Σάββατο, 20 Απρ, 2024
Εορτασμός της 30ής επετείου της Disneyland Paris στη Ντίσνεϊλαντ στο Παρίσι στις 5 Μαρτίου 2022. (Handout/Getty Images)

Η κρίση της Disney: Μέρος 2 – Η Εξαφάνιση της πρωτοτυπίας;

Κοιτάζοντας τον κατάλογο των ταινιών που θα κυκλοφορήσουν το 2022 από την Walt Disney Co., είναι δύσκολο να μην αισθανθεί κανείς μια έντονη αίσθηση déjà vu. Κανένα άλλο στούντιο του Χόλιγουντ δεν μπορεί να συναγωνιστεί τη Disney όταν πρόκειται να παράγει πλεονάζουσες ποσότητες επανεκτελέσεων και επεκτάσεων των σειρών ταινιών για το περιεχόμενό της.

Κατά τη διάρκεια του πρώτου εξαμήνου του τρέχοντος έτους, η Disney προσέφερε άλλη μια προσθήκη στις ταινίες Ice Age («The Ice Age Adventures of Buck Wild»), μια επανεκτέλεση του βραβευμένου με Όσκαρ μυστηρίου του 1978 «Θάνατος στο Νείλο», μια εκδοχή της «Σταχτοπούτας» με αλλαγή φύλου που ονομάζεται «Sneakerella», μια νέα εκδοχή του «Cheaper by the Dozen», η τελευταία προσθήκη στο κινηματογραφικό σύμπαν της Marvel «Doctor Strange in the Multiverse of Madness», μια εκδοχή της μακρόχρονης τηλεοπτικής σειράς «Bob’s Burgers» στη μεγάλη οθόνη, μια χιπστερική κινηματογραφική επεκτάση της τηλεοπτικής σειράς «Chip ‘n Dale Rescue Rangers» και μια περιπέτεια με την ιστορία του «Toy Story» με τον «Lightyear». « Οι τίτλοι Disney+ «Turning Red» και «Better Nate Than Ever» αντιπροσώπευαν τις ελάχιστες πρωτότυπες παραγωγές υπό τη σημαία της Disney.

Για το δεύτερο εξάμηνο της χρονιάς, η εταιρεία θα παρουσιάσει το «Thor: Love and Thunder» με τον Κρις Χέμσγουορθ να γυμνάζει ξανά τους υπερηρωικούς του μύες, ένα υβρίδιο δράσης/CGI  του «Pinocchio» με τον Τομ Χανκς στο ρόλο του Τσεπέτο, και ένα κουαρτέτο καθυστερημένων συνεχειών ταινιών – «Hocus Pocus 2», «Black Panther: Wakanda Forever», «Disenchanted» και «Avatar 2». Το γεμάτο αστέρες «Canterbury Glass» του Ντέιβιντ  Ο. Ράσελ και η ταινία κινουμένων σχεδίων «Strange World» είναι εκπρόσωποι της «συνταγής της πρωτοτυπίας».

Έχει στερέψει το πηγάδι δημιουργικότητας της Disney; Ή μήπως η εταιρεία έχει βρει τη σωστή στρατηγική στη δημιουργία ατελείωτων αντίγραφων γνωστού υλικού;

Μια παράξενη παράδοση

Η Disney δεν είναι άγνωστη στο να αρμέγει την επιτυχία των κεφαλαίων της – στις ένδοξες ημέρες των βίντεο VHS και των DVD, η εταιρεία είχε στο παρελθόν βγάλει κατευθείαν σε βίντεο συνέχειες των επιτυχιών της στη μεγάλη οθόνη «Aladdin», «Pocahontas», «The Lion King» και «The Little Mermaid».

