Σάββατο, 14 Δεκ, 2024
(Jason Lee/Reuters)

Κορυφαίος προορισμός το Ηνωμένο Βασίλειο για τις κινεζικές επενδύσεις στην Ευρώπη, σύμφωνα με έκθεση

Το Ηνωμένο Βασίλειο απορρόφησε το μεγαλύτερο ποσό των κινεζικών Άμεσων Ξένων Επενδύσεων από το 2000, αλλά η τάση έχει αλλάξει τα τελευταία χρόνια με τη μείωση των συγχωνεύσεων.

Το Ηνωμένο Βασίλειο είναι ο νούμερο ένα προορισμός στην Ευρώπη για κινεζικές επενδύσεις, έχοντας λάβει το μεγαλύτερο ποσό μεταξύ 2000 και 2023, σύμφωνα με έκθεση που δημοσιεύθηκε την Πέμπτη.

Η έκθεση της εταιρείας συμβούλων Rhodium Group και της γερμανικής δεξαμενής σκέψης Mercator Institute for China Studies αναφέρει ότι το Ηνωμένο Βασίλειο, η Γερμανία και η Γαλλία ήταν οι «τρεις μεγάλες» χώρες της Ευρώπης όσον αφορά την ‘επίθεση’ των άμεσων ξένων επενδύσεων (ΑΞΕ) από την Κίνα.

Οι συγχωνεύσεις σημείωσαν πτώση τα τελευταία χρόνια καθώς το γεωπολιτικό κλίμα στην Κίνα δεν παύει να μεταβάλλεται, με πλήθος οικονομικών δυσκολιών να ρίχνουν επίσης τη σκιά τους, αλλά οι ‘πράσινες’ επενδύσεις, όπως τα προγράμματα ηλεκτρικών οχημάτων (EV), απέτρεψαν την καταβαράθρωση του επιπέδου των κινεζικών ΑΞΕ και έκαναν την Ουγγαρία να ξεπεράσει τις «Μεγάλες Τρεις» το 2023 ως ο κορυφαίος ευρωπαϊκός προορισμός για τις κινεζικές ΑΞΕ.

Σύμφωνα με την έκθεση, μεταξύ 2000 και 2023, οι «Μεγάλοι Τρεις» αντιπροσωπεύουν πάνω από το ήμισυ (55%) του συνόλου των σωρευτικών κινεζικών άμεσων επενδύσεων στην Ευρώπη.

Σε όρους αξίας, το Ηνωμένο Βασίλειο έχει προσελκύσει 75,6 δισεκατομμύρια ευρώ (64,4 δισεκατομμύρια λίρες) κινεζικών ΑΞΕ από το 2000, ξεπερνώντας κατά πολύ το ποσό που προσέλκυσε η Γερμανία με 33,2 δισεκατομμύρια ευρώ (28,3 δισεκατομμύρια λίρες) – και η Γαλλία με 21,9 δισεκατομμύρια ευρώ (18,7 δισεκατομμύρια λίρες).

Ωστόσο, η τάση έχει αλλάξει, με τις πρόσφατες επενδύσεις να επικεντρώνονται στην προώθηση των ηλεκτρικών οχημάτων στην κεντρική Ευρώπη.

Το 2017, το Ηνωμένο Βασίλειο έλαβε περίπου το ήμισυ όλων των κινεζικών ΑΞΕ στην Ευρώπη. Το ποσοστό ήταν 29,8% το 2022 και 10,3% το 2023.

Οι συνολικές κινεζικές ΑΞΕ στην Ευρώπη έχουν πέσει κατακόρυφα τα τελευταία χρόνια στα 6,8 δισεκατομμύρια ευρώ το 2023, το οποίο είναι το χαμηλότερο επίπεδο από το 2010.

Είναι μειωμένες σε σχέση με τα 7,1 δισεκατομμύρια ευρώ του 2022 και με το μέγιστο των 47,5 δισεκατομμυρίων ευρώ του 2016.

Η πτώση οφείλεται στην καθίζηση των συγχωνεύσεων και των εξαγορών (Σ&Ε), οι οποίες αποτελούσαν τη συντριπτική πλειοψηφία των κινεζικών επενδύσεων στην Ευρώπη.

Το 2023, η αξία των συγχωνεύσεων και των εξαγορών μειώθηκε κατά 58% σε λιγότερο από 1,5 δισ. ευρώ.

«Οι οικονομικές δυσκολίες της Κίνας και οι αυστηροί έλεγχοι κεφαλαίων, παράλληλα με τον αυξημένο έλεγχο των ξένων επενδύσεων στην Ευρώπη, συνέβαλαν στην πτώση των συμφωνιών συγχωνεύσεων και εξαγορών», αναφέρει η έκθεση.

