Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο κατέληξαν σε προσωρινή συμφωνία που επιβεβαιώνει τους στόχους μηδενικών εκπομπών για τα νέα φορτηγά και αυτοκίνητα έως το 2035.
Σύμφωνα με τη συμφωνία στην οποία κατέληξαν οι διαπραγματευτές της Ε.Ε. με τα κράτη μέλη, η Ευρώπη θα επιτύχει μηδενικές εκπομπές στην οδική κυκλοφορία έως το 2035, σύμφωνα με δελτίο τύπου της 28ης Οκτωβρίου. Η συμφωνία αποσκοπεί στη μείωση των εκπομπών CO2 που παράγονται από τα νέα επιβατικά αυτοκίνητα και τα ελαφρά επαγγελματικά οχήματα κατά 100 τοις εκατό έως το 2035 σε σύγκριση με τα επίπεδα του 2021.
“Με αυτούς τους στόχους, δημιουργούμε σαφήνεια για την αυτοκινητοβιομηχανία και τονώνουμε την καινοτομία και τις επενδύσεις για τους κατασκευαστές αυτοκινήτων. Επιπλέον, η αγορά και η οδήγηση αυτοκινήτων με μηδενικές εκπομπές ρύπων θα γίνει φθηνότερη για τους καταναλωτές”, δήλωσε ο εισηγητής Γιαν Χουιτέμα, μέλος της πολιτικής ομάδας Renew Europe Group, σύμφωνα με την ανακοίνωση.
Η συμφωνία είναι η πρώτη της δέσμης μέτρων “Fit for 55”, που αποτελεί ένα σύνολο προτάσεων με στόχο να μπορέσει η Ε.Ε. να επιτύχει μείωση των καθαρών εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου κατά 55% έως το 2030.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα δημοσιεύσει έκθεση για την αξιολόγηση της προόδου προς την επίτευξη μηδενικών εκπομπών στην οδική κυκλοφορία έως το 2025 και στη συνέχεια κάθε δύο χρόνια.
Η Ε.Ε. θα διοχετεύσει χρηματοδότηση προς τη μετάβαση σε οχήματα μηδενικών εκπομπών και συναφείς τεχνολογίες. Μέχρι το τέλος του 2024, οι υφιστάμενοι κανόνες για την επισήμανση της οικονομίας καυσίμου και των εκπομπών CO2 θα επανεξεταστούν.
Η συμφωνία απαιτεί τώρα την επίσημη έγκριση από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο και το Κοινοβούλιο πριν τεθεί σε ισχύ.
Υπάρχουν ανησυχίες σχετικά με την επιμονή της Ε.Ε. στην ταχεία υιοθέτηση οχημάτων που δεν χρησιμοποιούν ορυκτά καύσιμα. Σε συνέντευξή του στο CNBC, ο διευθύνων σύμβουλος της Stellantis, Κάρλος Ταβάρες, χαρακτήρισε το σχέδιο της Ε.Ε. να απαγορεύσει την πώληση νέων αυτοκινήτων και φορτηγών με κινητήρα εσωτερικής καύσης (ICE) έως το 2035 ως “καθαρά δογματική απόφαση”.
“Νομίζω ότι υπάρχει η δυνατότητα -και η ανάγκη- για μια πιο ρεαλιστική προσέγγιση για τη διαχείριση της μετάβασης”.
Απαγορεύσεις στις ΗΠΑ, ρύπανση EV
Η απόφαση της Ε.Ε. ακολουθεί παρόμοιες κινήσεις στις Ηνωμένες Πολιτείες. Τον Αύγουστο, η Καλιφόρνια ανακοίνωσε ότι θα απαγορεύσει την πώληση βενζινοκίνητων αυτοκινήτων μέχρι το 2035.
Τον Σεπτέμβριο, η κυβερνήτης της Νέας Υόρκης Κάθι Χότσουλ ανακοίνωσε ότι όλες οι νέες πωλήσεις φορτηγών, SUV και αυτοκινήτων στην πολιτεία πρέπει να είναι plug-in υβριδικά ή πλήρως ηλεκτρικά από το 2035.
Η ώθηση για την αντικατάσταση των οχημάτων που χρησιμοποιούν ορυκτά καύσιμα με ηλεκτρικά οχήματα με τον ισχυρισμό ότι είναι πιο φιλικά προς το περιβάλλον έχει δεχθεί κριτική το τελευταίο διάστημα.
Μια μελέτη του 2019 από το Ινστιτούτο Ifo στη Γερμανία διαπίστωσε ότι ένα ηλεκτρικό Tesla Model 3 εκπέμπει 11% έως 28% περισσότερο CO2 κατά τη διάρκεια της ζωής του σε σύγκριση με ένα πετρελαιοκίνητο Mercedes C220D.
Οι ηλεκτρικές μπαταρίες που χρησιμοποιούνται στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα απαιτούν εντατική σε ενέργεια εξόρυξη και επεξεργασία εξαιτίας της οποίας παράγουν δύο φορές περισσότερες εκπομπές CO2 σε σύγκριση με την κατασκευή κινητήρων εσωτερικής καύσης.
Καθώς αυξάνεται η ζήτηση για ηλεκτρικά οχήματα, θα αυξάνεται και η ανάγκη για μπαταρίες. Αυτό σημαίνει περισσότερη εξόρυξη πρώτων υλών όπως κοβάλτιο, λίθιο και νικέλιο, με αποτέλεσμα να προκαλείται μεγαλύτερη βλάβη στη γη, τα ύδατα και την άγρια ζωή.