Σάββατο, 27 Ιούλ, 2024
Ένα αυτοκίνητο BYD Seagull του κινεζικού κατασκευαστή ηλεκτρικών οχημάτων BYD Auto στη Διεθνή Έκθεση Αυτοκινήτου της Μπανγκόκ στο Νοθαμπούρι, στις 27 Μαρτίου 2024. (Lillian Suwanrumpha/AFP μέσω Getty Images)

Η προοπτική των δασμών στα ηλεκτρικά οχήματα σκιάζουν τις σχέσεις ΕΕ-Κίνας

Η Ευρωπαϊκή Ένωση συζητά την επιβολή δασμών στα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα στις αρχές Ιουνίου, ενώ η εμπιστοσύνη στις σχέσεις ΕΕ-Κίνας υποχωρεί.

Η Ευρωπαϊκή Ένωση αναμένεται να ανακοινώσει δασμούς στα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα στις αρχές Ιουνίου, ως αποτέλεσμα της έρευνας για κρατικές επιδοτήσεις που ξεκίνησε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή τον περασμένο Οκτώβριο.

Η έρευνα αποσκοπεί στο να διαπιστώσει εάν τα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα που εξάγονται στην αγορά της ΕΕ έχουν λάβει υπερβολικές επιδοτήσεις, γεγονός που οδηγεί σε αθέμιτες εμπορικές πρακτικές.

Ενώ η ΕΕ εξακολουθά να διερευνά το θέμα, οι Ηνωμένες Πολιτείες έχουν ήδη καταλήξει σε αυτό το συμπέρασμα, αυξάνοντας τους δασμούς στα κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα από 25% σε 100% στα μέσα Μαΐου, με ισχύ από την 1η Αυγούστου. Άλλα κινεζικά προϊόντα, περιλαμβανομένου του χάλυβα, του αλουμινίου, των ηλιακών συλλεκτών και των κρίσιμων ιατρικών προμηθειών, είδαν επίσης αυξήσεις δασμών.

«Η Κίνα επιδοτεί σε μεγάλο βαθμό όλα αυτά τα προϊόντα, ωθώντας τις κινεζικές εταιρείες να παράγουν πολύ περισσότερα από όσα μπορεί να απορροφήσει ο υπόλοιπος κόσμος και στη συνέχεια να απορρίπτουν τα πλεονάζοντα προϊόντα στην αγορά σε αθέμιτα χαμηλές τιμές, οδηγώντας άλλους κατασκευαστές σε όλο τον κόσμο σε χρεωκοπία», δήλωσε ο πρόεδρος Τζο Μπάιντεν πριν υπογράψει το διάταγμα στις 14 Μαΐου.

Η κίνηση των ΗΠΑ είναι σε μεγάλο βαθμό προληπτική, επειδή τα κινεζικής κατασκευής ηλεκτρικά αυτοκίνητα εξακολουθούν να σπανίζουν στην αμερικανική αγορά. Ωστόσο, τα ηλεκτροκίνητα οχήματα που παράγονται στην Κίνα έχουν ήδη εδραιωθεί στην Ευρώπη.

Τα κατασκευασμένα στην Κίνα ηλεκτρικά οχήματα κατέλαβαν περίπου το 20% της ευρωπαϊκής αγοράς πέρυσι, σύμφωνα με την Rhodium Group, εταιρεία ερευνών με έμφαση στην κινεζική οικονομία. Στην έκθεσή της περιγράφεται επίσης ο στόχος της BYD – της κορυφαίας κινεζικής κατασκευάστριας εταιρείας ηλεκτρικών οχημάτων – να αυξήσει το μερίδιο της στην ευρωπαϊκή αγορά ηλεκτρικών οχημάτων στο 10% ή στις 920.000 μονάδες, έως το 2030.

Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, τα κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι κατά 20% φθηνότερα από τα ευρωπαϊκά μοντέλα. Η BYD, ο μεγαλύτερος κινεζικός κατασκευαστής τηλεοράσεων, σχεδιάζει να εξάγει στην Ευρώπη το 2025 το οικονομικό ηλεκτρικό πεντάπορτο Seagull σε τιμή χαμηλότερη από 20.000 ευρώ.

Ο Γιάο-Γιουάν Γε, καθηγητής διεθνών σπουδών στο Πανεπιστήμιο του Σαιντ Τόμας στο Χιούστον, αναμένει ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα βρει στοιχεία για υπερβολικές κινεζικές επιδοτήσεις ηλεκτρικών οχημάτων και είτε θα επιβάλει δασμούς είτε ποσόστωση στα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα.

Κατά την άποψή του, η εισφορά που θα επιβάλει η Ευρώπη στα κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι πιθανό να είναι χαμηλότερη από εκείνη της Αμερικής, επειδή οικονομίες με εξαγωγικό προσανατολισμό όπως η Γερμανία είναι πιο ευάλωτες στα αντίποινα της Κίνας.

Θεωρεί ότι οι πιθανοί δασμοί της ΕΕ θα μπορούσαν να φτάσουν το 80%, ενώ η Rhodium Group εκτιμά ότι θα πρέπει να κυμαίνονται μεταξύ 45 και 55% για να δημιουργηθούν ίσοι όροι ανταγωνισμού μεταξύ των κινεζικών και των ευρωπαϊκών ηλεκτρικών οχημάτων.

