Έξι εταιρείες τεχνολογίας ενημέρωσαν την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ότι πληρούν τα κριτήρια για να χαρακτηριστούν «θυροφύλακες» (gatekeepers), σύμφωνα με τον νόμο της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τις ψηφιακές αγορές (Digital Markets Act – DMA).
Η Alphabet, η Amazon, η Apple, η TikTok, η Meta, η Microsoft και η Samsung πληρούν πλέον τα κατώτατα όρια βάσει της νομοθεσίας της ΕΕ, μετά την ψήφιση της νέας πράξης, δήλωσε στις 4 Ιουλίου ο επικεφαλής της βιομηχανίας της ΕΕ Τιερί Μπρετόν.
«Μετά τη διαδικασία αναθεώρησης, ο επίσημος χαρακτηρισμός θα ανακοινωθεί το αργότερο στις 6 Σεπτεμβρίου», ανέφερε ο Μπρετόν σε ένα tweet.
Όλοι οι θυροφύλακες θα πρέπει πλέον να συμμορφώνονται με όλες τις πτυχές της DMA έως το 2024.
Αφότου εξεταστούν από τις αρχές της ΕΕ οι υποψήφιες τεχνολογικές εταιρείες, θα επιβεβαιωθούν ως θυροφύλακες έως τις 6 Σεπτεμβρίου.
Μετά την προθεσμία του Σεπτεμβρίου, όσες εταιρείες δεν έχουν συμμορφωθεί, θα έχουν έξι μήνες στη διάθεση τους για να εναρμονιστούν με τους κανόνες της DMA.
Ωστόσο, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεν παρείχε λεπτομέρειες σχετικά με τις βασικές διαδικτυακές υπηρεσίες των θυροφυλάκων που θα υπόκεινται στον νόμο.
Οι ευρωπαϊκές αρχές επιδιώκουν να αυξήσουν τον ανταγωνισμό στον κλάδο της τεχνολογίας
Σύμφωνα με την DMA, η οποία τέθηκε σε ισχύ τον Νοέμβριο, οι εταιρείες μέσων κοινωνικής δικτύωσης με κεφαλαιοποίηση 82 δισεκατομμυρίων δολαρίων κατά το τελευταίο οικονομικό έτος και παρουσία σε τουλάχιστον τρία κράτη μέλη της ΕΕ, μπορούν να θεωρούνται θυροφύλακες που παρέχουν βασικές υπηρεσίες πλατφόρμας.
Οι εταιρείες με ετήσιο κύκλο εργασιών στην Ευρώπη τουλάχιστον 8,16 δισεκατομμυρίων δολαρίων κατά τα τρία τελευταία οικονομικά έτη θεωρούνται, επίσης, θυροφύλακες .
Επιπλέον, πρέπει να έχουν εξυπηρετήσει περισσότερους από 45 εκατομμύρια μηνιαίους ενεργούς χρήστες και περισσότερους από 10.000 ετήσιους ενεργούς επιχειρηματικούς χρήστες στην ΕΕ κατά την τελευταία τριετία.
Τα κριτήρια διατυπώθηκαν με γνώμονα τους μεγαλύτερους παίκτες στον τεχνολογικό τομέα, καθώς ο νόμος προορίζεται να καλύψει τις μεγάλες διαδικτυακές πλατφόρμες που λειτουργούν ως θυροφύλακες των ψηφιακών αγορών.
Οι εταιρείες που χαρακτηρίζονται ως θυροφύλακες θα πρέπει να επιτρέπουν στις εφαρμογές ανταλλαγής μηνυμάτων τους να συνεργάζονται με ανταγωνιστικές εφαρμογές και να επιτρέπουν στους χρήστες να αποφασίζουν ποιες εφαρμογές θα προεγκαθιστούν στις συσκευές τους.
Σύμφωνα με την DMA, οι θυροφύλακες θα απαγορεύεται να ευνοούν τις δικές τους υπηρεσίες έναντι των ανταγωνιστών τους ή να εμποδίζουν τους χρήστες να αφαιρούν προεγκατεστημένο λογισμικό ή εφαρμογές από τα συστήματά τους, γεγονός που αναμένεται να πλήξει καίρια την Google και την Apple.
Οι επαγγελματίες χρήστες θα μπορούν πλέον να προωθούν τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες τους και να «συνάπτουν συμβάσεις με τους πελάτες τους εκτός της πλατφόρμας των θυροφυλάκων».
