Η Nestle USA σχεδιάζει να αφαιρέσει πλήρως τα συνθετικά χρώματα από το χαρτοφυλάκιο τροφίμων και ποτών της στις Ηνωμένες Πολιτείες έως τα μέσα του επόμενου έτους, όπως ανακοίνωσε η εταιρεία σε δήλωσή της στις 25 Ιουνίου.
Την τελευταία δεκαετία, η Nestle έχει προχωρήσει στην απομάκρυνση συνθετικών χρωμάτων από τα προϊόντα της και εργάζεται για την εύρεση εναλλακτικών λύσεων στις συνταγές όπου αυτά εξακολουθούν να χρησιμοποιούνται. Σύμφωνα με την ίδια, πάνω από το 90% των προϊόντων που διανέμει σήμερα στις ΗΠΑ δεν περιέχουν τέτοιου είδους χρώματα.
Η πρωτοβουλία αυτή εντάσσεται στη δέσμευση της εταιρείας να προσφέρει στους καταναλωτές μια ποικιλία ποιοτικών και θρεπτικών τροφίμων και ποτών, που αντανακλούν τις σύγχρονες επιλογές και προτιμήσεις τους.
Συγκεκριμένα, η Nestle καταργεί τη χρήση των χρωστικών FD&C, δηλαδή τα επτά πρόσθετα χρώματος που έχουν εγκριθεί για τρόφιμα από τον Οργανισμό Τροφίμων και Φαρμάκων των ΗΠΑ (FDA). H ονομασία FD&C αναφέρεται στον Ομοσπονδιακό Νόμο Τροφίμων, Φαρμάκων και Καλλυντικών του 1938.
Εκτός από τη Nestle, η ConAgra Brands Incorporated—μία από τις σημαντικότερες εταιρείες επώνυμων τροφίμων στη Βόρεια Αμερική—ανακοίνωσε στις 25 Ιουνίου ότι θα ολοκληρώσει την αφαίρεση των χρωστικών ουσιών από τα κατεψυγμένα προϊόντα της στις ΗΠΑ μέχρι το τέλος του έτους. Δημοφιλή εμπορικά σήματα της ConAgra είναι μεταξύ άλλων τα Bird’s Eye, Healthy Choice και Marie Calendars.
«Η μετάβασή μας μακριά από τα χρώματα FD&C αποτελεί μόνο μία πτυχή της ευρύτερης στρατηγικής μας να εκσυγχρονίσουμε το χαρτοφυλάκιό μας ώστε να ανταποκρίνεται στις προτιμήσεις των καταναλωτών», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της ConAgra, Τομ ΜακΓκο.
Η εταιρεία ανακοίνωσε ότι δεν θα προσφέρει προϊόντα με χρώματα FD&C στα σχολεία πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης από την αρχή της σχολικής χρονιάς 2026-27 και δεσμεύεται να διακόψει πλήρως τη χρήση τους στο λιανικό της χαρτοφυλάκιο στις ΗΠΑ έως το τέλος του 2027.
Ο υπουργός Υγείας, Ρόμπερτ Κέννεντυ Τζούνιορ, χαιρέτισε με ανάρτησή του στην πλατφόρμα X στις 26 Ιουνίου την απόφαση των δύο εταιρειών, αναφέροντας: «Χαίρομαι που βλέπω περισσότερες εταιρείες όπως η Nestle και η ConAgra Brands να αναλαμβάνουν δράση για να αφαιρέσουν τα τεχνητά χρώματα από τα τρόφιμα. Προτρέπω και άλλες εταιρείες να ακολουθήσουν και να συμβάλουν στην αποκατάσταση της υγείας των Αμερικανών».
Επιπλέον, σημείωσε ότι οι αποφάσεις της Nestle και της ConAgra ακολουθούν την ανακοίνωση του Υπουργείου Υγείας και του FDA, στις 22 Απριλίου, σχετικά με τη σταδιακή απόσυρση χρωστικών ουσιών που προέρχονται από πετρέλαιο από την αμερικανική αγορά τροφίμων.
