Τρίτη, 29 Σεπ, 2020
Πρωτοσέλιδα της China Daily (A), Beijing News (Κ) και Global Times (Δ) με την καταστροφή του καθεδρικού ναού της Νοτρ-Νταμ, Πεκίνο, 17 Απριλίου 2019. (Nicolas Asfouri/AFP μέσω Getty Images)

Το Πεκίνο κλιμακώνει εκστρατεία για αναδιαμόρφωση του παγκόσμιου ειδησεογραφικού τοπίου: Έρευνα

Το κινεζικό καθεστώς διεξάγει μια «εκτεταμένη και εξελιγμένη μακροπρόθεσμη» εκστρατεία επιρροής των μέσων ενημέρωσης για να ενισχύσει την αφήγηση της προπαγάνδας του σε παγκόσμιο επίπεδο, σύμφωνα με έρευνα της μεγαλύτερης δημοσιογραφικής οργάνωσης στον κόσμο.

Στην έρευνα που κυκλοφόρησε στις 23 Ιουνίου και διεξήχθη σε μέλη της Διεθνούς Ομοσπονδίας Δημοσιογράφων (IFJ) που εδρεύει στις Βρυξέλλες με μέλη σε 58 χώρες και περιοχές, τα δύο τρίτα των ερωτηθέντων δήλωσαν ότι η Κίνα δημιουργούσε «ορατή παρουσία» στα εθνικά τους μέσα.

Υπάρχουν επίσης «σαφή σημάδια» ότι το Πεκίνο στοχεύει δημοσιογράφους σε αναπτυσσόμενες χώρες, όπως στη Λατινική Αμερική, με αναποτελεσματικές ή καταπιεστικές κυβερνήσεις, σύμφωνα με τον οργανισμό.

Μεταξύ των βασικών στόχων του Πεκίνου είναι η επίτευξη ευνοϊκής κάλυψης σχετικά με το εκτεταμένο πρόγραμμα έργων υποδομής του, το πρόγραμμα Belt and Road [ή αλλιώς OBOR], σύμφωνα με το IFJ. Το καθεστώς έχει προσφέρει ειδικά προγράμματα κατάρτισης, όπως δέκα μήνες δημοσιογραφικής κατάρτισης σε γνωστά κινεζικά πανεπιστήμια.

Ο οργανισμός χαρακτήρισε τη στρατηγική «δανεισμό σκάφους για να φτάσεις τον ωκεανό»: το Πεκίνο προωθεί προπαγάνδα σε μη κινεζικές πλατφόρμες μέσων ενημέρωσης, για να επεκτείνει την εμβέλεια των αφηγήσεών του, αλλά καμουφλάρει τις πηγές αυτού του περιεχομένου.

Οι μισοί από τους ερωτηθέντες έχουν κάνει επιχορηγούμενα ταξίδα στην Κίνα που είχαν σχεδιαστεί ώστε να δείξουν θετικές πτυχές της χώρας. 36 τοις εκατό των δημοσιογραφικών ενώσεων που ρωτήθηκαν δήλωσαν ότι τους ζητήθηκε να υπογράψουν συμφωνίες συνεργασίας με μια κινεζική οντότητα. Περισσότερο από το ένα τρίτο από αυτούς ανέφεραν συνεργασίες διαμοιρασμού περιεχομένου με κινέζικα δημοσιογραφικά σωματεία και άλλες εταιρείες.

Το Πεκίνο επιδιώκει επίσης άμεσο έλεγχο της αποστολής πληροφοριών, δήλωσε ο IFJ, αγοράζοντας ξένα μέσα ενημέρωσης και δημιουργώντας μεγάλες εταιρείες συγχωνευμένων κινέζικων και ξένων μέσων στο εξωτερικό.

Οι εκπαιδευτικές εκδρομές κυμαίνονται από δύο εβδομάδες έως δέκα μήνες, συχνά στοχεύοντας με «συντριπτική» πλειοψηφία τις αναπτυσσόμενες χώρες, σύμφωνα με την έρευνα.

Ως αντίδραση στις αναφορές παραβιάσεων ανθρωπίνων δικαιωμάτων με δράστες τις κινεζικές αρχές στην Σιντζιάνγκ, για παράδειγμα, ορισμένες κινεζικές πρεσβείες διοργάνωσαν ταξίδια για δημοσιογράφους από ισλαμικές χώρες, ενθαρρύνοντάς τους να αναδείξουν την οικονομική επιτυχία και τα τουριστικά αξιοθέατα της Σιντζιάνγκ. Οι Ουιγούροι μουσουλμάνοι και άλλες μουσουλμανικές μειονότητες στην Σιντζιάνγκ έχουν κατασταλεί σκληρά από το κινεζικό καθεστώς, με περίπου ένα έως δύο εκατομμύρια να έχουν σταλεί σε στρατόπεδα συγκέντρωσης όπου εξαναγκάζονται να εγκαταλείψουν την πίστη τους. Οι επιχειρηματίες με επιχειρηματικά μερίδια στην Κίνα έχουν επίσης ενεργήσει ως μεσάζοντες βοηθώντας στην δημιουργία τέτοιων ταξιδιών.

Στην Αυστραλία, δεκάδες δημοσιογράφοι από τα μεγάλα μέσα ενημέρωσης έχουν ταξιδέψει στην Κίνα με έξοδα της κινεζικής κυβέρνησης από το 2016, σύμφωνα με το IFJ. Σε μια δημοσιογραφική συνεδρίαση στη Βιρμανία, καθένας από τους εννέα δημοσιογράφους της έλαβε και αποδέχτηκε τουλάχιστον δύο επιχορηγούμενες προσφορές ταξιδιών, με έναν από αυτούς να επισκέπτεται την Κίνα εννέα φορές.

