Σχολιασμός
Η Κίνα κατασκευάζει αυτό που θα μπορούσε να είναι το μεγαλύτερο τεχνητό νησιωτικό αεροδρόμιο στον κόσμο, εγείροντας ανησυχίες στην Ιαπωνία και τη Νότια Κορέα για το ενδεχόμενο στρατιωτικής χρήσης του. Οι παρατηρητές της Κίνας διερωτώνται αν το έργο αυτό θα είναι μια πρωτοποριακή επιτυχία ή ένα δαπανηρό εγχείρημα.
Το υπό κατασκευή αεροδρόμιο – το Διεθνές Αεροδρόμιο Νταλιάν Τζινγκτζοουγουάν – βρίσκεται στο Νταλιάν, μια μεγάλη λιμενική πόλη της βορειοανατολικής Κίνας, κοντά στη Νότια Κορέα και την Ιαπωνία. Η περιοχή αυτή έχει μακρόχρονη στρατηγική αξία. Το υπάρχον αεροδρόμιο της πόλης, το Διεθνές Αεροδρόμιο Νταλιάν Τζοουσουιζί, προήλθε από ένα στρατιωτικό αεροδρόμιο που κατασκευάστηκε κατά τη διάρκεια της ιαπωνικής κατοχής στις αρχές του 1900.
Από οικονομική άποψη, αυτό το νέο αεροδρόμιο δεν φαίνεται λογικό για μια πόλη περίπου 7,5 εκατομμυρίων κατοίκων. Πολλοί παρατηρητές υποψιάζονται ότι έχει σχεδιαστεί για διπλή χρήση – οι πολιτικές υποδομές θα μπορούσαν γρήγορα να μετατραπούν για στρατιωτικές επιχειρήσεις. Το Κομμουνιστικό Κόμμα της Κίνας (ΚΚΚ) έχει ιστορικό διεκδίκησης γης για στρατηγικά φυλάκια, όπως τα τεχνητά νησιά του στη Θάλασσα της Νότιας Κίνας, τα οποία τώρα φιλοξενούν στρατιωτικές εγκαταστάσεις, παραβιάζοντας τους διεθνείς ναυτικούς νόμους και αυξάνοντας τις περιφερειακές εντάσεις.
Η γειτνίαση του Νταλιάν με έθνη που είναι σύμμαχοι των ΗΠΑ σημαίνει ότι ένα μεγάλο αεροδρόμιο στην πόλη θα μπορούσε να προσαρμοστεί γρήγορα για στρατιωτική χρήση, προκαλώντας ανησυχίες για την ασφάλεια και περιπλέκοντας τις μακροπρόθεσμες προοπτικές του αεροδρομίου. Καθώς αυξάνονται οι εντάσεις μεταξύ της κομμουνιστικής Κίνας και των Ηνωμένων Πολιτειών – με τη Νότια Κορέα και την Ιαπωνία να συσφίγγουν τους στρατιωτικούς δεσμούς τους με την Ουάσιγκτον – κάθε έργο μεγάλης κλίμακας σε αυτή την περιοχή εγείρει ερωτήματα σχετικά με το αν θα μπορούσε να εξυπηρετήσει τους στρατιωτικούς στόχους του ΚΚΚ.
Το 2011, η τοπική κυβέρνηση του Νταλιάν άρχισε να διεκδικεί θαλάσσιο χώρο για να δημιουργήσει ένα τεχνητό νησί για ένα νέο αεροδρόμιο. Μέχρι το 2024, σχεδόν όλες οι προσπάθειες ανάκτησης είχαν ολοκληρωθεί, με αποτέλεσμα την εμφάνιση ενός νησιού περίπου 12,4 τετραγωνικών χιλιομέτρων. Με τιμή 4,3 δισεκατομμυρίων δολαρίων, θα διαθέτει έναν τερματικό σταθμό 2.953 τετραγωνικών χιλιομέτρων και τέσσερεις διαδρόμους προσγείωσης και απογείωσης. Οι αξιωματούχοι λένε ότι θα εξυπηρετεί 80 εκατομμύρια επιβάτες και θα διαχειρίζεται ένα εκατομμύριο τόνους φορτίου ετησίως, με την τελική ολοκλήρωση να έχει προγραμματιστεί για το 2035.
Πολλοί αναρωτιούνται γιατί το Νταλιάν χρειάζεται ένα αεροδρόμιο αυτής της κλίμακας, ειδικά όταν το πιο πολυσύχναστο αεροδρόμιο της χώρας, το Διεθνές Αεροδρόμιο του Πεκίνου, εξυπηρέτησε περίπου 67 εκατομμύρια επιβάτες το 2024. Οι αριθμοί δεν βγαίνουν από οικονομικής άποψης. Πέρα από τα τεχνικά εμπόδια, οι οικονομικές προοπτικές του αεροδρομίου δεν είναι καθόλου σίγουρες. Η επαρχία Λιαονίνγκ, όπου βρίσκεται το Νταλιάν, είναι υπερχρεωμένη και διατρέχει υψηλό κίνδυνο χρεοκοπίας. Εν τω μεταξύ, η δημοτικότητα των σιδηροδρόμων υψηλής ταχύτητας έχει μειώσει την ανταγωνιστικότητα των αεροπορικών ταξιδιών.
