Πέμπτη, 25 Σεπ, 2025
(Reuters)

Η Renault κατασκευάζει στην Τουρκία: Το Clio έκτης γενιάς

Η σχέση Renault-OYAK αντιπροσωπεύει μια από τις πιο ιδιαίτερες συμπράξεις στη διεθνή αυτοκινητοβιομηχανία. Το OYAK (Ordu Yardımlaşma Kurumu), που ιδρύθηκε το 1961, αποτελεί το συνταξιοδοτικό ταμείο των Τουρκικών Ενόπλων Δυνάμεων με περισσότερα από 470.000 μέλη. Η ιδρυτική του νομοθεσία, που θεσπίστηκε αμέσως μετά το στρατιωτικό πραξικόπημα του 1960, χορήγησε στο ταμείο εκτεταμένες φορολογικές απαλλαγές και το δικαίωμα συμμετοχής σε εμπορικές δραστηριότητες.

Η εταιρική σχέση ξεκίνησε το 1969, όταν η Renault αναζητούσε επέκταση πέρα από τα σύνορα της Δυτικής Ευρώπης. Η Τουρκία παρουσίαζε έναν ελκυστικό συνδυασμό: είχε ανερχόμενη αγορά, στρατηγική γεωγραφική θέση και αποτελούσε έναν ισχυρό τοπικό εταίρο με πολιτική επιρροή. Το εργοστάσιο άρχισε την παραγωγή το 1971 με το Renault 12, σηματοδοτώντας την έναρξη μιας σχέσης που θα εξελισσόταν σε μία από τις πιο επιτυχημένες διεθνείς συνεργασίες της Renault.

Η εξέλιξη της Προύσας σε παγκόσμιο κέντρο

Σήμερα, το εργοστάσιο της Προύσας αποτελεί τη μεγαλύτερη παραγωγική μονάδα της Renault εκτός Δυτικής Ευρώπης, με ετήσια δυναμικότητα 390.000 αυτοκινήτων και 920.000 κινητήρων. Αυτή η εξέλιξη δεν ήταν τυχαία. Η Τουρκία, με την ταχεία βιομηχανική ανάπτυξη των δεκαετιών του 1970 και 1980, προσέφερε συγκριτικά πλεονεκτήματα: χαμηλότερο κόστος εργασίας, ανερχόμενη εσωτερική αγορά και στρατηγική τοποθεσία για εξαγωγές προς την Ευρώπη, την Αφρική και τη Μέση Ανατολή.

Το εργοστάσιο εξάγει περισσότερο από το 80% της παραγωγής του σε πάνω από 70 χώρες παγκοσμίως, καθιστώντας την Προύσα κεντρικό κόμβο της παγκόσμιας στρατηγικής της Renault. Αυτή η επιτυχία αντικατοπτρίζει την ικανότητα της Renault να αξιοποιεί τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της Τουρκίας, ενώ παράλληλα συνέβαλε στην ανάπτυξη της τουρκικής αυτοκινητοβιομηχανίας.

Η επένδυση των 400 εκατομμυρίων ευρώ που ανακοινώθηκε το 2023 εντάσσεται στο «International Game Plan 2027» της Renault. Αυτό το σχέδιο αντικατοπτρίζει μια θεμελιώδη αλλαγή στη στρατηγική της εταιρείας: τη μετάβαση από την παραδοσιακή εστίαση στην ευρωπαϊκή αγορά σε μια πολυκεντρική προσέγγιση με πέντε στρατηγικούς κόμβους: Λατινική Αμερική, Βόρεια Αφρική, Τουρκία, Ινδία και Νότια Κορέα.

Το σχέδιο προβλέπει την παραγωγή τεσσάρων νέων μοντέλων στην Προύσα έως το 2027, συμπεριλαμβανομένων τριών SUV. Το Renault Duster, που ήδη παράγεται, αντιπροσωπεύει την πρώτη φάση αυτής της επένδυσης. Το Renault Boreal, του οποίου η παραγωγή θα ξεκινήσει το 2026, θα εξάγεται σε περισσότερες από 50 χώρες.

Η έναρξη παραγωγής του νέου Clio στην Προύσα δεν αποτελεί απλώς μια βιομηχανική εξέλιξη, αλλά το άνοιγμα ενός νέου κεφαλαίου στην ιστορία της Renault. Πενήντα έξι χρόνια μετά την πρώτη συνεργασία με το OYAK, η γαλλική εταιρεία έχει μετατρέψει την Τουρκία σε έναν από τους κύριους πυλώνες της παγκόσμιας στρατηγικής της.

Η Προύσα, από περιφερειακό εργοστάσιο που παρήγαγε το Renault 12 για την τοπική αγορά, έχει εξελιχθεί σε ένα από τα πιο προηγμένα βιομηχανικά κέντρα της Renault παγκοσμίως. Αυτή η μεταμόρφωση αποτελεί απόδειξη ότι η επιτυχία στη σύγχρονη αυτοκινητοβιομηχανία απαιτεί όχι μόνο τεχνολογική καινοτομία, αλλά και στρατηγική όραση, μακροπρόθεσμες συμπράξεις και την ικανότητα προσαρμογής σε διαφορετικά πολιτισμικά και γεωπολιτικά περιβάλλοντα.

Πως μπορείτε να μας βοηθήσετε ώστε να συνεχίσουμε να σας κρατάμε ενημερωμένους

Ποιος είναι ο λόγος που χρειαζόμαστε την βοήθειά σας για την χρηματοδότηση του ερευνητικού ρεπορτάζ μας; Επειδή είμαστε ένας ανεξάρτητος οργανισμός ειδήσεων που δεν επηρεάζεται από καμία κυβέρνηση, εταιρεία ή πολιτικό κόμμα. Από την ημέρα που ξεκινήσαμε, έχουμε έρθει αντιμέτωποι με προσπάθειες αποσιώπησης της αλήθειας κυρίως από το Κινεζικό Κομμουνιστικό Κόμμα. Αλλά δεν θα λυγίσουμε. Η ελληνική έκδοση της Epoch Times βασίζεται ολοκληρωτικά στις γενναιόδωρες συνεισφορές σας για να διατηρήσει την παραδοσιακή δημοσιογραφία ζωντανή και υγιή στην Ελληνική γλώσσα. Μαζί, μπορούμε να συνεχίσουμε να διαδίδουμε την αλήθεια.

Σχολιάστε