Μια ομάδα Αμερικανών influencers της μόδας δέχτηκε πυρά επειδή συμμετείχε σε ένα πλήρως πληρωμένο ταξίδι για να ξεναγηθεί σε ένα από τα εργοστάσια του γίγαντα γρήγορης μόδας Shein που εδρεύει στο Γκουανγκτζού της Κίνας.
Οι influencers- Ντάνι Καρμπονάρι (Dani Carbonari), Ντεστίν Σάντουθ (Destene Sudduth), Αουτζενέ (Aujené), Φερνάντα Στέφανι Καμπουζάνο (Fernanda Stephany Campuzano), Κένια Φρίμαν (Kenya Freeman) και Μαρίνα Σααβέδρα (Marina Saavedra) – ταξίδεψαν αεροπορικώς στην Κίνα στο πλαίσιο μιας περιοδείας που χρηματοδοτήθηκε από τη Shein τον Ιούνιο, σύμφωνα με πολλαπλές αναρτήσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Ο γίγαντας της ένδυσης, ο οποίος έχει επανειλημμένα αντιμετωπίσει έλεγχο για τη φερόμενη σχέση του με παραβιάσεις ανθρωπίνων δικαιωμάτων, ανήθικες εργασιακές πρακτικές και ισχυρισμούς ότι έχει κλέψει σχέδια, αναφέρθηκε στους influencers ως «συνεργάτες» και «σχεδιαστές» σε μια ανάρτηση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Σύμφωνα με βίντεο που μοιράστηκαν στο Twitter και το Instagram τόσο η εταιρεία όσο και οι influencers, οι γυναίκες είχαν τη δυνατότητα να δουν πώς σχεδιάζονται, κατασκευάζονται και συσκευάζονται τα προϊόντα Shein όταν επισκέφθηκαν το εργοστάσιο.
Σε ένα βίντεο, η Καρμπονάρι, η οποία περιγράφει τον εαυτό της ως «ακτιβίστρια της αυτοπεποίθησης», δήλωσε ότι εξεπλάγη όταν διαπίστωσε ότι το εργοστάσιο είναι «λιγότερο ανθρώπινο» και περισσότερο «τεχνολογικό και αυτοματοποιημένο».
«Τώρα μπορώ να πάω σπίτι μου, νιώθοντας καθησυχασμένη και έχοντας αυτοπεποίθηση για τη συνεργασία μου με τη Shein, δουλεύοντας για τη Shein και όντας καταναλώτρια της Shein, και νιώθω άνετα να διαδώσω αυτό το μήνυμα στην κοινότητά μου και στην οικογένεια και τους φίλους μου», είπε.
Στο ίδιο βίντεο, η Σάντουθ δήλωσε ότι της άρεσε να επισκέπτεται το εργοστάσιο και να έχει μια «πραγματική» εμπειρία. «Δεν ήταν σαν να παίρναμε απλώς φωτογραφίες και βίντεο από αυτές τις αποθήκες ή τις εγκαταστάσεις, αλλά ήμασταν πραγματικά εκεί», είπε.
Σε ένα άλλο βίντεο, το οποίο μοιράστηκε η Καρμπονάρι στον προσωπικό της λογαριασμό στο Instagram, το οποίο έκτοτε έχει διαγραφεί, είπε ότι θεωρεί τον εαυτό της ως «δημοσιογράφο-ερευνητή» και ότι μίλησε με έναν εργαζόμενο του εργοστασίου Shein, ο οποίος ισχυρίστηκε ότι ήταν «έκπληκτος από όλες τις φήμες που είχαν διαδοθεί στις ΗΠΑ».
Σύμφωνα με την Καρμπονάρι, η εργάτρια του εργοστασίου της μίλησε «με ειλικρίνεια και αυθεντικότητα» για «την οικογένειά της, τον τρόπο ζωής της, τις μετακινήσεις της, τις ώρες εργασίας της».
«Νομίζω ότι το μεγαλύτερο που πήρα από αυτό το ταξίδι είναι να σκέφτεσαι ανεξάρτητα, να παίρνεις τα γεγονότα και να τα βλέπεις με τα δικά σου μάτια. Υπάρχει ένα αφήγημα που μας τροφοδοτούν στις ΗΠΑ», είπε, προσθέτοντας ότι το ταξίδι έγινε εν μέρει για να «αναζητήσει την αλήθεια».
Προπαγάνδα
«Περίμενα ότι οι εγκαταστάσεις θα ήταν τόσο γεμάτες με ανθρώπους που απλά θα δούλευαν, αλλά στην πραγματικότητα εξεπλάγην ευχάριστα που τα περισσότερα από αυτά τα πράγματα ήταν ρομποτικά», δήλωσε η Σάντουθ σε ένα άλλο βίντεο που αναρτήθηκε στο TikTok. «Ειλικρινά, όλοι δούλευαν κανονικά, σαν χαλαροί, καθιστοί, δεν ίδρωναν καν».
Πρόσθεσε ότι οι περισσότεροι από τους υπαλλήλους της Shein της είπαν ότι εργάζονταν από τις 8 π.μ. έως τις 6 μ.μ. και ότι έπρεπε να μετακινούνται μόνο «10-15 λεπτά» για να πάνε στη δουλειά τους κάθε μέρα «κανονικά».
Άλλοι influencers επέμεναν σε διάφορα βίντεο ότι οι εργαζόμενοι του εργοστασίου κέρδιζαν έναν αξιοπρεπή μισθό για την εργασία τους και διέψευδαν ευθέως τις αναφορές για παιδική εργασία και απάνθρωπες συνθήκες.
