Τρίτη, 29 Σεπ, 2020
Φωρογραφία Jill Wellington

Πώς να βρείτε περισσότερη χαρά στη ζωή σας

Από τον Michael Courter

Οι περισσότεροι από τους ανθρώπους που έρχονται να ζητήσουν βοήθεια από εμένα αγωνίζονται να βρουν μια ισορροπία μεταξύ της εκπλήρωσης των ευθυνών τους και της συμμετοχής σε δραστηριότητες που τους φέρνουν χαρά.

Σύμφωνα με μια έρευνα στο Lancet, οι Αμερικανοί εργάζονται περισσότερες ώρες και βιώνουν περισσότερες ασθένειες που σχετίζονται με το άγχος από άλλες συγκρίσιμες χώρες. Δεν χρειάζεται μια επιστημονική ερευνητική μελέτη για τους περισσότερους ανθρώπους ώστε να καταλάβουν ότι η έλλειψη χαράς οδηγεί σε αυξημένο άγχος, θυμό, θλίψη και άλλα αρνητικά συναισθήματα. Οι άνθρωποι χρειάζονται χαρά, γνήσιες σχέσεις και χαλάρωση για να ζήσουν γεμάτες ζωές.

Οι άνθρωποι μου έχουν πει όλους τους λόγους για τους οποίους δεν μπορούν, δεν είναι πιθανό ή απλά δεν αξίζουν να έχουν θετικές εμπειρίες. Αυτά είναι μερικά από τα κοινά ρεφρέν που ακούω όταν ρωτώ τους ανθρώπους τι τους κάνει ευτυχισμένους:

«Δεν ξέρω πώς να διασκεδάσω».
«Έχω πάρα πολλά πράγματα να κάνω».
«Δεν το αξίζω».
«Η διασκέδαση είναι για παιδιά».

Αυτές οι πεποιθήσεις, ή οι παραλλαγές τους, μας εμποδίζουν να έχουμε τις ισορροπημένες και ικανοποιητικές ζωές που αναζητούμε.

«Είμαι πολύ πολυάσχολος για να απολαύσω τη ζωή»

Πολλοί από εμάς έχουν την εντύπωση ότι πρέπει να ολοκληρώσουμε τις ευθύνες μας πριν μπορέσουμε να «χαλαρώσουμε και να διασκεδάσουμε». Υπάρχουν δύο βασικά προβλήματα με αυτό.

Πρώτον, είναι μια ψευδής διχοτομία ότι δεν χρειάζεται να απολαύσουμε διασκέδαση ή χαλάρωση ενώ εκπληρώνουμε τις ευθύνες μας. Εάν πιστεύουμε ότι η χαρά υποτίθεται ότι θα έρθει αργότερα, θα αφήνουμε σκόπιμα μεγάλα άχαρα κομμάτια χρόνου στη ζωή μας.

Το δεύτερο πρόβλημα είναι ότι οι άνθρωποι απλά δεν μπορούν να είναι «οι καλύτεροι εαυτοί τους» — ως μαθητές, γονείς ή εργαζόμενοι — χωρίς ισορροπία. Πολλοί από τους ανθρώπους με τους οποίους δουλεύω απλώς καταρρέουν μπροστά στην τηλεόραση όταν είναι πολύ κουρασμένοι για να κάνουν οτιδήποτε άλλο.

Ο μέσος Αμερικανός ενήλικας ξοδεύει πάνω από 35 ώρες την εβδομάδα παρακολουθώντας τηλεόραση. Αυτό είναι περισσότερες από 10 πλήρεις εβδομάδες τον χρόνο. Μόνο το 2017, ο μέσος καταναλωτής των ΗΠΑ αφιερώνει 238 λεπτά καθημερινά (3 ώρες, 58 λεπτά) παρακολουθώντας τηλεόραση, σύμφωνα με μια έκθεση της Nielsen. Αν και αυτή η δραστηριότητα μπορεί να είναι ξεκούραστη, γενικά δεν μας κάνει να αισθανόμαστε ικανοποιημένοι μετά.

Για να βρούμε τη χαρά μέσα στα πράγματα που κάνουμε κάθε μέρα, πρέπει να εξισορροπήσουμε δύο καταστάσεις του νου: ολοκλήρωση εργασιών και διανοητική παρουσία.

Το ιδίωμα «σταματήστε και μυρίστε τα τριαντάφυλλα» σχετίζεται με την ιδέα του να είμαστε παρόντες. Όταν αναλαμβάνουμε ευθύνες, η ψυχική μας κατάσταση βρίσκεται σε λειτουργία ολοκλήρωσης εργασιών και δεν δίνει πολύ σημασία στις αισθήσεις μας. Με άλλα λόγια, δεν βλέπουμε τα τριαντάφυλλα. Επίσης, δεν δίνουμε ιδιαίτερη προσοχή στα άτομα γύρω μας, εκτός από το πώς μας βοηθούν να ολοκληρώσουμε τις εργασίες μας.

