Τετάρτη, 18 Μαΐ, 2022
Ένας ελεγκτής διέλευσης, φορώντας προστατευτικό εξοπλισμό, ελέγχει την πρόσβαση σε σήραγγα προς την κατεύθυνση της περιοχής Πουντόνγκ της Σαγκάης σε κατάσταση lockdown στις 28 Μαρτίου 2022 (Hector Retamal/AFP via Getty Images)

Αναλυτές: Η πολιτική «μηδενικού COVID» της Κίνας αυξάνει τον πληθωρισμό παγκοσμίως

Ανάλυση ειδήσεων

Αν και η Κίνα το αρνείται, η δρακόντεια πολιτική μηδενικής ανοχής για τον COVID ανεβάζει το κόστος της κινεζικής παραγωγής καθώς και το παγκόσμιο κόστος παραγωγής και τον πληθωρισμό, υποστηρίζουν αναλυτές.

Οι τρεις βασικές τιμές του Δείκτη Υπευθύνων Προμηθειών (PMI) της Κίνας υποχώρησαν όλοι κάτω από το κρίσιμο όριο τον Μάρτιο.

Ωστόσο, ενώ και τα δύο άκρα της παραγωγής και της ζήτησης έπεφταν ταυτόχρονα, ο δείκτης τιμών συνέχισε να αυξάνεται. Συγκεκριμένα, ο δείκτης τιμών αγοράς και ο δείκτης τιμών εκ του εργοστασίου για τις κύριες πρώτες ύλες αυξήθηκαν κατά 6,1% και 2,6% αντίστοιχα.

Δεδομένου ότι η Κίνα είναι το εργοστάσιο του κόσμου, η άνοδος του δείκτη τιμών από τα εργοστάσια της Κίνας θα ανεβάσει το παγκόσμιο κόστος παραγωγής και θα επιδεινώσει τον παγκόσμιο πληθωρισμό.

Η Κίνα είναι ένα από τα σημαντικότερα κέντρα παραγωγής παγκοσμίως και ο μεγαλύτερος εξαγωγέας στον κόσμο. Κατέχει την πρώτη θέση στον κόσμο όσον αφορά τον όγκο των εξαγωγών για 12 συνεχή έτη, εισάγοντας πρώτες ύλες και εξάγοντας τις μετά την επεξεργασία.

Πρόσφατα, παράγοντες όπως η αβεβαιότητα στην παραγωγή που προκαλείται από την πολιτική µηδενικού COVID της Κίνας αυξάνουν το κόστος της κινεζικής παραγωγής. Το αποτέλεσμα αυτό επικαλύπτεται από την άνοδο των πρώτων υλών σε όλο τον κόσμο και η εκτίναξη του κόστους εξαπλώνεται σε όλο τον κόσμο μέσω των προϊόντων που κατασκευάζονται στην Κίνα.

Ένας εργαζόμενος με προστατευτική στολή περπατά στην είσοδο μιας σήραγγας που οδηγεί στην περιοχή Πουντόνγκ, απέναντι από τον ποταμό Χουάνγκπου, μετά τους περιορισμούς στην κυκλοφορία στον αυτοκινητόδρομο εν μέσω του αποκλεισμού στη Σαγκάη στις 28 Μαρτίου 2022. (Aly Song/Reuters)

 

Τα lockdown μηδενικού COVID αυξάνουν το κόστος παραγωγής

Η οικονομική αναλύτρια Κάθριν Τζιανγκ, με έδρα το Χονγκ Κονγκ, δήλωσε στην Epoch Times ότι η πολιτική μηδενικού COVID του Κομμουνιστικού Κόμματος Κίνας έχει διαταράξει την παραγωγή των επιχειρήσεων και οι περικοπές παραγωγής και τα lockdown των επιχειρήσεων έχουν επίσης μειώσει την προσφορά, ασκώντας ανοδικές πιέσεις στις τιμές. Αυτό θα επιδεινώσει τον παγκόσμιο πληθωρισμό, δήλωσε η Τζιανγκ.