«Η Disney ασχολείται εδώ και χρόνια με την ανακύκλωση», παρατήρησε ο Έρικ Κον, εκτελεστικός συντάκτης και αντιπρόεδρος της εκδοτικής στρατηγικής του IndieWire. «Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο έκανε μερικές από τις πιο υψηλού προφίλ εξαγορές στον τομέα της ψυχαγωγίας τα τελευταία 10 με 15 χρόνια. Κοιτάξτε την εξαγορά δισεκατομμυρίων δολαρίων του Star Wars – αυτή δεν ήταν μια επένδυση στην πρωτοτυπία. Πρόκειται για τη δημιουργία πρωτότυπων ιστοριών Star Wars από την υπάρχουσα ιδιοκτησία. Το ίδιο πράγμα για τη Marvel – αυτά είναι εργοστάσια πνευματικής ιδιοκτησίας που μπορούν να λειτουργήσουν εντός της Disney, η οποία η ίδια είναι ένα εργοστάσιο πνευματικής ιδιοκτησίας εδώ και γενιές».

Ο Κον εξήγησε ότι η οικειότητα είναι το κλειδί για τα πολλαπλά εγχειρήματα της Disney, σημειώνοντας ότι «ολόκληρη η ιδέα του θεματικού πάρκου αφορά την επίσκεψη πνευματικής ιδιοκτησίας – δεν αφορά την πρωτότυπη αφήγηση ιστοριών».

Ο Τζέρι Ντιν Ρόμπερτς, κριτικός κινηματογράφου του ArmchairCinema.com, δήλωσε ότι ο μακρύς κατάλογος των μη πρωτότυπων έργων είναι «ανησυχητικός» και δεν θα προσελκύσει τους λάτρεις της Disney που προτιμούν την κλασική παραγωγή από τα πιο πρόσφατα έργα.

«Ο κατάλογος μοιάζει λίγο εταιρικός», είπε. «Δεν συγκλονίζει με πολλή φαντασία ή δημιουργικότητα. Δεν νομίζω ότι ο Γουόλτ θα το ενέκρινε αυτό».

Παρ’ όλα αυτά, ο Ρόμπερτς αναγνώρισε ότι υπάρχει λογική σε αυτή την προσέγγιση.

«Κινείται σε αυτό που είναι ασφαλές», συνέχισε. «Και νομίζω ότι αυτό οφείλεται στις αλλαγές που λαμβάνουν χώρα στη βιομηχανία. Πολλοί άνθρωποι δεν πηγαίνουν πια στις κινηματογραφικές αίθουσες – δεν ξοδεύουν χρήματα, οπότε πρέπει να επιλέξουν αυτό που είναι ασφαλές και αξιόπιστο».

Η Ρεμπέκα Μπάρτον, ανώτερη συντάκτρια ψυχαγωγίας του Inside the Magic blog που επικεντρώνεται σε όλα τα της Disney, συμφώνησε ότι η στρατηγική περιεχομένου της εταιρείας επικεντρώθηκε στην επιχειρηματική πτυχή του θεάματος.

«Η εταιρεία έχασε πολλά χρήματα κατά τα χρόνια της πανδημίας», είπε. «Από επιχειρηματικής άποψης, δεν υπάρχουν εικασίες. Με κάτι όπως το «Turning Red», πρέπει να περιμένεις να δεις που θα καταλήξει, επειδή ο κόσμος δεν είναι εξοικειωμένος με τους χαρακτήρες και την ιδέα, οπότε υπάρχει λίγο μεγαλύτερο ρίσκο».

Η μαρκίζα στην παγκόσμια πρεμιέρα της ταινίας Turning Red των Disney και Pixar στο El Capitan Theatre στο Χόλιγουντ της Καλιφόρνια, την 1η Μαρτίου 2022. (Alberto E. Rodriguez/Getty Images for Disney)

 

Η πρόκληση της πρωτότυπης πνευματικής ιδιοκτησίας

Το 2021, η Disney είχε τρεις πρωτότυπες ταινίες κινουμένων σχεδίων σε κινηματογραφική κυκλοφορία: «Raya and the Last Dragon», «Ron Gone Wrong» (από το τμήμα 20th Century Studios της εταιρείας) και «Encanto». Μια τέταρτη ταινία, η «Luca» της Pixar, ήταν επίσης μια πρωτότυπη πνευματική ιδιοκτησία, αλλά πήγε κατευθείαν στο Disney+ και παίχτηκε στις αίθουσες μόνο σε χώρες όπου η υπηρεσία streaming δεν είναι διαθέσιμη.

