Κυριακή, 12 Οκτ, 2025
Εμπορικά πλοία αγκυροβολημένα σε λιμάνι στο Qingdao, στην επαρχία Shandong της ανατολικής Κίνας, στις 24 Σεπτεμβρίου 2025. -/AFP μέσω Getty Images

Η Κίνα απαντά στις αμερικανικές χρεώσεις λιμένων με νέα τέλη για τα αμερικανικά πλοία

Το κομμουνιστικό καθεστώς της Κίνας ανακοίνωσε σχέδιο επιβολής τελών στα αμερικανικά πλοία που προσεγγίζουν κινεζικά λιμάνια, ως απάντηση στις επικείμενες χρεώσεις των ΗΠΑ για πλοία που έχουν κατασκευαστεί στην Κίνα.

Σύμφωνα με ανακοίνωση που εξέδωσε το Υπουργείο Μεταφορών της Κίνας στις 10 Οκτωβρίου, τα νέα τέλη θα αφορούν πλοία που ανήκουν ή διαχειρίζονται από αμερικανικούς φορείς και ιδιώτες, καθώς και πλοία που έχουν κατασκευαστεί στις Ηνωμένες Πολιτείες και φέρουν την αμερικανική σημαία.

Σε κάθε αμερικανικό πλοίο θα επιβάλλεται τέλος 400 γιουάν ανά μικτό τόνο φορτίου, το οποίο θα αυξάνεται κάθε έτος, φθάνοντας τα 880 γιουάν ανά μικτό τόνο από τις 17 Απριλίου 2027.

Τα πρόσθετα τέλη θα τεθούν σε ισχύ στις 14 Οκτωβρίου, διευκρίνισε το Υπουργείο, χαρακτηρίζοντάς τα ως άμεση απάντηση στα αμερικανικά σχέδια για νέα τέλη λιμένων σε κινεζικά πλοία.

Η απόφαση της κυβέρνησης Τραμπ να επιβάλει τέλη σε πλοία κινεζικής κατασκευής αποτελεί τμήμα μιας ευρύτερης προσπάθειας για εξισορρόπηση των συνθηκών ανταγωνισμού στη διεθνή ναυπηγοκατασκευαστική βιομηχανία και ενίσχυση των αμερικανικών δυνατοτήτων ναυπήγησης.

Η αμερικανική πρωτοβουλία βασίστηκε σε πολύμηνη έρευνα του Γραφείου του Εμπορικού Αντιπροσώπου των ΗΠΑ (USTR), η οποία κατέληξε –σύμφωνα με σχετική έκθεση που δημοσιεύτηκε τον Ιανουάριο– ότι οι εμπορικές πολιτικές και τακτικές του κινεζικού καθεστώτος είναι παράλογες και επιζήμιες για τις αμερικανικές επιχειρήσεις, τους εργαζομένους και συνολικά την οικονομία των ΗΠΑ.

Το USTR ανέδειξε στην έκθεση διακρίσεις και μηχανισμούς εκτός της ελεύθερης αγοράς εκ μέρους του Πεκίνου, όπως τον κρατικό έλεγχο τόσο σε δημόσιες όσο και σε ιδιωτικές επιχειρήσεις, μεγάλης κλίμακας επιδοτήσεις και αθέμιτες εργασιακές πρακτικές.

Επιπλέον, τόνισε τη στήριξη της κυβέρνησης στην υπερπαραγωγή χάλυβα και την κρατικά κατευθυνόμενη συγκέντρωση της βιομηχανίας, με στόχο τη δημιουργία εμποδίων πρόσβασης για ξένες εταιρείες στην κινεζική αγορά.

Σύμφωνα με την έκθεση, αυτές οι πολιτικές έχουν προκαλέσει δραστική μείωση του ανταγωνισμού και ανακατανομή του μεριδίου της αγοράς υπέρ των κινεζικών ναυπηγείων, τα οποία αύξησαν το μερίδιό τους στη διεθνή παραγωγή πλοίων από λιγότερο από 5% το 1999 σε πάνω από 50% το 2023.

Το επίπεδο αυτό κυριαρχίας προσφέρει στην Κίνα σημαντική επιρροή στον καθορισμό των τιμών και της διαθεσιμότητας πλοίων που χρησιμοποιούνται στο διεθνές εμπόριο.

Με βάση την πρόταση που ανακοίνωσε το USTR τον Απρίλιο, οι Ηνωμένες Πολιτείες θα επιβάλλουν τέλος 50 δολαρίων ανά μικτό τόνο φορτίου για πλοία που έχουν κατασκευαστεί, ανήκουν ή λειτουργούν από κινεζικούς φορείς.

Το τέλος αυτό, που θα εφαρμοστεί από τις 14 Οκτωβρίου, θα αυξάνεται κάθε χρόνο έως το 2028, οπότε και θα αγγίξει τα 140 δολάρια ανά μικτό τόνο.

