Παρασκευή, 18 Οκτ, 2024
Η εφαρμογή TikTok σε ένα τηλέφωνο στη Νέα Υόρκη σε αυτή τη φωτογραφία στις 13 Μαρτίου 2024. (Michael M. Santiago/Getty Images)

Η ΕΕ στοχεύει τους αλγόριθμους των YouTube, TikTok, Snapchat εν μέσω ανησυχιών για επιβλαβές περιεχόμενο

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ζήτησε από τις πλατφόρμες να γνωστοποιήσουν τον τρόπο με τον οποίο οι αλγόριθμοί τους προτείνουν περισσότερο περιεχόμενο στο πλαίσιο έρευνας.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή απέστειλε επίσημα αιτήματα στις πλατφόρμες YouTube, Snapchat και TikTok, ζητώντας περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο οι κρυφοί αλγόριθμοί τους συνιστούν περιεχόμενο στους χρήστες εν μέσω έρευνας σχετικά με τον ρόλο που μπορεί να διαδραματίζουν αυτά τα συστήματα συστάσεων στην ενίσχυση περιεχομένου που θεωρείται επιβλαβές.

Σε δήλωσή της που δημοσιεύθηκε στις 2 Οκτωβρίου, η Επιτροπή ανέφερε ότι η έρευνα, η οποία ξεκίνησε στο πλαίσιο του Νόμου της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τις ψηφιακές υπηρεσίες (Digital Services Act-DSA), αποσκοπεί στην αξιολόγηση των πιθανών κινδύνων που συνδέονται με τους αλγόριθμους σύστασης των πλατφορμών. Είπε ότι οι κίνδυνοι περιλαμβάνουν τις αρνητικές επιπτώσεις στην ψυχική υγεία των χρηστών και τη διάδοση επιβλαβούς περιεχομένου, οι οποίες μπορεί να προκύψουν από τον τρόπο με τον οποίο αυτοί οι αλγόριθμοι είναι σχεδιασμένοι για τη μεγιστοποίηση της δέσμευσης.

«Το YouTube και το Snapchat πρέπει να περιγράψουν λεπτομερώς τις παραμέτρους των αλγορίθμων τους και την ενίσχυση των κινδύνων», ανέφερε η Επιτροπή σε ανακοίνωσή της. «Το TikTok πρέπει να εξηγήσει τα μέτρα κατά της χειραγώγησης και του μετριασμού των κινδύνων.»

Συγκεκριμένα, η Επιτροπή θέλει το YouTube και το Snapchat να γνωστοποιήσουν τον ακριβή τρόπο λειτουργίας των αντίστοιχων αλγορίθμων σύστασης και τις παραμέτρους που καθοδηγούν την επιλογή περιεχομένου. Και από τις δύο πλατφόρμες ζητήθηκε επίσης να παράσχουν λεπτομερείς πληροφορίες σχετικά με τον ρόλο που διαδραματίζουν οι αλγόριθμοί τους στην ενίσχυση των κινδύνων που σχετίζονται με τον δημόσιο διάλογο, την ακεραιότητα των εκλογών, την προστασία των ανηλίκων και την ψυχική υγεία – ιδίως όσον αφορά την εθιστική συμπεριφορά και τις «λαγουδότρυπες» του περιεχομένου.

Η Επιτροπή εξέφρασε ανησυχίες σχετικά με το πώς οι αλγόριθμοι του TikTok μπορεί να χρησιμοποιηθούν για να επηρεάσουν την κοινή γνώμη ή να διαδώσουν παραπληροφόρηση, ιδίως κατά τη διάρκεια των εκλογών. Το TikTok ερωτήθηκε σχετικά με τα μέτρα που λαμβάνει για την αποτροπή της χειραγώγησης από κακόβουλους φορείς και για τον μετριασμό των κινδύνων στο πλαίσιο των εκλογών, της πολυφωνίας των μέσων ενημέρωσης και του πολιτικού διαλόγου.

Σύμφωνα με τον DSA, οι πλατφόρμες με περισσότερους από 45 εκατομμύρια μηνιαίους ενεργούς χρήστες στην Ευρωπαϊκή Ένωση υποχρεούνται να εφαρμόζουν αυστηρά μέτρα προστασίας των χρηστών. Στο πλαίσιο αυτών των μέτρων, οι εν λόγω μεγάλες διαδικτυακές πλατφόρμες πρέπει να αξιολογούν τους κινδύνους που τα συστήματά τους ενέχουν για τους χρήστες, ιδίως όσον αφορά το επιβλαβές περιεχόμενο και την ασφάλεια των χρηστών. Πρέπει επίσης να αναλάβουν δράση για τον μετριασμό αυτών των κινδύνων, ενώ η μη συμμόρφωση με τον DSA μπορεί να οδηγήσει σε σημαντικά πρόστιμα.

Το YouTube, το Snapchat και το TikTok πρέπει να υποβάλουν λεπτομερείς απαντήσεις έως τις 15 Νοεμβρίου.

Εάν δεν συμμορφωθούν -ή εάν παράσχουν ελλιπείς ή παραπλανητικές πληροφορίες- η Επιτροπή θα μπορούσε να κινήσει επίσημη νομική διαδικασία, η οποία ενδεχομένως να οδηγήσει σε κυρώσεις.

Οι Epoch Times απευθύνθηκαν στις τρεις πλατφόρμες ζητώντας τους να σχολιάσουν την έρευνα της Επιτροπής.

Σε απάντηση, εκπρόσωπος του Snapchat ανέφερε σε δήλωση που έστειλε μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ότι η εταιρεία έλαβε το αίτημα της επιτροπής και θα συνεργαστεί «για να παράσχει τις απαραίτητες πληροφορίες».

