Πριν από περίπου 10 χρόνια, η οικογενειακή ναυτιλιακή επιχείρηση του Λούις Σολά έλαβε παραχώρηση για την κατασκευή μαρίνας και λιμανιού κρουαζιέρας στο Αμαδόρ, μια γέφυρα που βρίσκεται στην είσοδο της διώρυγας του Παναμά στον Ειρηνικό.
«Αυτό θα ήταν το πρώτο λιμάνι κρουαζιέρας στον Ειρηνικό», δήλωσε ο Σολά, ο οποίος σήμερα υπηρετεί ως πρόεδρος της Ομοσπονδιακής Ναυτιλιακής Επιτροπής των ΗΠΑ.
Όλα άλλαξαν το 2017, όταν ο Παναμάς προσχώρησε στην πρωτοβουλία «Μια ζώνη, ένας δρόμος» του κινεζικού καθεστώτος. Η πρωτοβουλία απαιτούσε από την κυβέρνηση του Παναμά να αναγνωρίσει την Ταϊβάν ως μέρος της Κίνας – προς μεγάλη έκπληξη και ανησυχία των Ηνωμένων Πολιτειών, οι οποίες δηλώνουν σύμμαχος της Ταϊβάν.
Στη συνέχεια, ο Παναμάς ανακάλεσε την παραχώρηση της έκτασης όπου η οικογένεια Σολά σχεδίαζε να δαπανήσει 30 εκατομμύρια δολάρια για ένα λιμάνι κρουαζιέρας. Αντ’ αυτού, ο Παναμάς εθνικοποίησε το έργο, έδωσε την παραχώρηση σε μια κινεζική εταιρεία και την πλήρωσε 300 εκατομμύρια δολάρια για να κατασκευάσει το λιμάνι κρουαζιέρας. Επιπλέον, η γη που θα χρησιμοποιούνταν για την κατασκευή μαρίνας χαρακτηρίστηκε ως πρεσβεία της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας.
Τελικά, η οικογένεια Σολά πήρε πίσω τη γη και η πίεση από τις ΗΠΑ και το εσωτερικού έβαλε τέλος στα σχέδια του κινεζικού καθεστώτος για την κατασκευή πρεσβείας στο Αμαδόρ.
Πλήγμα για την Κίνα ήταν η ανακοίνωση του προέδρου του Παναμά στις 2 Φεβρουαρίου ότι δεν θα ανανεώσει τη συμφωνία «Μια ζώνη, ένας δρόμος» με το Κομμουνιστικό Κόμμα της Κίνας (ΚΚΚ) – μια σημαντική νίκη για την εκστρατεία πίεσης του Αμερικανού προέδρου Ντόναλντ Τραμπ.
Η επιρροή του Πεκίνου
Η προσωπική ιστορία του Σολά, που ειπώθηκε κατά τη διάρκεια ακρόασης της Επιτροπής Εμπορίου, Επιστημών και Μεταφορών της Γερουσίας στις 28 Ιανουαρίου, υπογραμμίζει ένα καυτό θέμα – την κινεζική επιρροή στη Διώρυγα του Παναμά.
Η 100ετής στρατηγική υδάτινη οδός, που αγνοήθηκε σε μεγάλο βαθμό από την πολιτική των ΗΠΑ για δεκαετίες, έχει βρεθεί στο επίκεντρο των αυξανόμενων εντάσεων μεταξύ Πεκίνου και Ουάσιγκτον.

Οι κινεζικές υποδομές και τα λιμάνια τόσο στο άκρο του Ατλαντικού όσο και στο άκρο του Ειρηνικού της Διώρυγας του Παναμά έχουν κάνει ορισμένους εμπειρογνώμονες να ανησυχούν ότι το Πεκίνο έχει de facto τον έλεγχο της στρατηγικής υδάτινης οδού, κάτι που συνιστά πιθανή παραβίαση της Συνθήκης Ουδετερότητας ΗΠΑ-Παναμά, και θέτει σε κίνδυνο την εθνική ασφάλεια των ΗΠΑ.
