Οι τελευταίοι πυλώνες του “Δυτικού Διαδρόμου” εγκαταστάθηκαν επιτυχώς και αναμένεται η ανακοίνωση εκ μέρους του ΑΔΜΗΕ (Ανεξάρτητος Διαχειριστής Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας) την ολοκλήρωση του έργου για τη μεταφορά της ηλεκτρικής ενέργειας στη δυτική Πελοπόννησο (Μεγαλόπολη – Πάτρα – Δυτική Στερεά).
Πρόκειται για τη διασύνδεση του Κέντρου Υπερυψηλής Τάσης Μεγαλόπολης με την υφιστάμενη Γραμμή Μεταφοράς 400 kV Αχελώου-Διστόμου, η οποία αποτελεί κρίσιμο στοιχείο για την ανάπτυξη του συστήματος και την ενίσχυση των συνθηκών ασφαλούς λειτουργίας του, ιδίως σε συνδυασμό με την ολοκλήρωση του Ανατολικού Διαδρόμου (Μεγαλόπολη – Κόρινθος και Κόρινθος – ΚΥΤ Κουμουνδούρου).
Η ολοκλήρωση του Δυτικού Διαδρόμου καθυστέρησε σχεδόν 4 χρόνια εξαιτίας τοπικών αντιδράσεων, που εμπόδισαν την εγκατάσταση των τελευταίων 2 πυλώνων που απέμεναν για την ηλέκτρισή του. Ύστερα από προσφυγές και δικαστική διαμάχη, άλλαξε η χάραξη του έργου και εγκαταστάθηκαν 7 νέοι πυλώνες για την ολοκλήρωση της γραμμής.
Η ανάπτυξη του Συστήματος Μεταφοράς αποτελεί βασική προϋπόθεση για την εγκατάσταση περισσότερων ανανεώσιμων πηγών ενέργειας που απαιτούνται για την επίτευξη των κλιματικών στόχων που έχει θέσει η ΕΕ.
Πέρα από τον Δυτικό Διάδρομο, τον Ιούνιο αναμένεται να ολοκληρωθεί η δεύτερη διασύνδεση Ελλάδας – Βουλγαρίας (Ν. Σάντα – Maritsa East), που αποτελεί και έργο ευρωπαϊκού ενδιαφέροντος καθώς θα αυξήσει το διασυνοριακό εμπόριο και την ευστάθεια της περιφερειακής αγοράς (η Ελλάδα συνδέεται ήδη με το βουλγαρικό σύστημα μέσω της γραμμής 400 kV Θεσσαλονίκης – Blagoevgrad).
Όπως επεσήμανε ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του ΑΔΜΗΕ Μάνος Μανουσάκης, κατά την παρουσίαση του τελευταίου δεκαετούς προγράμματος ανάπτυξης 2024-2033, “οι ηλεκτρικές διασυνδέσεις της Ελλάδας με την Ιταλία και την Αλβανία, αλλά και τα νέα έργα αναβάθμισης του εγχώριου ηλεκτρικού Συστήματος, θα υποστηρίξουν σημαντικά τη διείσδυση πράσινης ενέργειας σε εθνικό και περιφερειακό επίπεδο και θα προωθήσουν τους ευρωπαϊκούς στόχους για την επίτευξη της κλιματικής ουδετερότητας”.
Για την αποτροπή κινδύνων ευστάθειας στο σύστημα από την υψηλή συμμετοχή ΑΠΕ χωρίς αποθήκευση στο σύστημα, ο ΑΔΜΗΕ έχει προτείνει την υποχρεωτική προσθήκη μονάδων αποθήκευσης ενέργειας σε όλες τις νέες ΑΠΕ στο εξής, αλλά και τη χορήγηση χρηματοδοτικών κινήτρων και σε όσες επενδύσεις βρίσκονται σε φάση υλοποίησης, προκειμένου να πλαισιωθούν και με μπαταρίες.
Κ.Βουτσαδάκης
(πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ)