Τρίτη, 30 Σεπ, 2025
(από αριστερά προς τα δεξιά) Οι αστροναύτες της αποστολής Artemis II (Βίκτορ Γκλόβερ, πιλότος· Ρέιντ Γουάιζμαν, διοικητής· Κριστίνα Χάμοκ Κοχ, ειδικός αποστολής· και ο Καναδός αστροναύτης Τζέρεμι Χάνσεν, ειδικός αποστολής) ποζάρουν μπροστά από την κάψουλα πληρώματος της Artemis II στο Κέντρο Διαστημικών Πτήσεων Κέννεντυ στο Ακρωτήριο Κανάβεραλ. Φλόριντα, 8 Αυγούστου 2023. (Chandan Khanna/AFP μέσω Getty Images)

Μια ματιά στα παρασκήνια των προετοιμασιών της αποστολής της NASA

ΧΙΟΥΣΤΟΝ – Το διαστημόπλοιο Orion που έχει ανατεθεί στην αποστολή Artemis II της Εθνικής Υπηρεσίας Αεροναυπηγικής και Διαστήματος (NASA) απέκτησε επιτέλους όνομα, και οι υπεύθυνοι το αποκαλούν «Integrity» («Ακεραιότητα»).

Το σκάφος θα μεταφέρει τους αστροναύτες της NASA Ρέιντ Γουάιζμαν, Βίκτορ Γκλόβερ και Κριστίνα Κοχ, καθώς και τον Καναδό αστροναύτη Τζέρεμι Χάνσεν, στην πρώτη επανδρωμένη πτήση γύρω από τη Σελήνη εδώ και περισσότερα από 50 χρόνια, με πιθανή ημερομηνία τον Φεβρουάριο του 2026.

Ενώ προετοιμάζεται να τοποθετηθεί στην κορυφή του γιγαντιαίου πυραύλου Space Launch System στο Κέντρο Διαστημικών Πτήσεων Κέννεντυ στη Φλόριντα, το πλήρωμα του Integrity, μαζί με τους διευθυντές, τους διαχειριστές και το υποστηρικτικό προσωπικό της αποστολής, πέρασαν δύο ημέρες στο Κέντρο Διαστημικών Πτήσεων Τζόνσον στο Χιούστον, δίνοντας στην εφημερίδα The Epoch Times και σε άλλα μέσα μια εσωτερική ματιά στην αποστολή.

Η αποστολή έχει την ευκαιρία να καταρρίψει ορισμένα ρεκόρ της εποχής του «Απόλλων» και περιλαμβάνει πρωτοποριακά επιστημονικά πειράματα αφιερωμένα στην κατανόηση του τρόπου με τον οποίο το βαθύ διάστημα επηρεάζει τον άνθρωπο. Οι αστροναύτες και το προσωπικό εδάφους τόνισαν ότι η Artemis II είναι πρωτίστως μια δοκιμαστική πτήση, από την επιτυχία της οποίας θα κριθεί το ενδεχόμενο ύπαρξης αποστολής Artemis III.

Δοκιμαστική πτήση

Η Artemis II έχει προγραμματιστεί να εκτοξευθεί από το Κέντρο Διαστημικών Πτήσεων Κέννεντυ στη Φλόριντα την επόμενη άνοιξη. Ο διευθυντής πτήσης της αποστολής, Τζεφ Ράντιγκαν, ανέφερε στις 24 Σεπτεμβρίου ότι το πλήρωμα είναι έτοιμο, ολοκληρώνει την τελική του εκπαίδευση και πως η ομάδα του έχει επίσης ολοκληρώσει την τελική εκπαίδευση στο κέντρο ελέγχου. Συμπλήρωσε ότι όλοι θα είναι έτοιμοι και πως το μόνο που απομένει είναι να διασφαλιστούν όλοι οι τελικοί έλεγχοι, ώστε να φτάσουν στην εξέδρα εκτόξευσης και να απογειωθούν.