Αυτή η κίνηση θα εμποδίσει την Google και την Apple να μην αποτρέπουν τους προγραμματιστές από το να χρησιμοποιούν ξένα συστήματα πληρωμών.
Για χρόνια, το οικοσύστημα iPhone της Apple λειτουργούσε ως ένας περίκλειστος τεχνολογικός χώρος. Αυτές οι αλλαγές αναμένεται να φέρουν επανάσταση στον τρόπο λειτουργίας του λειτουργικού της συστήματος.
Τον περασμένο Δεκέμβριο, το Bloomberg ανέφερε ότι η Apple ετοιμαζόταν να επιτρέψει τα καταστήματα εφαρμογών τρίτων και το sideloading με την κυκλοφορία του iOS 17, ως επακόλουθο της DMA.
«Η Ευρώπη αναδιοργανώνει πλήρως τον ψηφιακό της χώρο για την καλύτερη προστασία των πολιτών της ΕΕ και την ενίσχυση της καινοτομίας για τις νεοσύστατες επιχειρήσεις και τις εταιρείες της ΕΕ», ανέφερε ο Μπρετόν σε δήλωσή του.
Οι μεγάλες τεχνολογικές «εφαρμογές ανταλλαγής μηνυμάτων θα πρέπει να διαλειτουργούν με άλλες», δήλωσε.
Στις εταιρείες μπορεί να επιβληθεί πρόστιμο έως και 10% του ετήσιου παγκόσμιου κύκλου εργασιών τους για παραβιάσεις της DMA και 20% για τις κατ’ εξακολούθηση παραβιάσεις.
Οι επανειλημμένες παραβιάσεις θα μπορούσαν να ωθήσουν την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να «ξεκινήσει έρευνα αγοράς και, εάν είναι απαραίτητο, να επιβάλει συμπεριφορικά ή και δομικά διορθωτικά μέτρα».
Οι μεγάλες τεχνολογικές εταιρείες διαμαρτύρονται για τους νέους κανονισμούς της ΕΕ
Αν και ο ιδιοκτήτης του TikTok, η ByteDance, δήλωσε ότι θα πληρούσε τα κριτήρια, αμφισβήτησε το κατά πόσον θα έπρεπε να συμπεριληφθεί στον κατάλογο.
Η TikTok δήλωσε ότι υπολείπεται των συνολικών απαιτήσεων που ορίζονται από τον κανονισμό, ο οποίος απαιτεί από έναν θυροφύλακα να διαθέτει «οπωσδήποτε μια πλατφόρμα για τη διεξαγωγή διαδικτυακών επιχειρήσεων στην ΕΕ» και να αποτελεί μια «εδραιωμένη» πύλη μεταξύ καταναλωτών και επιχειρήσεων.
Εν τω μεταξύ, η Booking.com δήλωσε ότι αναμένει να υπαχθεί στην κατηγορία του θυροφύλακα μέχρι το τέλος του 2023, αφού υπολειπόταν του ποσοτικού ορίου στις 3 Ιουλίου, ημερομηνία κοινοποίησης στην Επιτροπή, λόγω της πανδημίας.
Καθώς η Apple πραγματοποιεί αλλαγές για να επιτρέψει τα καταστήματα εφαρμογών τρίτων στο λειτουργικό της σύστημα, δήλωσε στους Financial Times ότι ο νέος νόμος «θα δημιουργήσει περιττά τρωτά σημεία στην ιδιωτική ζωή και την ασφάλεια των χρηστών μας».
Από την άλλη πλευρά, υπάρχει το ενδεχόμενο οι αλλαγές στα συστήματά της να αφορούν μόνο την Ευρώπη ή άλλες χώρες που επιβάλλουν παρόμοιες αλλαγές.
Την περασμένη εβδομάδα, η Meta δήλωσε ότι θα επιτρέψει τελικά στους χρήστες να κατεβάζουν εφαρμογές μέσω διαφημίσεων του Facebook στην Ευρώπη.
«Οι ευρωπαϊκές ρυθμιστικές αρχές διασκεδάζουν με την επιβολή του νόμου για τις ψηφιακές αγορές, αποσιωπώντας το γεγονός ότι ο κατάλογος των “θυροφυλάκων” τους δεν περιλαμβάνει ούτε μία ευρωπαϊκή εταιρεία», ανέφερε ο Άνταμ Κοβάτσεβιτς, διευθύνων σύμβουλος ενός αμερικανικού συνασπισμού της τεχνολογικής βιομηχανίας, σε ένα tweet.
Του Bryan S. Jung, με τη συμβολή του Reuters
Επιμέλεια: Αλία Ζάε