Σχολιασμός
Το ντοκιμαντέρ που κυκλοφόρησε πρόσφατα με τίτλο «Ηλεκτρικά Οχήματα: Το Καλό, το Κακό και το Άσχημο» δεν είναι απλώς άλλο ένα επιφανειακό έργο που επαινεί άκριτα τη βιομηχανία, παρόλο που δεν λείπει ο θαυμασμός για την τεχνολογία και η ανάδειξη των οφελών και των δυνατοτήτων της. Πρόκειται για ένα διαφωτιστικό, εκπαιδευτικό και ψυχαγωγικό 90λεπτο ντοκιμαντέρ, που αξίζει να παρακολουθήσουν όσοι επιθυμούν να διευρύνουν τις γνώσεις τους για τα ενεργειακά ζητήματα και να κρίνουν οι ίδιοι αν τα ηλεκτρικά οχήματα είναι καλά, κακά ή άσχημα.
Το ντοκιμαντέρ εγείρει σοβαρούς προβληματισμούς για το γεγονός ότι οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής — μόνο στις πλούσιες χώρες — θεσπίζουν «πράσινες» πολιτικές που συντηρούν τις παραβιάσεις ανθρωπίνων δικαιωμάτων και την περιβαλλοντική υποβάθμιση σε φτωχότερες, αναπτυσσόμενες χώρες, όπου εξορύσσονται τα σπάνια ορυκτά και μέταλλα που απαιτούνται για τα ηλεκτρικά οχήματα.
Ακόμη, παραμένουν σημαντικές προκλήσεις σχετικά με την αιολική και ηλιακή ενέργεια, οι οποίες παράγουν ηλεκτρισμό με διακοπές και χαρακτηρίζονται από αναξιοπιστία. Το ζήτημα αυτό έχει απασχολήσει τη νομοθετική εξουσία στις ΗΠΑ, με τη Γερουσία να ψηφίζει για τη συζήτηση ψηφίσματος που θα αναιρέσει την υποχρεωτική χρήση ηλεκτρικών οχημάτων στην Καλιφόρνια, λόγω ανησυχιών για τις ενεργειακές υποδομές και την ετοιμότητα των καταναλωτών.
Το ντοκιμαντέρ «Ηλεκτρικά Οχήματα: Το Καλό, το Κακό και το Άσχημο», με αφηγητή τον πολιτικό σχολιαστή και συγγραφέα Λάρρυ Έλντερ, ο οποίος εμφανίζεται και στην ταινία, καταδεικνύει την περιβαλλοντική καταστροφή και τις παραβιάσεις ανθρωπίνων δικαιωμάτων που προκαλούνται από την εξόρυξη των συστατικών που απαιτούνται για τα ηλεκτρικά οχήματα, ενώ παράλληλα παρουσιάζει μια διεξοδική ανάλυση των θετικών και αρνητικών πλευρών αυτών των οχημάτων.
Οι πόροι της Γης είναι περιορισμένοι
Το ντοκιμαντέρ του Έλντερ ενημερώνει τους θεατές για το πώς τα κρίσιμα ορυκτά και μέταλλα που απαιτούνται για την πολυδιαφημισμένη «ενεργειακή μετάβαση» σε ηλεκτρικά οχήματα, ανεμογεννήτριες, ηλιακά πάνελ και μπαταρίες προέρχονται από αφερέγγυες χώρες όπως η Κίνα, ορισμένα φτωχότερα αφρικανικά κράτη και άλλες περιοχές. Οι χώρες αυτές διαθέτουν ελάχιστη εργατική νομοθεσία και ανεπαρκείς περιβαλλοντικούς ελέγχους, με αποτέλεσμα η παραγωγή των κρίσιμων ορυκτών και μετάλλων για την «πράσινη» μετάβαση να οδηγεί σε σοβαρή περιβαλλοντική υποβάθμιση και δραματικές κοινωνικές επιπτώσεις.
Όλα αυτά, απλώς για να υποστηριχθεί η «καθαρή» ηλεκτρική ενέργεια στις πλουσιότερες χώρες.
Οι ρυθμοί εξόρυξης και η αναλογία αποθεμάτων-παραγωγής για πολλά από τα κρίσιμα ορυκτά και μέταλλα που απαιτούνται για την «πράσινη» μετάβαση είναι ανησυχητικοί, ενώ οι περισσότεροι από αυτούς τους φυσικούς πόρους δεν αναπληρώνονται. Αυτό υποδηλώνει μια ανησυχητική πιθανότητα μη βιώσιμης πορείας στις τρέχουσες πολιτικές επιδοτήσεων για τις «πράσινες» ενέργειες. Επιπλέον, ακόμη και χώρες με τα μεγαλύτερα αποθέματα αντιμετωπίζουν σημαντικές προκλήσεις στην αύξηση της παραγωγής τους για να καλύψουν την προβλεπόμενη μελλοντική ζήτηση.
