Σάββατο, 09 Αυγ, 2025
Σε μια φωτογραφία αρχείου, φαίνεται μια θύρα φόρτισης σε ένα Mercedes Benz EQC 400 4Matic EV στο Διεθνές Σαλόνι Αυτοκινήτου του Καναδά στο Τορόντο. Mark Blinch/Reuters

Η μείωση των πωλήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων και ο ρόλος των επιδοτήσεων στον Καναδά

Ο Καναδικός Ενεργειακός Ρυθμιστής εκτιμά ότι οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων θα σημειώσουν μείωση φέτος, ενώ η Οτάβα προετοιμάζεται να εφαρμόσει υποχρεωτικά ποσοστά πωλήσεων για οχήματα μηδενικών εκπομπών το 2026.

Οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων υποχώρησαν κατά 23% το πρώτο τρίμηνο του 2025 σε σύγκριση με το αντίστοιχο χρονικό διάστημα πέρυσι, ρίχνοντας το μερίδιό τους στην αγορά μόλις στο 9%, σύμφωνα με νέα έκθεση του Καναδικού Ενεργειακού Ρυθμιστή.

Η επιβράδυνση στις πωλήσεις για το 2025 αποδίδεται σε πολλούς παράγοντες, όπως η τρέχουσα οικονομική αβεβαιότητα που συνδέεται με τους δασμούς, η αυξημένη κριτική προς μία από τις κορυφαίες εταιρείες, την Tesla, καθώς και η πρόσφατη αναστολή, κατάργηση ή σταδιακή κατάργηση προγραμμάτων επιδότησης σε όλη τη χώρα, επισημαίνει η Αρχή στην τελευταία της ανάλυση για την αγορά — με την είδηση να γνωστοποιείται αρχικά από δημοσίευμα του Blacklock’s Reporter.

Oil-painting-ntdtv

Η νέα νομοθεσία που προωθεί η Οτάβα προβλέπει ότι το 20% των νέων οχημάτων που θα πωλούνται το 2026 πρέπει να είναι μηδενικών εκπομπών, ενώ το ποσοστό αυτό θα ανέβει στο 60% το 2030 και στο 100% το 2035.

Η βουλευτής των Συντηρητικών Μελίσσα Λάνσμαν κατέθεσε πρόταση για την κατάργηση της ομοσπονδιακής πολιτικής πριν από τη θερινή διακοπή του Κοινοβουλίου, υποστηρίζοντας ότι ο σχετικός κανόνας θα αυξήσει τις τιμές των αυτοκινήτων και θα περιορίσει τις επιλογές των καταναλωτών.

«Η επιβολή του μέτρου θα κάνει την απόκτηση οχήματος λιγότερο προσιτή για τον μέσο Καναδό. Η απαγόρευση των οχημάτων με κινητήρα βενζίνης είναι αυταρχική, λανθασμένη και εντελώς παράλογη», δήλωσε η Λάνσμαν στη Βουλή.

«Κανείς δεν απαγορεύει στους πολίτες να επιλέγουν ηλεκτρικό αυτοκίνητο», πρόσθεσε. «Αυτό που είναι λάθος είναι να υποχρεώνει η κυβέρνηση όλους να οδηγούν ηλεκτρικό όχημα».

Η πρότασή της απορρίφθηκε στις 17 Ιουνίου, με 194 ψήφους κατά και 141 υπέρ της διατήρησης της υποχρεωτικότητας στις πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων. Υπέρ του μέτρου ψήφισαν οι Φιλελεύθεροι, το Μπλοκ Κεμπεκουά, οι Νεοδημοκράτες και το Πράσινο Κόμμα.

Οι Συντηρητικοί έχουν επικρίνει έντονα τη συγκεκριμένη νομοθεσία από την εποχή που παρουσιάστηκε, το 2022, από την τότε κυβέρνηση του Τζάστιν Τριντό.

Ο σημερινός αρχηγός τους, Πιερ Πουαλιέβρ, δεσμεύτηκε κατά την προεκλογική εκστρατεία της άνοιξης πως εάν το κόμμα του αναλάβει τη διακυβέρνηση, θα καταργήσει το μέτρο.

Οι διευθύνοντες σύμβουλοι των Ford Καναδά, Stellantis Καναδά και General Motors Καναδά, μαζί με τον Σύνδεσμο Κατασκευαστών Οχημάτων Καναδά, ζήτησαν τον περασμένο μήνα από τον πρωθυπουργό Μαρκ Κάρνεϊ την ακύρωση του μέτρου κατά τη συνάντησή τους στις 2 Ιουλίου.

Ο διευθύνων σύμβουλος του Συνδέσμου Κατασκευαστών Οχημάτων Καναδά, Μπράιαν Κίνγκστον, δήλωσε στους δημοσιογράφους: «Το μέτρο δεν είναι βιώσιμο. Οι στόχοι που έχουν τεθεί δεν μπορούν να επιτευχθούν — και αυτό θα βρεθεί στο επίκεντρο της συζήτησης», είχε πει πριν από τη συνάντηση.

