Παρασκευή, 06 Ιούν, 2025
(Peter Cziborra/Reuters)

Η Boeing υπογράφει συμφωνία μη δίωξης 1,1 δισεκατομμυρίου δολαρίων για την υπόθεση συντριβής του 737 MAX, παραδέχεται απάτη

Η παραδοχή της απάτης επιτρέπει στην Boeing να αποφύγει την ποινική δίωξη για τα δυστυχήματα του 2018 και του 2019 που στοίχισαν τη ζωή σε 346 ανθρώπους.

Η Boeing υπέγραψε συμφωνία 1,1 δισεκατομμυρίου δολαρίων με το υπουργείο Δικαιοσύνης (DOJ) των ΗΠΑ που επιτρέπει στον αεροδιαστημικό γίγαντα να αποφύγει την ποινική δίωξη για εξαπάτηση των ομοσπονδιακών ρυθμιστικών αρχών πριν από δύο θανατηφόρες συντριβές αεροσκαφών 737 MAX.

Σύμφωνα με μια τελική συμφωνία μη δίωξης, που υπογράφηκε στις 29 Μαΐου και αποκαλύφθηκε σε κατάθεση της 4ης Ιουνίου στην Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς (SEC), η Boeing παραδέχτηκε ότι συνωμότησε για να εξαπατήσει την Ομοσπονδιακή Διοίκηση Αεροπορίας (FAA) και συμφώνησε να καταβάλει σχεδόν μισό δισεκατομμύριο δολάρια στις οικογένειες των 346 θυμάτων των συντριβών, μαζί με πρόσθετα πρόστιμα και επενδύσεις στην ασφάλεια και τη συμμόρφωση.

Η συμφωνία, η οποία αναμένει την τελική δικαστική έγκριση, απαιτεί από την Boeing να καταβάλει 487,2 εκατομμύρια δολάρια σε πρόστιμα, να δημιουργήσει ένα νέο ταμείο αποζημίωσης θυμάτων ύψους 444,5 εκατομμυρίων δολαρίων και να επενδύσει 455 εκατομμύρια δολάρια στην ενίσχυση των προγραμμάτων συμμόρφωσης και ασφάλειας. Στο πλαίσιο της συμφωνίας, το διοικητικό συμβούλιο της εταιρείας πρέπει επίσης να συναντηθεί απευθείας με τις οικογένειες των θυμάτων των συντριβών. Τα μισά από τα πρόστιμα έχουν ήδη καταβληθεί βάσει συμφωνίας του 2021.

Oil-painting-ntdtv

Η συμφωνία επιτρέπει στην Boeing να αποσύρει μια προηγουμένως υποβληθείσα παραδοχή ενοχής, μια διάταξη που έχει προκαλέσει αντιρρήσεις από οικογένειες θυμάτων που σκοτώθηκαν στις συντριβές του 2018 και του 2019.

Το υπουργείο Δικαιοσύνης των ΗΠΑ υπέβαλε αίτηση απόρριψης της υπόθεσης κατά της Boeing, σύμφωνα με δικαστικό έγγραφο της 2ας Ιουνίου. Ο περιφερειακός δικαστής των ΗΠΑ Ρηντ Ο’Κόννορ εξέδωσε εντολή την ίδια ημέρα ακυρώνοντας τη δίκη, η οποία είχε προγραμματιστεί να ξεκινήσει στις 23 Ιουνίου.

Η παραδοχή εγκληματικής συμπεριφοράς από την Boeing σηματοδοτεί μια σπάνια δημόσια παραχώρηση από μια μεγάλη εταιρεία και επιτρέπει στους εισαγγελείς να υποβάλουν εκ νέου κατηγορίες εάν η εταιρεία παραβιάσει τη συμφωνία.

Ο κατασκευαστής αεροπλάνων κατηγορήθηκε ότι παραπλάνησε την FAA σχετικά με κρίσιμα χαρακτηριστικά του 737 MAX πριν το αεροσκάφος λάβει πιστοποίηση πτήσης. Η εταιρεία δεν ενημέρωσε ούτε την FAA ούτε τους πιλότους των αεροπορικών εταιρειών σχετικά με ένα νέο σύστημα ελέγχου πτήσης — γνωστό ως Σύστημα Επαύξησης Χαρακτηριστικών Ελιγμών (MCAS) — το οποίο θα μπορούσε να σπρώξει αυτόματα τη μύτη του αεροπλάνου προς τα κάτω εάν λάμβανε από έναν μόνο αισθητήρα δεδομένα που υποδείκνυαν πιθανή απώλεια στήριξης.

