Πέμπτη, 28 Νοέ, 2024
Ο Πειραιάς είναι για τους Κινέζους βασικός κόμβος του Νέου Δρόμου του μεταξιού-Belt and Road Initiative.

Πώς το δίκτυο λιμένων της Κίνας προωθεί τα συμφέροντα του ΚΚΚ

Επιμέλεια: Αλία Ζάε

Η Κίνα άρχισε να αγοράζει υπάρχοντα λιμάνια σε όλο τον κόσμο μέσω της πρωτοβουλίας «Μια ζώνη,  ένας δρόμος» (Belt and Road Initiative) και του Maritime Silk Road (MRS, ο Θαλάσσιος Δρόμος του Μεταξιού), προγραμμάτων που ξεκίνησαν αμφότερα το 2013.

Μόλις η Κίνα εγκαθίσταται σε αυτά τα λιμάνια, μπορεί να τα προσαρμόζει στις δικές της εμπορικές συναλλαγές και ίσως ακόμη και στις στρατιωτικές ανάγκες της καθώς και σε άλλα πλεονεκτήματα που αφορούν την κρουαζιέρα και τον τουρισμό γενικότερα.

Έτσι συνέβη και με το λιμάνι του Πειραιά, που έχει παραχωρηθεί σε ποσοστό 67% στην κινεζική Cosco Group Limited, η οποία αποτελεί κρατική επιχείρηση της Κίνας.

Ο Πειραιάς είναι για τους Κινέζους βασικός κόμβος του Νέου Δρόμου του Μεταξιού (Belt and Road Initiative).

Ο Τσάρλι Λάιονς Τζόουνς [Charlie Lyons Jones], ερευνητής στο Αυστραλιανό Ινστιτούτο Στρατηγικής Πολιτικής (ASPI) και ο Ράφαελ Βέιτ [Raphael Veit], διευθύνων σύμβουλος Ασίας-Ειρηνικού στην εταιρεία συμβούλων NAMEA Group, προειδοποιούν για ένα μυστικό εμπορικό δίκτυο που χρησιμοποιεί το Πεκίνο για να υποστηρίξει την απροκάλυπτη στρατιωτική στρατηγική του Λαϊκού Απελευθερωτικού Στρατού (PLA) του Κινεζικού Κομμουνιστικού Κόμματος (ΚΚΚ). Αυτό αφορά όλες τις κρατικές επιχειρήσεις της Κίνας (SOEs).

«Αυτές οι κρατικές επιχειρήσεις λειτουργούν με υβριδικό τρόπο, επιδιώκοντας κέρδη ενώ παράλληλα προωθούν τα συμφέροντα του κινεζικού κράτους», παρατηρούν οι αναλυτές.

Σημειώνουν ότι αυτές οι κρατικές επιχειρήσεις είναι νομικά υποχρεωμένες να υποβάλλουν εκθέσεις σε ένα μέλος του ΚΚΚ, με εκπροσώπους του κόμματος να κατέχουν ανώτερες θέσεις στο διοικητικό συμβούλιο της εταιρείας.

«Αυτή η οργανωτική δομή διασφαλίζει ότι οι επιχειρηματικές δράσεις που αναλαμβάνει η SOE εξυπηρετούν τα συμφέροντα της εταιρείας, του κράτους και, κυρίως, του ΚΚΚ», προσθέτουν οι αναλυτές.

Ο Σι Τζινπίγκ έχει επιτείνει την κυριαρχία του κόμματος στο κράτος, τον στρατό, το έθνος και τις επιχειρήσεις. Οι κινεζικές εταιρείες αναμένεται να κάνουν τη δουλειά του κόμματος ακόμα κι αν αυτό σημαίνει ότι θα συνεργαστούν με την ένοπλη πτέρυγά του στον PLA ή θα συνεργαστούν με τις υπηρεσίες πολιτικού πολέμου του, όπως το τμήμα εργασίας του «Ενιαίου Μετώπου» (United Front Work Department), το οποίο είναι μια από τις πολλές οργανώσεις κατασκοπείας για την προώθηση της κινεζικής πολιτικής και την κατοχύρωση της στρατηγικής θέσης της, όπου μέσα από ένα δίκτυο πρακτόρων θα λειτουργούν στο εξωτερικό υπό τον έλεγχο και την επιρροή της Κίνας. Οι δραστηριότητες του «Ενιαίου Μετώπου» του Πεκίνου έχουν σχεδιαστεί για να παρεμβαίνουν στην πολιτική και την κοινωνία μας χωρίς να το συνειδητοποιούμε.

