Ανάλυση ειδήσεων
Στα σημερινά πεδία μάχης, φθηνά ιπτάμενα ρομπότ έχουν τη δυνατότητα να εντοπίζουν, να κάνουν παρεμβολές και να εξουδετερώνουν στόχους ταχύτερα από ό,τι μπορεί να αντιδράσει οποιοσδήποτε άνθρωπος. Σύμφωνα με αναλυτές, η Κίνα επιδιώκει να πλημμυρίσει τους ουρανούς με τέτοια μέσα.
Σε αντίδραση, οι Ηνωμένες Πολιτείες εργάζονται για την κατασκευή των δικών τους σμηνών, τη βελτίωση πιο «έξυπνου» λογισμικού και τον αυστηρό έλεγχο της τεχνολογίας προερχόμενης από την Κίνα, ενώ οι εμπροσθοφυλακές της Ουκρανίας λειτουργούν ως πεδίο δοκιμών για την αξιολόγηση των αποτελεσματικών και μη τεχνολογιών.
Δεν πρόκειται απλά για την αναζήτηση ενός «καλύτερου μη επανδρωμένου αεροσκάφους», εξήγησε αναλυτής στην εφημερίδα The Epoch Times· πρόκειται μάλλον για αγώνα ανάμεσα στην ικανότητα της Κίνας να κινητοποιήσει μια τεράστια πολιτική βιομηχανία μη επανδρωμένων αεροσκαφών για πολεμικούς σκοπούς και στην προσπάθεια της Αμερικής να εξελίξει έξυπνα μη επανδρωμένα αεροσκάφη ώστε να παραχθούν μαζικά και στη συνέχεια να τα συνδέσει με λογισμικό και δίκτυα συμμάχων.
Ο αναλυτής υπογράμμισε ότι, για να υπερισχύσει, η Ουάσιγκτον πρέπει να επιταχύνει τις εγκρίσεις και τις δοκιμές, να αγοράζει σε μεγάλες ποσότητες και να υιοθετήσει στρατηγικές αποδεδειγμένες στα πεδία μάχης της Ουκρανίας σε ευρύτερη κλίμακα — όπως η υιοθέτηση ανοικτών συστημάτων, η διευκόλυνση ταχείας αναβάθμισης και η αποστολή τεχνολογίας κατά χιλιάδες. Οποιαδήποτε μελλοντική σύγκρουση, ιδιαίτερα για την Ταϊβάν, θα κριθεί από το μέγεθος, την ταχύτητα και τα διδάγματα που θα διατηρηθούν από την Ουκρανία, πρόσθεσε ο αναλυτής.
Πολιτικο-στρατιωτική σύντηξη της Κίνας
Η παραγωγή μη επανδρωμένων αεροσκαφών στην Κίνα είναι τεράστια.
Όπως ανέφερε στις ἀρχές Απριλίου 2024 ο αναπληρωτής υπουργός Βιομηχανίας και Πληροφοριακών Τεχνολογιών σε συνέντευξη Τύπου, η Κίνα παρέδωσε περισσότερα από 3,17 εκατομμύρια πολιτικά μη επανδρωμένα αεροσκάφη το 2023, με πάνω από 2.300 εταιρείες και τουλάχιστον 1.000 μοντέλα σε μαζική παραγωγή.
Η Κίνα — με άγκυρα την κινεζική εταιρεία DJI, τον μεγαλύτερο κατασκευαστή μη επανδρωμένων αεροσκαφών παγκοσμίως — τροφοδοτεί μια αλυσίδα φθηνών εξαρτημάτων (μοτέρ, οπτικά, ραδιοεξοπλισμός και ελεγκτές πτήσης) που μπορεί να περιστραφεί για στρατιωτική χρήση σχεδόν από τη μία μέρα στην άλλη.
Αυτό αναδεικνύει τη στρατηγική της «πολιτικο-στρατιωτικής σύντηξης» του Κομμουνιστικού Κόμματος της Κίνας: μια κυβερνητικά κατευθυνόμενη διαδικασία που μετατρέπει την κυριαρχία στην αγορά σε πολεμική ετοιμότητα.
Το Πεκίνο επενδύει εξίσου και σε τεχνολογία που χρησιμοποιείται εναντίων μη επανδρωμένων αεροσκαφών.
