Τρίτη, 29 Νοέ, 2022
(Dennis van de Water/Shutterstock)

Μια ημέρα ψυχικής υγείας μπορεί να σας κάνει καλό

Αν χρειάζεστε μια μέρα για να αποφορτιστείτε, αξιοποιήστε την στο έπακρο με αυτές τις συμβουλές
Natalia-Basdeki-Jewelry

Από τη Sandra Walker

Όταν αισθάνεστε άρρωστοι, ξέρετε ότι είναι πιθανώς καλύτερα να πάρετε μια μέρα άδεια από τη δουλειά, προκειμένου να αναρρώσετε και να νιώσετε καλύτερα. Αλλά ενώ μπορεί να γνωρίζουμε πόσο σημαντικό είναι να φροντίζουμε την ψυχική μας υγεία, πολλοί από εμάς μπορεί να διστάζουν ακόμα να πάρουν άδεια από τη δουλειά τους για να το κάνουν αυτό.

Μπορεί να υπάρχουν διάφοροι λόγοι για τους οποίους μπορεί να αισθάνεστε ότι πρέπει να πάρετε μια ημέρα ψυχικής υγείας. Τα προσωπικά προβλήματα, οι κακές εργασιακές σχέσεις και η υπερκόπωση είναι συνηθισμένοι λόγοι – καθώς και το αίσθημα εξουθένωσης, υπερφόρτωσης και άγχους. Αν δεν ελεγχθούν, αυτοί οι παράγοντες μπορεί τελικά να οδηγήσουν σε άγχος, δυστυχία, ακόμη και σε ψυχική ασθένεια.

Η έγκαιρη αντιμετώπιση των προβλημάτων ψυχικής υγείας είναι σημαντική για την πρόληψη της επιδείνωσής τους. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο μπορεί να είναι χρήσιμη μια ημέρα ψυχικής υγείας για να φροντίσετε τον εαυτό σας, να αποφορτιστείτε και να ανασυνταχθείτε. Εάν λοιπόν αισθάνεστε πιο κουρασμένοι από το συνηθισμένο, έχετε προβλήματα ύπνου (ή δεν έχετε καλής ποιότητας ύπνο), παρατηρείτε αλλαγές στην όρεξη ή ακόμη αισθάνεστε πιο ανυπόμονοι από το κανονικό, μπορεί να είναι σημάδι ότι πρέπει να πάρετε μια μέρα άδεια από τη δουλειά σας για να φροντίσετε την ψυχική σας υγεία.

Προσέξτε όμως αυτό: Το να περάσετε την ημέρα ψυχικής υγείας σας αναπολώντας τα βάσανά σας, σκεπτόμενοι τα πράγματα που σας αγχώνουν ή απλώς να μην κάνετε τίποτα, είναι απίθανο να σας ωφελήσει.

Αξιοποιήστε την ημέρα σας στο έπακρο

Ο καλύτερος τρόπος για να περάσετε την ημέρα ψυχικής υγείας σας είναι πιθανό να συνδέεται με τον λόγο για τον οποίο την πήρατε εξ αρχής.

Εάν είστε καταβεβλημένοι από τον φόρτο εργασίας σας και έχετε πολύ δουλειά, τότε το να αφιερώσετε χρόνο για να σκεφτείτε πώς μπορείτε να βελτιώσετε την ισορροπία μεταξύ εργασίας και προσωπικής ζωής ή να οργανωθείτε ίσως είναι πιο χρήσιμο για να σας βοηθήσει να νιώσετε καλύτερα. Αν είστε δυστυχισμένοι με τη δουλειά σας, τότε το να περάσετε τη μέρα σας ψάχνοντας ή κάνοντας αίτηση για άλλες θέσεις εργασίας μπορεί να είναι μια καλή επιλογή.

Αλλά αν αισθάνεστε συναισθηματικά ή ψυχολογικά εξαντλημένοι, εδώ είναι μερικά άλλα πράγματα που μπορείτε να κάνετε για να βελτιώσετε τα πράγματα:

Γίνετε δημιουργικοί. Γνωρίζουμε ότι η δημιουργικότητα μας κάνει καλό, ακόμη και αν δεν είστε πολύ καλοί σε αυτό που κάνετε.

Είτε πρόκειται για ζωγραφική, τραγούδι, χειροτεχνία, είτε για να γράψετε ένα ημερολόγιο, το να περνάτε χρόνο δημιουργικά βοηθά στην αποφόρτιση της έντασης και στην ενίσχυση των επιπέδων ενέργειας.

Είναι λίγο με τον τρόπο που μαθαίνατε παίζοντας όταν ήσασταν παιδιά. Η δημιουργικότητα λειτουργεί με τον ίδιο τρόπο. Μπορεί να μας βοηθήσει να ανακουφιστούμε από το άγχος και έμμεσα μας βοηθά να επεξεργαστούμε τα πράγματα που μας ενοχλούσαν αρχικά.

Εξασκείστε το σώμα σας. Η άσκηση έχει αποδειχθεί ότι είναι εξίσου αποτελεσματική με τη φαρμακευτική αγωγή στη θεραπεία πολλών θεμάτων ψυχικής υγείας. Στην πραγματικότητα, η άσκηση μπορεί να είναι τόσο καλή για την ψυχική υγεία που συχνά χρησιμοποιείται ως θεραπεία πρώτης γραμμής για άτομα με μέτρια κατάθλιψη.

