Κυριακή, 22 Δεκ, 2024
"Rays of Compassion" (ελαιογραφία σε καμβά)

Ιωάννα Καλογήρου – Η τέχνη που ξεπερνά τον χώρο και τον χρόνο

Η Ιωάννα Καλογήρου γεννήθηκε στη Λευκωσία το 1987 και από τότε που θυμάται τον εαυτό της η  ζωγραφική ήταν μια διέξοδος για εκείνη και η μεγάλη της αγάπη.

«Από μικρή ήξερα τι ήθελα να ακολουθήσω, και είμαι τυχερή που οι γονείς μου το αντιλήφθηκαν και με στήριξαν με κάθε τρόπο».

Το διάστημα 2005 – 2011 σπούδασε ζωγραφική στη σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας. Μετά την ολοκλήρωση των σπουδών της, επέστρεψε πίσω στην Κύπρο όπου άρχισε να αναθεωρεί κάποιες ιδέες που είχε σχετικά με την τέχνη· κάτι που κατάλαβε ότι είχε να κάνει με τη βαθύτερη σχέση με τον εαυτό της και με την ίδια τη ζωή. «Αυτή η αναθεώρηση συνέβη φυσικά και χωρίς να την αντιλαμβάνομαι, όμως ήταν μια όμορφη διαδικασία, σαν αναγέννηση» μας εκμυστηρεύεται η Ιωάννα. Άρχισε να εκτιμά περισσότερο διάφορα είδη σύγχρονης ρεαλιστικής ζωγραφικής, όπως τον “φανταστικό ρεαλισμό”, τον “ιδεαλιστικό ρεαλισμό” κ.ά καθώς και να εκτιμά και να θαυμάζει τους αναγεννησιακούς ζωγράφους ενώ παράλληλα εξέλυε την τεχνική της παρακολουθώντας μαθήματα ελαιογραφίας στον εικαστικό Βασίλη Μίτα.

«Ένιωσα μια απερίγραπτη εσωτερική χαρά, όταν άρχισα σιγά-σιγά να αποποιούμαι κάποιες ιδέες σύγχρονης τέχνης, που είχαν γαντζωθεί στο μυαλό μου. Ήταν σταδιακή διαδικασία, όμως είχα φτάσει σε ένα σημείο που διέκρινα καθαρά, μια αντίληψη που είχα ότι “Η ομορφιά είναι επιφανειακή” και κατάλαβα ότι με εμπόδιζε από το να βρω βαθύτερα τον εαυτό μου. Ο φιλόσοφος Ρότζερ Σκρούτον με το ντοκιμαντέρ «Why Beauty Matters», έπαιξε σημαντικό ρόλο σε αυτή την αναθεώρηση».

Η ενασχόλησή της με τους αναγεννησιακούς ζωγράφους, και τα σκίτσα πάνω στα έργα τους, την έβαζαν από μόνα τους σε μια κατάσταση ηρεμίας, όπου δε χρειαζόταν πια να σκέφτεται, και έτσι μπόρεσε να αφουγκραστεί καλύτερα και πιο ουσιαστικά αυτό που ήθελε ο ίδιος ο ζωγράφος να αποδώσει, διεισδύοντας περισσότερο στον δικό τους κόσμο, που ήταν πιο ενάρετος και εξευγενισμένος.

«Όταν σιγά σιγά αποποιήθηκα την έννοια ότι η ομορφιά στην τέχνη δεν έχει ρόλο και είναι περιττή, είδα να μου παρουσιάζεται ένα καινούριο σύμπαν δημιουργικότητας και έμπνευσης.
Ο διαλογισμός που εξασκώ, επίσης με βοηθά να βρίσκω την έμπνευσή μου, γιατί περιλαμβάνει όχι μόνο εξάσκηση, αλλά και την ενδοσκόπηση, και την καλλιέργεια του χαρακτήρα σύμφωνα με τρεις αρχές, αλήθεια, καλοσύνη και ανεκτικότητα. Έχει γίνει μέρος της καθημερινότητάς μου, να επιδιώκω να γίνομαι πιο αληθινή και πιο ειλικρινής με τον εαυτό μου. Όσο αποποιούμαι ξένα και δανεικά πράγματα, τόσο ελαφραίνει η σκέψη μου, και συνήθως τότε είναι που έχω νέες εμπνεύσεις. Παρατήρησα ότι μέχρι τώρα, οι πιο μεγάλες εμπνεύσεις και αλλαγές στη δουλειά μου, ήρθαν όταν ξεπέρασα ένα νοητικό και συναισθηματικό εμπόδιο και συνήθως οι εικόνες έρχονται κατά τον διαλογισμό».

“Η μελωδία της αυγής” (ελαιογραφία σε καμβά)

 

«Αυτό το έργο το εμπνεύστηκα σε ένα ταξίδι μου στα ελληνικά νησιά, στη Νάξο και στην Πάρο. Είναι σύνθεση από δύο στιγμές που ένιωσα κάτι μαγικό να συμβαίνει».