Η αναπληρώτρια βοηθός διαχειριστή για τη Διεύθυνση Ανάπτυξης Αποστολών Εξερεύνησης, Λακίσα Χόκινς, επεσήμανε ότι στόχος της NASA ήταν η εκτόξευση το αργότερο μέχρι τον Απρίλιο του 2026, αλλά το παράθυρο εκτόξευσης θα μπορούσε να ανοίξει ήδη από τις 5 Φεβρουαρίου. Διευκρίνισε ότι από τη στιγμή που ανοίξει αυτό το παράθυρο, θα υπάρχουν διαθέσιμες «περίοδοι εκτόξευσης» διάρκειας από τέσσερις έως οκτώ ημέρες κάθε μήνα, και αν επιλεγεί μία από αυτές τις πρώιμες περιόδους, η εκτόξευση θα είναι πιθανότατα βραδινή.

Ο αστροναύτης Βίκτορ Γκλόβερ περιέγραψε αναλυτικά τις πρώτες δύο ημέρες της αποστολής. Εξήγησε ότι η Ημέρα 1 θα ξεκινήσει επτά ώρες πριν την εκτόξευση, με το πλήρωμα και τις ομάδες εδάφους να ολοκληρώνουν τις τελικές προετοιμασίες. Ανέφερε ότι η Artemis II θα εκτοξευθεί στην κορυφή του ισχυρότερου πυραύλου που βρίσκεται σε λειτουργία, με ώση σχεδόν 4.000 τόνων.

Η Artemis II θα είναι η πρώτη επανδρωμένη πτήση του συστήματος εξερεύνησης του διαστήματος της NASA. (NASA)

 

Όπως είπε, μετά τον διαχωρισμό από τους ενισχυτές στερεού καυσίμου και το κύριο στάδιο, το Integrity θα φτάσει σε τροχιά χάρη στον ανώτερο ενισχυτή. Μόλις βρεθεί σε τροχιά και ο κινητήρας σταματήσει, το πλήρωμα θα ξεκινήσει δοκιμές κρίσιμων συστημάτων, μεταξύ των οποίων και η εγκατάσταση της τουαλέτας και του συστήματος νερού.

Ο Γκλόβερ εξήγησε ότι αυτός και το πλήρωμά του θα ολοκληρώσουν μία τροχιά σε 90 λεπτά, ταξιδεύοντας με ταχύτητα αντίστοιχη του Διεθνούς Διαστημικού Σταθμού, και στη συνέχεια θα ενεργοποιήσουν ξανά το ανώτερο στάδιο για να φτάσουν σε υψηλή τροχιά σχεδόν 64.400 χιλιόμετρα πάνω από την επιφάνεια της Γης.

Στο απόγειο της τροχιάς, το Integrity και η μονάδα υπηρεσίας (service module) της Ευρωπαϊκής Διαστημικής Υπηρεσίας θα αποχωριστούν από τον ενισχυτή. Ο Γουάιζμαν και ο Γκλόβερ θα πετάξουν τότε χειροκίνητα το Integrity, χρησιμοποιώντας τον απορριφθέντα ενισχυτή ως στόχο για επίδειξη συνάντησης. Ο Γκλόβερ σημείωσε ότι με αυτόν τον τρόπο θα διαπιστωθεί αν οι ιδιότητες πτήσης του διαστημοπλοίου Orion είναι κατάλληλες για πιο σύνθετες αποστολές, όπως η σύνδεση με σκάφος προσεδάφισης ή με τον τροχιακό σταθμό γύρω από τη Σελήνη. Πρόσθεσε ότι στη συνέχεια θα επαναδιαμορφώσουν την κάψουλα ώστε να είναι έτοιμη για διαβίωση και εργασία επί εννέα ημέρες.

Το πλήρωμα θα ξεκουραστεί, θα ξυπνήσει στη μέση της νύχτας για να ενεργοποιήσει τον κινητήρα της μονάδας υπηρεσίας και θα επιστρέψει στον ύπνο. Ο Ράντιγκαν εξήγησε ότι το Integrity θα κινηθεί γύρω από τη Γη, μειώνοντας το ύψος της από τα σχεδόν 64.400 χιλιόμετρα στα περίπου 185 χιλιόμετρα. Εκεί, αν δοθεί έγκριση, θα γίνει η ενεργοποίηση του κινητήρα για την έγχυση προς τη Σελήνη, που θα τους απομακρύνει από τη Γη.