Ενώ οι στρατιωτικοί ηγέτες έχουν ‘κρούσει τον κώδωνα του κινδύνου’ για την αυξανόμενη επιρροή του κινεζικού καθεστώτος στη διώρυγα του Παναμά και σε ολόκληρη τη Λατινική Αμερική, το ζήτημα ήρθε στο προσκήνιο όταν ο επερχόμενος πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ ανακοίνωσε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης τον Δεκέμβριο του 2024 ότι η διαχείριση της διώρυγας «ανήκει αποκλειστικά στον Παναμά […], όχι στην Κίνα».
Ο Τραμπ παραπονέθηκε επίσης ότι τα αμερικανικά πλοία, τα οποία είναι οι βασικοί χρήστες της διώρυγας, «καταληστεύονται» με υψηλά τέλη, μια άλλη πιθανή παραβίαση της συνθήκης για δίκαιη αντιμετώπιση όλων των εθνών.
Μετά την ανάληψη των καθηκόντων του τον Ιανουάριο, ο Τραμπ δήλωσε ότι τη διώρυγα λειτουργεί το κινεζικό καθεστώς και υποσχέθηκε να παρέμβει, προκαλώντας διαψεύσεις από το Πεκίνο και τον Παναμά.«Η Κίνα διαχειρίζεται τη διώρυγα του Παναμά», δήλωσε ο Τραμπ κατά τη διάρκεια της ομιλίας του κατά την ορκωμοσία του. «Και δεν τη δώσαμε εμείς στην Κίνα. Τη δώσαμε στον Παναμά και την παίρνουμε πίσω».
Κίνδυνος για την εθνική ασφάλεια
Οι Κινέζοι στρατιώτες δεν χρειάζεται να είναι παρόντες για να μπορέσει το ΚΚΚ να προκαλέσει αναστάτωση στη διώρυγα και να θέσει σε κίνδυνο την εθνική ασφάλεια των ΗΠΑ, σε περίπτωση που οι Ηνωμένες Πολιτείες εμπλακούν σε σύγκρουση με το κινεζικό καθεστώς για την Ταϊβάν, σύμφωνα με τον Αντρές Μαρτίνες-Φερνάντες, ανώτερο αναλυτή πολιτικής για τη Λατινική Αμερική στο Heritage Foundation.
Το γεγονός ότι δύο από τα πέντε κύρια λιμάνια του Παναμά ελέγχονται από την CK Hutchison Holdings με έδρα το Χονγκ Κονγκ – το Μπαλμπόα στην πλευρά του Ειρηνικού και το Κριστόμπαλ στην πλευρά του Ατλαντικού – αποτελεί σημαντική ανησυχία για ορισμένους αναλυτές.
Εξίσου ανησυχητικό είναι ότι το 2018 μια κινεζική κοινοπραξία με επικεφαλής την κρατική China Harbour Engineering Company και την China Communications Construction Company ανέλαβε σύμβαση ύψους 1,4 δισεκατομμυρίων δολαρίων για την τέταρτη γέφυρα της διώρυγας.

«Η διώρυγα είναι πολύ ευάλωτη σε κάθε είδους σαμποτάζ», δήλωσε ο Μαρτίνες-Φερνάντες στην Epoch Times. «Δεν χρειάζεται ένα [κινεζικό] πολεμικό πλοίο για να γίνει αυτό».
Η διώρυγα έχει τόσο οικονομική όσο και στρατιωτική σημασία για τις Ηνωμένες Πολιτείες, διότι αποτελεί στρατηγικό σημείο αποτροπής ως κρίσιμη δίοδος για τα πολεμικά πλοία των ΗΠΑ στον Ατλαντικό και τον Ειρηνικό Ωκεανό, σε περίπτωση στρατιωτικής σύγκρουσης με το κινεζικό καθεστώς.
Περίπου 270 δισεκατομμύρια δολάρια φορτίου περνούν από τη διώρυγα κάθε χρόνο, ποσό που αντιστοιχεί στο 5% του παγκόσμιου όγκου του θαλάσσιου εμπορίου. Περισσότερο από το 70% από αυτό διέρχεται από ή προς τα λιμάνια των ΗΠΑ.