Ο Μπάρτον σημείωσε ότι η παρουσίαση αυτών των νέων έργων στο κοινό ήταν μια δύσκολη υπόθεση.

«Νομίζω ότι σε κάποιο βαθμό ήταν απλώς ο σωστός συγχρονισμός», είπε. «Η «Raya», για παράδειγμα, ήταν ακριβώς στο αποκορύφωμα της πανδημίας. Νομίζω ότι η προώθηση προϊόντων για τη «Raya» έχει βελτιωθεί από τότε – βλέπετε πολλά εμπορεύματα «Raya» στα πάρκα να πετάνε από τα ράφια και πολλά παιδιά ντυμένα με στολές «Raya». Νομίζω ότι όταν βγήκε το «Ron’s Gone Wrong», ο κόσμος είχε συνηθίσει να βλέπει μια νέα ταινία σε μια πλατφόρμα streaming. Νομίζω ότι απλά μπήκαν εμπόδια σε αυτές τις κυκλοφορίες που ίσως δεν τους έδωσαν την πιο βιώσιμη ευκαιρία».

Από την άλλη πλευρά, το «Encanto» είχε απήχηση στο κοινό με τρόπο που οι άλλες νέες ταινίες κινουμένων σχεδίων δεν είχαν.

«Το «Encanto» ήταν το τέλειο παράδειγμα ενός έργου που συγκέντρωσε όλα τα σωστά συστατικά: διασκεδαστικές ιστορίες, εξαιρετικό animation, τέλεια πιασάρικα τραγούδια από βραβευμένους συνθέτες και την ικανότητα να αξιοποιήσει ένα ποικιλόμορφο κοινό που διψούσε να δει ιστορίες με χαρακτήρες που δεν είναι οι συνηθισμένες λευκές πριγκίπισσες των παραμυθιών», δήλωσε ο Ραμίν Ζαχίντ, αρχισυντάκτης του Animation Magazine. «Τόσο η «Raya» όσο και το «Ron’s Gone Wrong» κυκλοφόρησαν σε μια εποχή που οι κινηματογραφικές αίθουσες υπέφεραν ακόμα από τα κλείσιμο του COVID – και ενώ και οι δύο είχαν πολλά να προσφέρουν, ίσως δεν μπόρεσαν να κερδίσουν αμέσως το κοινό και τους κριτικούς τόσο καλά όσο το «Encanto». Το «Encanto» επωφελήθηκε επίσης από το γεγονός ότι κυκλοφόρησε εγκαίρως για τις γιορτές των Ευχαριστιών και των Χριστουγέννων και απολαμβάνε τη λάμψη όλων των βραβείων των κριτικών και, φυσικά, των Όσκαρ».

Ο Ρούμπεν Ροζάριο, κριτικός κινηματογράφου του MiamiArtZine, πρόσθεσε ότι το «Encanto» είναι σε θέση να είναι το επόμενο ακίνητο της Disney για την αντιμετώπιση της δικαιοχρησίας.

«Έχω ακούσει ότι πρόκειται να υπάρξει κάποιο είδος ατραξιόν στη Disney από το «Encanto», οπότε είναι ξεκάθαρο ότι αυτό είναι κάτι που είχε επιτυχία», είπε, «και πραγματικά προσπαθούν να βγάλουν περισσότερα από τα πάρκα τους».

Ο Ροζάριο παρατήρησε επίσης μια άλλη πτυχή της Disney που λειτουργεί ταυτόχρονα με τις φιλικές προς την οικογένεια ταινίες της: τους πιο ώριμους τίτλους, συνήθως από το τμήμα Searchlight Pictures, που τοποθετούνται στην υπηρεσία streaming Hulu, όπου η εταιρεία κατέχει το πλειοψηφικό πακέτο μετοχών. Νωρίτερα αυτό το μήνα, το Hulu έκανε πρεμιέρα με την πρόστυχη γκέι ρομαντική κωμωδία «Fire Island» της Searchlight, την πρώτη LGBTQ-προσανατολισμένη ταινία από τμήμα της Disney (αν και χωρίς την επωνυμία Disney).