Ο Τενγκ Φέι, μέλος της Εθνικής Επιτροπής Ανάπτυξης και Μεταρρυθμίσεων της Κίνας, δήλωσε στα κινεζικά μέσα ενημέρωσης ότι η επιβίωση του αεροδρομίου θα εξαρτηθεί από το αν θα αναγκαστούν οι κοντινές πόλεις – ή ακόμη και η περιοχή Πεκίνου-Τιαντζίν-Χεμπέι – να βασίζονται στο Νταλιάν ως κόμβο. Το κατά πόσον αυτό συμβαίνει ή είναι εφικτό παραμένει αβέβαιο.
Τα υπεράκτια αεροδρόμια αντιμετωπίζουν συχνά μοναδικές τεχνικές και οικολογικές προκλήσεις. Η τοποθεσία του Νταλιάν αντιμετωπίζει πιθανά προβλήματα καθίζησης του εδάφους, που θέτουν σοβαρούς κινδύνους για τη μακροπρόθεσμη ασφάλεια και λειτουργία. Οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις προκαλούν επίσης ανησυχία. Ένα παρόμοιο έργο στη Σανυά, στο νησί Χαϊνάν, κατέστρεψε κοραλλιογενείς υφάλους και έβλαψε απειλούμενα είδη, με αποτέλεσμα να επιβληθεί πρόστιμο 11 εκατομμυρίων δολαρίων και να απαιτηθεί οικολογική αποκατάσταση. Στο Νταλιάν, ωστόσο, παρόμοιοι φόβοι φαίνεται να επισκιάζονται από πολιτικούς και στρατιωτικούς παράγοντες. Οι κινεζικές αρχές διασκέδασαν τις ανησυχίες, λέγοντας ότι η κατασκευή θα έχει μικρή επίπτωση στους κοραλλιογενείς υφάλους και ότι θα ληφθούν προληπτικά μέτρα.
Για περισσότερο από μια δεκαετία, το ΚΚΚ έχει επενδύσει σε μεγάλο βαθμό σε μαζικά έργα μεταφορών. Πολλά από αυτά απέτυχαν να αποδώσουν τα υποσχόμενα οικονομικά ή κοινωνικά οφέλη, αντιθέτως είχαν σοβαρές επιπτώσεις στο περιβάλλον και τις ζωές των πολιτών. Για παράδειγμα:
- H Σιδηροδρομική Γραμμή Υψηλής Ταχύτητας Πεκίνο-Γκουανγκζού επικρίθηκε για το υψηλό κόστος λειτουργίας, την χαμηλή επιβατική κίνηση και τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις, όπως η υψηλή κατανάλωση ενέργειας και η τροποποίηση της γης.
- Η σιδηροδρομική σύνδεση Γκουανγκζού-Σεντζέν-Χονγκ Κονγκ, που υπέφερε από υπερβάσεις κόστους και καθυστερήσεις, έχει ασαφή οικονομικά οφέλη, σε σύγκριση με την καταστροφή των οικοτόπων και τη χρήση πόρων.
- Το Διεθνές Αεροδρόμιο Πεκίνο Ντασίνγκ -που κατασκευάστηκε για να ανακουφίσει τη συμφόρηση στο Διεθνές Αεροδρόμιο του Πεκίνου- αμφισβητείται συχνά ως προς την οικονομική του αιτιολόγηση λόγω ανησυχιών για τη χρήση γης (εκτόπιση κατοίκων) και τις οικολογικές επιπτώσεις.
- Το φράγμα των Τριών Φαραγγιών, ενώ βοήθησε τις εσωτερικές πλωτές μεταφορές, εκτόπισε εκατομμύρια ανθρώπους, διατάραξε τα οικοσυστήματα και αύξησε τους γεωλογικούς κινδύνους.
Το αν το νέο υπεράκτιο αεροδρόμιο του Νταλιάν θα αποτελέσει θρίαμβο ή οικονομικό και περιβαλλοντικό άχθος εξαρτάται από διάφορους παράγοντες, όπως την οικονομική σκοπιμότητα, την οικολογική βιωσιμότητα και τους πιθανούς στρατιωτικούς στόχους. Μόνο ο χρόνος θα αποκαλύψει αν αυτό το τεράστιο εγχείρημα θα ανταποκριθεί στις υψηλές προσδοκίες ή αν θα προστεθεί στον κατάλογο των μεγαλεπήβολων [κατασκευαστικών] έργων της Κίνας που δεν αξιοποιήθηκαν ποτέ αναλόγως.
Των Stephen Xia και Sean Tseng
Οι απόψεις που εκφράζονται σε αυτό το άρθρο αποτελούν απόψεις των συγγραφέων και δεν αντικατοπτρίζουν απαραίτητα τις απόψεις της Epoch Times.