Ένας πιλότος που πετούσε κοντά στο Εθνικό Αεροδρόμιο Ρόναλντ Ρέιγκαν στην Ουάσιγκτον ανέφερε ότι παρατήρησε ένα «άγνωστο φαινόμενο» να αναβοσβήνει και να κινείται σε ελλειψοειδή περιστροφή, μερικές εκατοντάδες μέτρα πάνω από το πολυσύχναστο αεροδρόμιο, πριν εξαφανιστεί από τον ουρανό.
Νωρίτερα μέσα στο 2021 —το ίδιο έτος με την αναφορά στο αεροδρόμιο Ρόναλντ Ρέιγκαν— πιλότοι είχαν καταγράψει την εμφάνιση ενός «μακρόστενου κυλινδρικού αντικειμένου» το οποίο πέρασε ακριβώς πάνω από το αεροσκάφος τους.
Η περιγραφή παρουσίαζε εντυπωσιακές ομοιότητες με εκείνες που ανέφερε το Πεντάγωνο στο Κογκρέσο το 2024, σύμφωνα με τις οποίες εργολάβοι της κυβέρνησης είδαν έναν «μεγάλο μεταλλικό κύλινδρο, περίπου στο μέγεθος ενός αεροπλάνου της πολιτικής αεροπορίας», να αιωρείται στον αέρα προτού εξαφανιστεί ξαφνικά.
Οι εν λόγω αναφορές πιλότων προέρχονται από μια κεντρική ψηφιακή βάση δεδομένων που περιέχει χιλιάδες κρατικά αρχεία για αγνώστου ταυτότητας ιπτάμενα αντικείμενα (Unidentified Flying Object-UFO) —τα οποία πλέον το Πεντάγωνο αποκαλεί «μη αναγνωρισμένα ανώμαλα φαινόμενα» (Unidentified Anomalous Phenomena-UAP)— και η οποία δόθηκε στη δημοσιότητα από τα Εθνικά Αρχεία τον Απρίλιο.
Ανάμεσα σε φωτογραφίες, έγγραφα και βίντεο από κυβερνητικές έρευνες για UAP, περιλαμβάνεται και ένας αριθμός αναφορών της Ομοσπονδιακής Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (Federal Aviation Administration-FAA) που καλύπτουν καταγραφές πιλότων από το 2007 έως το 2024.
Η εφημερίδα The Epoch Times μελέτησε εκατοντάδες από αυτές τις αναφορές και συνομίλησε με ειδικούς της αεροπορίας. Οι γνώμες διίστανται: ορισμένοι υποστηρίζουν την αξιοπιστία των μαρτυριών των πιλότων, ενώ άλλοι τις αντιμετωπίζουν με σκεπτικισμό.
Αναφορές για ΑΤΙΑ
Όπως συμβαίνει συνήθως με αναφορές για πιθανά άγνωστα φαινόμενα, αρκετές από τις καταγραφές που έλαβε η FAA μεταξύ 2007 και 2024 περιλαμβάνουν λανθασμένες ταυτοποιήσεις δορυφόρων, μετεωρολογικών αερόστατων, διαστημικών υπολειμμάτων και άλλων αεροσκαφών, καθώς και φώτων ή αντικειμένων που φαίνεται να αψηφούν τη συμβατική ερμηνεία. Σε ένα περιστατικό από το 2009, πιλότος ανέφερε ότι είδε ένα αντικείμενο που «έμοιαζε με πολύ μεγάλο χαρταετό».
Τον Σεπτέμβριο του 2022, πιλότος που πετούσε κοντά στο Λίμπεραλ του Κάνσας περιέγραψε ένα «πέλαγος από λευκά φώτα που αναβόσβηναν» που κινούνταν κάτω από το αεροσκάφος του.
