει μόνο τα μετρημένα Red Bull Showrun, όπως αυτό της Θεσσαλονίκης, αλλά μαζί με τους συναδέλφους του έχουν τα καθήκοντα εναέριας μετακίνησης που θα χρειαστεί η ομάδα γενικότερα, όπως και ρόλο ιπτάμενης κάμερας αφού εργάζονται για τις τηλεοπτικές καλύψεις αγώνων στον μηχανοκίνητο αθλητισμό με αγωνιστικά αυτοκίνητα, MotoGP αγώνες, το αυστριακό Γκραν Πρι. Η ομάδα τους έχει και τηλεοπτικό σταθμό και συνεργάζονται, μάλιστα, στις παραγωγές ντοκιμαντέρ και άλλων οπτικουακουστικών παραγωγών σε ρόλο area filming από ψηλά.
«Για όλα τα παραπάνω, αλλά και για ρόλους μάρκετινγκ και βοηθητικούς για σπορ όπως ρίψεις της ομάδας skydiving που έχουμε, διαθέτουμε συνολικά ένα στόλο 40 αεροσκαφών κάθε τύπου για τις 50 με 70 εκδηλώσεις που κάνουμε κάθε χρόνο», εξήγησε ο ο Ιταλός πιλότος δηλώνοντας χαρούμενος που, παρά το πιεστικό του πρόγραμμα, κατάφερε να δει με τους συνεργάτες του την περιοχή.
«Από τον Μάιο μέχρι τον Οκτώβριο έχουμε πολύ δουλειά. Πριν από εδώ, είμασταν στη Ρουμανία και φτάσαμε στη Θεσσαλονίκη για τις προετοιμασίες την περασμένη Δευτέρα. Είχαμε έτσι μέχρι την Πέμπτη μερικές ημέρες ελεύθερες και, ευτυχώς, νοικιάσαμε ένα αυτοκίνητο και κινηθήκαμε αρκετά. Πήγαμε μέχρι και την Χαλκιδική, είδαμε τον τόπο σας εδώ που είναι πραγματικά πολύ όμορφος. Υπέροχος καιρός, υπέροχοι άνθρωποι, υπέροχα εστιατόρια. Δεν υπάρχει κάτι παραπάνω να ζητήσεις!», σχολίασε ο εξειδικευμένος χειριστής ελικοπτέρων πριν ξεκινήσει τις ριψοκίνδυνες πτήσεις της όμορφης ιπτάμενης μηχανής του, με την οποία ενθουσίασε τους χιλιάδες θεατές που κατέκλυσαν το παραλιακό μέτωπο της πόλης.
Του Σωτήρη Κυριακίδη
Επιμέλεια: Αλία Ζάε