Κατά τη διάρκεια της 20ής συνόδου κορυφής της Ομάδας των 20 (G20) στο Νέο Δελχί, ανακοινώθηκε μια νέα πολυποίκιλη διασύνδεση και μια νέα οικονομική οδός με την ονομασία IMEC (India-Middle East-Europe Economic Corridor) , η οποία πρόκειται να συνδέσει την Ινδία, τη Σαουδική Αραβία, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, την Ιορδανία, το Ισραήλ και την Ευρωπαϊκή Ένωση μέσω μιας σειράς ναυτιλιακών λιμένων και σιδηροδρομικών διαδρομών.
Στο πρώτο μέρος του άρθρου, το έργο αφ’ ενός εξετάστηκε σε αντιπαραβολή με την κινεζική πρωτοβουλία «Ένας δρόμος, μία ζώνη» και αφ’ ετέρου παρουσιάστηκε μέσα από το πρίσμα των σχέσεων των εμπλεκόμενων χωρών.
Αλλάζοντας τη γεωπολιτική ισορροπία
Η νέα αναδυόμενη και πολλά υποσχόμενη γεωπολιτική σχέση μεταξύ του αραβικού κόσμου και του Ισραήλ λόγω της Συμφωνίας του Αβραάμ και της «Τετράδας της Μέσης Ανατολής» προκάλεσε μεγάλο ενθουσιασμό για τις ευκαιρίες που προσφέρει η IMEC. Η οδός, με τη σειρά της, υπόσχεται περισσότερους γεωπολιτικούς μετασχηματισμούς στο μέλλον, σύμφωνα με τους εμπειρογνώμονες.
Ο κος Παντ τη χαρακτήρισε «μετασχηματιστική» επειδή, όπως είπε, «πατά πάνω σε ορισμένες σημαντικές γεωπολιτικές διαχωριστικές γραμμές στην περιοχή και πέραν αυτής».
«Για τις χώρες της MΑΒΑ [Μέση Ανατολή και Βόρεια Αφρική], πρόκειται για τη διατήρηση της σημασίας τους σε ένα μεταβαλλόμενο γεωπολιτικό τοπίο. Η Σαουδική Αραβία φιλοδοξεί να μετατρέψει ολόκληρη την περιοχή σε μια νέα Ευρώπη», δήλωσε στην Epoch Times μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ο Ακίλ Ράμες, ανώτερος συνεργάτης του Φόρουμ του Ειρηνικού με έδρα τη Χονολουλού.
Για ένα τόσο φιλόδοξο σχέδιο όπως το IMEC, σύμφωνα με τον Ράμες, η Σαουδική Αραβία πρέπει να μετατραπεί από πετρελαιοπαραγωγό κράτος σε μια καλά διαφοροποιημένη οικονομία που θα γίνει ζωτικός κόμβος σε αλυσίδες αξίας προηγμένης και κρίσιμης τεχνολογίας, με έμφαση σε αυτήν της καθαρής ενέργειας.
Ο Δρ Άρχα την παρομοίασε με το Ντουμπάι που μετατρέπεται στη «Σιγκαπούρη» της Μέσης Ανατολής.|
Για την Ινδία, σημαίνει αυξημένο εμπόριο με τη Μέση Ανατολή και την Ευρώπη και περισσότερες αγορές για τους ενεργειακούς γίγαντες της.
Για τα ευρωπαϊκά έθνη, είναι διαφοροποίηση. «Έχουν [πάρει] τα μαθήματά τους από τη σύγκρουση Ρωσίας-Ουκρανίας», είπε.
Σύμφωνα με αναφορές, η σιδηροδρομική διάβαση του Κόλπου θα βοηθήσει ιδιαίτερα την Ινδία, καθώς θα μειώσει τον εμπορικό χρόνο μεταξύ Ινδίας και Ευρώπης κατά 40%.
Ο κος Παντ δήλωσε ότι η Ινδία έχει ήδη δείξει ότι δεν είναι αρνητική στη «γεωπολιτική αναδιάταξη», καθώς και στο να λειτουργήσει περαιτέρω ως χερσαία γέφυρα μεταξύ της ανατολικής και της δυτικής περιφέρειας με την ενσωμάτωση της νοτιοανατολικής Ασίας.
Ωστόσο, ο κος Ράμες προειδοποίησε ότι η πολιτική κατάσταση με τη Βιρμανία είναι συγκρουσιακή και ότι μια εμπορική συμφωνία ASEAN-Ινδίας δεν λειτούργησε υπέρ της Ινδίας, διότι εκτόξευσε μόνο το εμπορικό έλλειμμα της Ινδίας με την περιοχή.
Για τον κο Κεχιτσιάν, η IMEC δείχνει ότι η Σαουδική Αραβία αναδεικνύεται σε κράτος-κλειδί στις περιφερειακές και διεθνείς υποθέσεις, με τις τελευταίες συμφωνίες της με την Ινδία, τις Ηνωμένες Πολιτείες και την Ευρωπαϊκή Ένωση να συμβάλλουν σημαντικά προς αυτή την κατεύθυνση. Είπε ότι το Ριάντ είναι αισιόδοξο για περαιτέρω εξελίξεις.
«Μπορεί να οδηγήσει στην ένταξη του Ριάντ στην Τετράδα (Quad) της Μέσης Ανατολής, αν και αυτή η διαδικασία θα απαιτήσει τροποποιήσεις, καθώς η Σαουδική Αραβία αγωνιά να προστατεύσει τα μακροπρόθεσμα συμφέροντά της στον αραβικό κόσμο, κάτι που απαιτεί μια ικανοποιητική λύση στο παλαιστινιακό ζήτημα. Αυτή η διαδικασία είναι αργή και θα πάρει χρόνο», δήλωσε.
Ταυτότητα και ιστορικοί δεσμοί
«Είναι κατανοητό ότι η IMEC δεν θα είναι μόνο μια εμπορική οδός, αλλά και μια πνευματική επίσης», ανέφερε προσθέτοντας ότι το κλειδί θα είναι η ποιότητα του κοινωνικού κεφαλαίου και η εργασία που θα παραχθεί μέσω της σύνδεσης. Μίλησε επίσης για τη σημασία της οδού σε σχέση με την Αφρική και τους πόρους της, ιδίως τη σοφία των λαών της.
Ο Δρ Κρίστοφερ Έιμπραχαμ, διευθύνων σύμβουλος και επικεφαλής της Σχολής Σ.Π. Παγκόσμιας Διοίκησης στο Ντουμπάι, αναφέρθηκε στην παγκόσμια παραγωγή και τις αλυσίδες εφοδιασμού που ελέγχονται από την Κίνα και στην ανάγκη για πιο αποδοτικές και καινοτόμες εναλλακτικές, ανάγκη η οποία ικανοποιήθηκε μερικώς κατά τη διάρκεια της πανδημίας.
Πρόσθεσε δε ότι «η οδός θα συμβάλλει στην εμπορική και επενδυτική απεξάρτηση των χωρών του Κόλπου από την Κίνα».
Ο κος Σιντάρτα, ο οποίος οραματίζεται την Ινδία να οικοδομεί ένα παγκόσμιο κοινωνικό κεφάλαιο, είπε ότι η Ινδία είναι πιο αξιόπιστη από την Κίνα, κάτι που της δίνει ένα γεωπολιτικό πλεονέκτημα στην περιοχή, και μπορεί να βοηθήσει την IMEC να χτίσει μια «οικονομική οδό με υπεραξία».
Της Venus Upadhayaya
Επιμέλεια: Αλία Ζάε