ΝΕΟ ΔΕΛΧΙ – Κατά τη διάρκεια της 20ής συνόδου κορυφής της Ομάδας των 20 (G20) στο Νέο Δελχί, ανακοινώθηκε μια νέα πολυποίκιλη διασύνδεση και μια νέα οικονομική οδός με την ονομασία IMEC (India-Middle East-Europe Economic Corridor), η οποία πρόκειται να συνδέει την Ινδία, τη Σαουδική Αραβία, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, την Ιορδανία, το Ισραήλ και την Ευρωπαϊκή Ένωση μέσω μιας σειράς ναυτιλιακών λιμένων και σιδηροδρομικών διαδρομών.
Το έργο, που παρουσιάζεται ως μετασχηματιστικό έργο στο πλαίσιο της Σύμπραξης για Παγκόσμιες Επενδύσεις Υποδομών, όχι μόνο περνάει μέσα από γεωπολιτικές διαχωριστικές γραμμές, αλλά θεωρείται επίσης ανταγωνιστικό προς την κινεζική πρωτοβουλία «Μια ζώνη, ένας δρόμος» (Belt and Road Initiative – BRI), σύμφωνα με ειδικούς επί του θέματος.
«H IMEC είναι μια πολυμερής σύνδεση, σε αντίθεση με τα μονομερή ή διμερή έργα BRI», δήλωσε τηλεφωνικά στην Epoch Times ο Δρ Κάους Άρχα, ανώτερος συνεργάτης του Ατλαντικού Συμβουλίου και του Κέντρου Τεχνολογίας και Διπλωματίας στο Πέρντιου.
Πολυμέρεια έναντι μονομέρειας
Η πολυμέρεια και η μονομέρεια έχουν σοβαρές γεωπολιτικές επιπτώσεις, διότι η αύξηση των διαπεριφερειακών συνδέσεων συνεπάγεται διάφορα ζητήματα, που αφορούν την οικονομία, την ανάπτυξη, την πολιτική και την ασφάλεια. Το αν είναι πολυμερείς ή μονομερείς καθορίζει τα ενδιάμεσα και μακροπρόθεσμα αποτελέσματα.
Επίσης, υπάρχουν εμπειρογνώμονες που θεωρούν ανησυχητικούς τους τρόπους με τους οποίους χρησιμοποιείται η BRI από το κινεζικό καθεστώς.
«Είναι βέβαιο ότι η αδιαφάνεια και ο κινεζικός έλεγχος της BRI έρχονται σε πλήρη αντίθεση με την πολλαπλή συμμετοχή των ενδιαφερομένων μερών και τις πηγές χρηματοδότησης της IMEC», δήλωσε στην Epoch Times ο Χαρς Παντ, αντιπρόεδρος Μελετών και Εξωτερικής Πολιτικής στο Ίδρυμα Observer Research Foundation με έδρα το Νέο Δελχί, σε ηλεκτρονικό μήνυμα.
Στην πραγματικότητα, τα πολυμερή έργα είναι ο νέος κανόνας στις παγκόσμιες διασυνδέσεις. Στη Σύνοδο Κορυφής της G7 το 2021, οι ηγέτες του Καναδά, της Γαλλίας, της Γερμανίας, της Ιταλίας, της Ιαπωνίας, του Ηνωμένου Βασιλείου και των Ηνωμένων Πολιτειών συμφώνησαν σε μια παγκόσμια «εταιρική σχέση υποδομών με γνώμονα τις αξίες, υψηλών προδιαγραφών και διαφανή» που ονομάζεται πρωτοβουλία «Build Back Better World” (B3W) – «Να ξαναχτίσουμε έναν καλύτερο κόσμο».
Από την άλλη πλευρά, η κινεζική BRI αντιμετωπίζει αρκετά δυσχέρειες, με το 14% των έργων που υλοποιούνται στο πλαίσιό της από πλευράς αριθμών και το 32% από πλευράς αξίας να έχουν προβλήματα.
Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο ο κος Παντ δήλωσε ότι ο Ινδός πρωθυπουργός Ναρέντρα Μόντι περιέγραψε την IMEC ως «φάρο συνεργασίας, καινοτομίας και κοινής προόδου», ενώ ο πρόεδρος των ΗΠΑ Τζο Μπάιντεν τη χαρακτήρισε ως επένδυση που αλλάζει τα δεδομένα.