Οι Ηνωμένες Πολιτείες παρέδωσαν την κυριαρχία της διώρυγας του Παναμά στον Παναμά στις 31 Δεκεμβρίου 1999, βάσει συνθήκης που υπογράφηκε το 1977 από τον πρόεδρο Τζίμι Κάρτερ.
Η συμφωνία περιελάμβανε τη Συνθήκη Ουδετερότητας, σύμφωνα με την οποία οι Ηνωμένες Πολιτείες διατηρούσαν το δικαίωμα να χρησιμοποιούν στρατιωτική δύναμη για να διασφαλίσουν τη διώρυγα από ξένη επίθεση ή απειλές κατά της ουδετερότητάς της.
Για τον Παναμά, η διώρυγα είναι μέρος της εθνικής του ταυτότητας και ο μεγαλύτερος χρηματοδότης του, αποφέροντας περίπου 28 δισεκατομμύρια δολάρια στη χώρα τα τελευταία 25 χρόνια, σύμφωνα με τον Παναμά.
Ο πρόεδρος του Παναμά Χοσέ Ραούλ Μουλίνο δήλωσε στις 30 Ιανουαρίου ότι θα ήταν «αδύνατο» να επιστρέψει η διώρυγα στον έλεγχο των ΗΠΑ και ότι ο Παναμάς δεν μπορεί να αφαιρέσει αυθαίρετα παραχωρήσεις από εταιρείες που συνδέονται με την Κίνα, αναφερόμενος στα λιμάνια της Hutchison.
Ωστόσο, η κυβέρνηση ανακοίνωσε τον Ιανουάριο ότι εξετάζει τις παραχωρήσεις των κινεζικών λιμένων.

Η Panama Ports Co., που ελέγχεται από την CK Hutchison Holdings, ειδοποιήθηκε για τον έλεγχο λίγο μετά τις κατηγορίες του Τραμπ ότι το ΚΚΚ ελέγχει την πλωτή οδό, σύμφωνα με τη Ναυτιλιακή Αρχή του Παναμά.
Ο Μαρτίνες-Φερνάντες δήλωσε ότι πιστεύει ότι η πιο πιθανή διπλωματική λύση στην ανησυχία των ΗΠΑ για την εθνική ασφάλεια θα είναι η μείωση της κινεζικής παρουσίας κατά μήκος της διώρυγας και των λιμανιών. «Οι επενδύσεις της Κίνας σε αυτές τις υποδομές, γύρω από τη διώρυγα, γύρω από άλλα μέρη της περιοχής, την Καραϊβική και τη Νότια Αμερική, απλά εγείρουν πολλές κόκκινες σημαίες», δήλωσε.
Εν τω μεταξύ, το κινεζικό καθεστώς έχει υποστηρίξει δημοσίως την ιδιοκτησία και τον έλεγχο της διώρυγας από τον Παναμά, παίζοντας με την εθνική ταυτότητα και την κυριαρχία του Παναμά για να ενισχύσει τα πολιτικά του ερείσματα. Ο Γουάνγκ Γι, Κινέζος κρατικός σύμβουλος και υπουργός Εξωτερικών του ΚΚΚ, αποκάλεσε τον Παναμά «φίλο και καλό εταίρο» κατά τη διάρκεια τηλεφωνικής συνομιλίας που είχε το 2021 με την Έρικα Μουίνιες, την υπουργό Εξωτερικών του Παναμά.
Ο Γι δήλωσε ότι η Κίνα «θα συνεχίσει να υποστηρίζει τις προσπάθειες του Παναμά να υπερασπιστεί τα νόμιμα δικαιώματα και συμφέροντά του στη διεθνή σκηνή, περιλαμβανομένης της κυριαρχίας του Παναμά επί της διώρυγας».
Θέμα ουδετερότητας
Όταν έφτανε κάποιος αεροπορικώς στον Παναμά, διαφημιστικές πινακίδες της Τράπεζα της Κίνας υποδέχονταν τους επισκέπτες μέχρι πρόσφατα.
