Κυριακή, 22 Δεκ, 2024
«Ρωμαϊκή Αγορά, Ρώμη», κόσμημα του 19ου αιώνα. Μικρομωσαϊκό ένθετο σε χρυσή καρφίτσα, διακοσμημένη με ακουαμαρίνες και χρυσές γράνες. Από τη συλλογή της Elizabeth Locke. (Μουσείο Καλών Τεχνών Travis Fullerton / Βιρτζίνια)

Αντικρίζοντας την ομορφιά: Μικροί θησαυροί από μεγάλες Ευρωπαϊκές συλλογές

Μετάφραση κειμένου από την σχεδιάστρια κοσμημάτων: Ναταλία Μπασδέκη

Μοναδικοί μικροσκοπικοί θησαυροί του 18ου και του 19ου αιώνα, παρουσιάζονται στην έκθεση με τίτλο “A Return to the Grand Tour” (Μια αναδρομή στη μεγάλη περιήγηση): Μικρομωσαϊκά κοσμήματα από τη συλλογή της Elizabeth Locke στο Μουσείο Τέχνης Gibbes στο Τσάρλεστον της Νότιας Καρολίνας.

«Πλατεία του Αγίου Πέτρου, Ρώμη», 19ος αιώνας. Μικρομωσαϊκό κόσμημα ένθετο σε χρυσό μενταγιόν, με περίγραμμα από μαλαχίτη, κρεμασμένο σε κολιέ από μαλαχίτη. Συλλογή της Elizabeth Locke. (Μουσείο Καλών Τεχνών Travis Fullerton / Βιρτζίνια)

 

Φτιαγμένα από μικροσκοπικά κομμάτια από χρωματιστό γυαλί, τα μωσαϊκά συνθέτουν εκπληκτικές εικόνες, που μοιάζουν σαν να είναι ζωγραφικές, απεικονίζοντας διάφορες θεματολογίες. Τα μικρομωσαϊκά της έκθεσης απεικονίζουν πεμπτουσιακές σκηνές της Ρώμης: τους ανθρώπους, τα τοπία και φυσικά, τη διάσημη αρχιτεκτονική όπως το Κολοσσαίο, την πλατεία του Αγίου Πέτρου και τη Ρωμαϊκή Αγορά.

«Χωρικός με μπαστούνι, Ρώμη» (Peasant Man With Walking Stick, Rome), 19ος αιώνας, από γκραβούρα του Μπαρτολομέο Πινέλι (Bartolomeo Pinelli). Ένθεση μικρομωσαϊκού σε φαρδύ, σφυρήλατο χρυσό βραχιόλι, στολισμένο με μαύρο νεφρίτη και χρυσές γράνες. Συλλογή της Elizabeth Locke. (Μουσείο Καλών Τεχνών Travis Fullerton / Βιρτζίνια)

 

«Άγρια φύση, Ρώμη» (Wilderness, Rome), 19ος αιώνας. Ένθεση μικρομωσαϊκού σε χρυσό μενταγιόν, με χρυσές γράνες με την τεχνική της κοκκίδωσης. Συλλογή της Elizabeth Locke. (Μουσείο Καλών Τεχνών Travis Fullerton / Βιρτζίνια)

 

Μερικά από τα καλύτερα μικρομωσαϊκά έχουν 3.000 έως 5.000 ψηφίδες ανά τετραγωνική ίντσα. Τα μικρομωσαϊκά της έκθεσης έχουν έως 1.400 ψηφίδες ανά τετραγωνική ίντσα.

«Περιστέρια του Πλίνιου» (Doves of Pliny), 19ος αιώνας, από τον Gioacchino Barberi. Ένθεση μικρομωσαϊκού σε μαύρη πλακέτα. Συλλογή της Elizabeth Locke. (Μουσείο Καλών Τεχνών Travis Fullerton / Βιρτζίνια)

Η αγάπη μιας σχεδιάστριας κοσμημάτων για τα μικροψηφιδωτά

Η Locke είναι μια σύγχρονη σχεδιάστρια κοσμημάτων, που ερωτεύτηκε για πρώτη φορά τα ψηφιδωτά ενώ ζούσε στη Φλωρεντία. Το 1989, αγόρασε το πρώτο της ψηφιδωτό: ένα μικρό ορθογώνιο πλακίδιο που απεικόνιζε τον Ναό της Βέστα. Η Locke επαναφέρει το κομμάτι εντάσσοντάς το σε ένα κόσμημα 19 καρατίων σφυρηλατημένο στο χέρι με πέτρες καμπουσόν, σε στυλ νεοκλασικό.

«Παπαγάλος, Ρώμη», 19ος αιώνας. Ένθεση μικρομωσαϊκού σε χρυσό μενταγιόν, διακοσμημένο με πράσινους τσαβορίτες 2 αποχρώσεων. (Μουσείο Καλών Τεχνών Travis Fullerton / Βιρτζίνια)

 

Η Locke έχει στη συλλογή της πάνω από 100 κομμάτια, 92 εκ των οποίων παρουσιάζονται στην έκθεση. Αυτό που κάνει αυτή την έκθεση να ξεχωρίζει είναι η επαναφορά αυτής της μεγάλης γκάμας μικροψηφιδωτών σε συνδυασμό με το νεοκλασικό στυλ της.