Σήμερα έχοντας διανύσει έναν κύκλο προσωπικών και ατομικών εκθέσεων, συνεχίζει να μαθαίνει και να εξελίσσεται πάνω στην τέχνη της, ενώ ασχολείται παράλληλα και με τη διδασκαλία στο εργαστήριο που διατηρεί στη Λευκωσία.

«Θεωρώ ότι δε θα σταματήσω ποτέ να μαθαίνω και να βελτιώνομαι, και όταν βρίσκω την ευκαιρία, ακολουθώ μαθήματα και από το διαδίκτυο, όπως την πρόσφατη μου ανακάλυψη, μια σπουδαία πλατφόρμα εικαστικών, το Νew Μasters Academy, το οποίο με βοήθησε να εμπλουτίσω τις τεχνικές γνώσεις μου, όπως μαθήματα ανθρώπινης ανατομίας (ειδικά για εικαστικούς), αλλά και σε φιλοσοφικό επίπεδο.

Θαυμάζει τους αναγεννησιακούς όπως τον Μιχαηλάγγελο, τον Ραφαήλ και τον Λεονάρντο Ντα Βίντσι τον οποίο και ξεχωρίζει. «Πιστεύω ότι κάθε καλλιτέχνης εκφράζει κάτι από την ψυχή του, σε κάθε έργο του. Από τον Λεονάρντο, θαυμάζω αυτό για το οποίο ξεχώρισε από μικρός, την απερίγραπτη και ανεξήγητη απεικόνιση των αγγέλων, όπως σε έναν από τους αγαπημένους μου πίνακες, “Η Παναγία των Βράχων”. Σύγχρονοι καλλιτέχνες που την έχουν εμπνεύσει είναι και ο Ντάνιελ Σπρικ, και ο Έλληνας Άγγελος Παναγιώτου τον οποίο γνωρίζει και προσωπικά».

Η Ιωάννα Καλογήρου με τον ζωγράφο Άγγελο Παναγιώτου

 

«Ο Άγγελος είναι από τους λίγους αγαπημένους μου σύγχρονους ζωγράφους. Είχα την τύχη να τον γνωρίσω προσωπικά στην τελευταία του έκθεση που έκανε στην Κύπρο, στην Golden Gallery τον Δεκέμβριο του 2018 στη Λευκωσία. Είχαμε μια όμορφη συζήτηση και έκτοτε διατηρούμε μια επικοινωνία. Κατανόησα καλύτερα τα έργα του, αλλά και το βάθος της σκέψης του μέσα από τις συζητήσεις μας. Κάθε πρόταση που λέει, έχει βαρύτητα και σοφία. Είναι πολύτιμη η δουλειά του και η επιρροή του στην ανθρωπότητα του σήμερα».

«Μετά την γνωριμία μας στην  Κύπρο τον προσκάλεσα και στην έκθεση ζωγραφικής The Art of Zhen Shan Ren  (η Τέχνη της Αλήθειας, Καλοσύνης και Ανεκτικότητας) στην Αθήνα, με  έργα σύγχρονων αναγνωρισμένων ζωγράφων που ήταν όλα εμπνευσμένα από τη μέθοδο διαλογισμού που εξασκώ, το Φάλουν Ντάφα. Οι ασκούμενοι του Φάλουν Ντάφα στην Κίνα διώκονται παράνομα από το 1999 και καλλιτέχνες από όλο τον κόσμο απεικονίζουν μέσα από τα έργα τους την ομορφιά της άσκησης, καθώς και τη βαναυσότητα των βασανιστηρίων που υπομένουν στις φυλακές. Ο Άγγελος συγκινήθηκε από τα έργα, είπε: «Eίναι φτιαγμένα με αγάπη, και αυτό φαίνεται». Είπε επίσης ότι είναι πολύ σημαντικό το μήνυμα της έκθεσης. Συγκλονίστηκε από τη βίαιη συγκομιδή οργάνων και τη δίωξη που υπόκεινται οι ασκούμενοι στη Κίνα. Του μίλησα λίγες μέρες αργότερα, και ήταν ακόμα στο μυαλό του, το πόσο άδικα φέρεται ο άνθρωπος στους συνανθρώπους του».

«Είναι ένας άνθρωπος με ουσία, γνήσια πνευματικός, και βαθιά στοχαστικός. Είμαι πολύ τυχερή που τον έχω γνωρίσει. Κάθε φορά που μου μιλά, μαζί με άλλα, σχεδόν πάντα μου λέει “Μόνο η αλήθεια θα μας σώσει”».

 

“Rays of Compassion” (ελαιογραφία σε καμβά)

 

«Για το έργο “Rays of Compassion”, εμπνεύστηκα από μια φωτογραφία μιας ηλικιωμένης ασκούμενης του Φάλουν Ντάφα που συμμετείχε σε μια ειρηνική καθιστική διαμαρτυρία. Εμπνεύστηκα από την έκφραση του προσώπου της που ένιωσα ότι ήταν αγνή και καλοσυνάτη».