Ο Γκλόβερ διευκρίνισε ότι μόνο τότε θα έχουν κανονική περίοδο ύπνου και θα κλείσει η πρώτη «ημέρα».

Το ταξίδι στο βαθύ διάστημα ανάμεσα στη Γη και τη Σελήνη θα διαρκέσει τέσσερις ημέρες, με συνεχείς ελέγχους συστημάτων και διορθώσεις πορείας. Ο Ράντιγκαν υπογράμμισε ότι επειδή πρόκειται για δοκιμαστική πτήση, θα βάλουν το σκάφος σε αυστηρή δοκιμή για να διασφαλιστεί η ετοιμότητα όλων των συστημάτων.

Η πορεία θα διακοπεί την έκτη ημέρα με το πέρασμα από τη Σελήνη. Ο Ράντιγκαν ανέφερε ότι, ανάλογα με τη θέση της, το πλήρωμα θα την προσεγγίσει σε απόσταση από 9.300 έως 16.700 χιλιομέτρων και ότι θα φαίνεται από το παράθυρο περίπου στο μέγεθος μιας μπάλας μπάσκετ κρατημένης με τεντωμένο χέρι.

Το πλήρωμα θα έχει τρεις ώρες για παρατήρηση και φωτογράφιση, περνώντας και σε 45 λεπτά ραδιοφωνικής σιγής κατά την περιφορά. Θα ακολουθήσει τροχιά «ελεύθερης επιστροφής», που εκμεταλλεύεται τη βαρύτητα της Σελήνης για να επιστρέψει το σκάφος στη Γη χωρίς καύσιμο.

Ένας γερανός μετακινεί το διαστημόπλοιο Orion της Artemis II της NASA στο Κέντρο Διαστημικών Πτήσεων Κέννεντυ στη Φλόριντα στις 21 Μαρτίου 2025.  (Glenn Benson/NASA)

 

Το ταξίδι επιστροφής θα περιλαμβάνει νέους ελέγχους και αποσυναρμολόγηση όλων των συστημάτων που είχαν στηθεί την πρώτη ημέρα. Θα εκτελεστούν διορθώσεις πορείας, ενώ μια τελική καύση θα βάλει το Integrity στη σωστή γωνία επανεισόδου. Στη συνέχεια θα αποσυνδεθεί από τη μονάδα υπηρεσίας και θα στραφεί ώστε η θερμική ασπίδα να αντιμετωπίσει την ατμόσφαιρα.

Οι αστροναύτες εκτίμησαν ότι το σκάφος θα εισέλθει στην ατμόσφαιρα με ταχύτητα 46.500 χλμ/ώρα, δηλαδή 39 φορές την ταχύτητα του ήχου. Η πορεία επανεισόδου θα το επιβραδύνει μέχρι τα 24 χλμ/ώρα, οπότε τα κύρια αλεξίπτωτα θα το ρίξουν στον Ειρηνικό Ωκεανό, ανοικτά της Νότιας Καλιφόρνιας.

Δοκιμή συνθηκών διαβίωσης στην κάψουλα

Η Artemis II δεν είναι μόνο δοκιμή πτήσης αλλά και πλήρης δοκιμή του τρόπου ζωής και εργασίας στο Orion. Ο Μάικλ Ντολ, υπεύθυνος για την κονσόλα Ενδοδιαστημικής Δραστηριότητας στο Κέντρο Ελέγχου, εξήγησε ότι η ομάδα του έχει υπό την ευθύνη της «όλα όσα βρίσκονται μέσα στο όχημα» και πως θα κρατούν το πλήρωμα στο πρόγραμμα σε διαδικασίες όπως η εγκατάσταση, αποσυναρμολόγηση και αποθήκευση του εξοπλισμού, από τους ανιχνευτές ακτινοβολίας μέχρι την τουαλέτα.