Στην πραγματικότητα, λίγες ημέρες πριν από τη σύνοδο κορυφής της G20, ο κος Μόντι μοιράστηκε ένα σχέδιο 12 σημείων για την αναβάθμιση των δεσμών Ινδίας-ASEAN και, κατά τη διάρκεια της συνόδου κορυφής της ASEAN στην Τζακάρτα στις 7 Σεπτεμβρίου, ζήτησε τη δημιουργία ενός δρόμου που θα συνδέει τη Νοτιοανατολική Ασία με τη Μέση Ανατολή και την Ευρώπη μέσω της Ινδίας .
Ο Τζόζεφ Κεχιτσιάν, ανώτερος συνεργάτης του Κέντρου Έρευνας και Ισλαμικών Σπουδών του Βασιλιά Φαϊζάλ στο Ριάντ της Σαουδικής Αραβίας, δήλωσε στην Epoch Times ότι η ανακοίνωση της IMEC δεν σημαίνει ότι η κινεζική BRI είναι αποτυχημένη, αλλά μάλλον ότι οι νέες πρωτοβουλίες διασύνδεσης «πρέπει πλέον να λαμβάνουν υπόψη τους και μη κινεζικά συμφέροντα».
Ο Δρ Άρχα εξήγησε ότι η Κίνα κατέχει την BRI και επενδύει σε φτωχές οικονομίες, οδηγώντας τες σε παγίδες χρέους. Ενώ η IMEC, από την αρχή, περιλαμβάνει πλούσιες, αναπτυσσόμενες οικονομίες. Αυτό σημαίνει ότι στην IMEC προωθείται περισσότερο η συνεργασία μεταξύ των ενδιαφερομένων, επειδή όλοι εμπλέκονται εξίσου.
«Ως εκ τούτου, πρόκειται για μια συλλογική πρωτοβουλία που διαφέρει αρκετά από την BRI, καθώς η τελευταία αντιμετωπίζει αντιδράσεις σε βασικές ευρωπαϊκές χώρες όπως η Ιταλία», δήλωσε ο κος Κεχιτσιάν, προσθέτοντας ότι και η Ινδία έχει σοβαρές διαφορές με την Κίνα και απέχει από την BRI.
Η πρωθυπουργός της Ιταλίας Τζόρτζια Μελόνι, κατά τη διάρκεια της άρτι ολοκληρωθείσας συνόδου κορυφής της G20, ανακοίνωσε την αιφνιδιαστική έξοδο της χώρας της από την BRI, στην οποία η Ρώμη είχε ενταχθεί το 2019 και η οποία αναμενόταν να ανανεωθεί φέτος. Η κα Μελόνι, η οποία έχει αποκαλέσει την IMEC «ινδομεσογειακή γέφυρα προς τον Ατλαντικό», είχε εκφράσει την αντίθεσή της στην BRI ακόμη και κατά τη διάρκεια της προεκλογικής εκστρατείας της το καλοκαίρι του 2022.
Ωστόσο, ο κος Παντ προειδοποιεί να μην υποκύψουμε στον πειρασμό να δούμε την IMEC ως ανταγωνιστή της BRI, διότι η BRI υπάρχει ήδη, ενώ η IMEC είναι ένα έργο σε εξέλιξη.
«Πολλά έθνη που συμμετέχουν στην IMEC είναι επίσης μέρος της BRI και είτε πρόκειται για το λιμάνι της Χάιφα στο Ισραήλ είτε για τον Πειραιά στην Ελλάδα κατά μήκος της διαδρομής του IMEC, η κινεζική παρουσία είναι πάρα πολύ έντονη», είπε.
«Ωστόσο, αυτό που μπορεί σίγουρα να προσφέρει η IMEC είναι μια πιο αποτελεσματική και αξιόπιστη εναλλακτική σύνδεση για τα έθνη που ανησυχούν για το κινεζικό μονοπώλιο των συνδετικών οδών.»
Ενώ μια ομάδα εργασίας έχει αναλάβει να καθορίσει τις λεπτομέρειες της IMEC μέσα στους επόμενους δύο μήνες, ο Δρ Άρχα πιστεύει ότι το κατά πόσον το «οικονομικά αποδοτικό εμπορικό δίκτυο» θα ανταποκριθεί στις δυνατότητές του θα φανεί μέσα στα επόμενα πέντε χρόνια.
