Σε μια κίνηση που θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως κρίσιμη καμπή, η Walmart επέτρεψε επισήμως στους τρίτους εμπόρους της να χρησιμοποιούν τις logistics υπηρεσίες της Amazon για την εκπλήρωση παραγγελιών μέσω του Amazon Multi-Channel Fulfillment (MCF). Αυτή η στρατηγική αλλαγή ανατρέπει πολυετή πολιτική της Walmart, καθώς προηγουμένως οι έμποροι αντιμετώπιζαν ενδεχόμενη αναστολή τους για χρήση των υπηρεσιών της Amazon, ακόμα και όταν προσπαθούσαν να αποκρύψουν τα διακριτικά της Amazon.
Η συμφωνία, που εξαγγέλθηκε τον Σεπτέμβριο 2025, επιτρέπει στους πωλητές να χρησιμοποιούν τον ίδιο κατάλογο με τα κέντρα της Amazon για να εκπληρώνουν παραγγελίες από Walmart, Shopify, SHEIN και άλλες ανταγωνιστικές πλατφόρμες. Οι έμποροι που χρησιμοποιούν το MCF αναφέρουν κατά μέσο όρο 19% αύξηση στις πωλήσεις και βελτιωμένη διαχείριση αποθεμάτων.
Οι παραγγελίες πρέπει να παραδίδονται σε ουδέτερα πακέτα, χωρίς λογότυπα ή εμπορικά σήματα της Amazon. Όσον αφορά τις χρεώσεις, η Amazon έχει καταργήσει την επιβάρυνση 5% για χρήση εναλλακτικών μεταφορέων μέχρι τις 14 Ιανουαρίου 2026, καθιστώντας την υπηρεσία οικονομικότερη.
Αυτή η κίνηση αντανακλά μια βαθύτερη μεταβολή στη στρατηγική σκέψη και των δύο εταιρειών. Όπως εξήγησε ο Πήτερ Λάρσεν, αντιπρόεδρος της Amazon Multichannel Commerce, «είναι δυνατό να ανταγωνιζόμαστε ως σημεία πώλησης αλλά να συνεργαζόμαστε στο επίπεδο των υπηρεσιών προς τους εμπόρους». Η Amazon στοχεύει να διευρύνει το πεδίο των δραστηριοτήτων της, προσθέτοντας τον εφοδιασμό της αλυσίδας παραγωγής στον τομέα των λιανικών πωλήσεων, παρόμοια με τη στρατηγική του AWS που ελέγχει την υποδομή ανεξάρτητα από τις εφαρμογές που τρέχουν πάνω της.
Από την πλευρά της Walmart, η κίνηση αποτελεί πραγματιστική προσέγγιση. Όπως τονίζει ο αναλυτής Νηλ Σώντερς, «γιατί η Walmart να επανεφεύρει τον τροχό όταν υπάρχει ήδη;». Η κατασκευή παγκόσμιων δικτύων είναι κοστοβόρα και χρονοβόρα, ενώ η αξιοποίηση της υποδομής της Amazon προσφέρει άμεσα οφέλη στους πωλητές που τη χρησιμοποιούν.
Η Amazon διαχειρίζεται ήδη πάνω από 5 δισεκατομμύρια προϊόντα μέσω του logistics δικτύου της το 2025, εξυπηρετώντας πάνω από 600.000 ανεξάρτητους πωλητές. Το MCF υποστηρίζει τώρα παραγγελίες από eBay, Etsy, Temu, TikTok Shop, Walmart, Shopify και σύντομα SHEIN, δημιουργώντας ένα ενοποιημένο οικοσύστημα παράδοσης.
Οι πωλητές που χρησιμοποιούν το FBA και MCF μαζί παρουσιάζουν 19% λιγότερη εξάντληση αποθεμάτων και 12% αυξημένο δείκτη ανακύκλωσης αποθέματος, αποδεικνύοντας την αποτελεσματικότητα του μοντέλου κοινής χρήσης αποθεμάτων.
