Του Christopher Nield
Δοκίμιο για τον άνθρωπο
Μάθε, λοιπόν, τον εαυτό σου, υπέθεσε ότι δεν σε διαπερνά ο Θεός,
Η σωστή μελέτη της ανθρωπότητας είναι ο άνθρωπος.
Τοποθετημένος σε αυτόν τον ισθμό μιας μεσαίας κατάστασης,
Να είναι ένα όν σκοτεινά σοφό και αγενώς σπουδαίο:
Με πάρα πολλές γνώσεις στην σκεπτικιστική του πλευρά
Με πάρα πολύ αδυναμία στην στωική του περηφάνια,
Κολλάει ανάμεσα σε αμφιβολία για δράση ή μη δράση ·
Αμφιβάλλει να θεωρήσει τον εαυτό του Θεό ή θηρίο.
Σε αμφιβολία το μυαλό ή το σώμα του να προτιμήσει.
Γεννημένος να πεθάνει, και κατέχοντας την λογική να κάνει λάθος.
Ομοίως στην άγνοια, ο λόγος του τέτοιος,
Είτε σκέφτεται πολύ λίγο είτε πολύ:
Χάος σκέψης και πάθους, όλα μπερδεμένα.
Ακόμα μόνος του κακoμεταχειρισμένος ή μη
Δημιουργήθηκε μισός για να ανέβει και μισός για να πέσει.
Μεγάλος άρχοντας όλων των πραγμάτων, αλλά λεία όλων.
Μοναδικός κριτής της αλήθειας, σε ατέλειωτο λάθος ρίχτηκε:
Η δόξα, το αστείο και ο γρίφος του κόσμου!
– Αλέξανδρος Πάπας (1688-1744)
Σήμερα, όταν γυρίζουμε για να διαβάσουμε το «Ένα δοκίμιο για τον άνθρωπο» του Αλεξάνδρου Παπά , η διαμάχη μεταξύ θρησκείας και λογικής μαίνεται στα αυτιά μας. Βιβλία με τίτλους όπως «Ο Θεός δεν είναι μεγάλος» και «Η ψευδαίσθηση του Θεού» έχουν προκαλέσει πολλούς να αναρωτηθούν αν ο Θεός είναι απλώς ψέμα. Στη συνέχεια, με έναν λεπτό αλλά θανατηφόρο μικρό βήχα, ο Πάπας διακόπτει λέγοντας ότι ίσως είναι η δική μας ύπαρξη που πρέπει πρώτα να μπει στο μικροσκόπιο.
«Γνώρισε τον εαυτό σου», ξεκινά το απόσπασμα, που απηχεί τις περίφημες λέξεις που έχουν χαραχθεί στον Ναό του Απόλλωνα στους Δελφούς στην αρχαία Ελλάδα – λέξεις που έχουν υιοθετηθεί από τους φιλοσόφους, από τον Σωκράτη έως τον Ντεκάρτ που τώρα μπορεί να ακούγονται λίγο πολύ ως κλισέ. Πόσο καλά όμως καταλαβαίνουμε τον εαυτό μας; Πολλοί από εμάς επαναλαμβάνουμε μοτίβα συμπεριφοράς για χρόνια χωρίς ποτέ να το καταλάβουμε.
Για τον Πάπα, ζούμε στον «ισθμό μιας μεσαίας κατάστασης». Κυριολεκτικά σαν «λαιμός», ο ισθμός είναι μια στενή λωρίδα βράχου ανάμεσα σε δύο μεγάλες χερσαίες μάζες. Έτσι, με άλλα λόγια, είμαστε για πάντα κολλημένοι στη μέση, ούτε το ένα ούτε το άλλο. Αυτό μας κάνει απόλυτα ισορροπημένους ή απλώς μέτριους; Ο Αριστοτέλης μιλά για τη χρυσή τομή ανάμεσα στα άκρα ως την ιδανική ηθική του θέση. Ο Βούδας προτείνει τη μέση οδό ως το μονοπάτι που μας βγάζει από την άγνοια. Θα βγάλουμε τον λαιμό μας και θα πούμε με ποια από αυτές τις φιγούρες συμφωνούμε;
Με τη λέξη, «ισθμός», ο Πάπας μπορεί να κάνει λογοπαίγνιο στη λέξη «είναι». Ακόμη και όταν μια δήλωση τόσο απλή όσο το «είναι», απειλεί να μας βυθίσει στα θολά φιλοσοφικά νερά μεταξύ μιας άκαμπτης βεβαιότητας και μιας ατελείωτης αμφιβολίας. Μια απλή δήλωση όπως “η ζωή είναι καλή” έχει τη δύναμη να ξεκινήσει μια οργισμένη διαμάχη!
