Στη Μέση Ανατολή, το κινεζικό καθεστώς έχει ταχθεί ως σταθερός σύμμαχος του Ιράν και της Συρίας, δεδομένης της εχθρότητάς τους προς τις Ηνωμένες Πολιτείες. Εν τω μεταξύ, το κινεζικό καθεστώς προσπαθεί επίσης να επεκτείνει την επιρροή του στους παραδοσιακούς συμμάχους των ΗΠΑ στην περιοχή του Περσικού Κόλπου. Στις 11 Οκτωβρίου, τα κινεζικά κρατικά μέσα ενημέρωσης ανέφεραν ότι μια κινεζική ναυτική ομάδα κρούσης επισκέφθηκε το Ομάν για να διευκολύνει τη «φιλία» και τη «συνεργασία» με τη χώρα. Το Ομάν είναι μέλος του Συμβουλίου Συνεργασίας του Κόλπου (GCC) και είναι παραδοσιακά σύμμαχος των Ηνωμένων Πολιτειών. Ο Λευκός Οίκος αποκάλυψε στις 10 Νοεμβρίου ότι ο πρόεδρος Τζο Μπάιντεν μίλησε με τον σουλτάνο του Ομάν για να επιβεβαιώσει τους σταθερούς δεσμούς μεταξύ των δύο χωρών εν μέσω του πολέμου Ισραήλ-Χαμάς. Αυτό έγινε μόλις 5 ημέρες πριν από την πολυαναμενόμενη συνάντηση μεταξύ του κ. Μπάιντεν και του Κινέζου ηγέτη Σι Τζινπίνγκ.
Στρατιωτικοί αξιωματούχοι του Λαϊκού Απελευθερωτικού Στρατού (PLA) φέρεται να πρότειναν την ιδέα μιας κινεζικής στρατιωτικής βάσης στο Ομάν στους ομολόγους τους από το Ομάν τον περασμένο μήνα. Η κίνηση αυτή θα αποτελούσε μέρος της προσπάθειας του Κομμουνιστικού Κόμματος της Κίνας (ΚΚΚ) να δημιουργήσει βάσεις στη Μέση Ανατολή και τον Ινδικό Ωκεανό, σύμφωνα με την επεκτατική στρατιωτική ατζέντα του.
Το Ομάν βρίσκεται στη νοτιοανατολική ακτή της Αραβικής Χερσονήσου και συνορεύει με την Αραβική Θάλασσα στα νότια και ανατολικά και με τον Κόλπο του Ομάν στα βορειοανατολικά. Το πιο σημαντικό είναι ότι το Στενό του Ορμούζ διέρχεται μεταξύ του Ιράν και του Ομάν, το οποίο αποτελεί στρατηγική θέση, καθώς είναι η μόνη θαλάσσια δίοδος από τον πλούσιο σε πετρέλαιο Περσικό Κόλπο προς τον υπόλοιπο κόσμο.
Η επέκταση της Κίνας στη Μέση Ανατολή
Ο Καρλ Σούστερ, πρώην διευθυντής επιχειρήσεων στο Κοινό Κέντρο Πληροφοριών της Διοίκησης Ειρηνικού των ΗΠΑ στη Χαβάη, μίλησε στους Epoch Times: «Η επιδίωξη της Κίνας για βάσεις στη Μέση Ανατολή σηματοδοτεί τα αυξανόμενα συμφέροντα της Κίνας στη Μέση Ανατολή γενικά και στον Περσικό Κόλπο ειδικότερα. Πιστεύω ότι το Πεκίνο ελπίζει να δημιουργήσει μια περιορισμένη αλλά σημαντική μόνιμη παρουσία στον δυτικό Ινδικό Ωκεανό και στη Μέση Ανατολή».
Ο κ. Σούστερ εξήγησε ότι η Κίνα επέλεξε να δημιουργήσει στρατιωτική βάση στο Ομάν λόγω της στρατηγικής του θέσης. «Το Ομάν είναι στρατηγικά τοποθετημένο ώστε να παρακολουθεί και, αν χρειαστεί, να ελέγχει την πρόσβαση στον Περσικό Κόλπο, ο οποίος αποτελεί την πηγή για περίπου το 50% των εισαγωγών πετρελαίου της Κίνας. Επίσης, παρέχει στον κινεζικό στρατό μια βάση κοντά στο Γκουαντάρ, διευκολύνοντας την ικανότητα της Κίνας να προστατεύει τα φορτία πετρελαίου και υγροποιημένου φυσικού αερίου προς αυτό το λιμάνι για χερσαία μεταφορά με αγωγό. Το Ομάν παρέχει επίσης στην Κίνα επιλογές εάν οι σχέσεις με το Ιράν ή το Πακιστάν ξινίσουν».
Εκτός από την προστασία της πετρελαϊκής γραμμής ζωής της Κίνας, το Ομάν είναι επίσης στρατιωτικά σημαντικό για το κινεζικό καθεστώς. «Θα αλλάξει τη θαλάσσια ισορροπία δυνάμεων στον δυτικό Ινδικό Ωκεανό», δήλωσε ο κ. Σούστερ. «Οι επιχειρήσεις του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ στον Ινδικό Ωκεανό, καθώς και της Ινδίας, θα πρέπει να λαμβάνουν υπόψη τους την παρουσία του κινεζικού στρατού κατά τη διάρκεια αυξημένων εντάσεων ή κρίσεων».