Σύμφωνα με κατοίκους του Παναμά που μίλησαν στην Epoch Times, οι διαφημιστικές πινακίδες κατέβηκαν λίγο πριν από τη συνάντηση του υπουργού Εξωτερικών των ΗΠΑ Μάρκο Ρούμπιο με τον πρόεδρο του Παναμά στις 2 Φεβρουαρίου.
Οι διαφημιστικές πινακίδες αναδεικνύουν την επιρροή του Πεκίνου στον Παναμά και ο Τραμπ, σε ανάρτησή του στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης λίγο πριν από την επίσκεψη του Ρούμπιο, δήλωσε ότι ο Παναμάς προσπαθεί να κατεβάσει το 64% των πινακίδων που είναι γραμμένες στα κινεζικά.
«Βρίσκονται σε όλη τη ζώνη [της Διώρυγας του Παναμά] επειδή η Κίνα ελέγχει τη Διώρυγα του Παναμά», δήλωσε ο Τραμπ στις 28 Ιανουαρίου. «Δεν πρόκειται να περάσει αυτό!»
Παρόλο που ο Παναμάς αποφάσισε να μην ανανεώσει τη συμφωνία «Μια ζώνη, ένας δρόμος» με την Κίνα αμέσως μετά την επίσκεψη του Ρούμπιο, το γεγονός παραμένει ότι δύο από τα βασικά λιμάνια του Παναμά ελέγχονται από μια εταιρεία με έδρα το Χονγκ Κονγκ.
Η CK Hutchison Holdings κέρδισε για πρώτη φορά μια προσφορά για τη λειτουργία των δύο αυτών λιμανιών το 1997, αλλά έκτοτε το Πεκίνο έχει καταπατήσει την ανεξαρτησία της πόλης και την έχει θέσει σταθερά υπό τον έλεγχο του κομμουνιστικού καθεστώτος.

Τα λιμάνια της Hutchison βρίσκονται στο επίκεντρο της ανησυχίας των ΗΠΑ, μαζί με τις κινεζικές κρατικές επιχειρήσεις που κατασκευάζουν μια τέταρτη γέφυρα πάνω από το κανάλι, κυρίως επειδή το ΚΚΚ επιβάλλει στις κινεζικές εταιρείες να συνεργάζονται με τις κρατικές υπηρεσίες πληροφοριών.
Ωστόσο, το ΚΚΚ φαίνεται να έχει αποκτήσει ερείσματα χωρίς σημαντικές επενδύσεις στα λιμάνια.
Μιλώντας ενώπιον της επιτροπής της Γερουσίας, ο Σολά είπε ότι ενώ τα κινεζικά λιμάνια στον Παναμά δεν έχουν συνεισφέρει τίποτα τα τελευταία 25 χρόνια, συνέχισαν να λειτουργούν τα λιμάνια Μπαλμπόα και Κριστόμπαλ.
«Δεν καταλαβαίνω γιατί ο Παναμάς θα επέτρεπε τη λειτουργία αυτών των δύο λιμανιών και θα έθετε σε κίνδυνο τις λειτουργίες που έχουν στη διώρυγα», είπε.
Ο Σολά δήλωσε ότι τα λιμάνια Hutchison λαμβάνουν ειδική άδεια λειτουργίας επειδή η κατεύθυνση των πλοίων προς ή από τα λιμάνια τους εμποδίζει την κυκλοφορία του καναλιού όταν τα πλοία κάνουν ελιγμούς για να δέσουν.
Επίσης, ανησυχητικό για τους γερουσιαστές είναι το ότι ο Παναμάς ανανέωσε τις παραχωρήσεις προς τα λιμάνια Hutchison το 2021 για άλλα 25 χρόνια χωρίς προσφορά. Ο Σολά είπε στους γερουσιαστές ότι τα λιμάνια συμφώνησαν να πληρώσουν επιστροφές φόρων ύψους 150 εκατομμυρίων δολαρίων ως μέρος της συμφωνίας.