Ο Ντολ επισήμανε ότι έχει συνεργαστεί τόσο με το κύριο όσο και με το εφεδρικό πλήρωμα σε προσομοιωτές, καθώς και με τους εργολάβους φορτίου της NASA, για να διασφαλίσει ότι όλα είναι οργανωμένα όσο το δυνατόν πιο αποδοτικά. Πρόσθεσε ότι κατά τη διάρκεια της πτήσης οι αστροναύτες θα δοκιμάσουν σενάρια έκτακτης ανάγκης, όπως να φορέσουν τις στολές πίεσης και να προστατευτούν από εκρήξεις ηλιακής ακτινοβολίας.

Το κέντρο ελέγχου της αποστολής Artemis II προετοιμάζεται για την επερχόμενη εκτόξευση στο Κέντρο Διαστημικών Πτήσεων Τζόνσον στο Χιούστον στις 24 Σεπτεμβρίου 2025. (T.J. Muscaro/The Epoch Times)

 

Η NASA απαιτεί άσκηση σε αποστολές που ξεπερνούν τις εννέα ημέρες. Παρότι η Artemis II μόλις υπερβαίνει αυτό το όριο, το πλήρωμα θα δοκιμάσει ένα νέο όργανο γυμναστικής, τον «τροχό αδράνειας», καθώς και μεθόδους για τη βέλτιστη αξιοποίηση χρόνου των υπόλοιπων μελών.

Η δραστηριότητα που αναμένεται να τραβήξει τη μεγαλύτερη προσοχή θα είναι η παρατήρηση της Σελήνης από το πλήρωμα.

Όσα δεν έχει αντικρίσει ποτέ η ανθρωπότητα

Την έκτη ημέρα της αποστολής, οι Γουάιζμαν, Γκλόβερ, Κοχ και Χάνσεν θα έχουν ένα τρίωρο παράθυρο για την παρατήρηση της Σελήνης.

Η υπεύθυνη επιστήμης της Artemis II για τη Σελήνη, Κέλσι Γιανγκ, μαζί με ολόκληρη την επιστημονική ομάδα εδάφους, εξέφρασαν την ελπίδα ότι το πλήρωμα θα καταφέρει να δει τμήματα του 60 τοις εκατό της σεληνιακής επιφάνειας που κανένα ανθρώπινο μάτι δεν έχει παρατηρήσει ποτέ.

Κατά τη διάρκεια της πτήσης του Integrity δίπλα από τη Σελήνη, η επιστημονική ομάδα της Artemis II θα βρίσκεται σε ειδικά διαμορφωμένο δωμάτιο υποστήριξης με διαδραστικό χάρτη. Εκεί θα παρακολουθεί τις παρατηρήσεις του πληρώματος και θα μεταφέρει ερωτήσεις και οδηγίες μέσω του εκπροσώπου της στο κέντρο ελέγχου προς τον διευθυντή πτήσης και τον ελεγκτή πτήσης που είναι υπεύθυνος για την επικοινωνία με το πλήρωμα, γνωστό ως CAPCOM.

Ήδη έχουν επιλεγεί δεκάδες πιθανοί στόχοι, όπως ο Κρατήρας Τσιολκόφσκι, η Λεκάνη Οριεντάλε και η Λεκάνη Απόλλων.

Η προσοχή των επιστημόνων θα εστιαστεί κυρίως στη μακρινή πλευρά της Σελήνης, την οποία οι αποστολές Απόλλων απέφυγαν προκειμένου να προσεδαφιστούν στη φωτισμένη κοντινή πλευρά. Ωστόσο, ελπίζουν επίσης να παρατηρήσουν όσο το δυνατόν μεγαλύτερο τμήμα του νοτίου πόλου, ενόψει της προσεδάφισης της Artemis III εκεί.

Παρά το γεγονός ότι μη επανδρωμένα σκάφη έχουν χαρτογραφήσει πλήρως τη σεληνιακή επιφάνεια, οι υπεύθυνοι τόνισαν ότι δεν υπάρχει καλύτερο εργαλείο παρατήρησης από το ανθρώπινο μάτι.

