Παρασκευή, 17 Οκτ, 2025
Το ντοκιμαντέρ «God Complex: The Rise of America’s Censorship Machine» έκανε πρεμιέρα στην Ουάσιγκτον στις 10 Οκτωβρίου 2025. (Travis Gillmore/The Epoch Times)

«God Complex»: Ένα ντοκιμαντέρ που ερευνά την άνοδο της λογοκρισίας στην Αμερική

Το ντοκιμαντέρ αποκαλύπτει πώς κυβερνήσεις και τεχνολογικές εταιρείες συνεργάζονται για να περιορίσουν την ελευθερία του λόγου

Στη λεγόμενη «Γη της Ελευθερίας», κυβερνήσεις φέρονται να χρησιμοποιούν τη λογοκρισία ως εργαλείο για να επηρεάσουν τη γνώμη των πολιτών και να χειραγωγήσουν τις εκλογές — και όλα αυτά διαδραματίζονται , σύμφωνα με το ντοκιμαντέρ που κυκλοφόρησε στις 16 Οκτωβρίου με τίτλο «God Complex: The Rise of America’s Censorship Machine» («Το σύνδρομο του Θεού και η άνοδος της αμερικανικής λογοκρισίας»).

Ο πρώην διπλωμάτης του Στέιτ Ντιπάρτμεντ Μάικ Μπεντζ (Mike Benz), ιδρυτής και εκτελεστικός διευθυντής του Foundation for Freedom Online (Ίδρυμα για την Ελευθερία στο Διαδίκτυο), εμφανίζεται εκτενώς στο ντοκιμαντέρ, εξηγώντας πώς οι κυβερνήσεις συνεργάζονται με τεχνολογικές και εταιρείες κοινωνικής δικτύωσης για να ρυθμίζουν τον λόγο και να περιορίζουν τη ροή πληροφοριών.

Ο Μπεντζ επεσήμανε, μιλώντας στην εφημερίδα The Epoch Times πριν από μια ειδική προβολή της ταινίας στην Ουάσιγκτον στις 10 Οκτωβρίου, ότι όταν μια κυβέρνηση απαγορεύει στους πολίτες να μιλούν για ένα ζήτημα, τους εμποδίζει και να διαμορφώσουν τακτικές ικανές να αλλάξουν τις κυβερνητικές πρακτικές – γεγονός που, όπως είπε, «καταστρέφει την ίδια την έννοια της δημοκρατίας».

Εξήγησε ότι η νομιμοποίηση της δημοκρατίας έγκειται στο ότι είναι «διακυβέρνηση από τον λαό και για τον λαό» και ότι, αν ο λαός δεν μπορεί να αλλάξει τις πολιτικές της κυβέρνησης επειδή του έχει απαγορευθεί να τις συζητά, τότε «δεν μπορεί να δημιουργηθεί κανένα κίνημα για αλλαγή πολιτικής».

Το «God Complex» είναι παραγωγή της βραζιλιάνικης διαδικτυακής πλατφόρμας Brasil Paralelo και, σύμφωνα με την εταιρεία, χρηματοδοτήθηκε εξ ολοκλήρου από συνδρομητές, δίνοντας στους δημιουργούς πλήρη εκδοτική ελευθερία και ανεξαρτησία από πολιτικές επιρροές.

Σε σχετική ανακοίνωση, η εταιρεία ανέφερε ότι αποστολή της είναι «να ανακτήσει τον πολιτισμό μέσω ιστοριών που εκπαιδεύουν, εμπνέουν και αποκαθιστούν διαχρονικές αξίες στις καρδιές των ανθρώπων».

Οι επικριτές των κυβερνητικών περιορισμών επί της ελευθερίας του λόγου χαρακτηρίζουν τη στρατηγική επιρροής και εκφοβισμού που χρησιμοποιείται για να φιμώσει τον δημόσιο διάλογο ως «βιομηχανικό σύμπλεγμα λογοκρισίας».

Ο όρος παραπέμπει στην αποχαιρετιστήρια ομιλία του προέδρου Ντουάιτ Αϊζενχάουερ το 1961, όταν είχε προειδοποιήσει τον αμερικανικό λαό για την επικίνδυνη άνοδο του λεγόμενου «στρατιωτικο-βιομηχανικού συμπλέγματος».

Ο Μάικ Μπεντζ μιλά σε δημοσιογράφους κατά την πρεμιέρα του ντοκιμαντέρ «God Complex: The Rise of America’s Censorship Machine» στην Ουάσιγκτον, στις 10 Οκτωβρίου 2025. (Travis Gillmore/The Epoch Times)

 

Η ταινία περιλαμβάνει και πλάνα του Γιαν Γεκιέλεκ, συντάκτη της Epoch Times και παρουσιαστή της εκπομπής «American Thought Leaders» στο EpochTV, ο οποίος περιγράφει συντονισμένες εκστρατείες λογοκρισίας κατά του ανεξάρτητου ειδησεογραφικού οργανισμού. Ανέφερε, μεταξύ άλλων, ένα περιστατικό που προκάλεσε ζημίες άνω των 25 εκατομμυρίων δολαρίων, όταν τα κανάλια της εφημερίδας στο YouTube αποστερήθηκαν τη δυνατότητα εσόδων.

