Οι δυσκολίες που χρειάστηκε να αντιμετωπίσει ο Θίασος Παραστατικών Τεχνών Σεν Γιουν στην προσπάθειά του να εξασφαλίσει υψηλού επιπέδου αίθουσες στη Νότια Κορέα, προκαλεί ανησυχία όσον αφορά την ανάμειξη του Πεκίνου στις εσωτερικές υποθέσεις και την πολιτιστική κυριαρχία της Νότιας Κορέας.
Το Shen Yun, με έδρα τη Νέα Υόρκη, είναι η παγκοσμίως κορυφαία εταιρεία κλασικού κινεζικού χορού, ένα διεθνές φαινόμενο ήδη από την ίδρυσή του το 2006. Χρησιμοποιώντας την παγκόσμια γλώσσα της μουσικής και του χορού, επιδιώκει να «αναβιώσει 5.000 χρόνια κινεζικού πολιτισμού» και να δείξει στο κοινό την ομορφιά της «Κίνας πριν από τον κομμουνισμό».
Οι οκτώ ισάριθμοι θίασοι του οργανισμού έχουν ξεκινήσει φέτος ένα ταξίδι με περισσότερες από 750 παραστάσεις σε περισσότερες από 180 πόλεις σε περισσότερες από 20 χώρες σε πέντε ηπείρους.
Ωστόσο, η εξεύρεση υψηλής ποιότητας αιθουσών στη Νότια Κορέα παρουσιάζει δυσκολίες τα τελευταία 17 χρόνια.
Συγκεκριμένα φέτος, το 2023, 13 κυβερνητικά θέατρα αρνήθηκαν να νοικιάσουν τους χώρους τους στο Shen Yun, επικαλούμενοι την παραπληροφόρηση του Πεκίνου για την παράσταση.
Παρόλα αυτά, το Shen Yun κατάφερε να εξασφαλίσει για αυτή τη χρονιά τρεις σημαντικούς χώρους: το Εθνικό Θέατρο της Κορέας στη Σεούλ, το Θέατρο Sohyang στο Μπουσάν και το Κέντρο Τέχνης Gumi στο Gumi.
Παρέμβαση του Πεκίνου
Θεωρώντας την αποστολή του θιάσου να αναβιώσει τον παραδοσιακό κινεζικό πολιτισμό ως άμεση πρόκληση για την εξουσία του, το Κομμουνιστικό Κόμμα της Κίνας (ΚΚΚ) παρεμβαίνει με κάθε τρόπο στις παραστάσεις του Shen Yun σε όλο τον κόσμο.
Οι προσπάθειές του να εμποδίσει το Shen Yun είναι ιδιαίτερα έντονες στη Νότια Κορέα.
Για χρόνια, οι αιτήσεις του Shen Yun για την πραγματοποίηση παραστάσεων σε μεγάλα θέατρα της Νότιας Κορέας απορρίπτονταν συχνά πριν ξεκινήσει η περιοδεία του, συχνά χωρίς εξήγηση.
Υπάρχουν επίσης περιπτώσεις όπου τα θέατρα ακύρωναν αιφνιδιαστικά τη μίσθωση του χώρου, ακόμη και μετά την υπογραφή της σύμβασης. Σε τέτοιες περιπτώσεις, το Shen Yun προέβαινε σε νομικές ενέργειες.
Το 2016, η αίθουσα KBS Hall της Σεούλ απέκλεισε τις παραστάσεις του Shen Yun, γεγονός που ώθησε τον τοπικό διοργανωτή να κινηθεί νομικά εναντίον του χώρου, ζητώντας δικαστική απόφαση για να επιτραπεί στην εταιρεία να δώσει παραστάσεις. [1]
Το KBS Hall, ένας κρατικός χώρος που υπάγεται στον μεγαλύτερο εθνικό ραδιοτηλεοπτικό φορέα, την Korean Broadcasting Service, είχε συνεργασία με τον κρατικό ραδιοτηλεοπτικό φορέα της Κίνας, την China Central Television (CCTV). Πριν από την παράσταση, το θέατρο έλαβε πλήθος επιστολών από την κινεζική πρεσβεία, οι οποίες περιήλθαν στην κατοχή της Epoch Times, οι οποίες απαιτούσαν να μην φιλοξενηθεί το Shen Yun.
Το Νότιο Περιφερειακό Δικαστήριο της Σεούλ έκρινε ότι η ακύρωση δεν ισχύει και ότι πρέπει να επιτραπεί στο Shen Yun να εμφανιστεί στο KBS. Ωστόσο, βλέποντας το αποτέλεσμα, η κινεζική πρεσβεία εξέδωσε άλλο επίσημο έγγραφο και το έστειλε στο KBS Hall, και πάλι με τις ίδιες συκοφαντίες και απειλές.
Λίγες ημέρες αργότερα, το δικαστήριο ανακάλεσε την απόφασή του και ακύρωσε τις τέσσερις παραστάσεις του Shen Yun – παρόλο που χιλιάδες εισιτήρια είχαν ήδη πωληθεί.
Η δικαστική εντολή αποκάλυψε επίσης την έμμεση οικονομική απειλή. Σημειώνεται ότι η KBS ή το Korean Broadcasting System, ο εθνικός δημόσιος ραδιοτηλεοπτικός φορέας στον οποίο ανήκει η αίθουσα, μεταδίδει επί του παρόντος περιεχόμενο στην Κίνα. Η δικαστική απόφαση αιτιολογούσε ότι αν ακυρώνονταν οι παραστάσεις του Shen Yun, το θέατρο θα έπρεπε να αποζημιώσει μόνο τις απώλειες της εταιρείας. Αν όμως το Shen Yun έδινε παραστάσεις και, ως αποτέλεσμα, το Κινεζικό Κομμουνιστικό Κόμμα προχωρούσε σε αντίποινα και ανακαλούσε τα δικαιώματα διάδοσης περιεχομένου του KBS στην Κίνα, τότε το KBS θα έχανε περισσότερα από οκτώ εκατομμύρια δολάρια.
