Παρασκευή, 20 Μαΐ, 2022
Ζακ-Λουί Νταβίντ (Jacques-Louis David, 1748-1825) και ατελιέ. «Ο θάνατος του Μαρά» (λεπτομέρεια), π. 1794. Λάδι σε καμβά, 1,62 μ. x 1,28 μ.

«Αναζητώντας την αθανασία» – Η τέχνη του πορτραίτου στις συλλογές του Λούβρου

29 Νοεμβρίου 2021 – 28 Μαρτίου 2022, στη νέα Εθνική Πινακοθήκη
Natalia-Basdeki-Jewelry

 

Με μια ιδιαίτερα σημαντική και εντυπωσιακή έκθεση προσκαλεί η νέα Εθνική Πινακοθήκη – Μουσείο Αλέξανδρου Σούτσου το φιλότεχνο κοινό στον καινούριο της χώρο.

Από τις συλλογές του Λούβρου, μουσείου εμβληματικού, επιλέγεται και φιλοξενείται μια πληθώρα έργων διαφόρων εποχών και τεχνοτροπιών, με κοινό παρονομαστή το ανθρώπινο πρόσωπο.

Έχοντας σαν σημείο εκκίνησης το 3.000 π.Χ. και την τέχνη της Αιγύπτου, της Μεσοποταμίας, της Ελλάδας και της Ρώμης, μέχρι τα πορτραίτα Φαγιούμ των τριών πρώτων αιώνων μ.Χ, η έκθεση διαπερνά τους ευρωπαϊκούς αιώνες, μέσω του Χριστιανισμού, της Αναγέννησης και του Μπαρόκ, φτάνοντας έως και τον Διαφωτισμό.

Μποτιτσέλι και ατελιέ, «Πορτραίτο νεαρού άνδρα με κόκκινο σκούφο», περ. 1480-1490.

 

Πρωταγωνιστής πάντα το πρόσωπο, είτε ως εξιδανικευμένη μορφή και προσωπείο είτε ως σύμβολο-φορέας μιας ανώτερης πνευματικότητας είτε ως καθρέφτης των συγκλονιστικότερων παθών. Μορφές ηρωισμού, κάλλους, μεγαλείου ή δράματος συμπυκνωμένου στο τελάρο ή το γλυπτό.

Μέσα από τα έργα της έκθεσης της ΕΠΜΑΣ έχουμε την ευκαιρία να συναντήσουμε και εξερευνήσουμε τον εαυτό μας, ιδωμένο από τους σπουδαιότερους καλλιτέχνες του μεσογειακού και ευρωπαϊκού πολιτισμού.

Μποτιτσέλι, Βερονέζε, Γκρέκο, Βελάσκεθ, Ρέμπραντ, Γκόγια, Νταβίντ, Ντελακρουά είναι κάποια από τα ονόματα των καλλιτεχνών που η «Αναζήτηση της αθανασίας» φέρνει στην Αθήνα από το Παρίσι.

Η σύμπραξη της Εθνικής Πινακοθήκης με το μουσείο του Λούβρου χαρίζει μια σπάνια ευκαιρία στο ελληνικό κοινό να θαυμάσει και απολαύσει μερικά από τα μεγαλύτερα αριστουργήματα της ζωγραφικής και όχι μόνο. Πέρα από αυτό, ο πλούτος και η ποικιλία των επιλεγμένων έργων και η θεματική οργάνωσή τους μάς βοηθά να εμβαθύνουμε στην κοινωνία κάθε εποχής. «Κάθε εποχή αντιπροσωπεύεται από χαρακτηριστικά έργα που εικονογραφούν τη λειτουργία και τον συμβολισμό του πορτραίτου τη συγκεκριμένη περίοδο.»1

Αντουάν-Ζαν Γκρο, «O Βοναπάρτης στη γέφυρα του Άρκολε» , 1796. Λάδι σε καμβά, 130 x 94 εκ. Πηγή εικόνας: Wikimedia Commons

 

Πού βρίσκεται η αθανασία;

Εκτός από το περιεχόμενο, βρίσκω εξαιρετικά ενδιαφέροντα και τον τίτλο της έκθεσης, που συνδέει την έννοια της αθανασίας με το πορτραίτο.