Τα lockdown της Κίνας μπορούν να χωριστούν σε δύο τύπους: πλήρη lockdown και επιμέρους lockdown. Από το δεύτερο τρίμηνο του 2020 έως το τέλος Ιανουαρίου 2022, 16 πόλεις στην Κίνα εφάρμοσαν πλήρη lockdown και 18 πόλεις εφάρμοσαν επιμέρους lockdown.

Ο Σονγκ Ζενγκ, καθηγητής στο Τμήμα Οικονομικών στο Κινεζικό Πανεπιστήμιο του Χονγκ Κονγκ, δημοσίευσε μια εργασία στις 30 Μαρτίου στην οποία χρησιμοποίησε μηνιαία επικαιροποιημένα δεδομένα κίνησης φορτηγών μεταξύ πόλεων για να προεκτείνει τον αντίκτυπο των lockdown στα πραγματικά αστικά εισοδήματα, καθώς και την αύξηση των δευτερογενών επιπτώσεων. Οι δευτερογενής επιπτώσεις αναφέρονται όταν ένας οργανισμός διεξάγει μια δραστηριότητα, η οποία δεν θα παράγει μόνο το αναμενόμενο αποτέλεσμα, αλλά θα έχει επίσης αντίκτυπο σε ανθρώπους ή στην κοινωνία εκτός του οργανισμού.

Σύμφωνα με το έγγραφο του Σονγκ, η μελέτη διαπίστωσε ότι ο συνολικός αποκλεισμός θα αυξήσει το κόστος της βιομηχανίας και του εμπορίου μεταξύ των πόλεων και εντός της πόλης κατά 67% και 144% αντίστοιχα. Ο αντίκτυπος των μερικών lockdown είναι μικρότερης τάξης μεγέθους- και όσο μεγαλύτερη είναι η κλίμακα της πόλης, τόσο μεγαλύτερος είναι ο αντίκτυπος στην οικονομία.

Ένα συγκρότημα κατοικιών κατά τη διάρκεια ενός κλειδώματος COVID-19 στη συνοικία Τζινγκάν στη Σαγκάη στις 8 Απριλίου 2022. (Hector Retamal/AFP via Getty Images)

 

Σύμφωνα με ανακοίνωση που εξέδωσε η Διοίκηση Οδικών Μεταφορών της Σαγκάης, στις 29 Μαρτίου, τα οχήματα μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που εισέρχονται στο λιμάνι της Σαγκάης πρέπει να διαθέτουν ηλεκτρονική άδεια πρόληψης πανδημίας που εκδίδεται από τη Shanghai International Port (Group) Co., Ltd. (SIPG), η οποία να αποδεικνύει ότι ο οδηγός του φορτηγού εμπορευματοκιβωτίου έχει αρνητικό τεστ νουκλεϊκού οξέος εντός 48 ωρών και αρνητικό τεστ αντιγόνου εντός 24 ωρών.

Κατά τη διάρκεια του αποκλεισμού της Σαγκάης, τα φορτηγά εμπορευματοκιβωτίων είχαν κολλήσει σε μια «ημιπαράλυτη κατάσταση» και ήταν δύσκολο για τα οχήματα να εισέλθουν στη Σαγκάη. Ακόμη και όταν κατάφερναν να εισέλθουν, ήταν δύσκολο να βγουν.

Η ανάλυση του εγγράφου περιορίζεται στις βραχυπρόθεσμες επιπτώσεις των εγκλεισμών και δεν εξετάζει τον αντίκτυπο των προσδοκιών, των αποταμιεύσεων και των μακροπρόθεσμων επενδυτικών αποφάσεων.

