Ξανακοιτώντας το Παρελθόν για να Κατανοήσουμε το Παρόν
Ο όρος «κλασικό», ανεξαρτήτως προσωπικών προτιμήσεων, έχει γίνει μια διαχρονική αναφορά στην αναλλοίωτη αξία της ομορφιάς αλλά και της γνώσης που διαρκεί αιώνια. Η κλασική περίοδος στην ελληνική αρχαιότητα (5ος αι π.Χ μέχρι το 323 π.χ) μια απαράμιλλη και λαμπρή εποχή εξακολουθεί μέχρι και σήμερα να είναι σημείο αναφοράς για πολλούς τομείς της σύγχρονης ζωής μας.
Μόνο στον τομέα της τέχνης και της αρχιτεκτονικής, οι αποκτημένες γνώσεις χρησιμοποιούνται μέχρι και σήμερα ως βάσεις και αναφορές για οικοδόμηση ακόμα και κτηρίων ανά τον κόσμο με τα κλασικά πρότυπα. Πέραν τούτου, η εν λόγω εποχή έθεσε τα θεμέλια για την ανάπτυξη της αισθητικής και της ομορφιάς, τα οποία είχαν ηθικές και φιλοσοφικές βάσεις ως αφετηρία τους.
Αναγέννηση: Μετάβαση σε μια Νέα Εποχή
Σύμφωνα με την παραδοσιακή ανάλυση της περιόδου της Αναγέννησης (15ος αιώνας), χαρακτηρίζεται ως η μετάβαση από τον Μεσαίωνα σε μια νέα εποχή. Προέκυψε από την περιέργεια, το ενδιαφέρον αλλά και την επιθυμία υπέρβασης των επιτευγμάτων της κλασικής αρχαιότητας και κυμαίνεται να ξεκίνησε κατά την περίοδο του Ύστερου Μεσαίωνα. Παρατηρήθηκε η εστίαση στον ρωμαϊκό ουμανισμό, την ελληνική φιλοσοφία και εντρύφηση στην ελληνιστική και ρωμαϊκή γλυπτική.
Χρησιμοποιώντας την ανακτηθείσα γνώση ως βάση, Ιταλοί, Φλαμανδοί και Ολλανδοί καλλιτέχνες όχι μόνο εμπλούτισαν τις δεξιότητές τους, αλλά και ανύψωσαν τις προσωπικές τους ιδέες και αντιλήψεις. Εμπνεόμενοι από δίψα για γνώση, πνευματικό θαυμασμό και μια γνήσια προθυμία για βελτίωση, οι καλλιτέχνες αυτοί έφεραν πολλές συνεισφορές στον κόσμο της τέχνης αλλά και σε άλλες επιστήμες, όπως η αντίληψη του βάθους, η προοπτική, η ανθρώπινη ανατομία κ.λπ. Όσον αφορά τον τομέα της ζωγραφικής, μια από τις σημαντικότερες εφευρέσεις ήταν το μέσο της ελαιογραφίας, το οποίο ομολογουμένως άντεξε στη δοκιμασία του χρόνου.
Η Αναγεννησιακή ζωγραφική μπορεί να διακριθεί από αυτή του Μεσαίωνα, από μια σημαντική μετατόπιση, όπως είπε ο καθηγητής Glenn Villpu που την βλέπει ως τη «μετάβαση από τη ζωγραφική εικόνων στην αφήγηση ιστοριών». Όσο απλουστευμένο και αν ακούγεται, για αυτή την μετατροπή απαιτείται μια εκ βάθρων αλλαγή στον τρόπο σκέψης.
Με κίνητρο την επιθυμία τους να αφηγηθούν μια ιστορία, οι αναγεννησιακοί προχώρησαν στην απαράμιλλη ανακάλυψη του βάθους και του τρισδιάστατου χώρου. Με άλλα λόγια, κατόρθωσαν να βελτιώσουν τη μορφή, στην προσπάθειά τους να εκφράσουν όσο πιο ξεκάθαρα, αυθεντικά και αρμονικά, το εσωτερικό νόημα και την ουσία.