Ο ρόλος των ΗΠΑ και ο σχεδιασμός του έργου
Η οικονομική οδός Ινδίας-Μέσης Ανατολής-Ευρώπης, την περίοδο της πλήρους λειτουργίας της, αναμένεται να είναι μια οικονομικά αποδοτική και αποτελεσματική γέφυρα μεταξύ του Ινδικού Ωκεανού και της Μεσογείου. Είναι πιθανό να περιλαμβάνει μια σιδηροδρομική σύνδεση, ένα καλώδιο ηλεκτρικής ενέργειας, έναν αγωγό υδρογόνου και ένα καλώδιο δεδομένων υψηλής ταχύτητας.
Αυτό θα βοηθήσει τις εξαρτώμενες από το πετρέλαιο χώρες του Κόλπου να διαφοροποιήσουν τις οικονομίες τους, θα δημιουργήσει πολιτική και κοινωνική συνδεσιμότητα για το Ισραήλ και θα βοηθήσει την Ευρώπη να αποκτήσει πρόσβαση στην Ινδία και την αγορά του Ινδο-Ειρηνικού, δήλωσαν ειδικοί.
«Η οικονομική οδός Ινδίας-Μέσης Ανατολής-Ευρώπης είναι μια καλοδεχούμενη πρωτοβουλία για την ενσωμάτωση περιοχών (Νότια Ασία, Μέση Ανατολή, Ευρώπη) που είχαν από πολύ παλιά εμπορικές σχέσεις, έχουν ισχυρούς εμπορικούς δεσμούς σήμερα και έχουν τη δυνατότητα να οικοδομήσουν ακόμη μεγαλύτερους οικονομικούς δεσμούς στο μέλλον», δήλωσε στην Epoch Times με ηλεκτρονικό μήνυμα η Απάρνα Πάντε, ερευνήτρια και διευθύντρια της Πρωτοβουλίας για το μέλλον της Ινδίας και της Νότιας Ασίας στο Ινστιτούτο Χάντσον.
Ο Δρ Άρχα το παρομοιάζει με τον «Ινδό ποταμό της νέας εποχής του εμπορίου». Από τα λιμάνια του Ντουμπάι και με σιδηροδρομικές συνδέσεις διαμέσου της Ιορδανίας, η IMEC θα φτάσει στο Ισραήλ. Από το Ισραήλ, η διαδρομή μπορεί να πάει στη Μαύρη Θάλασσα, την Ελλάδα, την Ιταλία και τη Μερσέα.
Η αναβίωση των ιστορικών δεσμών είναι μια άλλη πτυχή που θεωρείται σημαντική από τον K. Σιντάρτα, έναν στρατηγικό στοχαστή, ο οποίος είναι ιδιαίτερα ενθουσιασμένος από την αναβίωση της σύνδεσης Ινδίας και Ελλάδας.
Ο κος Παντ πιστεύει ότι η νέα οικονομική οδός θα φέρει την Ινδία στρατηγικά στον πυρήνα των εμπορικών ροών από τη Νοτιοανατολική Ασία προς τη Μέση Ανατολή και την Ευρώπη και θα βοηθήσει το πολυπληθέστερο έθνος του κόσμου να ξεπεράσει τα προβλήματα σύνδεσης που παραδοσιακά αντιμετώπιζε λόγω των εχθρικών σχέσεων με το Πακιστάν στα δυτικά σύνορα και την Κίνα στα βόρεια.
Η κα Πάντε δήλωσε ότι το έργο είναι θεμελιωδώς στρατηγικό και θα εξασφαλίσει ισχυρούς οικονομικούς δεσμούς μεταξύ αυτών των περιοχών που «θα διαρκέσουν για γενιές».
«Οι Ηνωμένες Πολιτείες διατηρούν έναν παρασκηνιακό ρόλο, καθώς και οι τρεις περιοχές είναι κρίσιμες για τα αμερικανικά εθνικά συμφέροντα. Όσο περισσότερο συνδέονται αυτές οι περιοχές, τόσο το καλύτερο για την ασφάλεια των ΗΠΑ», δήλωσε η ίδια.
Ο ρόλος των Ηνωμένων Πολιτειών αφορά συγκεκριμένα τις επενδύσεις στην οδό και τη διευκόλυνση της ηγεσίας μέσω της διασύνδεσης. Ο Δρ Άρχα το περιέγραψε ως άμεσο αποτέλεσμα της Συμφωνίας του Αβραάμ.
