Τρεις από τις μεγαλύτερες ευρωπαϊκές εταιρείες αεροδιαστημικής, οι Airbus, Leonardo και Thales, ανακοίνωσαν στις 23 Οκτωβρίου τη σύναψη μνημονίου κατανόησης για τη συγχώνευση των δραστηριοτήτων τους στον τομέα του διαστήματος και των δορυφόρων, με σκοπό την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας σε παγκόσμιο επίπεδο έναντι γιγάντων όπως το Starlink της SpaceX.
Η συμφωνία αποσκοπεί στην ενίσχυση της στρατηγικής αυτονομίας της Ευρώπης στο διάστημα, μέσω της ενοποίησης των τομέων παραγωγής, ψηφιακών λύσεων και υπηρεσιών των τριών κορυφαίων εταιρειών.
Το νέο ευρωπαϊκό σχήμα εκτιμάται ότι θα απασχολεί περίπου 25.000 εργαζομένους σε όλη την Ευρώπη και θα παράγει ετήσιο κύκλο εργασιών της τάξης των 6,5 δισ. ευρώ, σύμφωνα με τις προβλέψεις για το 2024.
Οι εταιρείες εκτιμούν ότι μέσα σε πέντε χρόνια από την ολοκλήρωση της συγχώνευσης, θα επιτευχθούν ετήσιες επιχειρησιακές συνέργειες αξίας εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ, ενώ τα κόστη ενσωμάτωσης αναμένεται να ευθυγραμμιστούν με τα πρότυπα του κλάδου.
Το ενοποιημένο σχήμα, που προβλέπεται να τεθεί σε λειτουργία έως το 2027, θα ανταγωνιστεί ευθέως διεθνείς παίκτες όπως το Starlink της SpaceX, το οποίο ήδη διαθέτει στόλο άνω των 10.000 δορυφόρων.
Σε κοινή τους δήλωση, οι διευθύνοντες σύμβουλοι της Airbus Γκιγιόμ Φορί, της Leonardo Ρομπέρτο Τσινγκολάνι και της Thales Πατρίς Καίν χαρακτήρισαν τη συμφωνία «ορόσημο για τη διαστημική βιομηχανία της Ευρώπης», δηλώνοντας: «Ενσαρκώνει το κοινό μας όραμα για μια ισχυρότερη και πιο ανταγωνιστική ευρωπαϊκή παρουσία στην όλο και δυναμικότερη διεθνή αγορά του διαστήματος. Ενώνοντας ταλέντο, πόρους, τεχνογνωσία και ικανότητες έρευνας και ανάπτυξης, στοχεύουμε στην επίτευξη ανάπτυξης, την επιτάχυνση της καινοτομίας και την προσφορά μεγαλύτερης αξίας σε πελάτες και μετόχους».
Οι επικεφαλής των τριών εταιρειών τόνισαν ότι η σύμπραξη ευθυγραμμίζεται με τη στρατηγική των ευρωπαϊκών κυβερνήσεων για ενίσχυση των βιομηχανικών και τεχνολογικών δυνατοτήτων τους με σκοπό την αυτονομία στον κρίσιμο διαστημικό τομέα.
Προσέθεσαν μάλιστα: «Η πρωτοβουλία προσφέρει στους εργαζόμενους την ευκαιρία να βρεθούν στο επίκεντρο μιας φιλόδοξης προσπάθειας, με προοπτικές εξέλιξης και τα οφέλη της συλλογικής ισχύος των τριών ηγετικών ομίλων του χώρου».
Στο πλαίσιο της συγχώνευσης, η Airbus θα συνεισφέρει τα τμήματα Space Systems και Space Digital, η Leonardo το διαστημικό της τμήμα — μαζί με τις συμμετοχές της στις Telespazio και Thales Alenia Space — ενώ η Thales θα περάσει στο νέο σχήμα τα μερίδιά της σε Thales Alenia Space και Telespazio.
Το μετοχικό κεφάλαιο θα διανεμηθεί ισότιμα: η Airbus θα ελέγχει το 35%, και Leonardo και Thales από 32,5% έκαστη. Το μοντέλο διακυβέρνησης θα αντικατοπτρίζει την αρχή της εξισορροπημένης συνδιαχείρισης.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, η σύμπραξη θα εξασφαλίσει ένα ευρύ χαρτοφυλάκιο τεχνολογιών που θα καλύπτει το σύνολο της διαστημικής υποδομής και των υπηρεσιών, ανοίγοντας το δρόμο για νέες συνεργασίες στον κατακερματισμένο χώρο της ευρωπαϊκής διαστημικής βιομηχανίας.
Επιπλέον, το εγχείρημα αναμένεται να δημιουργήσει νέες πηγές εσόδων με επέκταση του προσφερόμενου φάσματος προϊόντων και υπηρεσιών, διευκολύνοντας την πρόσβαση σε διεθνείς αγορές εξαγωγών.
Οι διοικήσεις εκτιμούν πως το νέο σχήμα θα διευκολύνει τη στοχευμένη επένδυση σε δορυφορικές τεχνολογίες νέας γενιάς και σε υπηρεσίες που καλύπτουν από ασφαλείς στρατιωτικές επικοινωνίες μέχρι εμπορικές πλατφόρμες ευρυζωνικότητας.
Στόχος της συγχώνευσης, σύμφωνα με τις εταιρείες, είναι να προσδώσει στην Ευρώπη το απαραίτητο μέγεθος ώστε να ανταγωνιστεί στην παγκόσμια αρένα και να κατακτήσει υψηλότερο μερίδιο στις εξαγωγές.
Κάθε μια από τις τρεις φέρνει και σημαντική τεχνογνωσία αλλά και ανθρώπινο δυναμικό: η Leonardo απασχολεί 60.000 εργαζομένους παγκοσμίως, η Thales πάνω από 83.000 και η Airbus διαθέτει περίπου 157.000 συνεργάτες σε περισσότερες από 180 τοποθεσίες ανά τον κόσμο.