Η μεταμορφωτική δύναμη της τέχνης
Η αρχαία ελληνική «τραγωδία», η αρχαιότερη εκδοχή δράματος στο δυτικό πολιτισμό, χρησίμευσε ως μορφή αφήγησης αλλά και ως ένα βήμα όπου οι σπουδαίοι και διαπρεπείς συγγραφείς της εποχής τους μπορούσαν να μοιραστούν τις ηθικές και φιλοσοφικές ιδέες τους. Οι άνθρωποι προσδοκούσαν συνειδητά στην ανύψωση της δικής τους ψυχικής κατάστασης μέσω της παρουσίας τους στο αμφιθέατρο ως θεατές.
Κατά τη διάρκεια της τραγωδίας , οι θεατές θα συνέπασχαν πρωτίστως με τον τραγικό ήρωα, ενώ αυτός αντιμετώπιζε ηθικά και καθοριστικά για τη ζωή του διλήμματα. Ο ήρωας θα συναντούσε κατά συνέπεια την «κρίση», η οποία οδηγούσε στην τιμωρία «τίσις» με την τελευταία να είναι θεϊκά διατεταγμένη. Η τραγωδία κατέληγε στην απονομή δικαιοσύνης και στην αποκατάσταση της αρμονίας και της εσωτερικής ειρήνης.
Αυτό που ολοκλήρωνε το τραγικό δράμα ήταν η ψυχολογική κατάσταση που θα βίωναν τόσο οι θεατές όσο και οι ηθοποιοί μετά από την απόδοση δικαιοσύνης και ονομάστηκε «κάθαρση». Θα μπορούσαμε να πούμε ότι η πεμπτουσία και ο σκοπός του τραγικού δράματος ήταν η «κάθαρση». Με άλλα λόγια, εξαγνισμός και πνευματική ανάταση, μέσω της μεταμορφωτικής δύναμης της τέχνης.
Προς μια Νέα Αναγέννηση
Αναζητώντας την τέχνη που κρατάει τα πρότυπα του παρελθόντος, ενώ ζει και ευδοκιμεί στο παρόν, o 6ος Διεθνής Διαγωνισμός Ζωγραφικής Φιγούρας NTD 2023, στοχεύει στην «ανάκτηση της ανόθευτης αλήθειας, της αγνής ομορφιάς και της συμπόνιας στη τέχνη».
Οι ενδιαφερόμενοι καλλιτέχνες μπορούν να δηλώσουν συμμετοχή στον διαγωνισμό μέχρι και τις 15 Ιουνίου 2023: https://oilpainting.ntdtv.com/
Καθ’ όλη τη διάρκεια της εβδομάδας της έκθεσης των φιναλίστ, η οποία θα πραγματοποιηθεί στην πόλη της Νέας Υόρκης, οι διαγωνιζόμενοι θα μπορούν να συμμετέχουν σε διάφορες δραστηριότητες όπου θα μπορούν να ανταλλάξουν εμπειρίες μεταξύ τους και να συζητήσουν με τους κριτές. Θα πραγματοποιηθούν επίσης ξεναγήσεις σε σημαντικά μουσεία καθώς και εργαστήρια ζωγραφικής «επί τόπου» (onsite).
Ο καθηγητής Zhang Kunlun, πρόεδρος της επιτροπής κριτών, λέει: «Αυτή η πλατφόρμα μπορεί να βοηθήσει τους καλλιτέχνες να συναντηθούν για να συζητήσουν, να μοιραστούν, να βελτιωθούν και ακόμη και να χρησιμεύσουν ως οδηγοί για τη μελλοντική ανάπτυξη του πολιτισμού».
«Μια μεγάλη συμβολή στην ιστορία, σε ολόκληρη την κοινωνία και στη σύγχρονη εποχή» αποκαλεί τον διαγωνισμό ο Li Yuan, αποδέκτης του Χρυσού Βραβείου το 2008, καθώς «δεν είναι ένας ακόμη διαγωνισμός, αλλά στοχεύει σε μια ανώτερη σφαίρα», αναφέρει.