Τείνουμε ακόμη και να αγνοούμε το σώμα μας, χωρίς να παρατηρούμε εάν είμαστε κουρασμένοι ή πεινασμένοι ή πώς αισθανόμαστε.

Το κλειδί για να σπάσει το τείχος αυτής της ψευδούς διχοτομίας είναι να είμαστε παρόντες ενώ φροντίζουμε τις ευθύνες μας. Αυτό δεν σημαίνει ότι θα απολαύσετε ξαφνικά ό,τι έχετε να κάνετε στη ζωή σας, αλλά αυτό πράγματι σημαίνει ότι θα είστε ανοιχτοί να παρατηρήσετε πότε έρχεται η χαρά σας.

Το κλειδί για να είστε παρόντες ενώ κάνετε πράγματα είναι να εστιάζετε στην απόδοσή σας — όχι στο αποτέλεσμα ή πότε θα ολοκληρωθεί. Όταν επικεντρωνόμαστε στο να βρούμε το αποτέλεσμα που θέλουμε, αυτό μειώνει την ικανότητά μας να είμαστε παρόντες και την απόδοσή μας. Η κορυφαία απόδοση έρχεται όταν βυθιζόμαστε σε αυτό που κάνουμε. Δηλαδή, είμαστε παρόντες με τους εαυτούς μας, το περιβάλλον μας, τους ανθρώπους γύρω μας, και είμαστε με πλήρη δύναμη εστιασμένοι στην απόδοσή μας. Είμαστε πραγματικά παρόντες και συγκεντρωμένοι. Μερικοί άνθρωποι το αναφέρουν επίσης ως το να βρισκόμαστε «στη ζώνη».

Όταν είναι δυνατόν, είναι επίσης χρήσιμο να προγραμματίζετε πιο παραδοσιακές δραστηριότητες διασκέδασης. Ισχύουν οι ίδιες αρχές. Πρέπει να αντιλαμβάνεστε τα πράγματα γύρω σας και να είστε παρόντες για να τις απολαύσετε πραγματικά.

«Δεν ξέρω πώς να διασκεδάσω»

Πολλοί άνθρωποι με τους οποίους συνεργάζομαι με προβλήματα κατάθλιψης ή θυμού μου λένε ότι δεν ξέρουν να διασκεδάζουν και ότι δεν τους επιτράπηκε ποτέ να παίξουν. Ωστόσο, όταν αναλύω τις ιδιότητες μιας χαρούμενης εμπειρίας, μπορούν να αναγνωρίσουν στιγμές που συμβαίνει αυτό.

Εδώ είναι τρία πράγματα που συμβαίνουν όταν διασκεδάζουμε. Πρώτον, δεν θέλουμε να τελειώσει η εμπειρία. Δεύτερον, χάνουμε τον χρόνο ή ο χρόνος φαίνεται να πετάει χωρίς να το παρατηρούμε. Και τρίτον, δεν αγχωνόμαστε για το πως φαίνεται ο εαυτός μας, δηλαδή δεν επικεντρωνόμαστε στο πώς μας αντιλαμβάνονται άλλοι άνθρωποι.

Μπορείτε να σκεφτείτε κάτι που κάνετε όπου αυτές οι καταστάσεις συμβαίνουν φυσικά; Εάν κάτι που κάνετε σας κάνει να αισθανθείτε έτσι, προσπαθήστε να προγραμματίσετε περισσότερο χρόνο για αυτό. Εάν υπάρχουν άτομα με τα οποία θέλετε να περάσετε χρόνο, ρωτήστε τους ποιες δραστηριότητες παράγουν αυτές τις καταστάσεις και δείτε αν μοιράζεστε κάτι που θέλετε να κάνετε μαζί. Προγραμματίστε χρόνο μαζί τους για να κάνετε τα πράγματα που σας αρέσουν.

Τέλος, εάν δεν μπορείτε να προγραμματίσετε περισσότερο χρόνο για πράγματα που σας κάνουν να νιώθετε χαρά, δείτε αν μπορείτε να μεταφέρετε αυτές τις καταστάσεις στις καθημερινές σας δραστηριότητες. Με τη σωστή νοητική στάση, ακόμη και οι συνήθεις εργασίες μπορούν να είναι ευχάριστες. Όταν κάνω κάτι που δεν απαιτεί την πλήρη νοητική μου ικανότητα, προσπαθώ να μπω σε μια κατάσταση που μοιάζει με προσευχή, όπου επικεντρώνομαι στη χαρούμενη σύνδεσή μου με το θεϊκό, που μου δίνει νόημα, καθώς προχωράω στη μέρα μου.