Οι σεληνιακοί επιστήμονες δήλωσαν στην Epoch Times ότι όσο πιο φωτισμένη είναι η μακρινή πλευρά, τόσο το καλύτερο. Παραδέχθηκαν ωστόσο ότι εξαρτώνται από όλους τους άλλους παράγοντες της αποστολής και δεν θα γνωρίζουν με βεβαιότητα ποιο τμήμα της Σελήνης θα είναι ορατό μέχρι να πραγματοποιηθεί η έγχυση προς τη Σελήνη.

Μόλις ξεκινήσει αυτή η φάση, η επιστημονική ομάδα θα διαθέτει τέσσερις ημέρες για να καθορίσει συγκεκριμένους στόχους και να ζητήσει από το πλήρωμα προσαρμογές στάσης, ώστε να εξασφαλιστεί η καλύτερη δυνατή θέαση. Παράλληλα, θα υπάρχουν εναλλακτικοί στόχοι, ανάλογα με τη φάση της Σελήνης και τον τρόπο που το φως του Ήλιου πέφτει στην επιφάνεια. Οι προτεραιότητες μπορεί να κυμαίνονται από την καταγραφή διαφορετικών αποχρώσεων χρώματος, μέχρι την αποτύπωση νέων περιγραμμάτων κρατήρων ή ακόμη και την καταγραφή προσκρούσεων μετεωροειδών που ξεχωρίζουν από τις σκοτεινές περιοχές.

Η Τζουλιάνα Γκρος (δεξιά), υπεύθυνη επιμέλειας της Artemis, και η Σίνθια Έβανς (αριστερά), υπεύθυνη εκπαίδευσης σεληνιακής επιστήμης και στρατηγικής ενσωμάτωσης της Artemis, εξηγούν τι είδους πετρώματα ελπίζουν να βρουν σε διαφορετικές τοποθεσίες της σεληνιακής επιφάνειας, στο Κέντρο Διαστημικών Πτήσεων Τζόνσον στο Χιούστον στις 23 Σεπτεμβρίου 2025. (T.J. Muscaro/The Epoch Times)

 

Οι αστροναύτες έχουν αφιερώσει εβδομάδες σε εκπαίδευση γεωλογίας, και οι επιστήμονες εμφανίστηκαν βέβαιοι ότι οι λεκτικές περιγραφές τους, τα σκίτσα και οι φωτογραφίες από την επιφάνεια της Σελήνης θα μπορούσαν να προσφέρουν σημαντικές γνώσεις. Οι αποχρώσεις, για παράδειγμα, θα μπορούσαν να υποδηλώνουν την παρουσία ορισμένων μετάλλων, ενώ τα καθαρά περιγράμματα γεωμορφολογικών χαρακτηριστικών θα μπορούσαν να δώσουν πληροφορίες που δεν έχουν εντοπιστεί από προηγούμενη φωτογράφιση.

Ωστόσο, αυτή η σεληνιακή γεωλογική παρατήρηση αποτελεί μόνο μία από τις τέσσερις επιστημονικές αποστολές που θα εκτελεστούν με την Artemis II.

Οι αστροναύτες στο μικροσκόπιο της επιστήμης

Οι Γουάιζμαν, Γκλόβερ, Κοχ και Χάνσεν δεν θα είναι μόνο αστροναύτες αλλά και υποκείμενα σε πειράματα ανθρώπινης βιολογίας, τα οποία στοχεύουν στο να κατανοήσουν καλύτερα πώς το βαθύ διάστημα επηρεάζει το ανθρώπινο σώμα.

Ένα από αυτά τα πειράματα ονομάζεται AVATAR, από τα αρχικά της φράσης A Virtual Astronaut Tissue Analog Response («Εικονική Αντίδραση Ιστών Αστροναύτη»). Το πρόγραμμα αυτό θα μεταφέρει βλαστοκύτταρα και προγονικά κύτταρα που σχηματίζουν αίμα και προέρχονται από τον μυελό των οστών, τοποθετημένα σε μικροσυσκευές που μιμούνται ιστούς μεγέθους περίπου όσο μια μονάδα αποθήκευσης USB. Αυτά τα «βιοτσίπ» μιμούνται τον τρόπο με τον οποίο διαφορετικοί ιστοί —όπως στον εγκέφαλο, την καρδιά, το ήπαρ και άλλα όργανα— θα ανταποκρίνονταν στις περιβαλλοντικές πιέσεις του βαθιού διαστήματος, όπως η έκθεση σε ακτινοβολία.