Τον Ιούλιο, η κρατική Norinco παρουσίασε ένα φορτηγό-τοποθετημένο λέιζερ 50 κιλοβάτ, το OW5-A50, το οποίο προβάλλεται ως «δολοφόνος σμηνών», σε μια ευρέως δημοσιοποιημένη άσκηση «ελέγχου συνόρων» που επίσης παρέλασε μια σειρά μη επανδρωμένων συστημάτων.
Τον Σεπτέμβριο, σε στρατιωτική παρέλαση προωθήθηκε νέα σειρά μη επανδρωμένων αεροσκαφών παράλληλα με λέιζερ κατά των μη επανδρωμένων αεροσκαφών και όπλα μικροκυμάτων. Ωστόσο, τέτοιου είδους εξοπλισμός —όπως το σύστημα μικροκυμάτων Hurricane-3000— παραμένει υπό δοκιμές πεδίου, σύμφωνα με αποκλειστική έρευνα του ιστότοπου ειδήσεων άμυνας Army Recognition Group.
Αυτά τα επιτεύγματα θα μπορούσαν να λειτουργήσουν ως ένδειξη στρατιωτικών ικανοτήτων. Στο Γιουνάν, για παράδειγμα, τον Ιούλιο ένα συντονισμένο στόλο βαρέων μη επανδρωμένων αεροσκαφών μετέφερε 180 μετρικούς τόνους χάλυβα και σκυροδέματος σε ένα βουνό για την ανέγερση πυλώνων γραμμών υψηλής τάσης μέσα σε λίγες ημέρες αντί για εβδομάδες — μια γεύση της επιχειρησιακής λογιστικής δύναμης που θα μπορούσε να έχει σημασία στην πολεμική εφοδιαστική.

Σε πρόσφατες αεροπορικές εκθέσεις, η Κίνα έχει επίσης προβάλει ένα μεγάλο μη επανδρωμένο αεροσκάφος σχεδιασμένο για την εκτόξευση και ανάκτηση δεκάδων μικρότερων μη επανδρωμένων αεροσκαφών. Λόγω όμως των περιορισμένων τεχνικών λεπτομερειών που είναι διαθέσιμες, παρατηρητές δηλώνουν ότι η πρακτικότητά του και η αξία του στο πεδίο της μάχης σε πραγματικά σενάρια παραμένουν αβέβαιες.
Ο Στίβεν Σια (Stephen Xia), πρώην μηχανικός του Λαϊκού Απελευθερωτικού Στρατού που τώρα εργάζεται ως αναλυτής στρατιωτικού εξοπλισμού, είπε στην Epoch Times ότι το μήνυμα είναι σαφές: το Πεκίνο επιδιώκει υπεροχή τόσο στην επίθεση όσο και στην άμυνα.
Η απάντηση των ΗΠΑ στην Κίνα
Αισθανόμενη την επείγουσα ανάγκη, η Ουάσιγκτον προσπαθεί να αποσυνδεθεί από κινεζικά μέρη ενώ παράλληλα αυξάνει την εγχώρια ικανότητα παραγωγής. Τον Ιούνιο, η κυβέρνηση Τραμπ εξέδωσε εκτελεστικό διάταγμα με στόχο την επιτάχυνση της εγχώριας κατασκευής μη επανδρωμένων αεροσκαφών και τη μείωση της εξάρτησης από ξένους προμηθευτές.
Τον Ιούλιο, το υπουργείο Εμπορίου άνοιξε έρευνα εθνικής ασφάλειας βάσει του Άρθρου 232 για τις εισαγωγές μη επανδρωμένων αεροσκαφών και συναφών συστατικών — μια κίνηση που μπορεί να οδηγήσει σε δασμούς ή ακόμη και σε πλήρεις περιορισμούς.
Τον Σεπτέμβριο, οι αμερικανικές αρχές προανήγγειλαν νέους κανόνες που ενδέχεται να περιορίσουν ή να απαγορεύσουν πολλά κινεζικά μη επανδρωμένα αεροσκάφη και εξαρτήματα, χτίζοντας πάνω σε προηγούμενα μέτρα. Ομοσπονδιακό δικαστήριο επίσης επικύρωσε την εξουσία του Πενταγώνου να χαρακτηρίσει την DJI ως κινεζική στρατιωτική εταιρεία, σφίγγοντας περαιτέρω τους περιορισμούς για την κορυφαία καταναλωτική μάρκα μη επανδρωμένων αεροσκαφών στον κόσμο.
