Σάββατο, 18 Οκτ, 2025
Ουίλλιαμ Έττυ, «Η μάχη: Γυναίκα που ικετεύει για τον ηττημένο», 1825. Λάδι σε καμβά, 2,97 x 3,96 μ. Εθνικές Πινακοθήκες της Σκωτίας, Εδιμβούργο. (Public Domain)

«Η μάχη» και η ευσπλαχνία

Ευσπλαχνία – μια δύναμη ισχυρή αλλά απαλή, όπως περιγράφει και ο Σαίξπηρ στο έργο «Ο έμπορος της Βενετίας»:

Η ιδιότητα του ελέους δεν είναι βεβιασμένη.

Πέφτει σαν απαλή βροχή από τον ουρανό

Στον τόπο κάτω. Είναι διπλά ευλογημένη.

Ευλογεί και αυτόν που δίνει και αυτόν που παίρνει.*

Ο Ουίλλιαμ Έττυ (William Etty, 1787-1849), Βρετανός ζωγράφος, την απεικόνισε ως νέα γυναίκα, σε έναν πίνακα με τον εύγλωττο τίτλο «Η μάχη: Γυναίκα που ικετεύει για τον ηττημένο».

Στο έργο του Έττυ, η Ευσπλαχνία, πεσμένη στα γόνατα, αγκαλιάζει έναν πολεμιστή, προσπαθώντας να τον αποτρέψει από το να πάρει τη ζωή του αντιπάλου του, τον οποίο έχει νικήσει. Ο ηττημένος βρίσκεται στο έδαφος, με το σπαθί σπασμένο, κυριολεκτικά στο έλεος του νικητή.

Το σπασμένο σπαθί που βρίσκεται στο προσκήνιο, στα πόδια των δύο μονομάχων, έχει και συμβολική αξία, ως αναφορά στο Ξίφος της Ελεημοσύνης, που συμβολίζει την ελεημοσύνη ενός μονάρχη. Είναι ένα από τα τελετουργικά ξίφη που χρησιμοποιούνται στις βρετανικές στέψεις από το 1626.

Κάποτε οι άνθρωποι πίστευαν ότι ο μονάρχης ήταν ο επίγειος εκπρόσωπος του Θεού που βασίλευε ελέω Θεού. Ο Έττυ υπονοεί τη χάρη του ελέους, που ενεργεί άνευ όρων πέρα από το σωστό και το λάθος – και μερικές φορές πέρα από τη λογική – για το κοινό καλό.

Στην καθημερινότητα, η ευσπλαχνία μπορεί να έχει τη μορφή της υποχωρητικότητας ή της πραότητας – ωστόσο, στην ουσία της, είναι μία ύψιστη μορφή δύναμης και θάρρους. Το να δείχνουμε συμπόνια στους εχθρούς ή στους λιγότερο τυχερούς μπορεί να σημαίνει να βάζουμε στην άκρη τον εαυτό μας και την υπερηφάνειά μας. Εδώ το πεδίο μάχης δεν είναι κυριολεκτικό, αλλά εσωτερικό. Η ευσπλαχνία και η αυταπάρνηση που φανερώνονται στις μικρές, καθημερινές πράξεις επίσης καταδεικνύουν την ηθική ανωτερότητα του ελέους και την υπέρτατη ισχύ της καλοσύνης.

“The Combat: Woman Pleading for the Vanquished,” 1848, by George Thomas Doo. York Art Museum, England. Doo’s engraving shows William Etty’s 1845 reworked composition of his original 1825 eponymous painting. (Public Domain)
Τζορτζ Τόμας Ντου, «Η μάχη: Γυναίκα που ικετεύει για τον ηττημένο», 1848. Μουσείο Τέχνης του Γιορκ, Αγγλία. Χαρακτικό (1845) βάσει της σύνθεσης του Ουίλιαμ Έττυ του 1825. (Public Domain)

 

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ

«The quality of mercy is not strained;

It droppeth as the gentle rain from heaven

Upon the place beneath. It is twice blest;

It blesseth him that gives and him that takes»

William Shakespeare, «The Merchant of Venice»

 

Πως μπορείτε να μας βοηθήσετε ώστε να συνεχίσουμε να σας κρατάμε ενημερωμένους

Ποιος είναι ο λόγος που χρειαζόμαστε την βοήθειά σας για την χρηματοδότηση του ερευνητικού ρεπορτάζ μας; Επειδή είμαστε ένας ανεξάρτητος οργανισμός ειδήσεων που δεν επηρεάζεται από καμία κυβέρνηση, εταιρεία ή πολιτικό κόμμα. Από την ημέρα που ξεκινήσαμε, έχουμε έρθει αντιμέτωποι με προσπάθειες αποσιώπησης της αλήθειας κυρίως από το Κινεζικό Κομμουνιστικό Κόμμα. Αλλά δεν θα λυγίσουμε. Η ελληνική έκδοση της Epoch Times βασίζεται ολοκληρωτικά στις γενναιόδωρες συνεισφορές σας για να διατηρήσει την παραδοσιακή δημοσιογραφία ζωντανή και υγιή στην Ελληνική γλώσσα. Μαζί, μπορούμε να συνεχίσουμε να διαδίδουμε την αλήθεια.

Σχολιάστε