Κάθε ένα από αυτά τα «βιοτσίπ» θα φέρει κύτταρα από το πλήρωμα και θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την προσαρμογή ιατρικών και φαρμακευτικών θεραπειών ειδικά για κάθε αστροναύτη.

Ο αστροναύτης της NASA Ράντι Μπρέσνικ προετοιμάζεται να συλλέξει ένα ξηρό δείγμα σάλιου στον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό. Η διαδικασία, η οποία βοηθά τους επιστήμονες να ερευνήσουν πώς επηρεάζεται το ανοσοποιητικό σύστημα από τα διαστημικά ταξίδια και θα αποτελέσει μέρος της αποστολής Artemis II, περιλαμβάνει το αποτύπωμα του σάλιου σε ειδικό χαρτί που αποθηκεύεται σε φυλλάδια μεγέθους τσέπης. (NASA)

 

Η Κοχ εξήγησε ότι διεξάγεται μια μελέτη τύπου «βιο-δεικτών ανοσίας», με την ίδια να έχει αποκτήσει εμπειρία με το πρόγραμμα AVATAR από την προηγούμενη αποστολή της στον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό. Σημείωσε ότι ένα συναρπαστικό χαρακτηριστικό του διαστημικού περιβάλλοντος είναι πως αλλάζει πραγματικά το ανοσοποιητικό σύστημα του σώματος, κάτι που θεωρεί σημαντικό τόσο για τους ίδιους τους αστροναύτες όσο και για τους συναδέλφους τους. Θύμισε ότι πολλοί είχαν βιώσει τέτοιες αλλαγές κατά την παραμονή τους στον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό, και υπογράμμισε ότι θα χρειαστεί πλήρης κατανόηση του φαινομένου αυτού για αποστολές μεγάλης διάρκειας.

Ένα άλλο πείραμα ονομάζεται ARCHeR, από τα αρχικά της φράσης Artemis Research for Crew Health & Readiness («Έρευνα για την Υγεία και την Ετοιμότητα του Πληρώματος Artemis »), και εστιάζει στην υγεία, τα μοτίβα ύπνου και τη δραστηριότητα των αστροναυτών κατά τη διάρκεια των αποστολών Artemis. Η Κοχ δήλωσε ότι η ομάδα μαθαίνει πώς οι άνθρωποι μπορούν να αντεπεξέλθουν σε σκληρές αποστολές εξερεύνησης στο βαθύ διάστημα, σημειώνοντας ότι εξετάζουν τη γνωστική λειτουργία, τον ύπνο, την υγιεινή και γενικότερα τον τρόπο με τον οποίο μπορούν να επιτυγχάνουν μέγιστη απόδοση σε τέτοια περιβάλλοντα.

Το τρίτο πείραμα πραγματοποιείται από το Πρόγραμμα Ανθρώπινης Έρευνας της NASA και ονομάζεται Standard Measures. Ήδη συλλέγει δεδομένα από αποστολές στον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό, και μέσω της Artemis θα επεκτείνει τη βάση δεδομένων του στο ταξίδι στο βαθύ διάστημα.

Αξιωματούχοι της NASA εξήγησαν ότι τα «τυπικά μέτρα» περιλαμβάνουν ψυχολογικές αξιολογήσεις, μετρήσεις ύψους κεφαλιού και κινήσεων σώματος πριν και μετά την αποστολή, αιμοληψίες για την εξέταση της θρεπτικής κατάστασης, της καρδιαγγειακής υγείας και του ανοσοποιητικού συστήματος.