Το πρόγραμμα Blue (Μπλε) μη επανδρωμένων αεροσυστημάτων (UAS) του Πενταγώνου διατηρεί δημόσιο, ελεγμένο μητρώο μικρών μη επανδρωμένων αεροσκαφών και συστατικών που πληρούν απαιτήσεις κυβερνοασφάλειας και αλυσίδας εφοδιασμού — αποκλείοντας όσα παράγονται στην Κίνα — και καθοδηγεί τους αγοραστές του «υπουργείου Πολέμου» και άλλων υπηρεσιών προς αξιόπιστες επιλογές.
Ο Μαρκ Τσάο (Mark Cao), αναλυτής στρατιωτικής τεχνολογίας με έδρα τις ΗΠΑ, πρώην μηχανικός υλικών και παρουσιαστής του κινεζόφωνου καναλιού ειδήσεων για θέματα στρατού «Mark Space», σχολίασε ότι η πολιτική απλώς διαμορφώνει το σκηνικό — η πραγματική δοκιμασία είναι η ανάπτυξη εξοπλισμού σε μεγάλη κλίμακα.
Η πρωτοβουλία Replicator του «υπουργείου Πολέμου», που ξεκίνησε τον Αύγουστο του 2023, δεσμεύτηκε να παραδώσει «πολλές χιλιάδες» χαμηλού κόστους, επεκτάσιμα, αυτόνομα συστήματα έως τον Αύγουστο του 2025, πιέζοντας τις στρατιωτικές υπηρεσίες να προμηθεύονται πιο γρήγορα και μαζικά. Το πρόγραμμα προτεραιοποιεί συστήματα μη επανδρωμένων αεροσκαφών που μπορούν να παραχθούν γρήγορα και σε κλίμακα, παρακάμπτοντας τις παραδοσιακά αργές μεθόδους προμηθειών άμυνας.
Αξιωματούχοι άμυνας δήλωσαν στο DefenseScoop τον προηγούμενο μήνα ότι έχουν φτάσει εκατοντάδες τέτοια συστήματα σε στρατιωτικές μονάδες μέχρι σήμερα — ακόμη και αν αυτό απέχει από τον αρχικό στόχο — και ότι η χρηματοδότηση και η δυναμική του προγράμματος παραμένουν ισχυρές. Η Epoch Times δεν μπόρεσε να επαληθεύσει ανεξάρτητα αυτή την πληροφορία.
Η ιδέα συμπλέει με τη δέσμευση του Διοικητή Ινδο-Ειρηνικού, ναύαρχου Σάμουελ Παπάρο, να μετατρέψει το Στενό της Ταϊβάν σε «εφιαλτικό πεδίο μάχης» μη επανδρωμένων συστημάτων εάν το κινεζικό καθεστώς εξαπολύσει επίθεση — χρησιμοποιώντας σμήνη σε αέρα, θάλασσα και ξηρά για να καθυστερήσει τον Λαϊκό Απελευθερωτικό Στρατό και να κερδίσει χρόνο για βαρύτερες δυνάμεις. Τα σχόλια αυτά έγιναν κατά τη διάρκεια συνέντευξης στην Washington Post στο πλαίσιο του Shangri-La Dialogue στη Σιγκαπούρη τον Ιούνιο του 2024.
Στο υψηλό επίπεδο, οι ρομποτικοί «σύντροφοι πτήσης» της Πολεμικής Αεροπορίας πετούν ήδη. Το YFQ-42A της General Atomics ξεκίνησε δοκιμές πτήσης τον Αύγουστο, ενώ το YFQ-44A της Anduril προγραμματίζεται να πετάξει μέσα στον Οκτώβριο, ανακοίνωσε τον προηγούμενο μήνα ο ανώτατος πολιτικός αξιωματούχος της Πολεμικής Αεροπορίας των ΗΠΑ.

Το «κόλλα» που τα συγκρατεί όλα μαζί είναι το λογισμικό. Το AMORPHOUS της L3Harris έχει ως στόχο να επιτρέψει σε έναν και μόνο χειριστή να αναθέτει καθήκοντα σε χιλιάδες μικτά μη επανδρωμένα οχήματα μέσω μιας ενιαίας διεπαφής — τη ραχοκοκαλιά διοίκησης και ελέγχου που απαιτείται για επιχειρήσεις μεγάλης κλίμακας με σμήνη.
