Πέμπτη, 21 Νοέ, 2024
Ένας οδηγός ετοιμάζεται να μεταφέρει αυτοκίνητα σε ένα εργοστάσιο του κατασκευαστή ηλεκτρικών οχημάτων Leapmotor στην πόλη Τζίνχουα, στην ανατολική επαρχία Τζετζιάνγκ της Κίνας, στις 18 Σεπτεμβρίου 2024. (Adek Berry/AFP μέσω Getty Images)

Η ΕΕ πρόκειται να επιβάλει δασμούς έως και 45% στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που κατασκευάζονται στην Κίνα

Οι νέοι δασμοί θα τεθούν σε ισχύ στις 31 Οκτωβρίου και θα παραμείνουν σε ισχύ για τα επόμενα πέντε χρόνια.

Η Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ) ανακοίνωσε στις 29 Οκτωβρίου ότι είναι έτοιμη να εισπράξει επιπλέον δασμούς στα ηλεκτρικά οχήματα (EV) που κατασκευάζονται στην Κίνα, αφού οι πολύμηνες διαπραγματεύσεις με το Πεκίνο απέτυχαν να αντιμετωπίσουν το ζήτημα που εντοπίστηκε από την έρευνα της Ένωσης.

Από τις 31 Οκτωβρίου θα τεθούν σε ισχύ οι νέοι δασμοί ύψους έως και 35 τοις εκατό -πέραν του κανονικού 10 τοις εκατό. Αυτοί οι οριστικοί δασμοί θα παραμείνουν σε ισχύ για τα επόμενα πέντε χρόνια.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η οποία ολοκληρώνει έρευνα για τις εισαγωγές ηλεκτρικών οχημάτων από την Κίνα, δήλωσε ότι οι πρόσθετοι δασμοί είναι απαραίτητοι για να αντιμετωπιστούν οι σημαντικές επιδοτήσεις που παρέχει το Πεκίνο, το οποίο έχει χορηγήσει στους παραγωγούς ηλεκτρικών οχημάτων σημαντικές επιδοτήσεις και απειλεί να πλήξει την αγορά της ΕΕ μειώνοντας τεχνητά τις τιμές.

Παρά την επιβολή των οριστικών δασμών, ο Όλοφ Γκιλ, εκπρόσωπος της Επιτροπής για το εμπόριο, δήλωσε ότι οι διαπραγματεύσεις μεταξύ Βρυξελλών και Πεκίνου θα συνεχιστούν.

«Οποιαδήποτε τέτοια λύση θα πρέπει να είναι αποτελεσματική για την αντιμετώπιση του προβλήματος που εντοπίστηκε από την έρευνα, καθώς και συμβατή με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου (ΠΟΕ)», δήλωσε ο Γκιλ στους δημοσιογράφους στις 29 Οκτωβρίου.

Η τελική απόφαση που δημοσιεύθηκε στον ιστότοπο της Επιτροπής περιέγραφε τον ειδικό δασμολογικό συντελεστή για διάφορες αυτοκινητοβιομηχανίες, ο οποίος θα προστεθεί στον κανονικό δασμό 10% που ισχύει για όλα τα εισαγόμενα αυτοκίνητα.

Ο κινεζικός γίγαντας των ηλεκτρικών οχημάτων BYD θα επιβαρυνθεί με δασμό 17%, ενώ η Geely, ιδιοκτήτρια των Volvo και Polestar, θα επιβαρυνθεί με ελαφρώς υψηλότερο δασμό 18,8%.

Η SAIC -η κινεζική κρατική εταιρεία που εξαγόρασε τη βρετανική MG, ένα από τα κορυφαία σε πωλήσεις ηλεκτρικά αυτοκίνητα της Ευρώπης- θα αντιμετωπίσει τον πιο απότομο συντελεστή 35,3%.

Αντίθετα, η Tesla, ο αμερικανικός κατασκευαστής EV με ένα εργοστάσιο gigafactory στη Σαγκάη, θα επιβαρυνθεί με τον χαμηλότερο δασμό 7,8 τοις εκατό.

Άλλοι κινέζοι κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων που κρίνονται συνεργάσιμοι από την επιτροπή θα αντιμετωπίσουν δασμούς 20,7%, ενώ όσοι θεωρούνται μη συνεργάσιμοι θα πληγούν με τον πιο απότομο δασμό 35,3%.

Η απόφαση αυτή θα γίνει νόμος μόλις δημοσιευτεί στην επίσημη εφημερίδα της ΕΕ, κάτι που αναμένεται να συμβεί στις 30 Οκτωβρίου.

Η Κίνα έχει καταθέσει καταγγελία στον ΠΟΕ για την πρόταση της ΕΕ και πραγματοποίησε οκτώ γύρους διαπραγματεύσεων με τις Βρυξέλλες σε μια προσπάθεια να αποφύγει τις αυξήσεις των δασμών.

Το Υπουργείο Εμπορίου της Κίνας έχει ξεκινήσει τις δικές του έρευνες για την καταπολέμηση των δασμών κατά διαφόρων εισαγόμενων προϊόντων από την Ένωση, συμπεριλαμβανομένων του χοιρινού κρέατος και των γαλακτοκομικών προϊόντων, οι οποίες θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε δασμούς στις εξαγωγές προς την Κίνα.

