Ο πρώην υπουργός Οικονομικών της κυβέρνησης Ομπάμα, Λάρι Σάμερς, προβλέπει ότι οι Ηνωμένες Πολιτείες θα εισέλθουν σε οικονομική ύφεση καθώς και την πιθανότητα ακόμη υψηλότερων τιμών φυσικού αερίου από αυτές που παρατηρούνται σήμερα στη χώρα.
«Νομίζω ότι οι αισιόδοξοι έκαναν λάθος πριν από ένα χρόνο λέγοντας ότι δεν έχουμε πληθωρισμό και νομίζω ότι κάνει λάθος τώρα αν κάποιος είναι ιδιαίτερα σίγουρος ότι θα αποφύγουμε την ύφεση», δήλωσε στην εκπομπή “State of the Union” του CNN την Κυριακή, προσθέτοντας ότι οι προβλέψεις της υπουργού Οικονομικών Τζάνετ Γέλεν και του προέδρου της Ομοσπονδιακής Τράπεζας των ΗΠΑ Τζερόμ Πάουελ είναι «πολύ αισιόδοξες».
Ο συνδυασμός υψηλού πληθωρισμού και χαμηλής ανεργίας «ακολουθείται πάντα μέσα σε δύο χρόνια από ύφεση», είπε ο Σάμερ και πρόσθεσε: «Νομίζω ότι υπάρχει σίγουρα κίνδυνος ύφεσης το επόμενο έτος και νομίζω ότι δεδομένου του πού έχουμε φτάσει, είναι πολύ πιθανό να έχουμε ύφεση τα επόμενα δύο χρόνια».
Σε μια ανταλλαγή απόψεων στο CNBC την περασμένη εβδομάδα, η Γέλεν είπε: «Δεν νομίζω ότι θα έχουμε ύφεση», απαντώντας σε μια ερώτηση σχετικά με την πρόσφατη ανάρτηση της στριπτιζέζ που έγινε ράπερ Cardi B στο Twitter, η οποία ρωτούσε: «Πότε νομίζετε ότι θα ανακοινώσουν ότι θα μπούμε σε ύφεση».
«Μην περιμένετε από εμένα να το ανακοινώσω», είπε η Γέλεν και πρόσθεσε: «Έχουμε μια πολύ ισχυρή οικονομία. Ξέρω ότι ο κόσμος είναι πολύ αναστατωμένος -και δικαίως- για τον πληθωρισμό. Αλλά δεν υπάρχει τίποτα που να υποδηλώνει πληθωρισμό, αν μια ύφεση είναι στα σκαριά».
Με την τιμή της βενζίνης να αγγίζει επισήμως κατά μέσο όρο τα 5 δολάρια ανά γαλόνι στις Ηνωμένες Πολιτείες, το Υπουργείο Εργασίας επιβεβαίωσε ότι ο πληθωρισμός αυξήθηκε κατά 8,6% σε ετήσια βάση για τον Μάιο – ένας αριθμός που δεν έχει παρατηρηθεί εδώ και τέσσερις δεκαετίες. Πρόκειται για αύξηση 0,3% σε σχέση με τον Απρίλιο, όπου σημειώθηκε αύξηση 8,3% σε ετήσια βάση.
Η κυβέρνηση Μπάιντεν και οι Δημοκρατικοί αγωνίστηκαν να αντιμετωπίσουν τις αυξήσεις των τιμών, αποδίδοντάς το σε ζητήματα της αλυσίδας εφοδιασμού και στην εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, καθώς ο πρόεδρος Τζο Μπάιντεν υπέγραψε πρόσφατα συμφωνία για νέα βοήθεια προς το Κίεβο ύψους 40 δισ. δολαρίων. Ο Μπάιντεν και άλλοι Δημοκρατικοί πρότειναν στους Αμερικανούς να μετριάσουν το κόστος των καυσίμων με την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων, κάτι που μπορεί να είναι απαγορευτικό ή ανέφικτο για πολλούς.
Οι Ρεπουμπλικανοί λένε ότι το πρόβλημα επιδεινώνεται από τις πολιτικές του Μπάιντεν, συμπεριλαμβανομένης μιας σειράς σαρωτικών εκτελεστικών διαταγμάτων που εξέδωσε στην αρχή της θητείας του και οι οποίες στόχευαν τις βιομηχανίες πετρελαίου και φυσικού αερίου. Μέσα σε λίγες ημέρες από την ανάληψη των καθηκόντων του, ο Μπάιντεν υπέγραψε εκτελεστικά διατάγματα που ανέστειλαν νέες γεωτρήσεις πετρελαίου σε ομοσπονδιακά εδάφη, μπλόκαραν τον αγωγό Keystone XL, κατεύθυναν τις ομοσπονδιακές υπηρεσίες να εξαλείψουν τις επιδοτήσεις για τα ορυκτά καύσιμα, ανέτρεψαν την κίνηση της κυβέρνησης Τραμπ να τερματίσει τους περιορισμούς στους κανονισμούς για το μεθάνιο και άλλα.
Ωστόσο, οι Δημοκρατικοί και οι οικολόγοι θα επικρίνουν τον Μπάιντεν εάν λάβει μέτρα για την αύξηση της παραγωγής πετρελαίου στις ΗΠΑ, λέγοντας ότι τέτοιες κινήσεις θα υπονομεύσουν τις προσπάθειές τους σχετικά με το κλίμα.
Στα τέλη Μαρτίου, ο Μπάιντεν ανακοίνωσε άλλη μια άντληση από το Στρατηγικό Αποθεματικό Πετρελαίου της χώρας για να μειώσει τις τιμές της βενζίνης. Η μέση τιμή ανά γαλόνι έχει αυξηθεί κατά 77 σεντς από τότε, γεγονός που, σύμφωνα με τους αναλυτές, οφείλεται εν μέρει στη συμπίεση της διύλισης.
Το Associated Press συνέβαλε σε αυτό το άρθρο.