Το 2017, η Κίνα δημιούργησε στρατιωτική βάση στην αφρικανική χώρα Τζιμπουτί, σηματοδοτώντας την πρώτη της υπερπόντια στρατιωτική βάση. «Το Ομάν απέχει 1330 ν.μ. από την κινεζική βάση στο Τζιμπουτί. Τα αεροσκάφη ναυτικής περιπολίας και στις δύο τοποθεσίες θα παρέχουν πλεονάζουσα και συμπληρωματική κάλυψη του Αραβικού Κόλπου και του Κόλπου του Άντεν, καθώς και του δυτικού Ινδικού Ωκεανού», δήλωσε ο Σούστερ. «Επίσης, μια βάση στο Ομάν θα διευκόλυνε τις επιχειρήσεις του Κινεζικού Ναυτικού στον Περσικό Κόλπο και θα παρείχε ένα αντίβαρο στη βάση του Αμερικανικού Ναυτικού στο Μπαχρέιν και στη Δυτική Διοίκηση της Ινδίας».
Το λιμάνι του Γκουαντάρ στο Πακιστάν αποτελεί κρίσιμο κομμάτι της πρωτοβουλίας «Μία Ζώνη, Ένας Δρόμος» του ΚΚΚ και της «στρατηγικής εταιρικής σχέσης συνεργασίας παντός καιρού» Κίνας-Πακιστάν. Το λιμάνι του Γκουαντάρ βρίσκεται στην ανατολική πλευρά του Κόλπου του Ομάν, στα ανοικτά του Στενού του Ορμούζ, απέναντι από το Ομάν.
Το ΚΚΚ έχει ήδη μισθώσει αρκετά λιμάνια στον Ινδικό Ωκεανό. Εκτός από το λιμάνι του Γκουαντάρ, η Κίνα ελέγχει επίσης το λιμάνι στο Κολόμπο της Σρι Λάνκα. Η China Harbour Engineering Company επένδυσε 1,4 δισεκατομμύρια δολάρια στη Σρι Λάνκα για να ανακτήσει από τη θάλασσα μια έκταση 665 στρεμμάτων στο Κολόμπο. Σε αντάλλαγμα, η εταιρεία έλαβε το 43% της γης με 99ετή μίσθωση. Ο κ. Σούστερ πιστεύει ότι το Κομμουνιστικό Κόμμα της Κίνας θα περικυκλώσει την Ινδία με μια σειρά από βάσεις και λιμάνια κατά μήκος των ακτών του Ινδικού Ωκεανού.
«Το Ομάν απέχει περίπου 1.500 ναυτικά μίλια από το Γκουαντάρ του Πακιστάν και 2.200 ναυτικά μίλια από το Κολόμπο της Σρι Λάνκα», είπε. «Είναι πεποίθησή μου ότι η Κίνα εξετάζει μια σειρά βάσεων στον Ινδικό Ωκεανό μέχρι το 2030, οι οποίες θα εκτείνονται από τη Μιανμάρ στις Μαλδίβες, στη συνέχεια στις Σεϋχέλλες, στο Τζιμπουτί και στο Ντέρμπιν της Νότιας Αφρικής. Αυτό θα περικύκλωνε την Ινδία και θα παρείχε τις βάσεις του Κινεζικού Ναυτικού για την προστασία των κρίσιμων θαλάσσιων οδών της Κίνας, μέσω των οποίων πρέπει να διέρχονται το μεγαλύτερο μέρος του πετρελαίου και των κρίσιμων πρώτων υλών της».
Η φιλοδοξία της Κίνας να δημιουργήσει παγκόσμιο δίκτυο στρατιωτικών υποδομών
Ο Άντερς Κορ, ιδρυτής της Corr Analytics και εκδότης του Journal of Political Risk, δήλωσε στους Epoch Times ότι το κινεζικό καθεστώς προσπαθεί εδώ και χρόνια να οικοδομήσει ένα παγκόσμιο δίκτυο στρατιωτικών βάσεων.
«Η Κίνα προσπαθεί εδώ και χρόνια να οικοδομήσει ένα δίκτυο παγκόσμιων στρατιωτικών βάσεων», δήλωσε. «Μια νέα βάση στο Ομάν θα την βοηθήσει σε πολλαπλά επίπεδα, συμπεριλαμβανομένης της στρατηγικής της “αλυσίδας μαργαριταριών” για τον έλεγχο του εμπορίου με την Ευρώπη και τη Μέση Ανατολή, καθώς και της προφανής προσπάθειάς της να περικυκλώσει την Ινδία μέσω ενισχυμένων οικονομικών και στρατιωτικών δεσμών με χώρες στα χερσαία και θαλάσσια σύνορά της».
Η λεγόμενη στρατηγική της «αλυσίδας μαργαριταριών» είναι μια έννοια που αναπτύχθηκε από Ινδούς πολιτικούς σχολιαστές, για να περιγράψουν τις εικασίες τους σχετικά με τις προθέσεις της Κίνας να ασκήσει επιρροή στον Ινδικό Ωκεανό. Αναφέρεται στις κινεζικές πολιτικές και στρατιωτικές εγκαταστάσεις του ΚΚΚ μεταξύ της Κίνας και του λιμανιού του Σουδάν στην άκρη του Κέρατος της Αφρικής, και στη σημασία του για τις ζωτικές θαλάσσιες οδούς της Κίνας.