Η επιδείνωση των διπλωματικών σχέσεων της Κίνας με τον δυτικό κόσμο δεν αποτελεί σπάνιο φαινόμενο, αλλά τα πρόσφατα περιστατικά απειλών που έχουν στόχο τη διάσημη καλλιτεχνική ομάδα Shen Yun δημιουργούν ιδιαίτερο προβληματισμό. Σε ένα νέο επεισόδιο βίας και εκφοβισμού από το καθεστώς του Πεκίνου, ψεύτικες βομβιστικές απειλές ανάγκασαν την εκκένωση θεάτρου στις Ηνωμένες Πολιτείες λίγο πριν την παράσταση της ομάδας. Αυτή η πρακτική αναδεικνύει τόσο τη στρατηγική της τρομοκράτησης όσο και την έντονη αμηχανία του κινεζικού καθεστώτος όταν έρχεται αντιμέτωπο με την αλήθεια.
Το πρόσφατο περιστατικό, το οποίο καταγράφηκε στο John F. Kennedy Center for the Performing Arts στην Ουάσινγκτον, συνέβη λίγες ώρες πριν την πρεμιέρα του Shen Yun στις 20 Φεβρουαρίου 2025. Ενώ τελικά αποδείχθηκε ψευδές, το συμβάν αυτό δεν ήταν μεμονωμένο: περισσότερες από εκατό παρόμοιες απειλές έχουν πραγματοποιηθεί σε δεκάδες πόλεις ανά τον κόσμο. Θέατρα σε χώρες όπως η Γαλλία, η Ταϊβάν και οι Ηνωμένες Πολιτείες έχουν λάβει απειλητικά μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προσπαθώντας να αναγκάσουν σε ακύρωση των παραστάσεων.
Την ίδια άποψη συμμερίζεται ο Μαρκ Τόμας, επίκουρος καθηγητής του Τμήματος Πολιτικών Επιστημών και Οικονομικών στο Πανεπιστήμιο La Salle, ο οποίος χαρακτήρισε τις ενέργειες αυτές του κινεζικού καθεστώτος «απλώς απαράδεκτες» και «εντελώς αποτρόπαιες». Έχοντας ο ίδιος παρακολουθήσει την παράσταση, ο κ. Τόμας αναφέρθηκε σε αυτήν ως ένα ειρηνικό και θεραπευτικό καλλιτεχνικό γεγονός που παρουσιάζει την αυθεντική κινεζική κουλτούρα και ιστορία πριν τον κομμουνισμό.
Η αντίθεση του κινεζικού καθεστώτος δεν προξενεί έκπληξη. Το Shen Yun δεν είναι μόνο μια ομάδα αποτελούμενη από σπουδαίους χορευτές και μουσικούς – είναι επίσης ένα ισχυρό μήνυμα προς τον κόσμο, που εκθέτει το αυταρχικό πρόσωπο του Πεκίνου, αποκαλύπτοντας μεταξύ άλλων και τις πρακτικές βασανισμού που εφαρμόζονται μέχρι σήμερα απέναντι στους των ασκούμενους του Φάλουν Γκονγκ. Η κινεζική κυβέρνηση, λοιπόν, βλέπει στο Shen Yun ως άμεση απειλή για την εικόνα της, αντιδρώντας σκληρά και με κάθε μέσο για να παρεμποδίσει παραστάσεις και να εκφοβίσει το κοινό.
Εκτός από τις απειλές για βόμβες, οι πιέσεις έχουν πάρει και άλλες μορφές: οικονομικές πιέσεις σε θέατρα, άσκηση διπλωματικής επιρροής και βανδαλισμός σε μέσα μεταφοράς της ομάδας είναι μερικές από τις τακτικές εκφοβισμού που χρησιμοποιεί το Πεκίνο. Μόνο την τελευταία διετία παρατηρείται έξαρση αυτών των επεισοδίων, μέρος μιας ευρύτερης εκστρατείας παραπληροφόρησης και λογοκρισίας που έχει διαταχτεί από την ηγεσία του ΚΚΚ, υπό τις οδηγίες του Σι Τζινπίνγκ, όπως αναφέρθηκε σε πρόσφατες αναφορές των ΜΜΕ.
Υπό αυτές τις συνθήκες, είναι άξια αναφοράς η γενναία στάση του Shen Yun: συνεχίζει το καλλιτεχνικό του έργο, φιλοδοξώντας να διαδώσει έναν πολύ σημαντικό πολιτιστικό και ανθρωπιστικό λόγο ανά τον κόσμο. Όπως δήλωσε χαρακτηριστικά ο κ. Τόμας, «Η τέχνη είναι ένας από τους ελάχιστους ειρηνικούς χώρους που μας έχει απομείνει, και πρέπει όλοι να την προστατεύσουμε».
Το Shen Yun, λοιπόν, με τη δύναμη της καλλιτεχνικής έκφρασης, επιτυγχάνει να αναδεικνύει θέματα που άλλως θα παρέμεναν κρυφά στον υπόλοιπο κόσμο. Ταυτόχρονα, οι απαράδεκτες ενέργειες της κινεζικής κυβέρνησης αποτελούν μια θλιβερή υπενθύμιση του πόσο εύκολα η πολιτική καταπίεση μπορεί να στραφεί ακόμα και απέναντι στην ίδια την καλλιτεχνική δημιουργία.
Η διεθνής κοινότητα έχει την ευθύνη να προστατεύσει την τέχνη και να σταθεί αποφασιστικά απέναντι στις εκστρατείες εκφοβισμού που υπονομεύουν θεμελιώδεις ελευθερίες και τη δημοκρατία. Το Shen Yun παραμένει μια ισχυρή υπενθύμιση ότι η τέχνη μπορεί πράγματι να νικήσει την καταπίεση και να μεταφέρει ένα πολύτιμο μήνυμα ελπίδας και ειρήνης.