Ενιαίο Μέτωπο

Οι παγκόσμιοι ηγέτες αναγνώρισαν ότι πρέπει να συνεργαστούν για να αντιμετωπίσουν τις εξαγωγές της Κίνας που αφορούν την πλεονάζουσα ικανότητα παραγωγής ηλεκτρικών οχημάτων.

Κατά τη διάρκεια της συνάντησης των υπουργών Οικονομικών της G7 στα τέλη Μαΐου, η υπουργός Οικονομικών των ΗΠΑ Τζάνετ Γέλλεν προέτρεψε σε μια κοινή απάντηση της G7 στη βιομηχανική πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα της Κίνας με «στρατηγικό και ενωμένο τρόπο».

Ο υπουργός Οικονομικών της Γαλλίας Λε Μαιρ ζήτησε επίσης ένα «ενιαίο μέτωπο» κατά των αθέμιτων εμπορικών πρακτικών της Κίνας, αλλά επεσήμανε ότι πρέπει να «αποφευχθεί κάθε είδους εμπορικός πόλεμος». Ο Γερμανός υπουργός Οικονομικών Κρίστιαν Λίντνερ, συμμεριζόμενος την ανησυχία του, πρόσθεσε ότι «οι εμπορικοί πόλεμοι έχουν μόνο ηττημένους. Δεν μπορούν να κερδηθούν».

Ο Ιταλός υπουργός Βιομηχανίας Αντόλφο, σε επιχειρηματικό συνέδριο στις 25 Μαΐου, εξέφρασε την άποψη να ακολουθηθεί η δασμολογική πολιτική των Ηνωμένων Πολιτειών. Το Ηνωμένο Βασίλειο εξετάζει μια παρόμοια έρευνα για τις κινεζικές κρατικές επιδοτήσεις.

ZoomInImage
Η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν εκφωνεί την ετήσια ομιλία της για την κατάσταση της Ένωσης, κατά τη διάρκεια συνεδρίασης της ολομέλειας του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στο Στρασβούργο. Γαλλία, 13 Σεπτεμβρίου 2023. (Frederick Florin/AFP μέσω Getty Images)

 

Εμπιστοσύνη που φθίνει

Το ζήτημα των δασμών στα ηλεκτρικά οχήματα προκύπτει σε μια περίοδο κατά την οποία οι σχέσεις ΕΕ-Κίνας έχουν εισέλθει σε μια διαφορετική φάση. Το 2019 σηματοδότησε μια αλλαγή πολιτικής της ΕΕ, η οποία άρχισε να αντιμετωπίζει την Κίνα ως «οικονομικός ανταγωνιστής και συστημικός αντίπαλος» και όχι ως στρατηγικό εταίρο, όπως συνέβαινε πριν, για περισσότερο από μία δεκαετία.

Τον περασμένο Σεπτέμβριο, κατά τη διάρκεια της ομιλίας της για την κατάσταση της Ένωσης και πριν ξεκινήσει η έρευνα γύρω από τις επιδοτήσεις για τα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα, η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν δήλωσε ότι η «παγκόσμια αγορά κατακλύζεται από φθηνότερα ηλεκτρικά οχήματα» με τεχνητά χαμηλές τιμές λόγω «τεράστιων κρατικών επιδοτήσεων».

Αντιδρώντας στην κίνηση της ΕΕ, η Κίνα ξεκίνησε έρευνα αντιντάμπινγκ για τη συμπολυμερή φορμαλδεΰδη που εισάγεται από τις Ηνωμένες Πολιτείες και την ΕΕ τον Μάιο και ανάλογη έρευνα για τα γαλλικά μπράντι τον Ιανουάριο. Τα κρατικά μέσα ενημέρωσης ανέφεραν επίσης στις 25 Μαΐου ότι η Κίνα σχεδίαζε έρευνα για το ντάμπινγκ σε χοιρινό κρέας της ΕΕ.

Παρά τις έρευνες-αντίποινα, η σχέση Κίνας και ΕΕ δεν έχει φθάσει ακόμη σε σημείο πλήρους αναμέτρησης, σύμφωνα με τον κο Γε:

«Νομίζω ότι η σχέση μεταξύ των δύο πλευρών βρίσκεται σε αδιέξοδο. Ενώ δεν θα βελτιωθεί, δεν θα επιδεινωθεί πάρα πολύ στο εμπόριο και τις επενδύσεις”, δήλωσε στους Epoch Times. Πρόσθεσε ότι «οι Ηνωμένες Πολιτείες παροτρύνουν την ΕΕ να αντισταθεί στην Κίνα, αλλά η Ευρώπη εξακολουθεί να θεωρεί τη Ρωσία ως τη μεγαλύτερη απειλή».

Η Γιάνκα Έρτελ, επικεφαλής του προγράμματος Ασίας στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Εξωτερικών Σχέσεων (ECFR), έγραψε στην έκθεσή της τον Ιανουάριο ότι «το ζήτημα της εμπιστοσύνης έχει γίνει βασικό ζήτημα στις σχέσεις Κίνας και Ευρώπης».