Η Κοχ ανέφερε ότι το πρόγραμμα ουσιαστικά περιλαμβάνει «τα πάντα όσα μπορεί κανείς να σκεφτεί για το ανθρώπινο σώμα» και τα συγκεντρώνει σε μια αποθήκη δεδομένων. Πρόσθεσε ότι ακόμη και ερωτήματα που δεν έχουν τεθεί ή μέθοδοι που δεν έχουν εφευρεθεί θα μπορούν στο μέλλον να απαντηθούν, καθώς θα υπάρχει αυτό το πολύτιμο αρχείο όλων όσοι έχουν ταξιδέψει στο διάστημα.

Τα μέλη του πληρώματος της Artemis II Ρέιντ Γουάιζμαν, Βίκτορ Γκλόβερ, Κριστίνα Κοχ και Τζέρεμι Χάνσεν συμμετέχουν σε εκπαίδευση στην Εγκατάσταση Ομοιωμάτων Διαστημικών Οχημάτων στο Κέντρο Διαστημικών Πτήσεων Τζόνσον στο Χιούστον στις 30 Ιανουαρίου 2025. (Mark Sowa/NASA)

 

Με την εκτόξευση της Artemis II, θα αναπτυχθούν επίσης τέσσερις μικροί δορυφόροι τύπου cube satellite σε τροχιά, οι οποίοι θα επικεντρωθούν σε θέματα όπως η ακτινοβολία και τα μελλοντικά συστήματα επικοινωνίας.

Μόλις επιστρέψουν οι αστροναύτες, θα κληθούν να εκτελέσουν σωματικές δοκιμασίες ώστε να κατανοηθούν οι επιπτώσεις της μετάβασης από τη μικροβαρύτητα σε περιβάλλον με βαρύτητα, όπως της Σελήνης ή του Άρη, στο ανθρώπινο σώμα.

Ο επικεφαλής επιστήμονας εξερεύνησης της NASA, Τζέικομπ Μπλίτσερ, εξήγησε ότι αυτό είναι ακόμη πιο σημαντικό όταν πρόκειται για ταξίδια σε μακρινούς προορισμούς όπως ο Άρης, όπου οι αστροναύτες θα βρίσκονται σε μεταφορά για πολλούς μήνες πριν κληθούν να επιχειρήσουν στην επιφάνεια. Τόνισε ότι η αποστολή αυτή είναι από τις πρώτες ευκαιρίες να μελετηθεί η ανθρώπινη απόκριση στη μετάβαση βαρύτητας και πρόσθεσε ότι η NASA σκοπεύει να αξιοποιήσει πλήρως αυτή την ευκαιρία.

Κοιτάζοντας μπροστά: Artemis III και πέρα

Μαζί με την πρωτοποριακή επιστήμη και την πρώτη επανδρωμένη πτήση του Orion, η Artemis II φέρει πολλές πρωτιές και έχει τη δυνατότητα να καταρρίψει το ρεκόρ απόστασης από τη Γη της αποστολής Απόλλων 13 και το ρεκόρ ταχύτητας της αποστολής Απόλλων 10. Το γεγονός και μόνο ότι θα είναι η πρώτη επανδρωμένη πτήση γύρω από τη Σελήνη έπειτα από περισσότερο από 50 χρόνια θεωρείται ιδιαίτερα σημαντικό.

Ο διοικητής της αποστολής δήλωσε στους δημοσιογράφους ότι ελπίζει η αποστολή του να αποτελέσει το πρώτο ντόμινο που θα πυροδοτήσει μια αλυσιδωτή αντίδραση για την εξάπλωση της ανθρωπότητας στο βαθύ διάστημα. Επισήμανε χαρακτηριστικά ότι εύχεται να ξεχαστούν, διότι αυτό θα σημαίνει πως το πρόγραμμα Artemis θα έχει πετύχει: άνθρωποι θα βρίσκονται στον Άρη, στους δορυφόρους του Κρόνου και θα επεκτείνονται στο ηλιακό σύστημα.