Li Yuan
Ο Li Yuan είναι πολυβραβευμένος καλλιτέχνης από την Ιαπωνία. Έχει πει ότι βλέπει τη ζωγραφική ως «μια διαδικασία καλλιέργειας, τελειοποίησης και εμπλουτισμού. Ο καλλιτέχνης αντιστέκεται στις δικές του επιθυμίες και περισπασμούς. Σε μια τέτοια ταπεινή κατάσταση, η ζωγραφική ανοίγει ένα μονοπάτι αγνότητας, καλοσύνης και ομορφιάς», εξηγεί.
Sandra Kuck
Η Sandra Kuck είναι καλλιτέχνης από τις ΗΠΑ. Με το έργο της «Γιν και Γιανγκ», έλαβε το βραβείο τεχνικής στο Διεθνή Διαγωνισμό Ζωγραφικής Φιγούρας NTD 2019.
«Θέλω να μεταδώσω συμπόνια και να δώσω στους ανθρώπους κάτι φωτεινό και αναζωογονητικό … Και πιστεύω ότι πολλοί καλλιτέχνες στον κόσμο θέλουν να δημιουργήσουν παραδοσιακές τέχνες και να παρουσιάσουν τις παραδοσιακές αξίες».
Προσθέτει πως βρήκε την έκθεση των φιναλίστ, έναν από τους καλύτερους διαγωνισμούς που έχει συμμετάσχει.
Amaya Corbacho Martn
Η Amaya Corbacho Martn από την Ισπανία, έχει λάβει τιμητική αναφορά με το έργο της, «Αχώριστοι» (Inseparables) . Απόφοιτος της Σχολής Καλών Τεχνών της Σαλαμάνκα, ξεκίνησε να ζωγραφίζει από πολύ νεαρή ηλικία και το βιογραφικό της αφθονεί σε δημοσιεύσεις, εκθέσεις και βραβεύσεις.
«Επιλέγω αυτό το μέσο (της ζωγραφικής) για να μεταφέρω τις απόψεις μου για τους ανθρώπους» αναφέρει, ενώ εκφράζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον στο να αναλύει πρόσωπα που αναδύουν αγνότητα, όπως αυτά των παιδιών και των ηλικιωμένων.
Μια Ολιστική Προσέγγιση στην Τέχνη
Η σημασία και η μοναδικότητα αυτού του διαγωνισμού έγκειται σε δύο συνιστώσες:
- Η πρώτη, βρίσκεται στην αναβίωση των παραδοσιακών προτύπων ρεαλισμού, που παρέχει μια πλατφόρμα σε αναδυόμενους ζωγράφους για να εξερευνήσουν και να επεκτείνουν τις καλλιτεχνικές τους δεξιότητες.
- Η δεύτερη, εμπεριέχεται στο εξυψωτικό και αυθεντικά κλασικό μήνυμα του διαγωνισμού : Ανακτώντας την ανόθευτη αλήθεια, την αγνή ομορφιά και την συμπόνια στην τέχνη.
Η ατέρμονη επιδίωξη της τελειότητας αντανακλά το εσωτερικό ταξίδι του καλλιτέχνη που αναζητά την αλήθεια και την συμπόνια. Η ολιστική προσέγγιση στην τέχνη, που συνδυάζει τη βελτίωση τόσο της ψυχής όσο και της ύλης – της ουσίας και της μορφής – είναι αυτό που ταιριάζει με τον όρο «προς μια νέα αναγέννηση» στον τομέα της τέχνης. Είναι μια σωτήρια βάρκα και ένα όχημα που οδηγούν φυσικά και ανεπιτήδευτα, καλλιτέχνες και θεατές, αντίστοιχα, στην «κάθαρση» και ως εκ τούτου στην ομορφιά.
Ακολουθήστε μας στο Telegram @epochtimesgreece
Ακολουθήστε μας στο Facebook @epochtimesgreece