Αμφιλεγόμενες συμφωνίες

Δημοσιογραφικά συνδικάτα από τουλάχιστον οκτώ χώρες της Ασίας-Ειρηνικού, της Αφρικής και της Ευρώπης υπέγραψαν Μνημόνια Κατανόησης (ΜΚ) με κινεζικές οντότητες, σύμφωνα με την έρευνα του IFJ.

Η συμφωνία αυτή συχνά περιλαμβάνει όρους μη αποκάλυψης και επομένως στερείται διαφάνειας, σημείωσε ο IFJ. Οι όροι σε ορισμένες συμφωνίες απαιτούν από τα συνδικάτα να συμμετέχουν σε εκδηλώσεις που διοργανώνονται από την κινεζική κυβέρνηση.

Στις Φιλιππίνες, στον Προεδρικό Όμιλο Επικοινωνιών, μια κυβερνητική υπηρεσία που επιβλέπει τα κρατικά ΜΜΕ, τα μέλη του προσωπικού του έχουν επισκεφτεί την Κίνα για εκπαίδευση μεγαλύτερη του ενός μήνα και για εκπαίδευση με υποτροφία. Το γραφείο υπέγραψε συμφωνία ΜΚ με την κινεζική κυβερνητική υπηρεσία, την Εθνική Υπηρεσία Ραδιοτηλεόρασης, το 2019.

Τέτοιες συνεργασίες έχουν αντίκτυπο στο πως γράφουν οι δημοσιογράφοι. «Ο τρόπος που [το προσωπικό στην υπηρεσία των Φιλιππίνων] γράφει τα άρθρα τώρα, έχει γίνει παρόμοιος με τον τρόπο με τον οποίο η Xinhua ή τα κρατικά μέσα ενημέρωσης στην Κίνα γράφουν τα άρθρα τους», δήλωσε ένας δημοσιογράφος από τις Φιλιππίνες που συμμετείχε στην έρευνα, προσθέτοντας ότι, «είναι συνήθως προπαγάνδα».

Ένα πληρωμένο κιβώτιο εφημερίδων China Daily μαζί με άλλες δωρεάν καθημερινές εφημερίδες στο κέντρο του Μανχάτταν, 6 Δεκεμβρίου 2017. (Benjamin Chasteen/The Epoch Times)

 

Η στρατηγική «αγορά σκάφους»

Το καθεστώς ολοένα και περισσότερο «αγοράζει σκάφη» ή τα «κατασκευάζει» για να διαχέει κρατικά εγκεκριμένο περιεχόμενο σε ξένα μέσα ενημέρωσης, δήλωσε ο IFJ.

Κινέζικες κρατικές εταιρείες έχουν επίσης αγοράσει μέσα μαζικής ενημέρωσης ή έχουν ιδρύσει κοινοπραξίες σε τουλάχιστον εννέα χώρες.

Ο κινεζικός διαδικτυακός γίγαντας Alibaba, για παράδειγμα, διαθέτει μια εφαρμογή που ονομάζεται UC News, η οποία δημοσιεύει ειδήσεις στα Μπαχάσα (ομιλούνται στην Ινδονησία), στα Χίντι και σε 15 τοπικές ινδικές γλώσσες. Στην απόκτηση της αγγλικής εφημερίδας South China Morning Post με έδρα το Χονγκ Κονγκ, ο ιδρυτής της Alibaba Τζακ Μα δήλωσε ότι ήθελε να «προσφέρει μια δίκαιη ευκαιρία στους αναγνώστες» να κατανοήσουν την Κίνα.

Δορυφορικά πακέτα τηλεόρασης με κανάλια κρατικών μέσων ενημέρωσης της Κίνας έχουν δημιουργηθεί και πωληθεί σε όλη την Αφρική, διευρύνοντας την εμβέλεια της κρατικής προπαγάνδας.

Η αμερικανική κυβέρνηση προσπάθησε πρόσφατα να περιορίσει τις δραστηριότητες των κινεζικών μέσων μαζικής ενημέρωσης στη χώρα. Το Στέιτ Ντιπάρτμεντ έχει μέχρι στιγμής αναγνωρίσει συνολικά εννέα κινεζικά κρατικά πρακτορεία ως ξένες αποστολές.

Η China Daily, μια εφημερίδα αγγλικής γλώσσας υπό το υπουργείο Δημοσίων Σχέσεων της Κίνας, έχει ξοδέψει εκατομμύρια για να βάζει ένθετα σε μεγάλες εφημερίδες των ΗΠΑ, σύμφωνα με έγγραφα του Υπουργείου Δικαιοσύνης των ΗΠΑ.

«Ενώ τα Δυτικά μέσα ενημέρωσης δεσμεύονται στην αλήθεια, τα μέσα ενημέρωσης της ΛΔΚ [Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας] δεσμεύονται στο Κινεζικό Κομμουνιστικό Κόμμα», δήλωσε η Μόργκαν Ορτάγκους, εκπρόσωπος του Στέιτ Ντιπάρτμεντ, σε δήλωση της 22ας Ιουνίου, αφότου πρόσθεσε τα πέντε τελευταία στη λίστα.

Ακολουθήστε την Eva στο Twitter: @EvaSailEast

Γνωρίζατε ότι είμαστε ανεξάρτητοι;

Η Epoch Times είναι ανεξάρτητη από οποιαδήποτε επιρροή από εταιρείες, κυβερνήσεις ή πολιτικά κόμματα. Ο μόνος μας στόχος είναι να δίνουμε στους αναγνώστες μας ακριβείς πληροφορίες και να είμαστε υπεύθυνοι προς το κοινό.

ΣΧΕΤΙΚΑ

Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x