Κατόπιν προσφυγής του Δικηγορικού Συλλόγου Πειραιά, μετά από αίτημα κατοίκων και φορέων του Πειραιά στο Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ) για να σταματήσουν οι βυθοκορήσεις (εκσκαφές τοξικών αποβλήτων) από την Cosco στο λιμάνι του Πειραιά, επετεύχθη προσωρινή αναστολή των εργασιών βυθοκόρησης.
Το παρατηρητήριο Πειραϊκής ξεκίνησε τον κινηματικό και δικαστικό αγώνα κατά της προκαλούμενης οδικής και θαλάσσιας ρύπανσης από τις βυθοκορήσεις που διενεργούσε η Cosco από τον Ιανουάριο του 2024, παρόλο που σύμφωνα με τους ισχυρισμούς του κινήματος της Πειραϊκής δέχθηκαν εκφοβισμό και απειλές από την εν λόγω εταιρεία, η οποία να υπενθυμίσουμε ότι κατέχει το 67% του λιμανιού.
Με τεκμηριωμένο υλικό, αποτελούμενο από πλήθος φωτογραφιών και μιας επιστημονικής έκθεσης του ομότιμου καθηγητή θαλάσσιου περιβάλλοντος και εκπροσώπου του Παρατηρητηρίου Πειραϊκής κου Βασίλη Τσελέντη, έθεσαν το θέμα στη διάθεση του δικηγορικού συλλόγου Πειραιά.
Μεγάλη ανατροπή της απόφασης του ΣτΕ
Όλα όμως ανατράπηκαν και η απόφαση του ΣτΕ ίσχυσε τελικά μόνο για ένα Σαββατοκύριακο, αφού η Cosco έθεσε αίτημα προς το ΣτΕ για αναστολή της απόφασής του με το επιχείρημα κινδύνου στη ναυσιπλοΐα και την ασφάλειά της.
Αξίζει να αναφέρουμε ότι προηγήθηκε αβάσιμο δημοσίευμα στο Πρώτο Θέμα, όπου αναφέρονται ατυχήματα πλοίων στο λιμάνι του Πειραιά λόγω του μικρού βάθους του λιμένα χωρίς όμως να δίνονται συγκεκριμένες πληροφορίες για το πλοίο στο οποίο αναφερόταν, τι βλάβη υπέστη, αν πραγματοποιήθηκε ανάκριση και ποια ήταν τα συμπεράσματα που προέκυψαν. Εδώ, βέβαια, πρέπει να τονίσουμε πως το λιμενικό έχει γνώση των χαρτών για το βάθος του λιμένα και βάσει αυτού ορίζει τις θέσεις ελλιμενισμού των πλοίων και πλοία με μεγάλο βύθισμα δεν ελλιμενίζονται σε θέσεις με μικρό βάθος, ακριβώς για να αποφεύγονται τυχόν ατυχήματα.
Να αναφέρουμε, επίσης, πως η Cosco εδώ και δύο μήνες δεν έχει προσκομίσει έγγραφα αδειοδοτήσεων, τα οποία έχουν ζητηθεί από το ΣτΕ σε προηγούμενη απόφασή του που δικαίωσε τους κατοίκους και τους φορείς που προσέφυγαν.
Οι μεθοδεύσεις και οι αυθαιρεσίες της Cosco όχι μόνο δεν σταματούν, αλλά όλο και αυξάνονται, καθώς προσπαθεί να οικειοποιηθεί όλο και περισσότερους χώρους, αδιαφορώντας για τις δυσμενείς επιπτώσεις στον πολιτισμό, το περιβάλλον και την υγεία των κατοίκων
Είναι αξιοσημείωτο και το γεγονός ότι πριν λίγες μέρες η Cosco επιχείρησε να περιφράξει τον μώλο της ΔΕΗ προκειμένου να αλλάξει τη χρήση του σε τερματικό χώρο στάθμευσης αυτοκινήτων (car terminal), ενώ κατέχει ήδη 40.000 τετραγωνικά μέτρα με 5.100 θέσεις σε τερματικό χώρο στάθμευσης αυτοκινήτων στο Κερατσίνι.
Το ίδιο είχε συμβεί πέρυσι και στο Παλατάκι, αλλά χάρις σε διαμαρτυρίες που οργανώθηκαν, η απόπειρα τελικά δεν τελεσφόρησε.
Καθώς οι εργάτες της ναυπηγοεπισκευαστικής Ζώνης θα έχαναν χιλιάδες θέσεις εργασίας με αυτά τα σχέδια της Cosco, αντέδρασαν ξηλώνοντας την περίφραξη κατόπιν καλέσματος του Συνδικάτου Μετάλλου και του Σωματείου Ναυπηγοξυλουργών.
Πώς μπορούμε, λοιπόν, να μιλάμε για αύξηση των θέσεων εργασίας, όπως ισχυρίζεται η Cosco, όταν χωρίς άδεια προσπαθεί να προσαρτήσει στην κατοχή της όλο και περισσότερους χώρους στο λιμάνι αδιαφορώντας για τα μεροκάματα που χάνονται;