Εκπρόσωπος του YouTube δήλωσε στους Epoch Times σε δήλωση που έστειλε μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ότι η πλατφόρμα συνεργάζεται στενά με την Επιτροπή για να διασφαλίσει ότι «συμμορφώνεται κατάλληλα» με τον DSA. Ο εκπρόσωπος πρόσθεσε ότι το YouTube έχει επενδύσει σε προϊόντα και συστήματα που βοηθούν στην προστασία των χρηστών της πλατφόρμας, «είτε πρόκειται για την αντιμετώπιση της παραπληροφόρησης είτε για την υποστήριξη της ψηφιακής ευημερίας και της ψυχικής υγείας».

«Το σύστημα συστάσεών μας παίζει σημαντικό ρόλο σε αυτό, διευκολύνοντας τους θεατές να βρίσκουν περιεχόμενο υψηλής ποιότητας σε ευαίσθητα θέματα όπως οι ειδήσεις και η υγεία», πρόσθεσε ο εκπρόσωπος.

Η τελευταία κίνηση της Επιτροπής αποτελεί μέρος μιας ευρύτερης προσπάθειας για τη ρύθμιση διαφόρων πτυχών του τομέα της τεχνολογίας στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Προηγούμενες διαδικασίες μη συμμόρφωσης έχουν ήδη κινηθεί εναντίον ιστοτόπων όπως το Facebook και το Instagram της Meta, η AliExpress και η TikTok για τον τρόπο λειτουργίας των αντίστοιχων συστημάτων συστάσεων. Οι ενέργειες αυτές αντικατοπτρίζουν την αυξανόμενη εστίαση της Ευρωπαϊκής Ένωσης στους τρόπους με τους οποίους οι ψηφιακές πλατφόρμες επηρεάζουν τον δημόσιο διάλογο και τις συμπεριφορές των χρηστών.

Οι επίσημες διαδικασίες κατά της TikTok συνδέονται με διάφορους τομείς, όπως η προστασία των ανηλίκων από την πλατφόρμα, η διαφάνεια στη διαφήμιση και η πρόσβαση των ερευνητών στα δεδομένα. Η έρευνα απορρέει από ανησυχίες σχετικά με τον σχεδιασμό του συστήματος του TikTok, ιδίως για το πώς οι αλγόριθμοί του μπορεί να προωθούν συμπεριφορές εθισμού και να εκθέτουν τους χρήστες -ιδιαίτερα τους ανήλικους- σε επιβλαβές περιεχόμενο.

«Η ασφάλεια και η ευημερία των διαδικτυακών χρηστών στην Ευρώπη είναι ζωτικής σημασίας. Η TikTok πρέπει να εξετάσει προσεκτικά τις υπηρεσίες που προσφέρει και να εξετάσει προσεκτικά τους κινδύνους που εγκυμονούν για τους χρήστες της – τόσο τους νέους όσο και τους ηλικιωμένους», ανέφερε σε δήλωσή της η Μαργκρέτε Βεστάγκερ, εκτελεστική αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, αρμόδια για το θέμα «A Europe Fit for the Digital Age and Competition» («Μια Ευρώπη κατάλληλη για την ψηφιακή εποχή και τον ανταγωνισμό»).

Όσον αφορά την AliExpress, η έρευνα της Επιτροπής επικεντρώνεται σε πολλαπλούς τομείς που προκαλούν ανησυχία, όπως ο χειρισμός της πλατφόρμας σχετικά με το παράνομο περιεχόμενο, η προστασία των καταναλωτών, η συγκράτηση του περιεχομένου και η διαφάνεια στη διαφήμιση και τους αλγόριθμους συστάσεων των εταιρειών.

Η Meta αντιμετωπίζει επίσημη διαδικασία που επικεντρώνεται στην πιθανότητα ότι οι αλγόριθμοι και ο σχεδιασμός του συστήματός της θα μπορούσαν να προωθήσουν εθιστική συμπεριφορά στα παιδιά, οδηγώντας στα λεγόμενα φαινόμενα «λαγουδότρυπας». Πρόκειται για μοτίβα κατανάλωσης περιεχομένου στα οποία οι χρήστες, ιδίως οι ανήλικοι, παρασύρονται βαθύτερα στην προβολή παρόμοιου, δυνητικά επιβλαβούς περιεχομένου.

Πως μπορείτε να μας βοηθήσετε ώστε να συνεχίσουμε να σας κρατάμε ενημερωμένους

Ποιος είναι ο λόγος που χρειαζόμαστε την βοήθειά σας για την χρηματοδότηση του ερευνητικού ρεπορτάζ μας; Επειδή είμαστε ένας ανεξάρτητος οργανισμός ειδήσεων που δεν επηρεάζεται από καμία κυβέρνηση, εταιρεία ή πολιτικό κόμμα. Από την ημέρα που ξεκινήσαμε, έχουμε έρθει αντιμέτωποι με προσπάθειες αποσιώπησης της αλήθειας κυρίως από το Κινεζικό Κομμουνιστικό Κόμμα. Αλλά δεν θα λυγίσουμε. Η ελληνική έκδοση της Epoch Times βασίζεται ολοκληρωτικά στις γενναιόδωρες συνεισφορές σας για να διατηρήσει την παραδοσιακή δημοσιογραφία ζωντανή και υγιή στην Ελληνική γλώσσα. Μαζί, μπορούμε να συνεχίσουμε να διαδίδουμε την αλήθεια.

ΣΧΕΤΙΚΑ

Σχολιάστε