«Μπορούμε να μπούμε στη σημειολογία της Λιμενικής Αρχής έναντι του ελέγχου, αλλά ο λειτουργικός έλεγχος της Διώρυγας του Παναμά είναι πραγματικός – από το ΚΚΚ», δήλωσε ο γερουσιαστής Έρικ Σμιτ (R-Mo.).
Ο Σμιτ έχει εισαγάγει ψήφισμα με το οποίο καλεί τον Παναμά να τερματίσει την κινεζική διαχείριση βασικών λιμανιών του Παναμά.
Πιθανή παραβίαση
Ο Γιουτζίν Κοντόροβιτς, καθηγητής στη Νομική Σχολή Antonin Scalia του Πανεπιστημίου George Mason και ανώτερος ερευνητής στο Heritage Foundation, κατέθεσε ενώπιον της Επιτροπής Εμπορίου της Γερουσίας στις 28 Ιανουαρίου ότι ο Παναμάς έχει ενδεχομένως παραβιάσει τη Συνθήκη Ουδετερότητας με τις Ηνωμένες Πολιτείες επιτρέποντας στους Κινέζους να διαχειρίζονται τα λιμάνια.
Ο Κοντόροβιτς δήλωσε ότι η συνθήκη απαγορεύει την «ξένη λειτουργία» της διώρυγας. Ο βαθμός ελέγχου του ΚΚΚ και η ανάμειξη με τις κινεζικές εταιρείες που διαχειρίζονται τα λιμάνια θα πρέπει να διερευνηθεί για να διαπιστωθεί αν υπήρξε παραβίαση, είπε.
«Δεν χρειάζεται να περιμένουμε μέχρι να κλείσει πραγματικά η διώρυγα από κάποια πράξη δολιοφθοράς ή επιθετικότητας, η οποία – όπως ακούσαμε από την κατάθεση – θα ήταν καταστροφική για τις Ηνωμένες Πολιτείες», είπε.

Ο Κοντόροβιτς είπε ότι η συνθήκη επιτρέπει στις Ηνωμένες Πολιτείες να «υπερασπιστούν τη διώρυγα έναντι οποιασδήποτε απειλής για το καθεστώς ουδετερότητας».
Ενώ η Αρχή της Διώρυγας του Παναμά (Panama Canal Authority-PCA) ελέγχει τη λειτουργία της διώρυγας, η κυβέρνηση του Παναμά έχει διοικητική εξουσία επί των λιμανιών της χώρας, των δικαιωμάτων νερού και του νηολογίου πλοίων, σύμφωνα με την Ομοσπονδιακή Ναυτιλιακή Επιτροπή.
Ωστόσο, ορισμένοι ανησυχούν ότι η λειτουργία του κινεζικού λιμανιού σε συνδυασμό με την κατασκευή μιας τέταρτης γέφυρας κατά μήκος της διώρυγας από κρατικές κινεζικές εταιρείες θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για τον αποκλεισμό του ζωτικού σημείου σε περίπτωση που ξεσπάσει σύγκρουση.
«Οι κινεζικές εταιρείες κατασκευάζουν μια γέφυρα κατά μήκος της διώρυγας – με αργούς ρυθμούς ώστε να διαρκέσει σχεδόν μια δεκαετία – και ελέγχουν τα λιμάνια εμπορευματοκιβωτίων και στις δύο άκρες», δήλωσε ο γερουσιαστής Τεντ Κρουζ (R-Texas), πρόεδρος της Επιτροπής Εμπορίου της Γερουσίας.
«Η μερικώς ολοκληρωμένη γέφυρα δίνει στην Κίνα τη δυνατότητα να αποκλείσει τη διώρυγα χωρίς προειδοποίηση και τα λιμάνια δίνουν στην Κίνα έτοιμα παρατηρητήρια για να χρονομετρήσει αυτή την ενέργεια. Η κατάσταση αυτή εγκυμονεί οξείς κινδύνους για την εθνική ασφάλεια των ΗΠΑ.»
Επιρροή ή έλεγχος;
Ο Νεεμία Χ. Χαέν Σελάντα, ειδικός σε θέματα δημόσιας πολιτικής, είχε εκτεταμένες επαφές με το κινεζικό καθεστώς ως πρώην διπλωμάτης του Παναμά στην Κίνα.
