Η κορεατική Hyundai ανακοίνωσε μια επένδυση $20 δισεκατομμυρίων στις Ηνωμένες Πολιτείες, ακολουθώντας όλο και περισσότερες εταιρείες που επενδύουν στην μεγαλύτερη οικονομία του κόσμου.
Ο πρόεδρος της Hyundai, Τσουνγκ Έι-σουν, παρουσιάστηκε μαζί με τον Αμερικανό πρόεδρο Ντόναλντ Τραμπ και τον κυβερνήτη της Λουιζιάνα Τζεφ Λάντρυ, και αποκάλυψε το προγραμματισμένο εργοστάσιο στον Λευκό Οίκο.
Η επένδυση θα συμπεριλάβει ένα εργοστάσιο σιδήρου $5,8 δισεκατομμυρίων στην Λουιζιάνα. Η Hyundai είπε ότι το νέο εργοστάσιο θα προσλάβει περίπου 1.400 εργαζομένους και θα κατασκευάζει σίδηρο επόμενης γενιάς που χρησιμοποιείται από τα δύο εργοστάσιά της για να παράγει ηλεκτρικά οχήματα.
Ο Τσουνγκ την χαρακτήρισε ως την μεγαλύτερη επένδυση της εταιρείας στις ΗΠΑ.
«Όλες αυτές οι προσπάθειες θα επιταχύνουν τον εντοπισμό της αλυσίδας εφοδιασμού μας στις ΗΠΑ για να επεκτείνουμε τις δραστηριότητές μας και να αυξήσουμε το αμερικανικό εργατικό δυναμικό μας», δήλωσε ο Τσουνγκ. «Με την ηγεσία σας, κύριε πρόεδρε, η Hyundai Motor Group είναι περήφανη που είναι ένας ισχυρός εταίρος στο βιομηχανικό μέλλον της Αμερικής».
Η νοτιοκορεάτικη αυτοκινητοβιομηχανία θα ενισχύσει επίσης την αυτοκινητοβιομηχανία της στη Γεωργία και θα επενδύσει σε εταιρείες τεχνολογίας προηγμένης τεχνητής νοημοσύνης (ΤΝ).
Ο Τραμπ ανέφερε τους δασμούς του ως έναν από τους κύριους παράγοντες για τις τελευταίες ξένες επενδύσεις.
«Αυτή η επένδυση είναι μια σαφής απόδειξη ότι οι δασμοί λειτουργούν πολύ καλά, και ελπίζω και άλλα πράγματα, αλλά οι δασμοί φέρνουν [αποτελέσματα] σε νέα επίπεδα», είπε ο πρόεδρος.
Ο Λάντρυ, μιλώντας στο Fox News πριν από τη συνάντηση, είπε ότι οι δουλειές επιστρέφουν στις Ηνωμένες Πολιτείες επειδή ο πρόεδρος «βασικά ανοίγει την Αμερική στο δίκαιο εμπόριο».
«Οι αμοιβαίοι δασμοί είναι, κατά τη γνώμη μου, ιδιοφυείς», είπε στη συνέντευξη.
Η ανακοίνωση της Hyundai προηγείται της εφαρμογής των αμοιβαίων δασμών, που αναμένεται στις 2 Απριλίου, οι οποίοι θα επηρεάσουν χώρες με σημαντικά εμπορικά πλεονάσματα, όπως η Νότια Κορέα.
Πέρυσι, οι Ηνωμένες Πολιτείες κατέγραψαν εμπορικό έλλειμμα 66 δισεκατομμυρίων δολαρίων με τη Νότια Κορέα, αυξημένο κατά 29% από το 2023. Η τελευταία φορά που οι Ηνωμένες Πολιτείες ανέφεραν εμπορικό πλεόνασμα με την ασιατική οικονομία ήταν το 1997.
Οι χρηματοπιστωτικές αγορές ήταν ενθουσιασμένες κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης στις 24 Μαρτίου λόγω των αναφορών των μέσων ενημέρωσης ότι η διοίκηση θα περιόριζε τους προγραμματισμένους αμοιβαίους δασμούς της. Ο Λευκός Οίκος απέφυγε να επιβεβαιώσει τις αναφορές, λέγοντας στην Epoch Times ότι ο πρόεδρος ίσως επιβάλλει δασμούς σε συγκεκριμένους τομείς στις 2 Απριλίου.
«Δεν έχουν ληφθεί ακόμη τελικές αποφάσεις σχετικά με τους τμηματικούς δασμούς που θα επιβληθούν σε αμοιβαία βάση για το χρονοδιάγραμμα στις 2 Απριλίου», δήλωσε αξιωματούχος του Λευκού Οίκου.
Ο Τραμπ είπε σε δημοσιογράφους ότι μπορεί να επεκτείνει τις διακοπές στους εμπορικούς εταίρους των ΗΠΑ.