Η Συμφωνία του Αβραάμ, που υπεγράφη με τη διαμεσολάβηση των Ηνωμένων Πολιτειών τον Σεπτέμβριο του 2020 μεταξύ των ΗΑΕ, του Μπαχρέιν και του Ισραήλ, είναι η πρώτη αραβοϊσραηλινή ειρηνευτική συμφωνία εδώ και 26 χρόνια, ενώ η QUAD της Μέσης Ανατολής δημιουργήθηκε τον Οκτώβριο του 2021. Η πρώτη συνάντηση των συμβούλων εθνικής ασφάλειας αυτής της QUAD έγινε στη Σαουδική Αραβία τον Ιούνιο του τρέχοντος έτους.
«Οι Ινδοί και οι Αμερικανοί έκαναν τη δουλειά τους. Η Ινδία μπορεί να έχει κοινές επενδύσεις με το Ριάντ στα λιμάνια της Σαουδικής Αραβίας, όπως π.χ. η επένδυση της Ινδίας στο ισραηλινό λιμάνι της Χάιφα», δήλωσε ο Δρ Άρχα, προσθέτοντας ότι σε ορισμένα σημεία η οδός υπάρχει ήδη, ενώ σε άλλα χρειάζεται περισσότερος σχεδιασμός και εργασία.
«Λειτουργεί ήδη σε μικρή κλίμακα στη Σαουδική Αραβία. Ωστόσο, το σιδηροδρομικό δίκτυο δεν έχει αναπτυχθεί στον βαθμό που απαιτείται εμπορικά. Αλλά η Σαουδική Αραβία έχει τα χρήματα και μπορεί να προσλάβει οποιονδήποτε», δήλωσε.
Ο κος Κεχιτσιάν επανέλαβε ότι το Ριάντ, το οποίο αποτελεί το σημαντικότερο χερσαίο τμήμα της οδού, έχει ήδη αρχίσει να δημιουργεί μια πρώτης τάξεως υποδομή, «η οποία βασίζεται στις υπάρχουσες εγκαταστάσεις, αν και αυτό που είναι σημαντικό με αυτά τα νέα μέτρα είναι η εκθετική ανάπτυξη που προβλέπεται».
Πολύ πιο σημαντική από αυτές τις σιδηροδρομικές γραμμές, σύμφωνα με τον κο Κεχιτσιάν, είναι η υποδομή για τη διακίνηση του υδρογόνου, η οποία θα απαιτήσει ειδικούς αγωγούς. Σύμφωνα με τον ίδιο, η Σαουδική Αραβία διαθέτει σημαντική τεχνογνωσία στον τομέα αυτό. Ορισμένες σιδηροδρομικές γραμμές υπάρχουν ήδη.
«Υπάρχουν ήδη μερικές σιδηροδρομικές γραμμές που είναι αρκετά δημοφιλείς, ιδίως μεταξύ Μέκκας και Μεδίνας και μεταξύ Χομπάρ και Ριάντ, ακόμη και αν οι υπό σχεδιασμό εμπορευματικές γραμμές (ράγες) θα προσθέσουν χιλιάδες νέα χιλιόμετρα στο δίκτυο», δήλωσε ο κος Κεχιτσιάν.
Η ψηφιακή οδός είναι μια άλλη σημαντική πτυχή αυτού του έργου και ο Δρ Άρχα δήλωσε ότι αν «τα δεδομένα είναι το νέο πετρέλαιο», η ψηφιακή οδός θα αποδώσει επίσης μεγάλα οικονομικά οφέλη.
Τόνισε ότι έχει ήδη προταθεί το «σύστημα καλωδίων Blue-Raman», ένα διηπειρωτικό, υποθαλάσσιο σύστημα καλωδίων οπτικών ινών επικοινωνίας που θα συνδέει τη Γαλλία με την Ινδία μέσω της Ιταλίας, της Ελλάδας, του Ισραήλ, της Ιορδανίας, της Σαουδικής Αραβίας, του Τζιμπουτί και του Ομάν.
Το εν λόγω υποθαλάσσιο σύστημα αποτελείται από δύο καλώδια: το Blue Submarine Cable System που συνδέει την Ιταλία, τη Γαλλία, την Ελλάδα και το Ισραήλ και το Raman Submarine Cable System που συνδέει την Ιορδανία, τη Σαουδική Αραβία, το Τζιμπουτί, το Ομάν και την Ινδία.
Πρόκειται για μία από τις 18 επενδύσεις της Google σε υποθαλάσσια καλώδια.
Της Venus Upadhayaya
Επιμέλεια: Αλία Ζάε