Ηλεκτρικά οχήματα και άλλες επενδύσεις

Το 2023, τα ‘πράσινα’ προγράμματα ηλεκτρικών αυτοκινήτων έγιναν κυρίαρχα στις κινεζικές ΑΞΕ στην Ευρώπη, παράλληλα με μια μετατόπιση των κύριων προορισμών τα τελευταία δύο χρόνια.

Η Ουγγαρία προσέλκυσε το 44,1% του συνόλου των κινεζικών ΑΞΕ στην Ευρώπη το 2023, από 0,6% το 2021 και 21,3% το 2022, ξεπερνώντας τις «τρεις μεγάλες χώρες», οι οποίες είχαν το 35,3% των κινεζικών ΑΞΕ στην Ευρώπη το 2023.

Η αύξηση οφείλεται στις επενδύσεις σε εργοστάσια μπαταριών της CATL και της Huayou Cobalt, συνολικής αξίας 8,7 δισεκατομμυρίων ευρώ (7,4 δισεκατομμυρίων λιρών).

Η Ουγγαρία, μαζί με τη Γαλλία και τη Γερμανία, απορρόφησε το 88% του συνόλου των κινεζικών επενδύσεων που σχετίζονται με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, σύμφωνα με την έκθεση.

Εκτός από τις επενδύσεις σε πράσινα πεδία, τομείς όπως η υγειονομική περίθαλψη, τα καταναλωτικά προϊόντα, η ψυχαγωγία και η τεχνολογία πληροφοριών και επικοινωνιών (ΤΠΕ) συνέχισαν επίσης να προσελκύουν κινεζικές επενδύσεις, με επενδύσεις ύψους έως και 3,1 δισεκατομμυρίων ευρώ ετησίως μεταξύ 2021 και 2023, αναφέρει η έκθεση.

Αυτό συγκρίνεται με την απότομη πτώση στις μεταφορές, την ακίνητη περιουσία και τον χρηματοπιστωτικό και επιχειρηματικό τομέα, όπου οι αξίες των επενδύσεων έχουν μειωθεί κατά περισσότερο από 90%.

«Οι τομείς της υγειονομικής περίθαλψης, των καταναλωτών και της ΤΠΕ απορροφούν τώρα περίπου το 70% των κινεζικών ΑΞΕ που δεν σχετίζονται με την ηλεκτροκίνηση στην Ευρώπη, διπλασιάζοντας το μερίδιο του 35% από το 2014 έως το 2023», αναφέρει η έκθεση.

Ωστόσο, οι συντάκτες υποδεικνύουν ότι ο έλεγχος των κινεζικών επενδύσεων στον τομέα της υγειονομικής περίθαλψης πιθανότατα θα αυξηθεί, επισημαίνοντας τις έρευνες της ΕΕ σχετικά με τις δημόσιες προμήθειες ιατρικών συσκευών της Κίνας τον Απρίλιο και την καταχώρηση της βιοτεχνολογίας από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ως μία από τις τέσσερεις κορυφαίες κρίσιμες τεχνολογίες της Ευρώπης για τη στρατηγική οικονομικής της ασφάλειας.

Στο Ηνωμένο Βασίλειο, από τότε που τέθηκε σε ισχύ ο νόμος για την εθνική ασφάλεια και τις επενδύσεις του 2021, η κυβέρνηση έχει προβεί σε περισσότερες από είκοσι παρεμβάσεις, από τις οποίες περίπου οι μισές αφορούσαν το μπλοκάρισμα ή τον περιορισμό της κινεζικής εξαγοράς βρετανικών υποδομών ή κατασκευαστών διπλής χρήσης.

Της  Lily Zhou

Επιμέλεια: Αλία Ζάε

Πως μπορείτε να μας βοηθήσετε ώστε να συνεχίσουμε να σας κρατάμε ενημερωμένους

Ποιος είναι ο λόγος που χρειαζόμαστε την βοήθειά σας για την χρηματοδότηση του ερευνητικού ρεπορτάζ μας; Επειδή είμαστε ένας ανεξάρτητος οργανισμός ειδήσεων που δεν επηρεάζεται από καμία κυβέρνηση, εταιρεία ή πολιτικό κόμμα. Από την ημέρα που ξεκινήσαμε, έχουμε έρθει αντιμέτωποι με προσπάθειες αποσιώπησης της αλήθειας κυρίως από το Κινεζικό Κομμουνιστικό Κόμμα. Αλλά δεν θα λυγίσουμε. Η ελληνική έκδοση της Epoch Times βασίζεται ολοκληρωτικά στις γενναιόδωρες συνεισφορές σας για να διατηρήσει την παραδοσιακή δημοσιογραφία ζωντανή και υγιή στην Ελληνική γλώσσα. Μαζί, μπορούμε να συνεχίσουμε να διαδίδουμε την αλήθεια.

ΣΧΕΤΙΚΑ

Σχολιάστε