Στόχος της Ιωάννας είναι να βγάζει μέσα από την τέχνη της κάτι αληθινό αλλά και επεξεργασμένο τόσο σε τεχνικό όσο και σε εννοιολογικό επίπεδο. Όπως ένα διαμάντι που με ευαισθησία, προσοχή και κόπο, το σκαλίζει ο άνθρωπος για να μείνει μόνο αυτό, γνήσιο και αγνό. Κάτι καθόλου εύκολο, γιατί απαιτείται μια σχέση αληθινή με τον εαυτό μας, κάτι που πολλές φορές είναι επώδυνο. Δεν είναι πάντα εύκολο να κοιτάμε μέσα μας.

«Αυτό που μου δίνει δύναμη να το κάνω και κινητοποιεί τους στόχους μου είναι η επιθυμία μου να καλλιεργώ τον εαυτό μου, για να ξεπερνώ κατά μια έννοια τον εαυτό μου, και να μπορέσω να προσφέρω κάτι ωφέλιμο στους άλλους, παρά μια αυθόρμητη και ανεπεξέργαστη ιδέα όπως έκανα παλιά».

Στη θεματική της διακρίνουμε συχνά πορτρέτα παιδιών, τα παιδιά για εκείνη είναι η αντανάκλαση της αγνότητας που έχουμε όλοι μέσα μας, και μέσα από τα έργα της επιδιώκει να αγγίξει αυτό το κομμάτι μας.

«Η αθωότητα των παιδιών με εμπνέει στο να θέλω να δημιουργήσω κάτι που θα μπορούν να αντικρίσουν τα παιδιά χωρίς να επιβαρυνθούν ψυχικά. Ακόμα κι αν δεν κατανοούν, τα παιδιά νιώθουν, και το ίδιο και κάθε άνθρωπος»

“Προσευχή” (ελαιογραφία σε καμβά)

 

«Εμπνέομαι από τις διάφορες εθνικότητες και κουλτούρες από όλο τον κόσμο. Στο έργο μου  “Προσευχή”, με συγκίνησε το πρόσωπο του κοριτσιού που ένιωσα ότι υπέφερε στωικά. Αυτό το έργο μου δίδαξε το σεβασμό και την ευλάβεια και να παρατηρώ το μεγαλείο στην ταπεινότητα».

“Αθωότητα”  (ελαιογραφία σε καμβά)

 

Το  έργο “Αθωότητα” από της σειρά “Παιδιά από όλο τον κόσμο”, απεικονίζει ένα αγοράκι από το Αφγανιστάν. Το κατσίκι θεωρείται σε πολλές κουλτούρες σαν σύμβολο της αθωότητας, γι’ αυτό και επέλεξε να το εντάξει στη σύνθεση.

«Θεωρώ την κουλτούρα κάθε τόπου πηγή πλούτου, γνώσης και σοφίας. Έφτασα να εκτιμώ τις παραδόσεις, και την ιστορία κάθε τόπου, γιατί αντιλήφθηκα ότι μπορούμε να μάθουμε να διακρίνουμε το καλό από το κακό, αναπτύσσοντας κριτική σκέψη. Πιστεύω ότι η ζωή κάνει κύκλους, και η ιστορία του καθενός ατομικά αλλά και η ιστορία της ανθρωπότητας σαν σύνολο θα επαναλαμβάνεται μέχρι να πάρουμε τα σωστά μαθήματα από τα παθήματά μας και να βελτιωθούμε θεμελιωδώς ο καθένας μας. Γνωρίζοντας άλλες κουλτούρες, τελικά εκτίμησα περισσότερο και τις παραδόσεις του δικού μου τόπου. Επέλεξα να αποτυπώσω παιδιά σε αυτή τη θεματική γιατί είναι ό,τι πιο κοντινό στον αληθινό μας εαυτό».

Αν ενδιαφέρεστε για την αγορά ενός αυθεντικού έργου ή αυθεντικού αντίγραφου, μπορείτε να επισκεφτείτε την ιστοσελίδα της Ιωάννας Καλογήρου:  www.ioannakalogirou.com  | Instagram: @ i_kalogirou 

Σε αυτό το άρθρο συνέβαλε ο Μάριος Καπερώνης

 

 

Πως μπορείτε να μας βοηθήσετε ώστε να συνεχίσουμε να σας κρατάμε ενημερωμένους

Ποιος είναι ο λόγος που χρειαζόμαστε την βοήθειά σας για την χρηματοδότηση του ερευνητικού ρεπορτάζ μας; Επειδή είμαστε ένας ανεξάρτητος οργανισμός ειδήσεων που δεν επηρεάζεται από καμία κυβέρνηση, εταιρεία ή πολιτικό κόμμα. Από την ημέρα που ξεκινήσαμε, έχουμε έρθει αντιμέτωποι με προσπάθειες αποσιώπησης της αλήθειας κυρίως από το Κινεζικό Κομμουνιστικό Κόμμα. Αλλά δεν θα λυγίσουμε. Η ελληνική έκδοση της Epoch Times βασίζεται ολοκληρωτικά στις γενναιόδωρες συνεισφορές σας για να διατηρήσει την παραδοσιακή δημοσιογραφία ζωντανή και υγιή στην Ελληνική γλώσσα. Μαζί, μπορούμε να συνεχίσουμε να διαδίδουμε την αλήθεια.

Σχολιάστε