Ενώ το Πεκίνο έχει μεγάλη επιρροή στον Παναμά, ο Χαέν δήλωσε ότι δεν πιστεύει ότι αυτό ισοδυναμεί με παραβίαση της συνθήκης, προσθέτοντας ότι δεν βλέπει νομικούς λόγους για την Ουάσιγκτον να πάρει πίσω τη διώρυγα.
Όταν ο τότε πρόεδρος του Παναμά Χουάν Κάρλος Βαρέλα αποφάσισε να διακόψει τους δεσμούς με την Ταϊπέι το 2017, για να υπογράψει με το κινεζικό καθεστώς τη συμφωνία «Μια ζώνη, ένας δρόμος», το έκανε πιστεύοντας ότι η κίνηση αυτή θα προσέλκυε σημαντικές κινεζικές επενδύσεις, δήλωσε ο Χαέν.
«Μπορώ να σας πω ότι δεν υπάρχει τέτοιο […] πράγμα όπως μια τεράστια [κινεζική] επένδυση στη χώρα», δήλωσε στην Epoch Times. «Αυτό δεν συνέβη ποτέ.»
Οι κινεζικές εταιρείες υποβάλλουν προσφορές για έργα και προσφέρουν υπηρεσίες, αλλά αυτό δεν είναι το ίδιο με την επένδυση στον Παναμά, δήλωσε ο Χαέν.
Οι Παναμέζοι βλέπουν τη Διώρυγα του Παναμά ως μέρος της ταυτότητάς τους, οπότε ο Χαέν πιστεύει ότι οι απειλές του Τραμπ να πάρει τον έλεγχο εξυπηρετούν μια ευρύτερη στρατηγική εθνικής ασφάλειας που ονομάζεται «εγγύς ασφάλεια».

«Έτσι, αυτό σημαίνει ότι όλα τα πεδία, όπως το εμπόριο, η οικονομία, η χρηματοδότηση, οι κατασκευαστές – όλα αυτά τα πεδία αντικαθίστανται από την εθνική ασφάλεια των ΗΠΑ», δήλωσε. «Ο κύριος στόχος του Τραμπ είναι να διασφαλίσει ότι η επιρροή και η παρουσία της Κίνας δεν θα επεκταθούν.»
Ο Χαέν είπε ότι η κινεζική επιρροή έχει γενικά μειωθεί από τότε που έκλεισε το ορυχείο χαλκού του Παναμά για περιβαλλοντικούς λόγους και ανέφερε στοιχεία που δείχνουν ότι ενώ η Κίνα είχε την πρώτη θέση από το 2021 έως το 2023 όσον αφορά τις εξαγωγές του Παναμά κατά τη διάρκεια της δραστηριότητας του ορυχείου χαλκού, έπεσε στην τέταρτη θέση πέρυσι.
Σύμφωνα με τον Χαέν, οι Ηνωμένες Πολιτείες θέλουν επίσης να εμποδίσουν το κινεζικό καθεστώς να συμμετάσχει σε ένα φιλόδοξο σιδηροδρομικό έργο που θα συνδέει την πόλη του Παναμά με την πόλη Νταβίντ, η οποία συνορεύει με την Κόστα Ρίκα.
Κατασκοπεία και σαμποτάζ
Μέρος της ανησυχίας των Αμερικανών γερουσιαστών είναι η τάση του ΚΚΚ για κατασκοπεία και οι γνωστές κυβερνοεπιθέσεις που εξαπολύει η Volt Typhoon, μια κινεζική ομάδα χάκερ που χρηματοδοτείται από το κράτος. Οι Ηνωμένες Πολιτείες και οι πρωταρχικοί παγκόσμιοι εταίροι τους σε θέματα πληροφοριών, γνωστοί ως Five Eyes, εξέδωσαν προειδοποίηση στις 19 Μαρτίου 2024 σχετικά με τη δραστηριότητα της ομάδας που στοχεύει σε κρίσιμες υποδομές.