Οι παραδοσιακές γραμμές ανταγωνισμού θολώνουν, με τις εταιρείες να συνεργάζονται σε κάποιους τομείς ενώ ανταγωνίζονται έντονα σε άλλους. Η Amazon εδραιώνει τη θέση της ως πάροχος υποδομής, ενώ η Walmart εστιάζει στην ενίσχυση των δυνατοτήτων των εμπόρων της, δημιουργώντας μια αμοιβαία επωφελή κατάσταση, θετική και για τους καταναλωτές, αφού προσφέρει ταχύτερες και πιο αξιόπιστες παραδόσεις.
Μια εκθαμβωτική πορεία
Η Amazon έχει καταφέρει να δημιουργήσει ένα από τα πιο ισχυρά και διαφοροποιημένα επιχειρηματικά οικοσυστήματα του σύγχρονου κόσμου. Από τα 638 δισεκατομμύρια δολάρια συνολικών εσόδων, η εταιρεία έχει κατανείμει τη δύναμή της σε πολλαπλούς τομείς: ηλεκτρονικό εμπόριο (63,2% των εσόδων), υπηρεσίες cloud (16,9%), διαφήμιση (8,8%) και συνδρομές (7%).
Η στρατηγική υπεροχή της Amazon βασίζεται σε τρεις πυλώνες: την αριστεία στα logistics που επαναπροσδιορίζει τις προσδοκίες παράδοσης, την τεχνολογική καινοτομία που οδηγεί την cloud επανάσταση, και το πελατοκεντρικό μοντέλο που τροφοδοτεί την αφοσίωση μέσω του Prime.
Ενώ η ανταγωνιστική πίεση εντείνεται από εταιρείες όπως η Walmart στο λιανεμπόριο, η Microsoft στο cloud, και οι κινεζικές πλατφόρμες στις online αγορές, η Amazon συνεχίζει να προσαρμόζεται και να εξελίσσεται. Η μετάβασή της από τις λιανικές πωλήσεις σε πάροχο υποδομών και διαφημιστική πλατφόρμα αποδεικνύει την ικανότητα της να επαναπροσδιορίζει τον ρόλο της στο ψηφιακό οικοσύστημα.
Η Amazon έχει μετεξελιχθεί από ένα απλό διαδικτυακό βιβλιοπωλείο σε μία από τις ισχυρότερες εταιρικές δυνάμεις του πλανήτη, με έσοδα που έφτασαν τα 638 δισεκατομμύρια δολάρια το 2024. Η μετοχή της εταιρείας AMZN έχει παρουσιάσει αξιοσημείωτη απόδοση, με ετήσια αύξηση 44% το 2024, ξεπερνώντας κατά πολύ τον δείκτη S&P 500.
Το καθαρό κέρδος αυξήθηκε κατά 95% το 2024, φτάνοντας τα 59,2 δισεκατομμύρια δολάρια, από 30,4 δισεκατομμύρια το 2023.
Το λειτουργικό περιθώριο κέρδους βελτιώθηκε δραματικά από 2,38% το 2022 σε 10,75% το 2024, αντανακλώντας την αποτελεσματικότερη διαχείριση κόστους και τη μεγαλύτερη συνεισφορά των υψηλού περιθωρίου τομέων όπως το AWS και η διαφήμιση.
Τα λειτουργικά έσοδα αυξήθηκαν σε 68,6 δισεκατομμύρια δολάρια το 2024, με το AWS να συνεισφέρει 36,4 δισεκατομμύρια δολάρια και περιθώριο 37%. Ο τομέας της Βόρειας Αμερικής παρουσίασε λειτουργικά κέρδη 25 δισεκατομμυρίων δολαρίων, αύξηση 68% ετησίως.
Η εντυπωσιακή της πορεία αντανακλά τη στρατηγική διαφοροποίηση της εταιρείας και την κυριαρχία της σε τομείς-κλειδιά του ψηφιακού οικοσυστήματος.