«Ίσως πάρουμε λιγότερα από αυτά που μας χρεώνουν επειδή μας έχουν χρεώσει τόσο πολύ, δεν νομίζω ότι θα μπορούσαν να το αντέξουν», είπε. «Με άλλα λόγια, μας έχουν χρεώσει τόσο πολύ που ντρέπομαι να τους χρεώσω αυτά που έχουν χρεώσει.»
Οι επενδύσεις στις ΗΠΑ αγγίζουν τα 3 τρισεκατομμύρια δολάρια
Οι εταιρείες, συμπεριλαμβανομένων των αυτοκινητοβιομηχανιών, προγραμματίζουν σχέδια για την ενίσχυση της εγχώριας παραγωγής αυτοκινήτων για να αποφύγουν τους δασμούς.
Η Stellantis — η οποία κατέχει τα εμπορικά σήματα Chrysler, Dodge, Jeep και Ram — επανέλαβε τις προσπάθειες της εταιρείας να ενισχύσει την αυτοκινητοβιομηχανία στις ΗΠΑ, προγραμματίζοντας το άνοιγμα ενός κλειστού εργοστασίου της στο Ιλινόις το 2027.
Η Volvo επίσης ενδέχεται να μεταφέρει την παραγωγή ορισμένων από τα μοντέλα της στις Ηνωμένες Πολιτείες λόγω των δασμών, δήλωσε στο Reuters ο διευθύνων σύμβουλος Τζιμ Ρόουανς.
Ο Ρόουανς δήλωσε ότι εάν οι δασμοί στις εξαγωγές αυτοκινήτων από την Ευρώπη αυξηθούν στο 25%, τότε θα είναι πολύ πιο δύσκολο να παραχθεί κέρδος από την κατασκευή αυτοκινήτων εκεί.
Ωστόσο, η αυτοκινητοβιομηχανία έχει αρκετή χωρητικότητα στα εργοστάσια συναρμολόγησης των ΗΠΑ για να υποστηρίξει την πιθανή μετάβαση.
«Έχουμε χώρο, εργοστάσια βαφής, κτηρια, όλα αυτά που υπάρχουν εκεί», είπε ο Ρόουανς. «Απλώς πρέπει να πάρουμε μια τελική απόφαση για τα μοντέλα και ποιες πλατφόρμες θα μεταφέρουμε στις ΗΠΑ.»
Η Honda εξετάζει επίσης το ενδεχόμενο να παράγει το υβριδικό Civic επόμενης γενιάς στην Ιντιάνα αντί για το Μεξικό, για να αποφύγει πιθανούς δασμούς.
Ο Λευκός Οίκος εφάρμοσε πρόσφατα δασμούς 25% σε όλες τις εισαγωγές χάλυβα και αλουμινίου. Επιπλέον, οι δασμοί του προέδρου στα αυτοκίνητα από την Ασία και την Ευρώπη έχουν προγραμματιστεί να τεθούν σε ισχύ τον Απρίλιο.
Εν τω μεταξύ, διάφορες εταιρείες και ξένες κυβερνήσεις έχουν δεσμευτεί για επενδύσεις περίπου 3 τρισεκατομμυρίων δολαρίων στην οικονομία των ΗΠΑ.
Η Apple επιβεβαίωσε τον περασμένο μήνα ότι θα επενδύσει 500 δισεκατομμύρια δολάρια σε τέσσερα χρόνια για να αυξήσει τις εγκαταστάσεις, να ενισχύσει την παραγωγή και να ξεκινήσει έργα.
Η Nvidia και η Taiwan Semiconductor Manufacturing Company δεσμεύτηκαν για 100 δισεκατομμύρια δολάρια.
Μια τριάδα τεχνολογικών κολοσσών – η OpenAI, η Oracle και η SoftBank της Ιαπωνίας – ανακοίνωσαν τον Ιανουάριο το «Stargate Project», μια επένδυση 100 δισεκατομμυρίων δολαρίων σε κέντρα δεδομένων τεχνητής νοημοσύνης των ΗΠΑ.
Τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και η Σαουδική Αραβία υποσχέθηκαν 1,4 τρισεκατομμύρια και 600 δισεκατομμύρια δολάρια, αντίστοιχα.
Πιο πρόσφατα, ο γίγαντας υγειονομικής περίθαλψης Johnson & Johnson επιβεβαίωσε μία επένδυση 55 δισεκατομμυρίων δολαρίων στην εγχώρια παραγωγή.
Οι φαρμακευτικοί τιτάνες Merck και Eli Lilly ανακοίνωσαν επίσης 1 δισεκατομμύριο δολάρια σε νέες εγκαταστάσεις παραγωγής.
Των Andrew Moran και Emel Akan
Με πληροφορίες από το Reuters