Παρόμοια με την εξήγηση που είχε δοθεί από τις ΗΠΑ για το περίφημο περιστατικό του Ρόσγουελ το 1947 —όπου τα συντρίμμια αποδόθηκαν τελικά σε μετεωρολογικό αερόστατο— πολλές από τις αναφορές της FAA αναγνωρίστηκαν τελικά ως αερόστατα. Σε μία από αυτές, το 2021, η Υπηρεσία χαρακτήρισε το αντικείμενο ως «ασημί αερόστατο που ανυψωνόταν σε υψόμετρο περίπου 11.000 ποδιών».
Στις 3 Φεβρουαρίου 2023 σημειώθηκε περιστατικό πολλαπλών καταγραφών ενός μεγάλου αερόστατου, με πάνω από δώδεκα αναφορές. Αξιοσημείωτο είναι ότι αυτό συνέβη μία ημέρα πριν η Πολεμική Αεροπορία των ΗΠΑ καταρρίψει το κινεζικό κατασκοπευτικό αερόστατο που είχε θεαθεί στον εναέριο χώρο των ΗΠΑ την προηγούμενη εβδομάδα.
Δεν είναι σαφές εάν οι αναφορές αυτές αφορούν το ίδιο αερόστατο, ενώ η FAA δεν είχε απαντήσει σε αίτημα σχολιασμού έως την ώρα δημοσίευσης του άρθρου.

Ορισμένες άλλες αναφορές UAP που υποβλήθηκαν στην FAA από πιλότους αποδόθηκαν σε διαστημικά συντρίμμια, πυραύλους ή ενδεχομένως άλλα αεροσκάφη, ενώ άλλες αναφέρθηκαν ως πιθανές παρατηρήσεις δορυφόρων, περιλαμβανομένων εκείνων του συστήματος Starlink.
Ωστόσο, υπήρχαν και περιστατικά που δεν μπορούσαν να εξηγηθούν εύκολα εντός των ίδιων των αναφορών. Σε μια πρώιμη καταγραφή από το 2007, τουλάχιστον δώδεκα αεροσκάφη ανέφεραν ότι είδαν UAP κοντά στο Χέιντεν του Κολοράντο, το οποίο φαινόταν να τους «παρακολουθεί». Η FAA δεν εντόπισε το αντικείμενο στα ραντάρ.
Πολλοί πιλότοι αναφέρουν την παρατήρηση φώτων που κινούνται με ακανόνιστο τρόπο ή μεταβάλλουν ραγδαία το υψόμετρο προτού σταθεροποιηθούν στον αέρα. Σε άλλη αναφορά, πιλότος είδε UAP «να αναβοσβήνει σχηματίζοντας ελλειψοειδή περιστροφή» κοντά στο αεροδρόμιο Ρόναλντ Ρέιγκαν στην Ουάσιγκτον προτού εξαφανιστεί μέσα σε λίγα λεπτά.
Το 2018, ένας άλλος ανέφερε την παρουσία UAP με εναλλασσόμενα κόκκινα, λευκά και πράσινα φώτα, το οποίο αντιστοιχούσε στην ταχύτητα, την κατεύθυνση και το υψόμετρο του αεροσκάφους του για πάνω από 15 λεπτά. Ένα δεύτερο αεροσκάφος επιβεβαίωσε την ύπαρξη του αντικειμένου, ενώ η North American Aerospace Defense Command (Αεροδιαστημική Διοίκηση Άμυνας Βορείου Αμερικής) δήλωσε ότι «δεν παρατήρησε τίποτα στην περιοχή» όπως άλλα αεροπλάνα ή στρατιωτικά αεροσκάφη.
Τον Νοέμβριο του 2024, το Πεντάγωνο ανέφερε στο Κογκρέσο πως επιβάτες δύο αυτοκινήτων κυβερνητικών εργολάβων είδαν «έναν μεγάλο μεταλλικό κύλινδρο, περίπου στο μέγεθος ενός πολιτικού αεροπλάνου», ενώ αποχωρούσαν από κυβερνητική εγκατάσταση των ΗΠΑ στις 9 το πρωί, τοπική ώρα.
Το αντικείμενο ήταν ακίνητο και παρουσίαζε «ένα πολύ έντονο λευκό φως πίσω ή γύρω από αυτό».
Μετά από περίπου 15 με 20 δευτερόλεπτα, το αντικείμενο εξαφανίστηκε αιφνίδια. Λόγω του μεγέθους του και του γεγονότος ότι εξαφανίστηκε χωρίς ίχνος, το περιστατικό χαρακτηρίστηκε από το Πεντάγωνο ως ανεξήγητο ή «ανώμαλο».
Το 2018, ένα κυκλικό αντικείμενο με «κόκκινα και πράσινα αναβοσβήνοντα φώτα» θεάθηκε πάνω από το νοσοκομείο Columbia City στην Ιντιάνα από πολλούς αυτόπτες μάρτυρες, σύμφωνα με τις αναφορές της FAA για UAP.
Κατά την κατάθεσή του στο Κογκρέσο το 2024 για τα UAP, ο Τζον Τ. Κόσλοσκι, νέος διευθυντής του Γραφείου Επίλυσης Ανώμαλων Φαινομένων Παντοεπιχειρησιακού Χώρου του Υπουργείου Άμυνας, αναφέρθηκε σε ένα ακόμη ανεξήγητο περιστατικό: αστυνομικός παρατήρησε μια μεγάλη σφαίρα να αιωρείται μερικές εκατοντάδες πόδια πάνω από το έδαφος, σε απόσταση λίγων μιλίων από το σημείο όπου βρισκόταν.

Όπως είπε ο Κόσλοσκι, όταν ο αστυνομικός πλησίασε το σημείο, το οποίο ήταν καλά φωτισμένο, διαπίστωσε ότι επρόκειτο για αντικείμενο «πιο μαύρο και απ΄ το μαύρο», με διάμετρο 1,2 έως 1,8 μέτρα. Σε απόσταση περίπου 40 έως 60 μέτρων, το αντικείμενο έγειρε κατά 45 μοίρες και εκτοξεύθηκε κάθετα με ταχύτητα που υπερέβαινε κάθε γνωστό drone, χωρίς να παραχθεί ήχος.
Σύμφωνα με τον Κόσλοσκι, μόλις το αντικείμενο βγήκε από το οπτικό πεδίο του αστυνομικού, φώτισε το εσωτερικό του οχήματός του με έντονα κόκκινα και μπλε φώτα, «σαν κάποιος να είχε ρίξει πυροτεχνήματα».
Το περιστατικό, κατέληξε ο αξιωματούχος, παραμένει ανεξήγητο εξαιτίας του μεγέθους του αντικειμένου, της απότομης επιτάχυνσής του και της απουσίας οποιασδήποτε διαταραχής στο έδαφος μετά την εξαφάνισή του.
Υπαινιγμοί των αναφορών
Η εικασία για την προέλευση των άγνωστης ταυτότητας αντικειμένων που έχουν αναφέρει οι πιλότοι ξεκινά πολύ πριν η Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Αεροπορίας (FAA) αρχίσει να καταγράφει τέτοια περιστατικά στις βάσεις δεδομένων της.
Ένας έμπειρος πιλότος, μιλώντας στην Epoch Times υπό τον όρο της ανωνυμίας λόγω της εργασίας του σε αμερικανική αεροπορική εταιρεία, εξέφρασε την απορία του για το αν ορισμένα από αυτά τα φαινόμενα μπορεί να οφείλονται σε προηγμένα στρατιωτικά προγράμματα των ΗΠΑ. Ωστόσο, σημείωσε ότι δεν υπάρχει τρόπος να το γνωρίζει κάποιος με βεβαιότητα, αν δεν έχει πρόσβαση σε απόρρητες πληροφορίες που σχετίζονται με το εν λόγω πρόγραμμα.