Επίσης, δεν έχει σημασία τι είδους άσκηση κάνετε. Είτε σας αρέσει το τρέξιμο, η άρση βαρών ή το πιλάτες, οποιαδήποτε άσκηση είναι καλή για τη διαχείριση του στρες και την ανύψωση της διάθεσης – χάρη, εν μέρει, στις χημικές ουσίες ευεξίας που απελευθερώνει φυσικά το σώμα μας κατά τη διάρκεια της άσκησης.

Βγείτε έξω. Η παραμονή στη φύση έχει μια ηρεμιστική επίδραση στο σώμα μας. Ενεργοποιεί το νευρικό μας σύστημα «ανάπαυσης και πέψης» (παρασυμπαθητικό), το οποίο είναι σημαντικό για τη συμβολή στη μείωση των επιπέδων του στρες.

Θα μπορούσατε να δοκιμάσετε δραστηριότητες όπως το «λουτρό δάσους», ένα δημοφιλές χόμπι στην Ιαπωνία, το οποίο περιλαμβάνει ήσυχο περπάτημα σε δάση και δασικές εκτάσεις, ενώ προσπαθείτε να είστε παρόντες στη στιγμή και να αναπνέετε βαθιά. Αν δεν ζείτε κοντά σε δάσος, τότε δραστηριότητες όπως η κηπουρική και ο περίπατος στο πάρκο είναι επίσης πολύ ευεργετικές.

Γίνετε πνευματικοί. Αυτό δεν σημαίνει απαραίτητα να πηγαίνετε στην εκκλησία (αν και σίγουρα συμπεριλαμβάνεται και αυτό), αλλά και πρακτικές όπως η ενσυνειδητότητα, ο διαλογισμός και η γιόγκα, οι οποίες αποδεδειγμένα είναι εξαιρετικά καλές για τη συνολική ψυχική μας ευεξία. Για πρόσθετο όφελος, δοκιμάστε να τις κάνετε σε εξωτερικούς χώρους αν ο καιρός είναι καλός.

Για να αξιοποιήσετε στο έπακρο την ημέρα ψυχικής υγείας σας, αφιερώστε λίγο χρόνο για να σκεφτείτε ενεργά ποια βήματα πρέπει να κάνετε για να βελτιώσετε τα όποια ζητήματα μπορεί να έχουν επηρεάσει την ψυχική σας υγεία εξ αρχής. Ίσως είναι καλύτερο να το κάνετε αυτό στην αρχή της ημέρας σας, ώστε να μπορείτε να περάσετε το υπόλοιπο της ημέρας κάνοντας μια δραστηριότητα που σας ευχαριστεί. Το πιο σημαντικό είναι να επικεντρωθείτε σε αυτό που κάνετε, αν μπορείτε – αντί να συνεχίσετε τον κύκλο της ανησυχίας ή της στεναχώριας. Αυτό όμως μπορεί να χρειαστεί κάποια εξάσκηση για να το συνηθίσετε.

Ανεξάρτητα από αυτό, το να αφιερώνετε μια μέρα όταν αισθάνεστε ότι την χρειάζεστε για να επενδύσετε ενεργά στον εαυτό σας, να γεμίσετε τις μπαταρίες σας και να αντιμετωπίσετε τυχόν ζητήματα που μπορεί να σας απασχολούν είναι πιθανό να έχει μακροπρόθεσμα οφέλη για την ψυχική σας υγεία. Και αν διατηρήσετε αυτές τις πρακτικές στην καθημερινότητά σας, είναι πιθανό να δείτε συνεχή οφέλη για την ψυχική σας υγεία.

Η Sandra Walker είναι κλινική ακαδημαϊκός στις δημιουργικές και κοινοτικές προσεγγίσεις της ψυχικής δυσφορίας στο Πανεπιστήμιο του Πόρτσμουθ στο Ηνωμένο Βασίλειο. Αυτό το άρθρο δημοσιεύτηκε αρχικά στο The Conversation.

Πως μπορείτε να μας βοηθήσετε ώστε να συνεχίσουμε να σας κρατάμε ενημερωμένους

Ποιος είναι ο λόγος που χρειαζόμαστε την βοήθειά σας για την χρηματοδότηση του ερευνητικού ρεπορτάζ μας; Επειδή είμαστε ένας ανεξάρτητος οργανισμός ειδήσεων που δεν επηρεάζεται από καμία κυβέρνηση, εταιρεία ή πολιτικό κόμμα. Από την ημέρα που ξεκινήσαμε, έχουμε έρθει αντιμέτωποι με προσπάθειες αποσιώπησης της αλήθειας κυρίως από το Κινεζικό Κομμουνιστικό Κόμμα. Αλλά δεν θα λυγίσουμε. Η ελληνική έκδοση της Epoch Times βασίζεται ολοκληρωτικά στις γενναιόδωρες συνεισφορές σας για να διατηρήσει την παραδοσιακή δημοσιογραφία ζωντανή και υγιή στην Ελληνική γλώσσα. Μαζί, μπορούμε να συνεχίσουμε να διαδίδουμε την αλήθεια.

Σχολιάστε