Η ανάλυση της Κάθριν Τζιανγκ στην έρευνα του Σονγκ είναι ότι για ορισμένες βιομηχανίες εντάσεως κεφαλαίου, η μειωμένη παραγωγή σημαίνει υψηλότερο κόστος παραγωγής. Ο άμεσος λόγος είναι ότι το μοναδιαίο σταθερό κόστος έχει αυξηθεί. Επιπλέον, ορισμένες βιομηχανίες, όπως η χαλυβουργία, έχουν πολλούς παραγωγικούς συνδέσμους και δυσκίνητες διαδικασίες- δεν μπορούν εύκολα να σταματήσουν την παραγωγή και το κόστος επανέναρξης των εργασιών μετά την αναστολή της παραγωγής είναι πολύ υψηλό.

Δεκαεννέα υψικαμίνους στην Κίνα έχουν κλείσει από τις 24 Μαρτίου λόγω της πανδημίας, πράγμα που σημαίνει ότι οι χαλυβουργίες υπέστησαν τεράστιο πρόσθετο κόστος.

Αφού η Tesla δημιούργησε ένα εργοστάσιο στη Σαγκάη, η τιμολόγηση των αυτοκινήτων λιανικής στην Κίνα βασίστηκε στο κόστος παραγωγής και στην αγορά. Ο εκπρόσωπος της Tesla China δήλωσε στα κινεζικά μέσα ενημέρωσης Daily Economic News στις 17 Μαρτίου ότι θα συνεργαστεί ενεργά με τα διαγνωστικά τεστ νουκλεϊκών οξέων και άλλες απαιτήσεις πρόληψης της πανδημίας από την κινεζική κυβέρνηση και ταυτόχρονα θα κάνει ό,τι μπορεί για να διασφαλίσει τη συνέχιση της παραγωγής.

Εν τω μεταξύ, οι τιμές λιανικής για τα εγχώρια μοντέλα της Tesla αυξήθηκαν τρεις φορές μεταξύ 10 και 17 Μαρτίου, κάθε φορά κατά τουλάχιστον 10.000 γιουάν (περίπου 1.600 δολάρια).

Ένα λογότυπο της Tesla φαίνεται στο εργοστάσιο Gigafactory της Tesla Shanghai στη Σαγκάη της Κίνας, στις 7 Ιανουαρίου 2019. (Aly Song/Reuters)

 

Το εργοστάσιο της Tesla στη Σαγκάη έκλεισε για πρώτη φορά στις 16 και 17 Μαρτίου, όταν πραγματοποιήθηκαν 48ωρα διαγνωστικά τεστ νουκλεϊκών οξέων σε κατοικημένη περιοχή κοντά στο εργοστάσιο. Στις 28 Μαρτίου, η Σαγκάη ξεκίνησε μια σειρά από lockdown, με όλες τις επιχειρήσεις να κλείνουν και τα εργοστάσια να αναστέλλουν την παραγωγή. Έτσι, το εργοστάσιο της Tesla στη Σαγκάη αναγκάστηκε να σταματήσει και πάλι την παραγωγή. Η ημερομηνία επανέναρξης των εργασιών αναβλήθηκε στη συνέχεια από την 1η Απριλίου στις 4 Απριλίου, με αποτέλεσμα η δεύτερη διακοπή λειτουργίας να διαρκέσει συνολικά επτά ημέρες, γεγονός που αναμφίβολα θα επηρεάσει τις παραδόσεις της Tesla κατά το δεύτερο τρίμηνο.

Οι αρχές υποβαθμίζουν το υψηλό κόστος των εγκλεισμών

Παρόλο που το Κομμουνιστικό Κόμμα της Κίνας αρνείται επισήμως ότι τα lockdown μηδενικού COVID έχουν υψηλό κόστος -αποκαλώντας το «διαστρεβλωμένη επίθεση» από τα δυτικά μέσα ενημέρωσης-, το κρατικό πρακτορείο ειδήσεων Xinhua παραδέχθηκε στις 25 Μαρτίου ότι η πολιτική του μηδενικού COVID «πράγματι κοστίζει ένα σημαντικό ποσό».

