Η Γαλλία επέβαλε πρόστιμο σχεδόν 380 εκατομμυρίων δολαρίων στην Google για την τοποθέτηση διαφημίσεων ανάμεσα στα μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου των χρηστών του Gmail χωρίς τη συγκατάθεσή τους.
Σύμφωνα με ανακοίνωση της 3ης Σεπτεμβρίου από την Εθνική Επιτροπή Πληροφορικής και Ελευθεριών (CNIL), η ποινή επιβλήθηκε ύστερα από καταγγελίες περί παραβίασης της ιδιωτικότητας.
Σε απάντηση στις παραβάσεις, η CNIL δήλωσε: «Βάσει των ερευνών μας, στις 1 Σεπτεμβρίου επιβάλαμε δύο πρόστιμα συνολικού ύψους 325 εκατ. ευρώ στην Google και τη θυγατρική της στην Ιρλανδία.
Υποχρεώσαμε τις εταιρείες να σταματήσουν την εμφάνιση διαφημίσεων εντός των email και την εγκατάσταση διαφημιστικών cookies κατά τη δημιουργία λογαριασμού χωρίς έγκυρη συγκατάθεση των χρηστών». Η αρχή προειδοποίησε ότι αν οι εταιρείες δεν συμμορφωθούν, θα κληθούν να πληρώνουν πρόστιμο 100.000 ευρώ για κάθε ημέρα καθυστέρησης.
Η CNIL διευκρίνισε ότι η Google εμφάνιζε διαφημίσεις με τη μορφή email στις καρτέλες «Προωθήσεις» και «Κοινωνικά» του Gmail. Τόνισε πως «κατά τη δημιουργία νέου λογαριασμού, οι χρήστες δεν ενημερώνονταν με σαφήνεια ότι η τοποθέτηση διαφημιστικών cookies ήταν προαπαιτούμενο για την πρόσβαση στις υπηρεσίες της Google. Η συγκατάθεση που ελήφθη υπό αυτές τις συνθήκες δεν ήταν έγκυρη και παραβίαζε τη γαλλική νομοθεσία προστασίας δεδομένων».
Τα πρόστιμα αντανακλούν το εύρος της χρήσης των υπηρεσιών της Google στη Γαλλία, με περίπου 53 εκατομμύρια άτομα να έχουν δει παράνομα τις διαφημίσεις στις συγκεκριμένες καρτέλες του Gmail, ενώ η παραβίαση των cookies επηρέασε περισσότερους από 74 εκατ. λογαριασμούς.
Η CNIL υπογράμμισε ότι τα τρέχοντα πρόστιμα επιβλήθηκαν παρά τις προηγούμενες κυρώσεις στην Google το 2020 και το 2021 για αντίστοιχες παραβάσεις σχετικά με τα cookies.
Οι ενέργειες της CNIL εκδηλώθηκαν την ώρα που ο πρόεδρος των ΗΠΑ, Ντόναλντ Τραμπ, είχε προειδοποιήσει για το αυστηρό ρυθμιστικό πλαίσιο που αντιμετωπίζουν οι αμερικανικές τεχνολογικές εταιρείες στην Ευρώπη.
Ο Τραμπ σημείωσε: «Συχνά διαπιστώνεται ότι οι αμερικανικές εταιρείες τεχνολογίας παραβιάζουν αυστηρούς και κατά πολλούς θεωρούμενους ως διακριτικούς ευρωπαϊκούς νόμους. Οι ψηφιακοί φόροι, η νομοθεσία για τις ψηφιακές υπηρεσίες και οι κανόνες για τις ψηφιακές αγορές έχουν σχεδιαστεί για να βλάπτουν ή να υφίστανται διακρίσεις σε βάρος της αμερικανικής τεχνολογίας».
Μετά τις εξελίξεις αυτές, ο Τραμπ προειδοποίησε σε ανάρτησή του στις 25 Αυγούστου: «Θέτω όλες τις χώρες που εφαρμόζουν ψηφιακούς φόρους, νομοθεσίες, κανόνες ή κανονισμούς σε επιτήρηση, δηλώνοντας ξεκάθαρα πως, εφόσον δεν αρθούν οι διακριτικές αυτές ενέργειες, θα επιβάλω σημαντικούς επιπλέον δασμούς στις εξαγωγές τους προς τις ΗΠΑ και θα θέσω περιορισμούς στις εξαγωγές της άκρως προστατευμένης τεχνολογίας και των τσιπ μας».
Σε ακόμη μία ρυθμιστική παρέμβαση, η CNIL επέβαλε πρόστιμο 150 εκατ. ευρώ στη θυγατρική της κινεζικής εταιρείας ένδυσης Shine στην Ιρλανδία για παραβίαση των κανόνων περί τοποθέτησης cookies.
Η αρχή διαπίστωσε ότι η Shine τοποθετούσε διαφημιστικά cookies στις συσκευές των χρηστών αμέσως με την είσοδό τους στον ιστότοπο shine.com, χωρίς να τους ενημερώνει επαρκώς για τον διαφημιστικό σκοπό των cookies.
Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά η CNIL, «Το banner του ιστοτόπου, το οποίο περιείχε τις επιλογές ‘απόρριψη όλων’ και ‘αποδοχή’, δεν παρείχε καμία πληροφορία για τον διαφημιστικό χαρακτήρα των cookies».
Διαπιστώθηκε μάλιστα ότι τα cookies εγκαθίσταντο ακόμα και όταν οι χρήστες επέλεγαν την «απόρριψη όλων». Παρά τα παραπάνω, η CNIL αναγνώρισε τις βελτιώσεις που πραγματοποίησε η Shine στον ιστότοπό της κατά τη διάρκεια της διαδικασίας, κρίνοντας ότι δεν ήταν απαραίτητο να εκδοθούν συμπληρωματικές διαταγές συμμόρφωσης.