- Λίθιο: Το 2024, παγκοσμίως εξορύχθηκαν περίπου 240.000 τόνοι λιθίου, σχεδόν τριπλάσια ποσότητα από αυτή του 2020. Ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας προβλέπει ότι η ζήτηση λιθίου θα αυξηθεί στους 450.000 τόνους ετησίως έως το 2030. Παρά τα σημαντικά παγκόσμια αποθέματα, η αξιοποίησή τους παραμένει μεγάλη πρόκληση.
- Κοβάλτιο: Το 2024, η παγκόσμια παραγωγή κοβαλτίου έφτασε τους 280.000 μετρικούς τόνους, τη μεγαλύτερη ποσότητα που έχει καταγραφεί ποτέ. Η Λαϊκή Δημοκρατία του Κονγκό ήταν ο κορυφαίος παραγωγός παγκοσμίως, αντιπροσωπεύοντας το 74% της συνολικής παραγωγής, ενώ η χώρα είναι γνωστή για τα σοβαρά προβλήματα παιδικής εργασίας και τις άθλιες συνθήκες εργασίας στον εξορυκτικό της τομέα.
Μια συνηθισμένη μπαταρία ηλεκτρικού οχήματος για ένα Tesla απαιτεί τεράστιες ποσότητες πρώτων υλών για τα ορυκτά και μέταλλα της μπαταρίας: λίθιο, κοβάλτιο, νικέλιο, μαγγάνιο, χαλκό, αλουμίνιο, γραφίτη, καθώς και χάλυβα, πλαστικό και άλλα μέταλλα για τα περιβλήματα των μπαταριών.
Το ντοκιμαντέρ θίγει το ζήτημα αυτών των «ματωμένων ορυκτών», τα οποία προέρχονται κυρίως από αναπτυσσόμενες χώρες και εξορύσσονται σε τοποθεσίες που δεν επιθεωρούνται ποτέ και δεν βλέπουν οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής και οι αγοραστές ηλεκτρικών οχημάτων.
Η εξόρυξη και επεξεργασία των πρώτων υλών για μπαταρίες ηλεκτρικών οχημάτων, ανεμογεννήτριες και ηλιακά πάνελ απαιτεί τεράστιες ποσότητες υλικών. Η εκτιμώμενη συνολική μάζα των πρώτων υλών που εξορύσσονται και επεξεργάζονται για μια μπαταρία ηλεκτρικού οχήματος, συμπεριλαμβανομένων των επιφανειακών στρωμάτων και των πετρωμάτων αποβλήτων, μπορεί να κυμαίνεται από 22.700 έως 45.400 κιλά, ανάλογα με το μέγεθος της μπαταρίας, τη χημική της σύσταση και την αποδοτικότητα της εξόρυξης.
Το ντοκιμαντέρ του Έλντερ θα πρέπει να προβληματίσει τους υποστηρικτές των μηδενικών εκπομπών στις λίγες πλούσιες χώρες που έχουν διαταράξει την παροχή συνεχούς και αδιάλειπτης ηλεκτρικής ενέργειας με αυστηρούς κανονισμούς, προνομιακές επιδοτήσεις και την κατάργηση αποδεδειγμένων πηγών ενέργειας βάσης όπως ο άνθρακας, η πυρηνική ενέργεια και το φυσικό αέριο.
Όσοι παρακολουθήσουν το ντοκιμαντέρ «Ηλεκτρικά Οχήματα: Το Καλό, το Κακό και το Άσχημο» θα μάθουν για το παιχνίδι εξαπάτησης που χρησιμοποιούν ορισμένοι για να εκμεταλλευτούν τις αναπτυσσόμενες χώρες προς όφελος των δήθεν καθαρών και πράσινων ηλεκτρικών οχημάτων, και θα μπορέσουν να κρίνουν οι ίδιοι κατά πόσο οι παγκόσμιες οικονομίες και το περιβάλλον μπορούν να στηρίξουν τα ηλεκτρικά οχήματα για να καλύψουν τις ανάγκες μετακίνησης όλων και όχι μόνο λίγων προνομιούχων.
Το «Ηλεκτρικά Οχήματα: Το Καλό, το Κακό και το Άσχημο» ξεκινά να προβάλλεται στις 23 Μαΐου στο Ganjing World. Διατίθεται προς αγορά στα 12,99 δολάρια, ενώ μπορεί κανείς να το ενοικιάσει για 72 ώρες έναντι 9,99 δολαρίων (8,77 ευρώ).
Οι απόψεις που εκφράζονται στο παρόν άρθρο ανήκουν στον συγγραφέα και δεν αντιπροσωπεύουν απαραίτητα τις θέσεις της εφημερίδας The Epoch Times.