Σύμφωνα με μελέτη που δημοσιεύθηκε στις 24 Ιουνίου στο περιοδικό Journal of the Academy of Nutrition and Dietetics, ερευνητές διαπίστωσαν ότι συνθετικές χρωστικές υπήρχαν στο 19% των συσκευασμένων τροφίμων στις ΗΠΑ.
Περίπου ένα στα πέντε συσκευασμένα προϊόντα και ποτά που πωλούνται στις ΗΠΑ περιείχε χρώματα τροφίμων, αντιπροσωπεύοντας πωλήσεις άνω των 46 δισεκατομμυρίων δολαρίων το 2020.
Η δρ Ελίζαμπεθ Ντάνφορντ, επιστημονική συνεργάτις στο Ινστιτούτο George και επίκουρη καθηγήτρια στο Τμήμα Διατροφής του Πανεπιστημίου της Βόρειας Καρολίνας, σχολίασε: «Δεδομένης της συσσωρευμένης επιστημονικής τεκμηρίωσης τις τελευταίες τέσσερις δεκαετίες για τους κινδύνους των συνθετικών βαφών στην υγεία, είναι απογοητευτικό το γεγονός ότι συνεχίζουν να είναι τόσο διαδεδομένες στο διατροφικό μας σύστημα, ειδικά σε προϊόντα που απευθύνονται σε παιδιά».
Συνέχισε λέγοντας: «Τα υψηλά επίπεδα ζάχαρης σε αυτά τα έντονα χρωματισμένα προϊόντα δείχνουν ότι οι εταιρείες χρησιμοποιούν συνθετικές βαφές για να προωθήσουν γλυκά τρόφιμα και ποτά, με τα δύο συστατικά να συνδέονται με αρνητικές επιπτώσεις στην υγεία».
Ο FDA έχει ξεκινήσει διαδικασία ανάκλησης της έγκρισης για δύο χρωστικές τροφίμων—το citrus red number two και το orange B—και έχει ζητήσει από τις εταιρείες να αποσύρουν το FD&C red number three νωρίτερα από το προηγούμενο χρονοδιάγραμμα 2027-28. Ο Οργανισμός συνεργάζεται επίσης με τη βιομηχανία για την εξάλειψη έξι συνθετικών χρωμάτων από την αγορά μέχρι το τέλος του 2026.
Όπως είχε αναφέρει τότε ο Κέννεντυ: «Για υπερβολικά μεγάλο χρονικό διάστημα, ορισμένοι παραγωγοί τροφίμων τάιζαν τους Αμερικανούς με χημικά προερχόμενα από πετρέλαιο, εν αγνοία ή χωρίς τη συναίνεσή τους. Αυτές οι τοξικές ενώσεις δεν προσφέρουν καμία διατροφική αξία και ενέχουν πραγματικούς, μετρήσιμους κινδύνους για την υγεία και την ανάπτυξη των παιδιών μας. Αυτή η εποχή τελειώνει. Επαναφέρουμε την επιστημονική τεκμηρίωση, εφαρμόζουμε κοινή λογική και αρχίζουμε να ανακτούμε την εμπιστοσύνη του κοινού. Και το πετυχαίνουμε σε συνεργασία με τη βιομηχανία, απομακρύνοντας τις τοξικές βαφές από τα τρόφιμα που καταναλώνουν καθημερινά οι οικογένειές μας».
Επιπλέον, και άλλες εταιρείες τροφίμων έχουν ανακοινώσει πρόσφατα την αφαίρεση των συνθετικών χρωμάτων από τα προϊόντα τους. Στις αρχές του μήνα, η Sam’s Club γνωστοποίησε ότι έως το τέλος του έτους θα εξαλείψει πάνω από 40 συστατικά—μεταξύ αυτών και τα τεχνητά χρώματα—από τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας Member’s Mark. Στις 17 Ιουνίου, και η Kraft Heinz ανακοίνωσε πως προτίθεται να αποσύρει τα τεχνητά χρώματα από το χαρτοφυλάκιό της μέχρι το τέλος του 2027.