Η Locke αξιοποιεί μια παλιά παράδοση. Από τον 17ο έως τον 19ο αιώνα, πλούσιοι Ευρωπαίοι στη μεγάλη περιήγηση τους (Grand Tour) στην Ιταλία, συνήθιζαν να αγοράζουν μικροψηφιδωτά ως κοσμήματα και αναμνηστικά. Μερικές φορές τα μικροψηφιδωτά θα τοποθετούνταν ένθετα σε έπιπλα, ταμπακιέρες ή διακοσμητικά κουτιά. Ένα παράδειγμα του τελευταίου παρουσιάζεται στην έκθεση.

«Κολοσσαίο, Ρώμη», 19ος αιώνας. Ένθεση μικρομωσαϊκού σε μεταλλικό κουτί με σμάλτο. Συλλογή της Elizabeth Locke. (Μουσείο Καλών Τεχνών Travis Fullerton /Βιρτζίνια)

 

«Κολοσσαίο, Ρώμη», 19ος αιώνας. Ένθεση μικρομωσαϊκού σε μεταλλικό κουτί με σμάλτο. Συλλογή της Elizabeth Locke. (Μουσείο Καλών Τεχνών Travis Fullerton /Βιρτζίνια)

 

Πολλά ιταλικά μικρομωσαϊκά εστάλησαν κατευθείαν σε κοσμηματοπωλεία στο Παρίσι και το Λονδίνο για να γίνουν ένθετα σε κοσμήματα. Τα μικρομωσαϊκά κοσμήματα δεν ήταν πολύ διαδεδομένα τη δεκαετία του 1870.

Κατασκευή Μικροψηφιδωτών

Σύμφωνα με ένα βίντεο από το Μουσείο Βικτώρια και Άλμπερτ, ένας καλλιτέχνης μικροψηφιδωτών ενώνει ή συνδυάζει διαφορετικά χρωματιστά ψηφιδωτά πλακίδια για να δημιουργήσει μια ποικιλία χρωμάτων, μοναδικά σε μέγεθος και σχήμα. Στη συνέχεια, ο καλλιτέχνης λιώνει τις ψηφίδες σε ένα μεταλλικό χωνευτήρι και τραβά το λιωμένο γυαλί σε μακριές ράβδους που στερεοποιούνται όταν κρυώσουν. Ο καλλιτέχνης σημαδεύει τις ράβδους και τις σπάει προσεκτικά σε μικροσκοπικά, μακρόστενα κομμάτια.

Στη συνέχεια, ο καλλιτέχνης φτιάχνει μια βάση από μεταλλική πάστα, πάνω στην οποία κάνει το σχέδιο. Έπειτα χρησιμοποιώντας τσιμπίδες, τοποθετεί προσεκτικά κάθε μικροσκοπικό κομμάτι μωσαϊκού στην πάστα.

«Η πεταλούδα που περπατά», 19ος αιώνας, έργο του Τζάκομο Ραφαελί (Giacomo Raffaelli). Ένθεση μικρομωσαϊκού σε χρυσό μενταγιόν με χρυσό πλαίσιο. Συλλογή της Elizabeth Locke. (Μουσείο Καλών Τεχνών Travis Fullerton / Βιρτζίνια)

 

Μόλις ολοκληρωθεί η εικόνα, ο καλλιτέχνης γυαλίζει το μικρομωσαϊκό με ειδικά κεριά και τρίβοντας λειαίνει την επιφάνεια.

Για να μάθετε περισσότερα σχετικά με την έκθεση  “A Return to the Grand Tour”  (Μια αναδρομή στη μεγάλη περιήγηση): Μικρομωσαϊκά κοσμήματα από τη συλλογή της Elizabeth Locke, που διαρκεί έως τις 10 Ιανουαρίου 2021, στο Μουσείο Τέχνης Gibbes. Για περισσότερες πληροφορίες επισκεφθείτε το GibbesMuseum.org

Αυτή η έκθεση διοργανώνεται από το Μουσείο Καλών Τεχνών της Βιρτζίνια, Ρίτσμοντ.

Ακολουθήστε μας στο Facebook @epochtimesgreece

 

Πως μπορείτε να μας βοηθήσετε ώστε να συνεχίσουμε να σας κρατάμε ενημερωμένους

Ποιος είναι ο λόγος που χρειαζόμαστε την βοήθειά σας για την χρηματοδότηση του ερευνητικού ρεπορτάζ μας; Επειδή είμαστε ένας ανεξάρτητος οργανισμός ειδήσεων που δεν επηρεάζεται από καμία κυβέρνηση, εταιρεία ή πολιτικό κόμμα. Από την ημέρα που ξεκινήσαμε, έχουμε έρθει αντιμέτωποι με προσπάθειες αποσιώπησης της αλήθειας κυρίως από το Κινεζικό Κομμουνιστικό Κόμμα. Αλλά δεν θα λυγίσουμε. Η ελληνική έκδοση της Epoch Times βασίζεται ολοκληρωτικά στις γενναιόδωρες συνεισφορές σας για να διατηρήσει την παραδοσιακή δημοσιογραφία ζωντανή και υγιή στην Ελληνική γλώσσα. Μαζί, μπορούμε να συνεχίσουμε να διαδίδουμε την αλήθεια.

Σχολιάστε