Οι καταγγελίες κατά της Cosco από φορείς και κατοίκους για ρύπανση του θαλάσσιου περιβάλλοντος και του αστικού ιστού με βυθοκορήματα που θέτουν σε κίνδυνο τη δημόσια υγεία έχουν έρθει και πάλι στο προσκήνιο.
Σύμφωνα με ανακοίνωση του φορέα Παρατηρητήριο Πειραϊκής, «τα βυθοκορήματα που προκύπτουν κατά τη διαδικασία της βυθοκόρησης του Κεντρικού Λιμένα του Πειραιά, που διενεργείται εδώ και τρεις μήνες, έχουν χαρακτηριστεί ως τοξικά από μελέτες του Πανεπιστημίου Πατρών και του ΕΛΚΕΘΕ, χαρακτηρισμό τον οποίον αποδέχεται ο ΟΛΠ και υιοθετείται και από το Υπ. Περιβάλλοντος μέσω της Απόφασης Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων (ΑΕΠΟ) του 2023».
Πριν από λίγες ημέρες, φορτηγίδα με βυθοκορήματα υπερφορτώθηκε, πήρε κλίση και παρ’ ολίγον να ανατραπεί στην Ε10, θέτοντας σε κίνδυνο την ασφάλεια των εργαζομένων και του περιβάλλοντος. Αποκαλύφθηκε δε η ύπαρξη σχισμένου τρυπημένου πλέγματος, το οποίο προορίζεται να συγκρατεί τα υλικά μέσα στη θάλασσα. Η λύση που δόθηκε, προκειμένου να αποσυμφορηθεί η εν λόγω φορτηγίδα, ήταν – φευ – να πετάξουν τα μαύρα αυτά τοξικά βυθοκορήματα πάλι στη θάλασσα.
Το μέλος του Παρατηρητηρίου Πειραϊκής που βιντεοσκόπησε το όλο εγχείρημα απειλήθηκε από τους εργολάβους της Cosco ότι παραβιάζει τον νόμο περί προσωπικών δεδομένων και με θράσος διαμαρτύρονται στα δικαστήρια ότι δεν τους αφήνουν να κάνουν τη δουλειά τους, σύμφωνα με τα λεγόμενα των μελών του Παρατηρητηρίου Πειραϊκής.
Κατόπιν παράστασης διαμαρτυρίας που πραγματοποιήθηκε στις 12 Ιουλίου από τα μέλη του Παρατηρητηρίου Πειραϊκής, εκπροσώπων εργατικών σωματείων και του εργατικού κέντρου Πειραιά προς το λιμεναρχείο Πειραιά, όπου επιδόθηκε ψήφισμα, οι βυθοκορήσεις έχουν σταματήσει, κανείς όμως δεν έχει αναλάβει την ευθύνη για όσα έγιναν.
Αξίζει δε να μνημονεύσουμε πως πριν από τρεις μήνες με επιστολή στον δήμαρχο Πειραιά, η Cosco απειλούσε τα μέλη του Παρατηρητηρίου Πειραϊκής με μηνύσεις και δήλωνε ότι σέβεται απολύτως το περιβάλλον.
Απόφαση της Kομισιόν προς ΟΛΠ
Μία από τις τέσσερεις δεσμεύσεις που έχει ζητήσει η Κομισιόν από την ΟΛΠ ΑΕ, προκειμένου να συνεχίσει να χρηματοδοτεί το έργο επέκτασης της νέας προβλήτας κρουαζιέρας στη νότια ζώνη του λιμανιού, είναι να μεταφέρονται με πλοιάρια οι επιβάτες των κρουαζιερόπλοιων σε προβλήτα που θα βρίσκεται στο Φάληρο, στο Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας, και από εκεί να μεταβαίνουν με τουριστικά λεωφορεία στα διάφορα αξιοθέατα.
Αυτή η ενέργεια της Ευρωπαϊκής Επιτροπής θα αποσυμφορήσει το λιμάνι του Πειραιά από το κυκλοφοριακό χάος. Το συνολικό κόστος του έργου επιδοτείται κατά 95% από την Ευρωπαϊκή Ένωση και ΟΧΙ από την Cosco. Δηλαδή, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή χρηματοδοτεί με το ποσό των 135 εκατομμυρίων την κατασκευή του νέου λιμανιού στην Πειραϊκή. Εκτός από την προαναφερθείσα δέσμευση, οι άλλες τρεις είναι:
- Επέκταση του επιβατικού σταθμού κρουαζιέρας σε νέα προβλήτα.
- Δημιουργία υποδομών για την ηλεκτροδότηση πλοίων από την ξηρά όταν είναι ελλιμενισμένα. Αυτή είναι η δυσκολότερη προϋπόθεση που θέτει η Επιτροπή, καθώς μέχρι τώρα είχαν προγραμματίσει βάσει του master plan μόνο την αλλαγή καυσίμου σε φυσικό αέριο κι όχι την ηλεκτροδότηση.
- Την αγορά οικολογικών λεωφορείων για τη μεταφορά επιβατών.
Μέχρι σήμερα έχει υλοποιηθεί το 25% του έργου με το ύψος των κονδυλίων που έχουν απορροφηθεί μέχρι την 31η Δεκεμβρίου 2023 να ανέρχεται στα 41 εκατομμύρια ευρώ.
Τα αιτήματα και οι ανησυχίες Αμερικανών και Γερμανών σχετικά με την ασφάλεια και το περιβάλλον
Οι Αμερικανοί υποστηρίζουν ότι ο νέος τερματικός σταθμός κρουαζιέρας και η ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη επιβαρύνουν υπερβολικά το περιβάλλον της πόλης του Πειραιά και του Περάματος, και ότι ο ΟΛΠ δεν λαμβάνει καμία μέριμνα για την προστασία των κατοίκων.
Αξίζει δε να σημειωθεί ότι στελέχη των υπηρεσιών ασφαλείας των ΗΠΑ, της Γερμανίας και άλλων ευρωπαϊκών κρατών που έχουν λιμάνια μέσω των οποίων διακινούνται κοντέινερ που προέρχονται από τον τερματικό σταθμό του Πειραιά ζητούν συνεχώς από το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και από το Αρχηγείο του Λιμενικού Σώματος να αναλάβουν πρωτοβουλίες, ώστε ο ΟΛΠ να λάβει μέτρα για ελέγχους ασφαλείας, εξαιτίας της απουσίας υποδομών ελέγχου των κοντέινερ και μη εφαρμογής του Διεθνούς Κώδικα Ασφάλειας Πλοίων και Λιμένων.
Το θέμα του ελέγχου των εμπορευματοκιβωτίων τίθεται συνεχώς στην κινεζική πλευρά, χωρίς όμως να έχει υπάρξει κάποια απάντηση μέχρι σήμερα.
Το λιμάνι του Πειραιά είναι πλέον ιδιωτική εταιρεία, αφού το 67% του λιμανιού ανήκει πλέον στην Cosco, και η ελληνική πλευρά κάνει ό,τι μπορεί για να καλύψει έστω και ένα μικρό μέρος των ελέγχων.
Πηγές: Παρατηρητήριο Πειραϊκής, 902.gr, reporter.gr, newmoney.gr