Ο Γεκιέλεκ σημείωσε ότι το επίπεδο λογοκρισίας που δέχθηκαν ξεπερνούσε κάθε προσδοκία και ότι αρχικά δεν μπορούσαν καν να κατανοήσουν το γιατί.

Οι δημιουργοί του ντοκιμαντέρ επικεντρώνονται και στον τρόπο με τον οποίο τα μεγάλα μέσα ενημέρωσης κάλυψαν τις κατηγορίες περί συνεργασίας του προέδρου Ντόναλντ Τραμπ με τη Ρωσία – υπόθεση που η Epoch Times έχει διερευνήσει σε βάθος, αποκαλύπτοντας τα προβλήματα του κυρίαρχου αφηγήματος. Η εκτεταμένη λογοκρισία γύρω από την πανδημία της COVID-19, τον φορητό υπολογιστή του Χάντερ Μπάιντεν και άλλα ζητήματα που θεωρήθηκαν υπερβολικά «ευαίσθητα» για δημόσια συζήτηση αποτελούν επίσης βασικά θέματα της ταινίας.

Στο ντοκιμαντέρ συμμετέχουν ακόμη ο Τομ Φίττον (Tom Fitton), πρόεδρος της οργάνωσης ελέγχου της κυβέρνησης Judicial Watch, η Σι Βαν Φλητ (Xi Van Fleet), συγγραφέας του βιβλίου Mao’s America: A Survivor’s Warning («Η Αμερική του Μάο: Η προειδοποίηση μιας επιζήσασας»), η Σάσα Γκονγκ (Sasha Gong), δημοσιογράφος, ιστορικός και πρώην πολιτική κρατούμενη στην Κίνα, καθώς και άλλες προσωπικότητες.

Πολλοί από τους συμμετέχοντες επισημαίνουν τη χρήση της τεχνολογίας για τη φίμωση του λόγου στο διαδίκτυο, χαρακτηρίζοντας την πρακτική αυτή ως παραβίαση των δικαιωμάτων που κατοχυρώνει η Πρώτη Τροπολογία του αμερικανικού Συντάγματος.

Ο διευθύνων σύμβουλος και αρχισυντάκτης τού Just The News, Τζον Σόλομον (John Solomon), υπογράμμισε ότι είναι πρωτοφανές το γεγονός πως «ο εν ενεργεία πρόεδρος των Ηνωμένων Πολιτειών είδε τους λογαριασμούς του στο Twitter και στο Facebook να παγώνουν» – κάτι που, όπως είπε, «οι ιδρυτές των Ηνωμένων Πολιτειών δεν θα μπορούσαν ποτέ να φανταστούν».

Κάποιοι από τους συμμετέχοντες αναφέρονται σε παρεμβάσεις της αμερικανικής κυβέρνησης στη διεξαγωγή εκλογών σε τρίτες χώρες, καθώς και στους τρόπους με τους οποίους οι υπηρεσίες πληροφοριών παρακολουθούν τη δημόσια γνώμη, χειραγωγούν διαδηλώσεις και ελέγχουν τα μέσα ενημέρωσης.

Η ταινία προβάλλεται δωρεάν στην ιστοσελίδα της εταιρείας και σύντομα θα κάνει πρεμιέρα σε πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης σε όλο τον κόσμο.

Του Travis Gillmore

Πως μπορείτε να μας βοηθήσετε ώστε να συνεχίσουμε να σας κρατάμε ενημερωμένους

Ποιος είναι ο λόγος που χρειαζόμαστε την βοήθειά σας για την χρηματοδότηση του ερευνητικού ρεπορτάζ μας; Επειδή είμαστε ένας ανεξάρτητος οργανισμός ειδήσεων που δεν επηρεάζεται από καμία κυβέρνηση, εταιρεία ή πολιτικό κόμμα. Από την ημέρα που ξεκινήσαμε, έχουμε έρθει αντιμέτωποι με προσπάθειες αποσιώπησης της αλήθειας κυρίως από το Κινεζικό Κομμουνιστικό Κόμμα. Αλλά δεν θα λυγίσουμε. Η ελληνική έκδοση της Epoch Times βασίζεται ολοκληρωτικά στις γενναιόδωρες συνεισφορές σας για να διατηρήσει την παραδοσιακή δημοσιογραφία ζωντανή και υγιή στην Ελληνική γλώσσα. Μαζί, μπορούμε να συνεχίσουμε να διαδίδουμε την αλήθεια.

Σχολιάστε