Καθώς το απόσπασμα συνεχίζει, ο Πάπας απεικονίζει τους πολλούς τρόπους με τους οποίους κινούμαστε ανάμεσα στα άκρα. Πρέπει να σταθούμε σε αυτές τις γραμμές και να σκεφτούμε παραδείγματα από τη ζωή μας. Ο Πάπας μας διδάσκει να γελάμε και να απελπιζόμαστε με τις αντιφάσεις μας.
Το ποίημα χρησιμοποιεί τον «άνθρωπο» για να αναφερθεί, φυσικά, τόσο σε άνδρες όσο και σε γυναίκες. Ωστόσο, στον ορισμό της «ανθρωπότητας», υπάρχουν ανυπολόγιστες διακρίσεις. Οι άνδρες και οι γυναίκες είναι μερικές φορές διαφορετικοί πόλοι τρόπου σκέψης και συναισθημάτων και, σε σύγκριση με ένα παιδί 8 ετών, ένας παππούς 88 ετών βλέπει το πανόραμα της ζωής του με πολύ διαφορετικά μάτια. Κάθε φορά που ψάχνουμε για μια οριστική, καθολική προοπτική, τη βρίσκουμε να μεταβάλλεται και να μεταλλάσσεται συνεχώς.
Το έργο του Πάπα είναι τόσο ραφιναρισμένο που μπορεί αρχικά να φαίνεται ότι είναι το ποιητικό ισοδύναμο ενός μεγάλου νεοκλασικού κτιρίου: τυπικά μάλλον επιβλητικό και λίγο ψυχρό. Ωστόσο, κοιτάξτε ξανά και τα αγάλματα μέσα γελούν.
Η τραγανή, εξαγνιστική θεατρικότητα στις λέξεις, η αγάπη για τα ομοιοκατάληκτα δίστιχα και το πνεύμα του κακού κάνουν το έργο του να γίνεται πιο εύκολα κατανοητό από πολλούς μεταμοντερνιστές ποιητές των οποίων τα ποιήματα στοχεύουν να ενοχλήσουν και να σκοτεινιάσουν. Μπορεί να μιλάει για την λογοτεχνική κουλτούρα της ελίτ του Λονδίνου του 18ου αιώνα, και όμως-κατά ένα άλλο υπέροχο παράδοξο τρόπο- η γλώσσα του είναι πολύ πιο διαυγής από πολλούς ακαδημαϊκούς σήμερα που διαμαρτύρονται για την κοινωνική ισότητα σε κανόνες που κανείς δεν καταλαβαίνει.
Πάνω απ ‘όλα, η ποίηση του Πάπα εκπληρώνει τον ορισμό του Όντεν B.H ότι η ποίηση είναι «αξέχαστος λόγος». Η ηχηρή του δήλωση ότι ο άνθρωπος είναι «Η δόξα, το αστείο και ο γρίφος του κόσμου!» είναι και αξέχαστο και γεμάτο καλαισθησία. Οι καλοπροαίρετοι ορθολογιστές προσπαθούν συνεχώς να σπάσουν αυτόν τον γρίφο-όμως ίσως η ίδια μας η ατέλεια είναι η υπερηφάνεια και η δόξα μας. Ίσως μόνο όταν γιορτάζουμε τις τρελές μας συγχύσεις και ασυνέπειες, να φτάνουμε πιο κοντά στη λογική.
Ο Αλέξανδρος Πάπας (1688-1744) ήταν Άγγλος ποιητής του 18ου αιώνα, πιο γνωστός για ποιήματα όπως “Ο βιασμός της κλειδαριάς” και “Ο Ντουντσιαντ”.
Ο Κριστοφερ Νιλντ είναι ποιητής που ζει στο Λονδίνο.
Ακολουθήστε μας στο Telegram @epochtimesgreece
Ακολουθήστε μας στο Facebook @epochtimesgreece
Ακολουθήστε μας στο SafeChat @epochtimesgreece