Τα ρωσικά μη επανδρωμένα αεροσκάφη βασίζονται σε κινεζικά εξαρτήματα
Αν ανοίξεις ένα κατεστραμμένο ρωσικό μη επανδρωμένο αεροσκάφος, αποκαλύπτεις την παγκόσμια αλυσίδα εφοδιασμού. Ο Σάμουελ Μπεντέτ (Samuel Bendett), σύμβουλος στο Πρόγραμμα Σπουδών για τη Ρωσία του Center for Naval Analyses με εξειδίκευση στα μη επανδρωμένα συστήματα, είπε στην Epoch Times ότι «υπάρχει σημαντικός αριθμός κινεζικών εξαρτημάτων και μικροεπεξεργαστών στα ρωσικά μη επανδρωμένα αεροσκάφη, μαζί με ουσιαστικά ό,τι χρειάζεται για τη συναρμολόγηση μη επανδρωμένου αεροσκάφους πρώτου προσώπου (first-person view)».
Ο Μπεντέτ σημείωσε ότι οι ρωσικοί κατασκευαστές παραγγέλνουν εξαρτήματα για μη επανδρωμένα αεροσκάφη πρώτου προσώπου απευθείας από κινεζικά εργοστάσια και διαδικτυακές αγορές. Πρόσθεσε ότι η μεταφορά είναι άμεση και ανεμπόδιστη. Ο Μπεντέτ επεσήμανε ότι η προσφορά είναι φθηνή και άφθονη, σε τέτοιο βαθμό που βλάπτει την προσπάθεια της Ρωσίας να παράγει τα ίδια εξαρτήματα εγχώρια.
Μια έρευνα του Reuters που δημοσιεύτηκε τον Ιούλιο εντόπισε κινεζικούς κινητήρες L550E — επανασυστοιχισμένους ως «βιομηχανικές μονάδες ψύξης» — να καταλήγουν σε μια ρωσική εταιρεία που τελεί υπό κυρώσεις και συναρμολογεί επιθετικά μη επανδρωμένα αεροσκάφη για επιχειρήσεις στην Ουκρανία. Το Κίεβο έχει επίσης θέσει στη μαύρη λίστα αρκετούς κινεζικούς προμηθευτές αφού βρήκε τα εξαρτήματά τους σε κατεστραμμένα αεροσκάφη.
Το Πεκίνο έχει μειώσει ορισμένες εξαγωγές διπλής χρήσης από τον Ιούλιο του 2024 για να προστατεύσει τα εθνικά του συμφέροντα ασφαλείας — κινήσεις που οδήγησαν σε αύξηση τιμών και περιέπλεξαν τις αποστολές εξαρτημάτων όπως υπέρυθρες κάμερες και αδρανειακοί αισθητήρες.
Ωστόσο, αυτή η επίδειξη ισχύος ανέδειξε επίσης πόσο εξαρτημένοι παραμένουν οι παγκόσμιοι αγοραστές από την κινεζική προσφορά, επιταχύνοντας την ώθηση της Ουάσιγκτον για μείωση της εξάρτησης μέσω των μέτρων του Άρθρου 232, του προγράμματος Blue UAS και των απαγορεύσεων προμηθειών, όπως σχολίασε ο Μαρκ Τσάο.
Τα ουκρανικά μη επανδρωμένα αεροσκάφη
Ο Τσάο δήλωσε στην Epoch Times ότι «αν το πλεονέκτημα της Κίνας είναι στην μαζική παραγωγή και την ικανότητα εφοδιασμού, το πλεονέκτημα της Ουκρανίας είναι η ταχύτητα και η προσαρμοστικότητα».
Εξήγησε πως, τον περασμένο χρόνο, μονάδες της Ουκρανίας έχουν μεταβεί από επιθέσεις με μεμονωμένα μη επανδρωμένα αεροσκάφη σε σμήνη υποβοηθούμενα από ΑΙ που συντονίζουν αυτόνομα τις επιθέσεις τους υπό σφοδρές παρεμβολές. Αν και προς το παρόν μικρής κλίμακας, τα σμήνη αυτά έχουν σχεδιαστεί για ταχεία επέκταση.