Σύμφωνα με την ανάλυση και την πρόβλεψη του πρώτου τριμήνου του 2022 από το Μακροοικονομικό Φόρουμ της Κίνας (CMF), η Κίνα, ως ένα από τα μεταποιητικά κέντρα του κόσμου, είναι πιθανό να μεταδώσει ανοδικές πληθωριστικές πιέσεις από τους εξαγωγείς πρώτων υλών, μέσω των εξαγωγών μεταποίησης, στις ανεπτυγμένες χώρες ως παγκόσμια κέντρα κατανάλωσης.

Η Κίνα έχει τον υψηλότερο όγκο συναλλαγών μεταξύ περισσότερων από 120 χωρών και περιοχών σε όλο τον κόσμο. Ενώ η Κίνα μεταδίδει την άνοδο των τιμών των πρώτων υλών μέσω του εμπορίου, μεταδίδει επίσης το κόστος της πολιτικής μηδενικού COVID.

Εκτός από την οικονομική ζημία που προκύπτει από τα lockdown, τα επαναλαμβανόμενα μαζικά διαγνωστικά τεστ σε μεγάλες ομάδες πληθυσμού είναι επίσης ένα δαπανηρό εγχείρημα. Στις 4 Απριλίου, η Σαγκάη διεξήγαγε σε όλη την πόλη ένα μονοήμερο τεστ νουκλεϊκών οξέων σε ολόκληρο τον πληθυσμό της πόλης των περίπου 25 εκατομμυρίων. Με βάση το κόστος των 10 γιουάν ανά εξέταση ανά άτομο, η εκτιμώμενη τρέχουσα δαπάνη που επωμίστηκε η κυβέρνηση ανέρχεται σε περίπου 250 εκατομμύρια γιουάν (40 εκατομμύρια δολάρια). Πριν από τον έλεγχο των πολιτών της Σαγκάης σε ολόκληρη την πόλη, είχαν πραγματοποιηθεί διάφοροι γύροι ελέγχων σε διάφορες περιοχές.

Σύμφωνα με τον Δείκτη Υπευθύνων Προμηθειών (PMI) που δημοσίευσε η Εθνική Στατιστική Υπηρεσία τον Μάρτιο, ο μεταποιητικός PMI, ο δείκτης επιχειρηματικής δραστηριότητας μη μεταποιητικών επιχειρήσεων και ο σύνθετος δείκτης παραγωγής PMI ήταν 49,5%, 48,4% και 48,8% αντίστοιχα, μειωμένοι κατά 0,7, 3,2 και 2,4 ποσοστιαίες μονάδες από τον Φεβρουάριο, υποδεικνύοντας ότι το συνολικό επίπεδο ευημερίας της οικονομίας της Κίνας έχει μειωθεί.

Πως μπορείτε να μας βοηθήσετε ώστε να συνεχίσουμε να σας κρατάμε ενημερωμένους

Ποιος είναι ο λόγος που χρειαζόμαστε την βοήθειά σας για την χρηματοδότηση του ερευνητικού ρεπορτάζ μας; Επειδή είμαστε ένας ανεξάρτητος οργανισμός ειδήσεων που δεν επηρεάζεται από καμία κυβέρνηση, εταιρεία ή πολιτικό κόμμα. Από την ημέρα που ξεκινήσαμε, έχουμε έρθει αντιμέτωποι με προσπάθειες αποσιώπησης της αλήθειας κυρίως από το Κινεζικό Κομμουνιστικό Κόμμα. Αλλά δεν θα λυγίσουμε. Η ελληνική έκδοση της Epoch Times βασίζεται ολοκληρωτικά στις γενναιόδωρες συνεισφορές σας για να διατηρήσει την παραδοσιακή δημοσιογραφία ζωντανή και υγιή στην Ελληνική γλώσσα. Μαζί, μπορούμε να συνεχίσουμε να διαδίδουμε την αλήθεια.

ΣΧΕΤΙΚΑ

Σχολιάστε