Στην έκθεσή της ανέφερε ότι τα κράτη-μέλη της ΕΕ θα πρέπει να θυμηθούν τι συνέβη όταν απέκλεισαν τους Κινέζους προμηθευτές από την ανάπτυξη του δικτύου 5G το 2019 και το 2020: «Τελικά, οι Ευρωπαίοι υπεύθυνοι λήψης αποφάσεων κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι η εμπιστοσύνη – ή η έλλειψή της στην κινεζική προσφορά – θα έπρεπε να είναι καθοριστικός παράγοντας».

Προειδοποίησε ότι ο κίνδυνος ασφάλειας που συνδέεται με τα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα θα είναι πιο δύσκολο να αντιμετωπιστεί από ό,τι ο τηλεπικοινωνιακός εξοπλισμός σε ένα δίκτυο 5G.

‘Smartphone με ρόδες’

Ένας αυξανόμενος αριθμός κινεζικών ηλεκτρικών οχημάτων θα απειλούσε την υποδομή μεταφορών με τρόπο παρόμοιο με τον οποίο η Huawei απείλησε τα τηλεπικοινωνιακά δίκτυα της Ευρώπης, δήλωσε στους Epoch Times η Μήγκαν Κου, πρώην αναλύτρια άμυνας και νυν σύμβουλος έρευνας και πολιτικής του Hong Kong Watch.

Τον Φεβρουάριο, αποκαλώντας τα ηλεκτρικά οχήματα «συνδεδεμένα» και «smartphone με ρόδες», ο πρόεδρος Μπάιντεν ζήτησε από το Υπουργείο Εμπορίου των ΗΠΑ να διερευνήσει κατά πόσον τα κινεζικά οχήματα ενέχουν κινδύνους για τα δεδομένα ή τις υποδομές των Ηνωμένων Πολιτειών.

Το Κοινοβούλιο του Ηνωμένου Βασιλείου εξετάζει ένα παρόμοιο ζήτημα. «Τα κινεζικά συνδεδεμένα ηλεκτρικά οχήματα που κατακλύζουν τη χώρα θα μπορούσαν να είναι ο πιο αποτελεσματικός δούρειος ίππος για τη διείσδυση του κινεζικού καθεστώτος στο Ηνωμένο Βασίλειο», έγραψε το Institute of the Motor Industry, μια ομάδα υπεράσπισης εκ μέρους του εργατικού δυναμικού της αυτοκινητοβιομηχανίας, σε μια εισήγηση προς τη Μεικτή Επιτροπή Στρατηγικής Εθνικής Ασφάλειας του Ηνωμένου Βασιλείου τον Ιανουάριο.

Σύμφωνα με τον νόμο περί αντικατασκοπείας της Κίνας, η BYD ή οποιαδήποτε άλλη κινεζική εταιρεία ηλεκτρικών οχημάτων οφείλει να παραδώσει τα δεδομένα των ξένων χρηστών της, εάν οι αρχές το ζητήσουν.

Η κα Κου προέτρεψε τις ευρωπαϊκές χώρες να λάβουν αυστηρά μέτρα κατά της χρήσης κινεζικών ηλεκτρικών οχημάτων σε ευαίσθητες περιοχές για να μετριάσουν τους πιθανούς κινδύνους για την ασφάλεια.

Ο κος Γε συμφωνεί ότι τα κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα μπορούσαν ενδεχομένως να αποτελέσουν ένα ακόμη μέσο της κομμουνιστικής Κίνας να συλλέγει πληροφορίες στις ευρωπαϊκές χώρες. «Μέχρι στιγμής, δεν έχω δει την ΕΕ να έχει κάποια λύση για αυτό το πρόβλημα».

Της Mary Man, με τη συμβολή της Terri Wu

Επιμέλεια: Αλία Ζάε

Πως μπορείτε να μας βοηθήσετε ώστε να συνεχίσουμε να σας κρατάμε ενημερωμένους

Ποιος είναι ο λόγος που χρειαζόμαστε την βοήθειά σας για την χρηματοδότηση του ερευνητικού ρεπορτάζ μας; Επειδή είμαστε ένας ανεξάρτητος οργανισμός ειδήσεων που δεν επηρεάζεται από καμία κυβέρνηση, εταιρεία ή πολιτικό κόμμα. Από την ημέρα που ξεκινήσαμε, έχουμε έρθει αντιμέτωποι με προσπάθειες αποσιώπησης της αλήθειας κυρίως από το Κινεζικό Κομμουνιστικό Κόμμα. Αλλά δεν θα λυγίσουμε. Η ελληνική έκδοση της Epoch Times βασίζεται ολοκληρωτικά στις γενναιόδωρες συνεισφορές σας για να διατηρήσει την παραδοσιακή δημοσιογραφία ζωντανή και υγιή στην Ελληνική γλώσσα. Μαζί, μπορούμε να συνεχίσουμε να διαδίδουμε την αλήθεια.

ΣΧΕΤΙΚΑ

Σχολιάστε