Το Πεντάγωνο έχει διαθέσει 50 εκατομμύρια δολάρια για 33.000 συστήματα επιθέσεων με ΑΙ από την Auterion, μια ελβετοαμερικανική εταιρεία λογισμικού άμυνας και ρομποτικής, για τον εξοπλισμό των ουκρανικών δυνάμεων. Τα συστήματα αυτά μετατρέπουν φθηνά μη επανδρωμένα αεροσκάφη σε όπλα ανθεκτικά σε παρεμβολές και ιχνηλάτησης στόχων, ενσωματώνοντας αναβαθμίσεις πεδίου μάχης σε τακτικά αποθέματα.
Ουκρανικά μη επανδρωμένα σκάφη όπως το Magura V5 ανάγκασαν κρίσιμα ρωσικά ναυτικά μέσα να αποσυρθούν από την Κριμαία, αναδιαμορφώνοντας τις επιχειρήσεις στη Μαύρη Θάλασσα από τα τέλη του 2023. Σχεδιαστές του αμερικανικού ναυτικού κρατούν σημειώσεις καθώς διαμορφώνουν σχέδια αποτροπής για την Ταϊβάν.
Οι σκληρότερες διδαχές προέρχονται από τον ηλεκτρονικό πόλεμο, σύμφωνα με τον Τσάο. Εξήγησε ότι οι παρεμβολές μπορούν να «τυφλώσουν» ή να αχρηστεύσουν ένα μη επανδρωμένο αεροσκάφος· η απάντηση είναι καλύτερη αυτονομία και πλοήγηση που δεν εξαρτάται από GPS — και παρέθεσε τα ρωσικά μη επανδρωμένα αεροσκάφη πρώτου προσώπου με οπτικές ίνες (fiber-optic-tethered), τα οποία παρακάμπτουν τους συμβατικούς παρεμβολείς.
Ο Μπεντέτ σημείωσε ότι όταν φτάσουν σε πλήρη ισχύ τα σμήνη ελεγχόμενα από ΑΙ, οι κυβερνοάμυνες μόνο δεν θα αρκούν — τα στρατεύματα θα χρειαστούν επίσης φυσικές ασπίδες όπως συρματόπλεκτα δίχτυα, θωράκιση κλωβού, παραπλανητικούς στόχους και παραδοσιακά κινητικά όπλα. Πρόσθεσε ότι τόσο η Ρωσία όσο και η Ουκρανία ήδη αναπτύσσουν λέιζερ για αυτόν τον ρόλο.
Οι Ηνωμένες Πολιτείες πειραματίζονται επίσης με όπλα κατευθυνόμενης ενέργειας. Σε δοκιμή πυρός στα τέλη Αυγούστου, η αμερικανική εταιρεία ηλεκτρομαγνητικού πολέμου Epirus απέδειξε ότι ένας μόνο παλμός από το σύστημα υψηλής ισχύος μικροκυμάτων Leonidas μπορεί να αχρηστεύσει ένα σμήνος 61 μη επανδρωμένα αεροσκάφη, παρουσιάζοντας μια ενδεχόμενη φθηνή ασπίδα.
Ποιος προηγείται και γιατί έχει σημασία
Στους καταναλωτικούς και εμπορικούς τομείς των μη επανδρωμένων αεροσκαφών, καθώς και στο σύστημα εξαρτημάτων που τα υποστηρίζει, η Κίνα προηγείται με σημαντική διαφορά.
Η πολιτικο-στρατιωτική σύντηξη επιτρέπει στο Πεκίνο να φέρει γρήγορα στο πεδίο «αρκετά καλές» πλατφόρμες και να τις υποστηρίξει με μια αυξανόμενη σειρά όπλων κατά των μη επανδρωμένων αεροσκαφών, είπε ο Τσάο, επισημαίνοντας ότι μεγάλο μέρος του νεότερου εξοπλισμού του Λαϊκού Απελευθερωτικού Στρατού δεν έχει δοκιμαστεί σε πραγματικές μάχες. «Το πεδίο της παρέλασης δεν είναι το πεδίο της μάχης», παρατήρησε.

Οι Ηνωμένες Πολιτείες εξακολουθούν να προηγούνται στην τεχνολογία της αυτονομίας, στη δοκιμασμένη στην πράξη συλλογή πληροφοριών, επιτήρηση και αναγνώριση, στα επιθετικά μη επανδρωμένα αεροσκάφη, καθώς και στο λογισμικό που ενοποιεί στόλους διαφορετικών τύπων. Το βασικό τους εμπόδιο είναι η μετατροπή της ταχείας καινοτομίας σε παραγωγή βιομηχανικής κλίμακας — κάτι που επιχειρούν να διορθώσουν πρωτοβουλίες όπως το Replicator, το πρόγραμμα Collaborative Combat Aircraft και το Blue UAS, όπως εξήγησε ο Τσάο.