Ο πρώην πιλότος του Ναυτικού, Ράιαν Γκρέιβς, κατέθεσε ενώπιον του Κογκρέσου τον Ιούλιο του 2023 σχετικά με δύο περιστατικά που βίωσε ανοικτά των ακτών της Βιρτζίνια Μπιτς. Το 2013 και ξανά το 2014, είπε ότι παρατήρησε άγνωστα ιπτάμενα φαινόμενα (UAP) χωρίς ορατά μέσα ανύψωσης ή πρόωσης, χωρίς επιφάνειες ελέγχου, και χωρίς να μοιάζουν με γνωστά αεροσκάφη, όπως εκείνα με φτερά, πτερύγια ή κινητήρες.
Παρομοίως με άλλες αναφορές προς τη FAA, ο Γκρέιβς ανέφερε ότι ορισμένα από τα αντικείμενα πετούσαν το ένα πίσω από το άλλο. Έχοντας δει επανειλημμένα αντικείμενα να κάνουν απότομους και ανεξήγητους ελιγμούς στις οθόνες ραντάρ πριν από πάνω από μια δεκαετία, ίδρυσε τον οργανισμό «Americans for Safe Aerospace», ο οποίος παρέχει στήριξη, έρευνα και πληροφόρηση για πιλότους που βιώνουν τέτοια φαινόμενα.

Όπως είπε, τα δεδομένα που έχει συγκεντρώσει από πιλότους υποστηρίζουν τον ορισμό που δίνει το Πεντάγωνο για τα ΑΤΙΑ, δηλαδή ότι επιδεικνύουν ικανότητες πέραν της υφιστάμενης τεχνολογίας. Ο ίδιος ωστόσο δήλωσε πως δεν ασπάζεται τη θεωρία ότι οι εμπειρίες του προέρχονταν από αμερικανικά στρατιωτικά τεστ πάνω σε ίδιους τους πιλότους, επισημαίνοντας ότι κάτι τέτοιο θα παραβίαζε το εκτελεστικό διάταγμα που διέπει το σύστημα διαβάθμισης. «Το να μη μας ενημερώνουν και να μας εκθέτουν σε τέτοια τεχνολογία θα ήταν παράνομο», ανέφερε. «Δεν διαφέρει σε τίποτα από το να μου έδιναν έναν φάκελο με άκρως απόρρητες πληροφορίες χωρίς να έχω την απαιτούμενη έγκριση. Δεν είμαι ‘ενταγμένος’ στο πρόγραμμα. Έχουν ευθύνη να αποτρέπουν τέτοιες διαρροές».
Το ζήτημα έχει προκαλέσει ποικίλες αντιδράσεις στους κόλπους της πολιτικής αεροπορίας.
Ο Ρίτσαρντ Λέβι, ο οποίος εργάστηκε επί δεκαετίες ως πιλότος στην American Airlines και σήμερα δραστηριοποιείται ως σύμβουλος ασφάλειας πτήσεων, δήλωσε ότι, παρότι ο ίδιος δεν έχει δει ποτέ ΑΤΙΑ, στηρίζει τους πιλότους που προχωρούν σε αναφορές. «Τους υποστηρίζω αν δηλώνουν με τα δικά τους αισθητήρια όργανα και την κρίση τους ότι βλέπουν κάτι που δεν μπορούν να εξηγήσουν, κάποιο αεροσκάφος ή κάποιο φως που δεν έχει λογική για εκείνους ή δεν εμφανίζεται σε κάποιο ραντάρ», δήλωσε. «Τι ακριβώς είδαν, αυτό είναι άλλο ζήτημα. Αλλά υποστηρίζω όσα αναφέρουν».