Το Πεκίνο επέβαλε προσωρινά μέτρα με στόχο τις εισαγωγές κονιάκ από την ΕΕ, ανακοίνωσε το υπουργείο Εμπορίου στις 8 Οκτωβρίου, λίγες ημέρες αφότου οι ηγέτες της ΕΕ έδωσαν το «πράσινο φως» στις προτάσεις για τους δασμούς στα ηλεκτρικά οχήματα. Η ΕΕ δήλωσε ότι θα αμφισβητήσει την απόφαση της Κίνας στον ΠΟΕ, δεσμευόμενη να αντιμετωπίσει «κάθε αθέμιτη χρήση μέσων εμπορικής άμυνας» κατά της οικονομίας της «με τη μεγαλύτερη δυνατή σοβαρότητα».

Επιβάλλοντας αυτούς τους δασμούς, η ΕΕ διακινδυνεύει περισσότερα αντίποινα από το Πεκίνο. Ωστόσο, οι αναλυτές εκτιμούν ότι οι δασμοί θα μπορούσαν να επιφέρουν σημαντικό πλήγμα στο κινεζικό καθεστώς.

«Η κίνηση αυτή όχι μόνο απειλεί το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα των κινεζικών ηλεκτρικών οχημάτων στην Ευρώπη, αλλά στέλνει επίσης ένα σαφές μήνυμα: Η στρατηγική της Κίνας να αξιοποιήσει τις κρατικές επιδοτήσεις και τις εξαγωγές για να τροφοδοτήσει τη βιομηχανία ηλεκτρικών οχημάτων μπορεί να εξαντλείται», δήλωσε ο Ντέιβιντ Χουάνγκ, ερευνητής με έδρα τις ΗΠΑ που επικεντρώνεται στην εμπορική πολιτική της Κίνας, στους Epoch Times πριν από την ανακοίνωση της ΕΕ.

Ωστόσο, οι επιπτώσεις αυτής της κίνησης μπορεί να επεκταθούν πέρα από το εμπόριο.

Ο Χουάνγκ δήλωσε ότι η πρόθεση του καθεστώτος να αναπτύξει ηλεκτρικά οχήματα -που αναφέρονται ως «οχήματα νέας ενέργειας» από το Πεκίνο- δεν έχει καμία σχέση με τη βελτίωση της ποιότητας του αέρα ή τη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, καθώς περισσότερο από το ήμισυ της ενέργειας της Κίνας προέρχεται από καύση άνθρακα.

«Το μεγαλύτερο μέρος της ηλεκτρικής ενέργειας που χρησιμοποιείται για τη φόρτιση αυτών των ηλεκτρικών οχημάτων βασίζεται στην ηλεκτροπαραγωγή με καύση άνθρακα και στην παραγωγή υδροηλεκτρικής ενέργειας [στην Κίνα], οι οποίες στην πραγματικότητα είναι πιο ρυπογόνες από τη βενζίνη», δήλωσε ο Χουάνγκ, επισημαίνοντας ότι το Πεκίνο «χρησιμοποιεί απλώς το αφήγημα της ‘νέας ενέργειας’ ως μέσο παραπλάνησης της διεθνούς κοινότητας».

Με την ΕΕ να ευθυγραμμίζεται με τις Ηνωμένες Πολιτείες και άλλα έθνη για να εντείνει τον έλεγχο των εμπορικών πολιτικών της Κίνας, ο Χουάνγκ δήλωσε: «Η προοπτική της χρήσης των ηλεκτρικών οχημάτων ως διαπραγματευτικό χαρτί στις διαπραγματεύσεις για το κλίμα με άλλες χώρες γίνεται όλο και λιγότερο βιώσιμη».

Της Dorothy Li

Πως μπορείτε να μας βοηθήσετε ώστε να συνεχίσουμε να σας κρατάμε ενημερωμένους

Ποιος είναι ο λόγος που χρειαζόμαστε την βοήθειά σας για την χρηματοδότηση του ερευνητικού ρεπορτάζ μας; Επειδή είμαστε ένας ανεξάρτητος οργανισμός ειδήσεων που δεν επηρεάζεται από καμία κυβέρνηση, εταιρεία ή πολιτικό κόμμα. Από την ημέρα που ξεκινήσαμε, έχουμε έρθει αντιμέτωποι με προσπάθειες αποσιώπησης της αλήθειας κυρίως από το Κινεζικό Κομμουνιστικό Κόμμα. Αλλά δεν θα λυγίσουμε. Η ελληνική έκδοση της Epoch Times βασίζεται ολοκληρωτικά στις γενναιόδωρες συνεισφορές σας για να διατηρήσει την παραδοσιακή δημοσιογραφία ζωντανή και υγιή στην Ελληνική γλώσσα. Μαζί, μπορούμε να συνεχίσουμε να διαδίδουμε την αλήθεια.

ΣΧΕΤΙΚΑ

Σχολιάστε