Οι Τζόουνς και Βέιτ κάνουν αναφορά στις δύο μεγάλες κινεζικές ναυτιλιακές κρατικές επιχειρήσεις, την Cosco και την China Merchants, οι οποίες φιλοξενούν τα «όργανα πολιτικής επιρροής του ΚΚΚ, τον πειθαρχικό του μηχανισμό και τον στρατιωτικοποιημένο κλάδο του, τον PLA».

Η Cosco  και η China Merchants έχουν λάβει ηγετική θέση στις λιμενικές επιχειρήσεις στο εξωτερικό και στη διεθνή ναυτιλιακή εφοδιαστική, υπόκεινται σε αυστηρό έλεγχο από το Κομμουνιστικό Κόμμα Κίνας  και είναι όλο και περισσότερο πρόθυμες να προστατεύσουν τα συμφέροντα του κόμματος στο εξωτερικό.

Το 1/3 των υπαλλήλων της Cosco είναι μέλη του ΚΚΚ. Ο Γιου Ζενγκγκάνγκ, Αντιπρόεδρος/Γραμματέας/Mέλος του Κόμματος, διατελεί πρόεδρος του Δ.Σ. της ΟΛΠ Α.Ε.

Οι κινεζικές εταιρείες υποχρεούνται από το εθνικό δίκαιο της χώρας τους να βοηθούν στη συλλογή πληροφοριών και στην κινητοποίηση της εθνικής άμυνας.

Η Cosco λειτουργεί τη δική της πολιτοφυλακή, η οποία είναι πιθανώς ικανή να διεξάγει παραστρατιωτικές δραστηριότητες, όπως θαλάσσια επιτήρηση, αποστολές κατά της πειρατείας και επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης.

Το ΚΚΚ προωθεί τα στρατιωτικά του συμφέροντα μέσω της κατοχής ενός εκτεταμένου δικτύου λιμανιών.

Η Cosco και η China Merchants μαζί λειτουργούν 36 λιμάνια σε όλο τον κόσμο. Εάν οι κινεζικές κρατικές επιχειρήσεις αναλάβουν τον έλεγχο άλλων λιμένων, το Πεκίνο θα έχει ασφαλή πρόσβαση σε μερικούς από τους πιο κρίσιμους κόμβους ναυτιλίας και κόμβους εφοδιασμού στον κόσμο.

Δεν έχουμε τη δύναμη να αλλάξουμε τη φύση του ΚΚΚ, αλλά αυτό που μπορούμε να κάνουμε είναι να δημιουργήσουμε έναν κόσμο ικανό να ανθίσταται στα καταναγκαστικά μέτρα που ο Σι Τζινπίγκ συνηθίζει να χρησιμοποιεί.

Μια διπλωματική στρατηγική που στοχεύει  στην επίτευξη αυτού του στόχου θα καθιστούσε πολύ πιο δύσκολο για το ΚΚΚ να συνεχίσει να βρίσκει τους κόμβους υλικοτεχνικής υποστήριξης που απαιτούνται για να αυξήσει την παρουσία του Λαϊκού Απελευθερωτικού Στρατού στο εξωτερικό και να εξασφαλίσει την επιτυχία του σε επιχειρήσεις πολέμου.

Και όπως προειδοποιούν οι αναλυτές Τσάρλι Λάιονς Τζόουνς και Ράφαελ Βέιτ, «οι επιδιώξεις του προέδρου Σι Τζινπίγκ για απόλυτο έλεγχο» στις κρατικές επιχειρήσεις θα έχει «βαθιές επιπτώσεις» στις χώρες που δέχονται ξένες επενδύσεις από το καθεστώς.

 

Πως μπορείτε να μας βοηθήσετε ώστε να συνεχίσουμε να σας κρατάμε ενημερωμένους

Ποιος είναι ο λόγος που χρειαζόμαστε την βοήθειά σας για την χρηματοδότηση του ερευνητικού ρεπορτάζ μας; Επειδή είμαστε ένας ανεξάρτητος οργανισμός ειδήσεων που δεν επηρεάζεται από καμία κυβέρνηση, εταιρεία ή πολιτικό κόμμα. Από την ημέρα που ξεκινήσαμε, έχουμε έρθει αντιμέτωποι με προσπάθειες αποσιώπησης της αλήθειας κυρίως από το Κινεζικό Κομμουνιστικό Κόμμα. Αλλά δεν θα λυγίσουμε. Η ελληνική έκδοση της Epoch Times βασίζεται ολοκληρωτικά στις γενναιόδωρες συνεισφορές σας για να διατηρήσει την παραδοσιακή δημοσιογραφία ζωντανή και υγιή στην Ελληνική γλώσσα. Μαζί, μπορούμε να συνεχίσουμε να διαδίδουμε την αλήθεια.

ΣΧΕΤΙΚΑ

Σχολιάστε