«Αυτό ήταν κάτι που δεν μπορούσε να έρθει στους κινηματογράφους, οπότε αποφάσισαν να το κυκλοφορήσουν απευθείας στο Hulu», δήλωσε ο Ροζάριο, προσθέτοντας ότι η εταιρεία μετέφερε επίσης το ερωτικό θρίλερ «Deep Water» του Άντριαν Λάιν με πρωταγωνιστή τον Μπεν Άφλεκ στο Hulu νωρίτερα φέτος, αφού το απέσυρε από τις κινηματογραφικές αίθουσες.

«Αυτή ήταν η πρώτη τους ταινία με τον σκηνοθέτη του «Fatal Attraction» και του «Unfaithful» και έχω την αίσθηση ότι το ερωτικό περιεχόμενο έχει απωθήσει κάποια στελέχη της Disney», πρόσθεσε ο Ροζάριο.

Όμως ο Ροζάριο ένιωσε αμηχανία για την απόφαση να βάλει το φιλικό προς την οικογένεια «Turning Red» της Pixar στο Disney+ αντί να του δώσει μια ευκαιρία σε κινηματογραφική προβολή.

«Δεν υπάρχει πραγματικά καμία δικαιολογία για το «Turning Red», πραγματικά δεν υπήρχε», παραπονέθηκε. «Ήταν παράτολμο εκ μέρους τους, επειδή αποξένωσαν τους ανθρώπους που εργάζονται στην Pixar – υπήρχαν αναφορές για εργαζόμενους που ήταν πολύ, πολύ απογοητευμένοι, ακόμη και θυμωμένοι με την απόφαση».

Ένας καλός λόγος για τις νέες εκδοχές

Οι στρατηγικές της Disney να βγάζει νέες εκδοχές γνωστών ταινιών δεν αποδίδουν πάντα – το περασμένο φθινόπωρο, οι πολυδιαφημισμένες παρουσιάσεις των επανεκτελέσεων του «West Side Story» του Στίβεν Σπίλμπεργκ και «Nightmare Alley» του Γκιγιέρμο ντελ Τόρο ήταν εμφανείς εμπορικές αποτυχίες στις αμερικανικές αίθουσες, αν και και οι δύο ταινίες απέσπασαν υποψηφιότητες για Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας.

Και την ίδια στιγμή, η αναδιαμόρφωση παλαιότερου υλικού σε νέες μορφές δεν θεωρείται από τους παρατηρητές της Disney ως μια αυτοκαταστροφική πράξη του τύπου «το έχω ήδη κάνει αυτό».

«Πήγα να δω τη συνέχεια του «Doctor Strange» και πέρασα υπέροχα», δήλωσε ο Ροζάριο. «Νομίζω ότι ήταν η πιο διασκεδαστική εμπειρία που είχα με τις ταινίες της Marvel από τους πρώτους «Εκδικητές». Οι ταινίες της Marvel μοιάζουν σαν να γίνονται από επιτροπή, ενώ αυτή έμοιαζε με τη δουλειά ενός μοναδικού σκηνοθέτη [του Σαμ Ράιμι]. Αν αυτή είναι η κατεύθυνση προς την οποία θα κινηθούν, είμαι λίγο ενθουσιασμένος».

Πλήθος κόσμου στην πρεμιέρα της ταινίας “Doctor Strange in the Multiverse of Madness” των Marvel Studios στο Dolby Theatre στο Χόλιγουντ της Καλιφόρνια, στις 2 Μαΐου 2022. (Frazer Harrison/Getty Images)

 

Η Ρεμπέκα Μπάρτον του Inside the Magic έδωσε το «μπράβο» της στην τελευταία εξέλιξη των ιδιοτήτων της Lucasfilm.