Περαιτέρω βίντεο δείχνουν ορισμένους από τους influencers να εμφανίζονται να πετούν στην Κίνα με business class για το ταξίδι και να απολαμβάνουν δείπνα σε στυλ μπουφέ πριν τους υποδεχτούν στο αεροδρόμιο εκπρόσωποι της Shein με λουλούδια και άλλα δώρα.
Μια άλλη ανάρτηση της Καμπουζάνο την δείχνει να διαμένει στο ξενοδοχείο Four Seasons στην Γκουανγκζού και να απολαμβάνει μασάζ και ένα γεύμα 10 πιάτων.
Η ομάδα αντιμετώπισε αντιδράσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για το πλήρως πληρωμένο ταξίδι, το οποίο ορισμένοι χαρακτήρισαν κινεζική «προπαγάνδα».
Η Shein με έδρα τη Σιγκαπούρη έβγαλε 24 δισεκατομμύρια δολάρια το 2022, εν μέρει χάρη στα είδη χαμηλής τιμής που έχουν αυξηθεί σε δημοτικότητα, καθώς οι καταναλωτές που έχουν συνείδηση της μόδας σφίγγουν το ζωνάρι τους εν μέσω αυξημένου πληθωρισμού.
Ωστόσο, ο γίγαντας της μόδας έχει επίσης αντιμετωπίσει αυξημένο έλεγχο μετά από ένα μυστικό ντοκιμαντέρ του 2022 από το βρετανικό Channel 4 που βρήκε τους εργαζόμενους στο εργοστάσιο να εργάζονται έως και 18 ώρες την ημέρα με μόλις μία ημέρα ρεπό κάθε μήνα και να κερδίζουν σχεδόν τίποτα.
Μια προηγούμενη έκθεση που δημοσιεύθηκε το 2021 από το Public Eye διαπίστωσε ότι ορισμένοι εργαζόμενοι της Shein στην Γκουανγκτζού εργάζονταν σε «άτυπους» χώρους εργασίας χωρίς εξόδους κινδύνου και με συρματοπλεγμένα παράθυρα και ότι άλλοι εργάζονταν 75 ώρες εβδομαδιαίως με μία ημέρα ρεπό το μήνα, κατά παράβαση του Κώδικα Δεοντολογίας Προμηθευτών της Shein και της κινεζικής εργατικής νομοθεσίας, η οποία απαγορεύει ρητά τις εβδομάδες εργασίας άνω των 44 ωρών.
Αναγκαστική εργασία και αγωγές για πνευματικά δικαιώματα
Οι φήμες περί παιδικών εργατών και καταναγκαστικής εργασίας έχουν επίσης ταλαιπωρήσει την εταιρεία, η οποία εξυπηρετεί πελάτες στις Ηνωμένες Πολιτείες, την Αυστραλία, την Ευρώπη και τη Μέση Ανατολή, και έχει επίσης πληγεί από πολλαπλές αγωγές για πνευματικά δικαιώματα, μεταξύ άλλων και από τον οίκο μόδας Levi Strauss.
Η εταιρεία έχει επανειλημμένα αρνηθεί τις διάφορες κατηγορίες.
Μετά τις αντιδράσεις, μία από τις influencers, η Φρίμαν, δήλωσε στο CNN ότι έχει δεχθεί «πρωτοφανή» ποσότητα κριτικής στο διαδίκτυο, η οποία, όπως είπε, έχει επηρεάσει την ψυχική της υγεία.
«Δεν μπορούσα καν να μπω στο Instagram χθες», δήλωσε η σχεδιάστρια με έδρα την Ατλάντα, προσθέτοντας ότι δεν ευθύνεται για τις πράξεις του Shein.
Η Καρμπονάρι, εν τω μεταξύ, δημοσίευσε ένα 12λεπτο βίντεο στο οποίο αναγνωρίζει ότι «θα έπρεπε να είχε κάνει περισσότερη έρευνα» προτού αποδεχτεί το δωρεάν ταξίδι.
«[Η Shein] έθεσε υπόψη μου αυτό το ταξίδι στην Κίνα και μου είπαν: «Ξέρετε, γνωρίζουμε όλες αυτές τις φήμες και όλα αυτά τα πράγματα που συμβαίνουν και θέλουμε να δώσουμε ένα τέλος σε αυτά»», δήλωσε η Καρμπονάρι στο βίντεο.
«Όλη αυτή η εμπειρία με έκανε να επανεκτιμήσω τον εαυτό μου, τη μάρκα μου, και να αγωνιστώ ακόμα πιο σκληρά για βιώσιμες επιλογές για εύσωμα άτομα και να είμαι πολύ πιο συγκεκριμένη με το με ποιον συνεργάζομαι».
Σε δήλωση που έστειλε με ηλεκτρονικό ταχυδρομείο στην Epoch Times, εκπρόσωπος της Shein υποστήριξε ότι τα βίντεο στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης που ανέβασαν στο διαδίκτυο οι influencers ήταν γνήσια και αυθεντικά.
«Η Shein έχει δεσμευτεί για διαφάνεια και αυτό το ταξίδι αντικατοπτρίζει έναν τρόπο με τον οποίο ακούμε τα σχόλια, παρέχοντας την ευκαιρία να δείξουμε σε μια ομάδα επιρροών πώς λειτουργεί η Shein μέσω μιας επίσκεψης στο κέντρο καινοτομίας μας και δίνοντάς τους τη δυνατότητα να μοιραστούν τις δικές τους ιδέες με τους υποστηρικτές τους», δήλωσε ο εκπρόσωπος.