Τη Δευτέρα 29 Οκτωβρίου, ιταλικό δικαστήριο απέρριψε το κυβερνητικό σχέδιο ανέγερσης τεράστιας γέφυρας που προορίζεται να συνδέσει τη Σικελία με την ηπειρωτική χώρα.
Η κατασκευή μιας γέφυρας πάνω από το Στενό της Μεσσήνης αποτελεί βασικό στόχο για την πρωθυπουργό Τζόρτζια Μελόνι. Ωστόσο, το Ελεγκτικό Συνέδριο αρνήθηκε να εγκρίνει το έργο ύψους 13,5 δισ. ευρώ, εκδίδοντας σύντομη ανακοίνωση χωρίς να παραθέτει τους λόγους της απόφασης.
Στη συνέχεια, το Ελεγκτικό Συνέδριο διευκρίνισε ότι η απόρριψή του βασίστηκε σε καθαρά νομικές πτυχές της απόφασης CIPAS σχετικά με το οικονομικό και χρηματοδοτικό σχέδιο της γέφυρας.
Τόνισε ότι η απόφασή του δεν εστίασε στην σκοπιμότητα ή την αξία του έργου, υπογραμμίζοντας πως «ο σεβασμός της νομιμότητας αποτελεί ουσιώδη προϋπόθεση για τη νομιμότητα της δημοσιάς δαπάνης», την οποία εποπτεύει το Ελεγκτικό Συνέδριο σύμφωνα με το Σύνταγμα.
Στην ανακοίνωση προστίθεται ότι «οι αποφάσεις και κρίσεις του Ελεγκτικού Συνεδρίου ασφαλώς δεν είναι απρόσβλητες από κριτική, η οποία όμως οφείλει να διατυπώνεται με σεβασμό προς το έργο των δικαστών». Η πλήρης αιτιολόγηση της απόφασης αναμένεται να δημοσιευθεί εντός 30 ημερών.
Η Μελόνι αντέδρασε έντονα, χαρακτηρίζοντας την απόφαση «απαράδεκτη υπέρβαση αρμοδιοτήτων» και διαμήνυσε ότι το έργο θα συνεχιστεί.
Σε ανάρτησή της στο X ανέφερε: «Η άρνηση του Ελεγκτικού Συνεδρίου να καταχωρίσει την απόφαση CIPAS σχετικά με τη γέφυρα είναι μια ακόμη απόπειρα επικάλυψης αρμοδιοτήτων όσον αφορά στις επιλογές της κυβέρνησης και του κοινοβουλίου».
Επέκρινε μάλιστα ως «μικροπρέπεια» τις αιτιάσεις του δικαστηρίου, σχολιάζοντας πως «μία από τις επικρίσεις αφορούσε τη διαβίβαση ογκωδών εγγράφων μέσω συνδέσμων, λες και οι λογιστικοί δικαστές αγνοούν την ύπαρξη των ηλεκτρονικών υπολογιστών».
Ο υπουργός Μεταφορών και αντιπρόεδρος της κυβέρνησης, Ματέο Σαλβίνι, θερμός υποστηρικτής του έργου, καταφέρθηκε επίσης κατά της απόφασης, κάνοντας λόγο για «σοβαρό πλήγμα για τη χώρα και πολιτική επιλογή αντί για νηφάλια τεχνική κρίση». Σε δήλωσή του στο X, τόνισε: «Είμαστε αποφασισμένοι να εξετάσουμε κάθε δυνατό δρόμο για να ξεκινήσουν τα έργα. Συνεχίζουμε».
Αν και η απόρριψη του Ελεγκτικού Συνεδρίου δεν «μπλοκάρει» οριστικά το έργο, είναι πιθανό να προκαλέσει σημαντικές καθυστερήσεις και ίσως να απαιτήσει νέα ψηφοφορία στη Βουλή για την υπέρβαση των ενστάσεων του δικαστηρίου.
Το όραμα για μια γέφυρα που θα διασχίζει το Στενό της Μεσσήνης χρονολογείται ήδη από την εποχή της Ρωμαϊκής Δημοκρατίας.
Το σχέδιο έχει εγκριθεί και ακυρωθεί επανειλημμένα από το 1969, όταν η ιταλική κυβέρνηση προκήρυξε για πρώτη φορά σχετικό διαγωνισμό. Η κυβέρνηση της Μελόνι επανέφερε την πρωτοβουλία το 2023, εξασφαλίζοντας έγκριση του υπουργικού συμβουλίου στις 6 Αυγούστου.
Η δημόσια συζήτηση γύρω από το έργο εστιάζει σε ανησυχίες για σεισμικούς κινδύνους, το υψηλό κόστος και τον φόβο ότι η μαφία της Σικελίας και της Καλαβρίας θα αποσπάσει κονδύλια από το έργο.
Προκαταρκτικές εργασίες είχαν προγραμματιστεί να αρχίσουν το φθινόπωρο, με την κύρια κατασκευή να ξεκινά το 2025 και την ολοκλήρωση να τοποθετείται μεταξύ 2032 και 2033. Η γέφυρα, μήκους 3,7 χιλιομέτρων, ενδέχεται να καταρρίψει το παγκόσμιο ρεκόρ για μεγαλύτερο ενιαίο άνοιγμα, που σήμερα κατέχει η τουρκική γέφυρα Τσανάκαλε 1915, η οποία ολοκληρώθηκε το 2022.
Με την συμβολή των Κρις Σάμερς και Associated Press
 
											