Πρόγραμμα επιδοτήσεων

Ο Μαρκ Κάρνεϊ δεν έχει τοποθετηθεί δημόσια τις τελευταίες εβδομάδες για το μέτρο, όμως η υπουργός Περιβάλλοντος, Τζουλί Ντεμπρισόν, διαβεβαίωσε στις 3 Ιουλίου ότι η κυβέρνηση σκοπεύει στο μέλλον να προσφέρει νέα επιδότηση για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Δεν διευκρίνισε αν το μέτρο θα επαναφέρει το αρχικό πρόγραμμα κινήτρων για οχήματα μηδενικών εκπομπών (IZV) ή αν πρόκειται για κάτι διαφορετικό.

Το πρόγραμμα IZV παρείχε έκπτωση 5.000 δολαρίων στην τιμή αγοράς νέου ηλεκτρικού οχήματος. Όπως ανέφερε η ίδια, ο Κάρνεϊ της είχε επισημάνει κατά τον διορισμό της ότι «το περιβάλλον συνιστά ύψιστη προτεραιότητα για εκείνον» και η κυβέρνηση θα συνεχίσει να το θέτει στο επίκεντρο της πολιτικής της.

Ο Κίνγκστον παραδέχθηκε ότι η επαναφορά ενός προγράμματος επιδότησης θα ήταν βήμα θετικό, αλλά προειδοποίησε πως εάν δεν συνοδεύεται από σαφές χρονοδιάγραμμα, η υπόσχεση αυτή ενδέχεται να πλήξει επιπλέον τις πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων.

Τα πλέον πρόσφατα στοιχεία της Στατιστικής Υπηρεσίας Καναδά δείχνουν ότι τα ηλεκτρικά οχήματα αποτέλεσαν το 7,53% των νέων οχημάτων που πωλήθηκαν στη χώρα τον Απρίλιο, έναντι ποσοστού-ρεκόρ 18,29% τον Δεκέμβριο του 2024, όταν το πρόγραμμα IZV ήταν ακόμη ενεργό.

Η επιδότηση ανεστάλη τον Ιανουάριο λόγω εξάντλησης των κονδυλίων και έκτοτε οι πωλήσεις σημείωσαν πτώση: 11,95% τον Ιανουάριο, 6,8% τον Φεβρουάριο, 6,53% τον Μάρτιο, πριν σημειώσουν οριακή ανάκαμψη τον Απρίλιο.

Σύμφωνα με έκθεση του Κοινοβουλευτικού Γραφείου Προϋπολογισμού στις 10 Ιουνίου, το κόστος κατοχής ηλεκτρικού αυτοκινήτου πρέπει να μειωθεί κατά 29% ώστε να επιτευχθεί ο στόχος της κυβέρνησης για μερίδιο αγοράς 60% το 2030.

Η ίδια έκθεση αναφέρει πως, εάν η κυβέρνηση δεν είχε ανακοινώσει τις προθέσεις της για επαναφορά του προγράμματος επιδότησης, η απαιτούμενη μείωση του κόστους θα ήταν 33%.

Συνολικά, η κυβέρνηση διέθεσε σχεδόν 3 δισ. δολάρια σε επιδοτήσεις ηλεκτροκίνητων οχημάτων κατά την πενταετή διάρκεια του αρχικού προγράμματος. Η κυβέρνηση Κάρνεϊ δεν έχει ανακοινώσει ακόμη το ύψος των μελλοντικών κονδυλίων για αντίστοιχα προγράμματα.  

Με την συμβολή του Canadian Press

Πως μπορείτε να μας βοηθήσετε ώστε να συνεχίσουμε να σας κρατάμε ενημερωμένους

Ποιος είναι ο λόγος που χρειαζόμαστε την βοήθειά σας για την χρηματοδότηση του ερευνητικού ρεπορτάζ μας; Επειδή είμαστε ένας ανεξάρτητος οργανισμός ειδήσεων που δεν επηρεάζεται από καμία κυβέρνηση, εταιρεία ή πολιτικό κόμμα. Από την ημέρα που ξεκινήσαμε, έχουμε έρθει αντιμέτωποι με προσπάθειες αποσιώπησης της αλήθειας κυρίως από το Κινεζικό Κομμουνιστικό Κόμμα. Αλλά δεν θα λυγίσουμε. Η ελληνική έκδοση της Epoch Times βασίζεται ολοκληρωτικά στις γενναιόδωρες συνεισφορές σας για να διατηρήσει την παραδοσιακή δημοσιογραφία ζωντανή και υγιή στην Ελληνική γλώσσα. Μαζί, μπορούμε να συνεχίσουμε να διαδίδουμε την αλήθεια.

Σχολιάστε