«Δεν αξίζω να χαρώ»

Πολλοί από εμάς επιβάλλουμε στον εαυτό μας μια διαταγή ενάντια στη χαρά επειδή πιστεύουμε ότι δεν την αξίζουμε. Αυτό συνήθως συμπίπτει με μια συνεχή αίσθηση ότι δεν είμαστε αρκετά καλοί που ξεκινά με την προσπάθεια να κερδίσουμε έγκριση από έναν γονέα που φαίνεται να μην μπορεί να ικανοποιηθεί ποτέ. Αυτό που θέλω να ρωτήσω άτομα με τέτοιες πεποιθήσεις είναι: «Γιατί δεν αξίζετε χαρά; Τι θα έπρεπε να κάνετε για να την αξίζετε;» Συνήθως, έχουν εσωτερικεύσει τις πεποιθήσεις τους χωρίς να το έχουν σκεφτεί καθαρά.

Όταν προσπαθείτε να εξηγήσετε τι θα πρέπει να κάνετε για να αξίζετε τη χαρά μιλώντας δυνατά, ίσως να συνειδητοποιήσετε πόσο παράλογο είναι να επιβάλλετε στον εαυτό σας μη ρεαλιστικά πρότυπα που δεν θα επιβάλατε ποτέ σε άλλους ανθρώπους.

Εάν παρατηρήσετε ότι έχετε συναισθήματα ενοχής ή φοβάστε να νιώσετε χαρά, πρέπει να ξεκαθαρίσετε τις πεποιθήσεις που προκαλούν αυτά τα συναισθήματα και σας εμποδίσουν να ζήσετε μια πλήρη ζωή.

Πώς να έχετε χαρά, βήμα προς βήμα

1. Δημιουργήστε μια λίστα με πράγματα που θέλετε να κάνετε τόσο πολύ που δεν θέλετε να τελειώσουν, που σας κάνουν να χάνετε τον χρόνο και της σκέψης για το πώς σας αντιλαμβάνονται άλλοι άνθρωποι. Αναζητήστε πράγματα που σας κάνουν να νιώθετε καλά και για τα οποία νιώθετε καλά. Οι κακίες μας μπορεί επίσης να μας αποσπάσουν από τις ανησυχίες, αλλά δεν μας αφήνουν να νιώθουμε καλά για τον εαυτό μας αφότου τις κάνουμε.

2. Μοιραστείτε τη λίστα σας με την οικογένεια και τους φίλους σας και ρωτήστε τους τι τους αρέσει πραγματικά. Αναζητήστε κοινά πράγματα.

3. Προγραμματίστε χρόνο για τους ανθρώπους και τα πράγματα που σας φέρνουν χαρά. Εάν θεωρείτε τον εαυτό σας πολύ πολυάσχολο, πείτε στον εαυτό σας ότι η εύρεση χαράς είναι απαραίτητη για να είστε ο καλύτερος εαυτός σας.

4. Ξεπεράστε με επιμονή οποιαδήποτε συναισθήματα ή πεποιθήσεις σας εμποδίζουν να αισθανθείτε ότι αξίζετε χαρά. Λάβετε βοήθεια από άτομα που εμπιστεύεστε ή έναν επαγγελματία εάν η ενοχή δεν υποχωρεί.

5. Εκπαιδεύστε τον εαυτό σας να είναι παρών και να αντιλαμβάνεται τη χαρά, είτε βρίσκεστε στη διαδικασία εκπλήρωσης των ευθυνών σας είτε εμπλέκεστε σκόπιμα σε μια ευχάριστη δραστηριότητα.

Ο Μάικλ Κουρτέρ είναι θεραπευτής και σύμβουλος που πιστεύει στη δύναμη της προσωπικής ανάπτυξης, της αποκατάστασης των σχέσεων και στο να ακολουθάμε τα όνειρά μας. Ο ιστότοπός του είναι CourterCounsel.com

Έχετε ερωτήσεις σχετικά με διαπροσωπικές σχέσεις ή με προσωπική ανάπτυξη που θα θέλατε να κάνετε στον Μάικλ; Στείλτε τες στο mc@CourterCounsel.com.

Πώς διαφέρει η Epoch Times από άλλες εφημερίδες;

Η Epoch Times είναι η ταχύτερα αναπτυσσόμενη ανεξάρτητη εφημερίδα στην Αμερική. Είμαστε διαφορετικοί από άλλους οργανισμούς μέσων μαζικής ενημέρωσης επειδή δεν επηρεαζόμαστε από καμία κυβέρνηση, εταιρεία ή πολιτικό κόμμα. Ο μόνος μας στόχος είναι να φέρουμε στους αναγνώστες μας ακριβείς πληροφορίες και να είμαστε υπεύθυνοι στο κοινό.
Δεν ακολουθούμε την ανθυγιεινή τάση στο σημερινό περιβάλλον των μέσων ενημέρωσης, της δημοσιογραφίας που έχει μια ατζέντα, και αντ’ αυτού χρησιμοποιούμε τις αρχές μας Αλήθεια και Παράδοση ως πυξίδα.

Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x