Το σύστημα MCAS έπαιξε κεντρικό ρόλο σε δύο θανατηφόρα δυστυχήματα στην Ινδονησία και την Αιθιοπία, όπου λανθασμένες μετρήσεις αισθητήρων ενεργοποίησαν την εντολή πτώσης της μύτης και οι πιλότοι δεν μπόρεσαν να ανακτήσουν τον έλεγχο. Μετά το δεύτερο δυστύχημα το 2019, οι αεροπορικές αρχές καθήλωσαν το 737 MAX μέχρι η Boeing να επανασχεδιάσει το λογισμικό.

Το 2021, το υπουργείο Δικαιοσύνης κατηγόρησε την Boeing για συνωμοσία για την εξαπάτηση της FAA, ισχυριζόμενο ότι η εταιρεία είχε αποκρύψει βασικές πληροφορίες σχετικά με το σύστημα MCAS και είχε παραπλανήσει τις ρυθμιστικές αρχές σχετικά με το απαιτούμενο επίπεδο εκπαίδευσης των πιλότων. Οι εισαγγελείς συμφώνησαν να αναβάλουν την κατηγορία βάσει συμφωνίας που απαιτούσε από την Boeing να πληρώσει 2,5 δισεκατομμύρια δολάρια — συμπεριλαμβανομένου ενός ποινικού προστίμου 243,6 εκατομμυρίων δολαρίων — και να εφαρμόσει μεταρρυθμίσεις για την αποτροπή μελλοντικών παραβιάσεων των ομοσπονδιακών νόμων κατά της απάτης.

Ωστόσο, το 2023, οι ομοσπονδιακοί εισαγγελείς κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι η Boeing είχε παραβιάσει τους όρους της συμφωνίας αναβολής της δίωξης, μη πραγματοποιώντας τις συμφωνηθείσες μεταρρυθμίσεις. Τον Ιούλιο του 2024, η Boeing αποφάσισε να δηλώσει ένοχη για την αρχική κατηγορία για κακούργημα, προκειμένου να αποφύγει μια παρατεταμένη δημόσια δίκη.

Η συμφωνία αυτή απορρίφθηκε τον Δεκέμβριο από τον Ο’Κόννορ, ο οποίος εξέφρασε ανησυχίες ότι οι πολιτικές ποικιλομορφίας, ισότητας και ένταξης (DEI) της Boeing και εντός της κυβέρνησης θα μπορούσαν να επηρεάσουν αθέμιτα την επιλογή ενός ελεγκτή συμμόρφωσης. Ο δικαστής υποστήριξε ότι τέτοιες σκέψεις ενέχουν τον κίνδυνο να υπονομεύσουν την εμπιστοσύνη του κοινού στη συμφωνία και στη διαδικασία εποπτείας.

Πως μπορείτε να μας βοηθήσετε ώστε να συνεχίσουμε να σας κρατάμε ενημερωμένους

Ποιος είναι ο λόγος που χρειαζόμαστε την βοήθειά σας για την χρηματοδότηση του ερευνητικού ρεπορτάζ μας; Επειδή είμαστε ένας ανεξάρτητος οργανισμός ειδήσεων που δεν επηρεάζεται από καμία κυβέρνηση, εταιρεία ή πολιτικό κόμμα. Από την ημέρα που ξεκινήσαμε, έχουμε έρθει αντιμέτωποι με προσπάθειες αποσιώπησης της αλήθειας κυρίως από το Κινεζικό Κομμουνιστικό Κόμμα. Αλλά δεν θα λυγίσουμε. Η ελληνική έκδοση της Epoch Times βασίζεται ολοκληρωτικά στις γενναιόδωρες συνεισφορές σας για να διατηρήσει την παραδοσιακή δημοσιογραφία ζωντανή και υγιή στην Ελληνική γλώσσα. Μαζί, μπορούμε να συνεχίσουμε να διαδίδουμε την αλήθεια.

ΣΧΕΤΙΚΑ

Σχολιάστε