Οι ΗΠΑ πρωτοπορούσαν στα στρατιωτικά μη επανδρωμένα αεροσκάφη ξεκινώντας από τον Πόλεμο του Βιετνάμ, θέτοντας πρότυπα με τα Predator και Reaper, ενώ οι πρώιμες προόδοι της Κίνας βασίζονταν σε μεγάλο βαθμό στην αντιγραφή, είπε ο Τσάο. «Αλλά ο σημερινός αγώνας δεν αφορά την κλωνοποίηση σκελετών αεροσκαφών», σημείωσε. «Αφορά την τυποποίηση, τον αρθρωτό σχεδιασμό (modularity) και την ταχύτητα — τη μεταχείριση της αυτονομίας σαν λογισμικό που μπορεί να ωθηθεί γρήγορα και να αγοραστεί κατά χιλιάδες μόλις λειτουργήσει».
Τι μπορούμε να μάθουμε από την Ουκρανία
Ο Τσάο εντόπισε τρία μαθήματα που, όπως λέει, εμφανίζονται συχνά. Καταρχάς, ο αριθμός έχει μεγαλύτερη σημασία από την τελειότητα: Σχεδιασμοί με ανοικτή αρχιτεκτονική, ταχεία εφοδιαστική και συνεχείς ενημερώσεις λογισμικού αποδίδουν σταθερά καλύτερα από εξαίσιες—αλλά καθυστερημένες—δόσεις όπλων.
Επιπροσθέτως, τα σήματα έγιναν πεδίο μάχης· οι παρεμβολείς κόβουν τους συνδέσμους ελέγχου, αναγκάζοντας τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη να βασίζονται στην επιτόπια αυτονομία, που με τη σειρά της απαιτεί έξυπνα αντιμέτρα. Αυτοί τα αντιμέτρα πρέπει να είναι φθηνά — παλμοί μικροκυμάτων, λέιζερ, παραπλανητικοί στόχοι, ακόμη και συρμάτινοι κλωβοί — ώστε ένας στρατιώτης να μην ρίχνει έναν πύραυλο αξίας εκατομμυρίων δολαρίων σε ένα τετρακόπτερο αξίας εκατό δολαρίων, εξήγησε.
Τέλος, οι αλυσίδες εφοδιασμού είναι στρατηγικό στοιχείο· όσο τα κινεζικά εξαρτήματα κυριαρχούν, οι κυρώσεις γίνονται παιχνίδι γάτας-ποντικιού, σύμφωνα με τον Τσάο. Η πιο καινοτόμος προσέγγιση είναι να έχεις υπερπαραγωγή και να προσαρμόζεσαι γρήγορα με συμμάχους — και αυτό πρέπει να γίνει ταχύτερα.
Ο Τσάο σημείωσε ότι η δύναμη της Κίνας έγκειται στη μαζική κινητοποίηση, ενώ η απάντηση της Αμερικής πρέπει να είναι το λογισμικό, η συμμαχική παραγωγή και η ταχύτητα. Εάν η Ουάσιγκτον καταφέρει να μετατρέψει τις σημερινές δοκιμές — όπως τα συστήματα επιθέσεων με ΑΙ, τα συστήματα ελέγχου σμηνών και τους ρομποτικούς «συντρόφους πτήσης» — σε επαναλαμβανόμενες παραγγελίες και επιχειρησιακές μονάδες, θα μπορέσει να αντισταθμίσει το πλεονέκτημα των κινεζικών εργοστασίων και να αυξήσει το κόστος κάθε ενδεχόμενης σύγκρουσης για το Πεκίνο.
Αν δεν τα καταφέρει, προειδοποίησε, οι ουρανοί και οι θάλασσες γύρω από την Ταϊβάν ενδέχεται να κυριαρχηθούν από εκείνους που στέλνουν πιο γρήγορα—και όχι απαραίτητα από εκείνους που σχεδιάζουν καλύτερα.
Του Sean Tseng
Με τη συμβολή της Gu Xiaohua