Ο Γκλόβερ συμφώνησε με αυτό το σκεπτικό, αλλά επικεντρώθηκε περισσότερο στο άμεσο μέλλον και στην Artemis III. Υπογράμμισε ότι η επιτυχία της αποστολής τους βασίζεται στο να παραδώσουν στην Artemis III ένα σταθερό σημείο εκκίνησης που θα επιτρέψει στις Ηνωμένες Πολιτείες και στους εταίρους τους να επιστρέψουν στην επιφάνεια της Σελήνης.

(Επάνω) Η ομάδα Exploration Ground Systems της NASA εγκαθιστά τον προσαρμογέα σταδίου εκτόξευσης στο κεντρικό στάδιο του πυραύλου Space Launch System της Artemis II, πάνω στον κινητό εκτοξευτή, μέσα στο Κτίριο Συναρμολόγησης Οχημάτων στο Κέντρο Διαστημικών Πτήσεων Κέννεντυ στη Φλόριντα, στις 3 Απριλίου 2025. Ο κωνικός προσαρμογέας συνδέει το ανώτερο στάδιο με το ενδιάμεσο κρυογενικό στάδιο πρόωσης και προστατεύει τους υπολογιστές πτήσης, τα ηλεκτρονικά και τα ηλεκτρικά συστήματα κατά την εκτόξευση και την άνοδο.
(Κάτω) Το κεντρικό στάδιο της Artemis II ανυψώνεται στον Χώρο Συναρμολόγησης High Bay 3, μέσα στο Κτίριο Συναρμολόγησης Οχημάτων στο Κέντρο Διαστημικών Πτήσεων Κέννεντυ στη Φλόριντα, στις 23 Μαρτίου 2025. (Isaac Watson/NASA, Frank Michaux/NASA)

 

Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση της Artemis II την άνοιξη του 2026, η Artemis III αναμένεται να αποτελέσει την πρώτη επανδρωμένη σεληνιακή προσεδάφιση μετά την αποστολή Απόλλων 17, πριν από περισσότερο από 50 χρόνια. Η εκτόξευσή της προγραμματίζεται για τα μέσα του 2027, με αποστολή 30 ημερών στον νότιο πόλο της Σελήνης. Ωστόσο, το πλήρωμά της δεν έχει ακόμη επιβεβαιωθεί και η πραγματοποίησή της εξαρτάται από την ικανότητα της SpaceX να παραδώσει εγκαίρως το Σύστημα Ανθρώπινης Προσσελήνωσης.

Στη συνέχεια, η αποστολή Artemis IV θα έχει στόχο να συνδέσει και να εγκαταστήσει τα δύο τμήματα του διαστημικού σταθμού Gateway σε σεληνιακή τροχιά.

Όλες αυτές οι αποστολές, καθώς και οι μελλοντικές Artemis, βασίζονται στο διαστημόπλοιο Orion, γεγονός που σημαίνει ότι όλες εξαρτώνται από την επιτυχία του Integrity και της Artemis II.

Του T.J. Muscaro

Πως μπορείτε να μας βοηθήσετε ώστε να συνεχίσουμε να σας κρατάμε ενημερωμένους

Ποιος είναι ο λόγος που χρειαζόμαστε την βοήθειά σας για την χρηματοδότηση του ερευνητικού ρεπορτάζ μας; Επειδή είμαστε ένας ανεξάρτητος οργανισμός ειδήσεων που δεν επηρεάζεται από καμία κυβέρνηση, εταιρεία ή πολιτικό κόμμα. Από την ημέρα που ξεκινήσαμε, έχουμε έρθει αντιμέτωποι με προσπάθειες αποσιώπησης της αλήθειας κυρίως από το Κινεζικό Κομμουνιστικό Κόμμα. Αλλά δεν θα λυγίσουμε. Η ελληνική έκδοση της Epoch Times βασίζεται ολοκληρωτικά στις γενναιόδωρες συνεισφορές σας για να διατηρήσει την παραδοσιακή δημοσιογραφία ζωντανή και υγιή στην Ελληνική γλώσσα. Μαζί, μπορούμε να συνεχίσουμε να διαδίδουμε την αλήθεια.

Σχολιάστε