Το 2024, η αμερικάνικη αγορά ελαιολάδου κατέγραψε κύκλο εργασιών 3,2 δισεκατομμυρίων δολαρίων, με μέση ετήσια αύξηση 7,7%. Η διάδοση της μεσογειακής διατροφής και η έμφαση στην υγεία τροφοδοτούν τη ζήτηση.
Σε αυτό το περιβάλλον, μια μικρή νεοφυής εταιρεία απέδειξε ότι ακόμη και σε έναν ώριμο κλάδο όπως αυτόν του ελαιολάδου, μια καινοτόμος συσκευασία μπορεί να οδηγήσει σε εκρηκτική επιχειρηματική ανάπτυξη
Το 2020, ο Άντριου Μπένιν και ο Άλλεν Ντούσι ίδρυσαν την Graza, εμπνευσμένοι από το μεσογειακό ελαιόλαδο που δοκίμασαν στην Ισπανία. Ωστόσο, αντί να χρησιμοποιήσουν το κλασικό μπουκάλι για την πώληση του προϊόντος τους, λανσάρισαν το πλαστικό ‘squeeze bottle’ τύπου κέτσαπ, προστατεύοντας το προϊόν από το φως και διευκολύνοντας τη χρήση.
Το αποτέλεσμα ήταν εντυπωσιακό: Την πρώτη εβδομάδα είχαν $100.000 σε πωλήσεις, τρεις μήνες μετά ξεπέρασαν τα $500.000 και πλέον βρίσκονται σε 17.000 καταστήματα, συμπεριλαμβανομένων των Whole Foods, Target, Walmart, με τζίρο για το 2024 $48,4 εκατ. Όχι και άσχημα.
Η Ελλάδα, ως μία από τις κορυφαίες ελαιοπαραγωγούς χώρες στην Ευρώπη, διαθέτει πλούσιο πλεόνασμα ποιοτικού ελαιολάδου. Υιοθετώντας μια ανάλογη συσκευασία θα μπορούσε να ενισχύσει την κατανάλωση στο εσωτερικό, κάνοντας πιο πρακτική τη χρήση του ελαιολάδου και εκσυγχρονίζοντάς τη, ανοίγοντας νέες αγορές στο εξωτερικό, προσφέροντας πρόσθετη αξία στους καταναλωτές με ειδικά μείγματα για μαγείρεμα (βλ. Sizzle + Drizzle, Graza), αξιοποιώντας τις ελληνικές ποικιλίες.
Η κίνηση της Graza δείχνει ότι καινοτομία δεν σημαίνει απαραίτητα υψηλό κόστος έρευνας ή πολυετή πειράματα. Μία απλή, έξυπνη αλλαγή στη συσκευασία μπορεί να αναζωογονήσει τη ζήτηση και να οδηγήσει σε ταχύτατη κερδοφορία. Για την Ελλάδα, η αξιοποίηση αντίστοιχων παραδειγμάτων και πρωτοποριακών ιδεών στην μεταποίηση αποτελεί κλειδί για κάτι καλύτερο.