Σε ξεχωριστή ανακοίνωση, επίσης στις 10 Οκτωβρίου, το κινεζικό Υπουργείο Εμπορίου επανέλαβε την αντίθεσή του στα αμερικανικά σχέδια για τα τέλη λιμένων, υποστηρίζοντας πως τα εν λόγω μέτρα βλάπτουν τα συμφέροντα των κινεζικών επιχειρήσεων.

Κλιμάκωση της έντασης ΗΠΑ–Κίνας

Οι εντάσεις μεταξύ των δύο μεγαλύτερων οικονομιών στον κόσμο κλιμακώθηκαν περαιτέρω αυτήν την εβδομάδα, καθώς το κινεζικό καθεστώς ανακοίνωσε σειρά εμπορικών μέτρων με στόχο τις Ηνωμένες Πολιτείες. Στις 9 Οκτωβρίου, το Υπουργείο Εμπορίου της Κίνας εξέδωσε έξι ανακοινώσεις που διευρύνουν τους περιορισμούς στις εξαγωγές σπάνιων γαιών και άλλων κρίσιμων υλικών για την κατασκευή ημιαγωγών και στρατιωτικού εξοπλισμού.

Την ίδια μέρα, σχεδόν δέκα εταιρείες αμυντικών συστημάτων που δραστηριοποιούνται στις ΗΠΑ προστέθηκαν στην κινεζική μαύρη λίστα εμπορίου.

Στις 10 Οκτωβρίου, η κινεζική ρυθμιστική αρχή αγοράς ξεκίνησε έρευνα σε βάρος της αμερικανικής εταιρείας μικροκυκλωμάτων Qualcomm, με αφορμή την εξαγορά της ισραηλινής Autotox, συμφωνία που ανακοινώθηκε πριν τέσσερις μήνες.

Επιπροσθέτως, η Κίνα –ο μεγαλύτερος αγοραστής σόγιας παγκοσμίως– δεν έχει πραγματοποιήσει καμία αγορά αμερικανικής σόγιας από τον Μάιο, σύμφωνα με το Υπουργείο Γεωργίας των ΗΠΑ.

Ο Ντόναλντ Τραμπ υποστήριξε ότι η άρνηση του κινεζικού καθεστώτος να αγοράσει αμερικανική σόγια αποτελεί διαπραγματευτικό χαρτί.

Σε ανάρτησή του στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, στις 10 Οκτωβρίου, ο Τραμπ έγραψε: «Η Κίνα γίνεται εξαιρετικά επιθετική στα εμπορικά ζητήματα». Ο πρόεδρος δήλωσε επίσης ότι επιθυμεί να ακυρώσει προγραμματισμένη συνάντηση με τον Σι Τζινπίνγκ στο επικείμενο Οικονομικό Φόρουμ Ασίας–Ειρηνικού, στη Νότια Κορέα.

«Ήταν να δω τον πρόεδρο Σι σε δύο εβδομάδες, στο APEC, στη Νότια Κορέα, αλλά πλέον δεν φαίνεται να υπάρχει λόγος να το πράξω», δήλωσε ο Τραμπ με ανάρτηση στο Truth Social. Σε άλλη ανάρτηση επεσήμανε: «Από 1η Νοεμβρίου, οι Ηνωμένες Πολιτείες θα επιβάλουν επιπλέον δασμό 100% στην Κίνα και άλλους περιορισμούς στις εξαγωγές κάθε κρίσιμου λογισμικού».

Με την συμβολή των Μπιλ Παν και Reuters

Πως μπορείτε να μας βοηθήσετε ώστε να συνεχίσουμε να σας κρατάμε ενημερωμένους

Ποιος είναι ο λόγος που χρειαζόμαστε την βοήθειά σας για την χρηματοδότηση του ερευνητικού ρεπορτάζ μας; Επειδή είμαστε ένας ανεξάρτητος οργανισμός ειδήσεων που δεν επηρεάζεται από καμία κυβέρνηση, εταιρεία ή πολιτικό κόμμα. Από την ημέρα που ξεκινήσαμε, έχουμε έρθει αντιμέτωποι με προσπάθειες αποσιώπησης της αλήθειας κυρίως από το Κινεζικό Κομμουνιστικό Κόμμα. Αλλά δεν θα λυγίσουμε. Η ελληνική έκδοση της Epoch Times βασίζεται ολοκληρωτικά στις γενναιόδωρες συνεισφορές σας για να διατηρήσει την παραδοσιακή δημοσιογραφία ζωντανή και υγιή στην Ελληνική γλώσσα. Μαζί, μπορούμε να συνεχίσουμε να διαδίδουμε την αλήθεια.

Σχολιάστε