Ο Σμιτ σημείωσε κατά τη διάρκεια της ακρόασης ότι οι κινεζικής κατασκευής γερανοί που χρησιμοποιούνται στη ναυτιλία είναι επιρρεπείς σε υποκλοπές.
«Η κινεζική κρατική εταιρεία ZPMC, η οποία προμηθεύει το 80% των γερανών λιμένων των ΗΠΑ, έχει εξοπλίσει τους γερανούς της με μόντεμ κινητής τηλεφωνίας που δημιουργούν ευάλωτα σημεία εκμετάλλευσης», είπε.
Η γερουσιαστής Τάμυ Μπόλντουιν (D-Wis.) δήλωσε ότι η ικανότητα του ΚΚΚ να διεξάγει επιτήρηση μέσω των έργων υποδομής του καθιστά προβληματική την τέταρτη γέφυρα που κατασκευάζουν οι Κινέζοι στη διώρυγα.
«Είναι σημαντικό να έχουμε ένα ασφαλές και ισότιμο πεδίο ανταγωνισμού, το οποίο επί του παρόντος δεν έχουμε», δήλωσε. «Οι τρέχουσες κινεζικές πρακτικές δεν το επιτρέπουν αυτό.»

Η Νότια Διοίκηση των ΗΠΑ ανησυχεί ότι η παρακολούθηση θα μπορούσε να διεξαχθεί από την τέταρτη γέφυρα πάνω από το κανάλι, η οποία περιλαμβάνει ένα σύστημα ελαφρών σιδηροδρόμων, σύμφωνα με τις καταθέσεις στην ακρόαση.
Η PCA είναι υπεύθυνη για τη διέλευση, τις ναυτικές κλειδαριές και την κίνηση των πλοίων εντός των υδάτων της διώρυγας του Παναμά, μαζί με την ασφάλεια της διώρυγας.
Ο οργανισμός επιθεωρεί τα έργα που εμπίπτουν στη δικαιοδοσία του, όπως η τέταρτη γέφυρα κατά μήκος της διώρυγας, για να διασφαλίσει τη συμμόρφωση με τις απαιτήσεις, σύμφωνα με την Ίλια Εσπίνο ντι Μαρότα, αναπληρώτρια διαχειρίστρια της διώρυγας του Παναμά και πρώην εκτελεστική αντιπρόεδρο μηχανικής και διαχείρισης προγραμμάτων της PCA.
Και ενώ δεν ελέγχει τα λιμάνια εκτός της διώρυγας, μπορεί να αντιμετωπίσει καταστάσεις έκτακτης ανάγκης που μπορεί να εμποδίσουν την κυκλοφορία της διώρυγας με εξειδικευμένο εξοπλισμό και εκπαιδευμένους χειριστές πλοίων, δήλωσε στην Epoch Times.
Αν και δεν έχουν προκύψει σημαντικά ζητήματα ασφαλείας τα τελευταία 30 χρόνια, ο οργανισμός διαθέτει πλωτούς γερανούς και μια ομάδα ταχείας αντίδρασης έτοιμη να χειριστεί καταστάσεις όπως ένα πλοίο που έχει ακινητοποιηθεί ή κολλήσει στο κανάλι.
Η λειτουργία της διώρυγας έχει εκσυγχρονιστεί με υπολογιστές που διαχειρίζονται τις λειτουργίες της, αλλά μπορεί να λειτουργήσει χειροκίνητα σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης, δήλωσε η Εσπίνο ντι Μαρότα.
Η PCA διασφαλίζει τη διώρυγα και τις υποδομές της μέσω της συνεργασίας με το Υπουργείο Εσωτερικής Ασφάλειας των ΗΠΑ, είπε, προσθέτοντας ότι πριν από τρία χρόνια, η PCA άρχισε να συνεργάζεται με την Υπηρεσία Κυβερνοασφάλειας και Ασφάλειας Υποδομών των ΗΠΑ – μέρος του Υπουργείου Εσωτερικής Ασφάλειας – για την προστασία από κυβερνοαπειλές στη διώρυγα.