Μια φίλη μού ανέφερε πρόσφατα κάποιον που θαύμαζε, παρατηρώντας ότι οι ήρεμοι και μειλίχιοι τρόποι του ήταν πιθανότατα ο λόγος που άνθρωποι από όλο το ιδεολογικό φάσμα τον θεωρούσαν φίλο τους. Να είναι κανείς γνωστός για τέτοια ευγένεια θα έπρεπε να είναι στόχος ζωής για τον καθένα μας, αλλά το να φτάσουμε εκεί είναι πιο εύκολο να το λέμε παρά να το κάνουμε. Η δασκάλα ευγένειας Μπέθανι Φρίσκε προσφέρει πέντε συμβουλές για να μας βοηθήσει να πλοηγηθούμε πολιτισμένα σε νερά διαπραγματευτικής αγένειας και αντιπαράθεσης.
Αποφύγετε τις διαφωνίες
Μην εμπλέκεστε σε αντιπαραθέσεις ή διαφωνίες «σε περιβάλλον όπου οι άλλοι είναι ‘παγιδευμένοι’», όπως π.χ. σε μια δεξίωση γάμου, λέει η κα Φρίσκε. «Αυτή είναι μια ακατάλληλη περίσταση, γιατί αλλάζει όλη τη δυναμική του τραπεζιού». Αν άλλοι επιμένουν πεισματικά σε μια άποψη ή μια διαφωνία, αναζητήστε τρόπους να αλλάξετε συζήτηση ή να βρείτε κάποια σημεία συμφωνίας. «Ο μόνος τρόπος να κερδίσεις μια διαφωνία είναι να την αποφύγεις», λέει, παραφράζοντας τον Ντέιλ Κάρνετζι.
Απαντήστε με ερωτήσεις
Η υποβολή ερωτήσεων όχι μόνο βοηθάει να καταλαγιάσουν οι τεταμένες διαθέσεις, αλλά μπορεί επίσης να αποσπάσει την προσοχή από αγενή σχόλια. «Επιστρέφεις μια ερώτηση πριν απαντήσεις», λέει η κα Φρίσκε, σημειώνοντας ότι η αναζήτηση περισσότερων πληροφοριών συχνά ξεκαθαρίζει τα μπερδέματα που μπορεί να οδηγήσουν ακούσια σε προσβολές. Επιστρέφοντας την ερώτηση «με χιουμοριστικό τρόπο, τούς βοηθάτε να καταλάβουν ότι δεν ήταν και τόσο κατάλληλη»- είναι ένας άλλος τρόπος να αποσπάσουμε την προσοχή και να αφοπλίσουμε τα προσβλητικά λόγια.
Μην είστε απόλυτοι
Μπορούμε να εκφράσουμε τις απόψεις μας, να παρουσιάσουμε τις πεποιθήσεις μας ή να εισάγουμε νέες πληροφορίες σε μια συζήτηση πιο ομαλά αν το κάνουμε με ταπεινότητα. Η κα Φρίσκε προτείνει να ξεκινάμε τις δηλώσεις μας με τη φράση «Μπορεί να κάνω λάθος…». Κάτι τέτοιο χαλαρώνει τους άλλους — ακόμα κι αν δεν έχουμε άδικο — δίνοντάς τους περισσότερο χώρο να αποδεχτούν και να σκεφτούν την άποψή μας.
Εκφράστε ευγνωμοσύνη
Όταν συνειδητοποιείτε ότι εσείς και ο συνομιλητής σας συμφωνείτε ότι… διαφωνείτε, η κα Φρίσκε προτείνει να εκφράσετε ευγνωμοσύνη για να κλείσει η συζήτηση με θετικό τρόπο. Φράσεις όπως «έφερες πολλές ενδιαφέρουσες πληροφορίες», «δεν το είχα σκεφτεί έτσι ποτέ, ευχαριστώ που το επεσήμανες» και «μου έδωσες κάτι να σκεφτώ» είναι εργαλεία που βοηθούν να εξουδετερώσουμε την ένταση.
Παίξτε τον ρόλο του μεσολαβητή
Αν διοργανώνετε μια εκδήλωση και παρατηρήσετε ότι μια συζήτηση εξελίσσεται σε έντονη αντιπαράθεση, είναι εντάξει να παρέμβετε; «Ως οικοδέσποινα, μπορείτε απόλυτα να παρέμβετε», λέει η κα Φρίσκε. «Είναι 100% αποδεκτό και ευγενικό». Προτείνει να προσφέρετε μια δραστηριότητα ή να αλλάξετε το θέμα της συζήτησης, καθοδηγώντας τη μακριά από το ευαίσθητο θέμα που προκαλεί εντάσεις. Οι καλεσμένοι μπορούν να κάνουν το ίδιο, αν και η κα Φρίσκε προτείνει να κατανοήσουν τι συμβαίνει πριν αναμειχθούν.