Η έκθεση του Στέιτ Ντιπάρτμεντ των ΗΠΑ επισημαίνει τον εκβιασμό του Πεκίνου
Η έκθεση του Υπουργείου Εξωτερικών των ΗΠΑ για τη διεθνή θρησκευτική ελευθερία για το 2020 ανέφερε τη δυσκολία του Shen Yun να βρει χώρους για τις παραστάσεις του στη Νότια Κορέα, καθώς και τις διάφορες περιπτώσεις απότομης ακύρωσης παραστάσεων στη χώρα λόγω της πίεσης του κινεζικού καθεστώτος.
Η ετήσια έκθεση των ΗΠΑ επισημαίνει τις κυβερνητικές πολιτικές που παραβιάζουν τις θρησκευτικές πεποιθήσεις και πρακτικές ομάδων, θρησκευτικών δογμάτων και ατόμων σύμφωνα με τον νόμο του 1998 για Διεθνή Θρησκευτική Ελευθερία.
Σύμφωνα με την Κορεάτικη Ένωση Φάλουν Ντάφα, που είναι ο τοπικός διοργανωτής του Shen Yun, η κινεζική πρεσβεία και το γενικό προξενείο στη Νότια Κορέα τα τελευταία 17 χρόνια αναγκάζουν τις τοπικές αρχές και τα πανεπιστήμια με μεγάλους χώρους παραστάσεων να αρνούνται την ενοικίαση χώρων στο Shen Yun ή να ακυρώνουν τα υπάρχοντα συμβόλαια με την εταιρεία. Οι μέθοδοι εξαναγκασμού τους περιλαμβάνουν τηλεφωνήματα, επιστολές και προσωπικές επισκέψεις.
[Η Ένωση] προέτρεψε τις τοπικές αρχές της Ν. Κορέας να μη σιωπούν πλέον και να μην αποδέχονται την ανάμειξη του κινεζικού καθεστώτος στις εσωτερικές υποθέσεις της Ν. Κορέας και την παραβίαση της πολιτιστικής της κυριαρχίας.
Το Φάλουν Γκονγκ, επίσης γνωστό ως Φάλουν Ντάφα, είναι μια αρχαία κινεζική πνευματική πρακτική που αποτελείται από πέντε διαλογιστικές ασκήσεις και ηθικές διδασκαλίες που βασίζονται στις αρχές της αλήθειας, της καλοσύνης και της ανεκτικότητας. Η πρακτική έγινε ευρέως δημοφιλής για τα οφέλη της στην υγεία στην Κίνα τη δεκαετία του 1990, προσελκύοντας περίπου 70 έως 100 εκατομμύρια ανθρώπους μέχρι το τέλος της δεκαετίας, σύμφωνα με επίσημα κινεζικά αρχεία.
Η ραγδαία αύξηση της δημοτικότητάς του θεωρήθηκε απειλή για την εξουσία του κινεζικού καθεστώτος, το οποίο ξεκίνησε μια εκστρατεία εξάλειψης των ασκουμένων το 1999, με αποτέλεσμα εκατομμύρια οπαδοί να κρατούνται και άγνωστος αριθμός ανθρώπων να έχουν χάσει τη ζωή τους από καταναγκαστική εργασία, βασανιστήρια και άλλες κακοποιήσεις τα τελευταία 23 χρόνια.
Από την άλλη πλευρά, ο χώρος του κυβερνητικού Εθνικού Θεάτρου της Κορέας τέθηκε στη διάθεση του Shen Yun για πρώτη φορά φέτος, μια ευχάριστη αλλαγή από τότε που ανέλαβε καθήκοντα ο πρόεδρος Γιουν Σουκ Γιολ τον Μάιο του 2022.
Ο Γιουν είναι γνωστός για τη στάση του όσον αφορά την ενίσχυση των δεσμών με την Ουάσιγκτον έναντι του Πεκίνου.
Στην πρόσφατη σύνοδο κορυφής ΗΠΑ-Νότιας Κορέας τον Απρίλιο, οι δύο ηγέτες δεσμεύτηκαν να ενισχύσουν τις πολιτιστικές σχέσεις μεταξύ των εθνών τους, γεγονός που οδηγεί πολλούς να αναρωτιούνται αν τα νοτιοκορεατικά θέατρα, τα οποία εδώ και καιρό υποκύπτουν στις πιέσεις του Πεκίνου, θα υποστούν μια μεταμόρφωση.
Του Sean Tseng
Επιμέλεια: Αλία Ζάε
1. Παρόμοια παρέμβαση έχει λάβει χώρα και στην Ελλάδα, το 2010, όταν το Σεν Γιουν είχε συμφωνήσει να δώσει δύο παραστάσεις στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, στις αρχές Ιουνίου, στο πλαίσιο της ευρωπαϊκής περιοδείας του. Μετά από παρέμβαση της κινεζικής πρεσβείας μέσω της Cosco, οι παραστάσεις ακυρώθηκαν τελευταία στιγμή, αφότου μάλιστα είχε ξεκινήσει η προπώληση των εισιτηρίων, για «τεχνικούς λόγους». Οι τοπικοί διοργανωτές των παραστάσεων κατέθεσαν μήνυση κατά του θεάτρου, υπόθεση που βρίσκεται ακόμη στα δικαστήρια, μετά από προσφυγή του Μεγάρου Μουσικής στο Εφετείο.