«Το “Rogue Squadron” με ιντριγκάρει», είπε. «Είμαι ειδική στον Πόλεμο των Άστρων και αυτό είναι τεράστιο πράγμα για μένα – είμαι πραγματικά περίεργη να δω πού θα πάει. Με ενδιαφέρει επίσης να δω αν το “Lightyear” αναπαράγει κάτι άλλο. Έχουν ακουστεί πολλές κουβέντες ότι ίσως θα μπορούσε να γεννήσει κάποια προσθήκη του Woody, η οποία προφανώς δεν έχει ανακοινωθεί, αλλά νομίζω ότι η επέκταση του σύμπαντος του Toy Story έχει ενδιαφέρον. Η Disney πρόσφατα άλλαξε το θέμα του Paradise Pier Hotel στη Disneyland σε Pixar με μεγάλη έμφαση στο Toy Story, γεγονός που με κάνει να πιστεύω ότι δεν πρόκειται να εγκαταλείψουν έτσι απλά αυτό το franchise».

Ο Ραμίν Ζαχίντ του Animated Magazine ήταν πρόθυμος να δώσει στη Disney μια παροιμιώδη χαλάρωση για την παραγωγή του περιεχομένου της.

«Δεν νομίζω ότι η Disney ξεμένει από νέες ιδέες», είπε. «Όλα επιστρέφουν στο ποιες ιδέες είναι πιο ασφαλείς και έχουν αυτόματο κοινό – και αυτές είναι τα franchise, οι συνέχειες, οι επανεκτελέσεις που έχουν αποδειχθεί αγαπημένες του κοινού τα προηγούμενα χρόνια. Η ίδια αλήθεια ισχύει και για άλλα μεγάλα στούντιο που παράγουν κινούμενα σχέδια: DreamWorks, Illumination, Sony, Warner Bros. Τα στούντιο διστάζουν να επενδύσουν σε νέες ιδέες επειδή είναι πιο επικίνδυνες από τα γνωστά franchise».

Όμως, με ένα πρόγραμμα κυκλοφοριών για το 2023 που θα περιλαμβάνει τις ζωντανές εκδοχές της «Snow White» και της «The Little Mermaid», την πέμπτη δόση του franchise του Indiana Jones και τις συνέχειες των «Guardians of the Galaxy» και «Cruella», ο Τζέρι Ντιν Ρόμπερτς του ArmchairCinema.com δεν είναι καθόλου ευχαριστημένος.

«Είναι απογοητευτικό για κάποιον σαν εμένα που θέλει κάτι πρωτότυπο», παραπονέθηκε. «Θέλω κάτι τολμηρό και καινούργιο. Δεν με πειράζουν κάποια επώνυμα ονόματα που και που, αλλά αυτό φαίνεται να είναι το 99 τοις εκατό αυτού που παίρνεις. Και δεν βλέπω να αλλάζει αυτό».

Από τον Φιλ Χολ

© 2022 The Epoch Times. Η Epoch Times δεν παρέχει επενδυτικές συμβουλές. Όλα τα δικαιώματα διατηρούνται.

Πως μπορείτε να μας βοηθήσετε ώστε να συνεχίσουμε να σας κρατάμε ενημερωμένους

Ποιος είναι ο λόγος που χρειαζόμαστε την βοήθειά σας για την χρηματοδότηση του ερευνητικού ρεπορτάζ μας; Επειδή είμαστε ένας ανεξάρτητος οργανισμός ειδήσεων που δεν επηρεάζεται από καμία κυβέρνηση, εταιρεία ή πολιτικό κόμμα. Από την ημέρα που ξεκινήσαμε, έχουμε έρθει αντιμέτωποι με προσπάθειες αποσιώπησης της αλήθειας κυρίως από το Κινεζικό Κομμουνιστικό Κόμμα. Αλλά δεν θα λυγίσουμε. Η ελληνική έκδοση της Epoch Times βασίζεται ολοκληρωτικά στις γενναιόδωρες συνεισφορές σας για να διατηρήσει την παραδοσιακή δημοσιογραφία ζωντανή και υγιή στην Ελληνική γλώσσα. Μαζί, μπορούμε να συνεχίσουμε να διαδίδουμε την αλήθεια.

ΣΧΕΤΙΚΑ

Σχολιάστε