Ορισμένοι στον κλάδο παραμένουν σκεπτικοί ως προς την αξιοπιστία τέτοιων αναφορών. Ο Σέμ Μάλμκουιστ, με σχεδόν 40 χρόνια εμπειρίας στην αεροπλοΐα ως πιλότος, καθηγητής και σύμβουλος ασφάλειας, ανέφερε στην Epoch Times ότι κατά τη γνώμη του οι περισσότερες περιπτώσεις αποτελούν εσφαλμένες αναγνωρίσεις συνηθισμένων φαινομένων, όπως διαστημικά θραύσματα, δορυφόροι ή οπτικές ψευδαισθήσεις. «Πρόκειται για πολύ εντυπωσιακές οπτικές ψευδαισθήσεις. Το πρόβλημα είναι ότι ο ανθρώπινος εγκέφαλος δεν εξελίχθηκε ώστε να λειτουργεί σε ένα τέτοιο περιβάλλον», εξήγησε. «Η αντίληψή μας για τον χώρο, τις αποστάσεις, τα ύψη και τις ταχύτητες ξεπερνά τον τρόπο με τον οποίο επεξεργαζόμαστε τις πληροφορίες».
Πρόσθεσε πως ούτε οι πιλότοι των αερογραμμών ούτε του στρατού έχουν εκπαιδευτεί στην οπτική αντίληψη ή στην αναγνώριση ανεξήγητων αντικειμένων, αλλά αντίθετα εκπαιδεύονται σε πολύ συγκεκριμένα καθήκοντα. «Βλέπουν κάτι και νομίζουν ότι καταλαβαίνουν τι είναι. Πιστεύουν πως έχουν επίγνωση, αλλά πρόκειται για κάτι εκτός του πεδίου εξειδίκευσής τους».
Ο Σον Προυτσνίτσκι, καθηγητής αεροπλοΐας στο Πολιτειακό Πανεπιστήμιο του Οχάιο και πρώην ανώτερος μηχανικός-ερευνητής της NASA, συμφωνεί ότι οι πιλότοι δεν εκπαιδεύονται για να εντοπίζουν ανεξήγητα φαινόμενα στον ουρανό. Όπως εξήγησε, σε κανένα στάδιο της εκπαίδευσης δεν περιλαμβάνεται κάποια συζήτηση ή οδηγία για τη διάκριση μεταξύ φυσικών φαινομένων, οπτικών ψευδαισθήσεων και πραγματικών στόχων.
Έχοντας μελετήσει δεκάδες τέτοιες αναφορές, δήλωσε ότι ορισμένες είναι πραγματικά ασυνήθιστες. Όπως εξήγησε, οι πιλότοι γνωρίζουν καλά τα όρια απόδοσης των αεροσκαφών. «Δεν πρόκειται μόνο για τα χρώματα ή τις μορφές των αντικειμένων, αλλά κυρίως για τους τρόπους με τους οποίους κινούνται, οι οποίοι είναι αυτό που τα καθιστά ενδιαφέροντα», είπε.
Σημείωσε ότι οι πιλότοι έχουν επίγνωση της αεροδυναμικής σε μεγάλα ύψη και γνωρίζουν ότι μια απότομη αλλαγή πορείας ή η κάθετη άνοδος μέχρι εξαφάνισης είναι κάτι εξαιρετικά ασυνήθιστο, τόσο από την πλευρά της αεροδυναμικής όσο και της ανθρώπινης ικανότητας. «Υπάρχουν αναφορές, επαληθευμένες από ραντάρ, που κάνουν λόγο για αντικείμενα τα οποία διανύουν τεράστιες αποστάσεις σε λίγα μόλις δευτερόλεπτα, αγγίζοντας ταχύτητες έως και 30 Μαχ», ανέφερε. «Αυτό είναι απίστευτο. Κανείς δεν διαθέτει τέτοια τεχνολογία. Ακόμη παλεύουμε για να φτάσουμε το 5 ή το 6 Μαχ».
Αν και είναι πιθανό το ραντάρ να έχει παραπλανηθεί και να εκλαμβάνει εσφαλμένα τέτοιες ταχύτητες, ο Προυτσνίτσκι τόνισε πως οι αναφορές των πιλότων πρέπει να εξετάζονται προσεκτικά. «Τελικά, το ουσιώδες ερώτημα είναι: τι κίνδυνο συνιστά αυτό για την ασφάλεια των πτήσεων;», κατέληξε.