Η σύνδεση γίνεται με περισσότερους από έναν τρόπους.

Υπάρχει το μοντέλο που περνά στην αθανασία, όπως και ο ζωγράφος φυσικά και η εποχή τους, ο χαρακτήρας, η ιδιοσυγκρασία και οι πεποιθήσεις τους. Ο καμβάς και το βλέμμα μας τα διατηρούν και τα μεταφέρουν από εποχή σε εποχή.

Κυρίως όμως η αθανασία με κάνει να σκέφτομαι την ψυχή. Καθρέφτης της οποίας είναι τα μάτια. Τελικά, σ’ ένα πορτραίτο, τα μάτια του τραβούν σα μαγνήτης τα δικά μας κι εκεί ψάχνουμε να βρούμε αυτό που ζει στον άχρονο τόπο.

Αν και στερούμαι της δυνατότητας να μεταφέρω τις προσωπικές μου εντυπώσεις, έχω παρόλα αυτά τη βεβαιότητα ότι αυτή η έκθεση δεν θα απογοητεύσει τους επισκέπτες της. Και ότι κανείς δεν θα νιώσει ότι έχασε τον χρόνο του αναζητώντας την αθανασία…

* * *

«Αναζητώντας την αθανασία. Η τέχνη του πορτραίτου στις συλλογές του Λούβρου»

Εθνική Πινακοθήκη – Μουσείο Αλέξανδρου Σούτσου

Βασιλέως Κωνσταντίνου 50, Αθήνα

Διάρκεια έκθεσης: 29 Νοεμβρίου έως τις 28 Μαρτίου 2022

Ώρες λειτουργίας: Δευτέρα, Πέμπτη, Παρασκευή, Σάββατο, Κυριακή 10:00 – 18:00 Τετάρτη, 10:00 – 21:00

Γενική είσοδος: 10 ευρώ

Πληροφορίες: 214 4086201

! Η είσοδος επιτρέπεται μόνο σε κατόχους πιστοποιητικού νόσησης ή εμβολιασμού.

Οι ανήλικοι 4-17 ετών μπορούν να προσκομίζουν self-test του τελευταίου 24ώρου.

Για περισσότερες πληροφορίες, μπορείτε να επισκεφθείτε την ιστοσελίδα της Πινακοθήκης:

https://www.nationalgallery.gr/el/epikoinonia.html

* * *

1. Από την επίσημη ανακοίνωση της έκθεσης

 

Πως μπορείτε να μας βοηθήσετε ώστε να συνεχίσουμε να σας κρατάμε ενημερωμένους

Ποιος είναι ο λόγος που χρειαζόμαστε την βοήθειά σας για την χρηματοδότηση του ερευνητικού ρεπορτάζ μας; Επειδή είμαστε ένας ανεξάρτητος οργανισμός ειδήσεων που δεν επηρεάζεται από καμία κυβέρνηση, εταιρεία ή πολιτικό κόμμα. Από την ημέρα που ξεκινήσαμε, έχουμε έρθει αντιμέτωποι με προσπάθειες αποσιώπησης της αλήθειας κυρίως από το Κινεζικό Κομμουνιστικό Κόμμα. Αλλά δεν θα λυγίσουμε. Η ελληνική έκδοση της Epoch Times βασίζεται ολοκληρωτικά στις γενναιόδωρες συνεισφορές σας για να διατηρήσει την παραδοσιακή δημοσιογραφία ζωντανή και υγιή στην Ελληνική γλώσσα. Μαζί, μπορούμε να συνεχίσουμε να διαδίδουμε την αλήθεια.

Σχολιάστε