Σάββατο, 27 Απρ, 2024
Ο σιδηροδρομικός σταθμός στο Βίλνιους της Λιθουανίας στις 25 Μαρτίου 2022. Τα τρένα διέλευσης από τη Μόσχα προς το Καλίνινγκραντ σταματούν εδώ. Το πανό της φωτογραφίας δείχνει έναν Ουκρανό πατέρα να κλαίει δίπλα στο πτώμα του γιου του.(Petras Malukas/AFP via Getty Images)

Ο πόλεμος Ρωσίας-Ουκρανίας επιταχύνει την κατάρρευση της παγκόσμιας στρατηγικής ανάπτυξης υποδομών Belt and Road της Κίνας

Τα τελευταία δέκα χρόνια, το Κομμουνιστικό Κόμμα της Κίνας (ΚΚΚ) έχει στηριχθεί στρατηγικά στην 4 τρισεκατομμυρίων δολαρίων πρωτοβουλία Belt and Road Initiative (BRI) για να ενισχύσει την εικόνα και την επιρροή του σε τουλάχιστον 149 χώρες μέχρι σήμερα. Αλλά η επιτυχία δεν φαίνεται στον ορίζοντα, και η στρατηγική BRI μπορεί να είναι καταδικασμένη ως αποτέλεσμα.

Σκεφτείτε για παράδειγμα τις αδιέξοδες προσπάθειες του ΚΚΚ να προωθήσει τη στρατηγική BRI σε χώρες της Ευρώπης. Δεν είχαν προβλεφθεί τα εμπόδια και οι καθυστερήσεις που δημιουργήθηκαν από τις κυρώσεις που επιβλήθηκαν στη Ρωσία για την εισβολή στην Ουκρανία.

Πριν από τις κυρώσεις, η Κίνα χρησιμοποιούσε τη Ρωσία ως βολικό σημείο διέλευσης για την αποστολή εξοπλισμού και προμηθειών της BRI στην Ευρώπη. Η Κίνα δρομολογούσε το φορτίο της στην Αγία Πετρούπολη της Ρωσίας μέσω του σιδηροδρόμου Κίνας-Ευρώπης και στη συνέχεια το έστελνε μέσω της Βαλτικής Θάλασσας στην κεντρική Ευρώπη. Οι κυρώσεις ανάγκασαν την Κίνα να παρακάμψει το φορτίο της γύρω από τη Ρωσία και να εισέλθει στην Ευρώπη μέσω πιο αργών χερσαίων διαδρομών μέσω της Λευκορωσίας, της Πολωνίας και άλλων χωρών.

Η στρατηγική BRI της Κίνας παρουσιάστηκε για πρώτη φορά το 2013 από τον επικεφαλής του ΚΚΚ Σι Τζινπίνγκ. Η στρατηγική αποτελείται από δύο μέρη: στην ξηρά μέσω της οικονομικής ζώνης του Δρόμου του Μεταξιού, η οποία διέρχεται από την Κεντρική Ασία, την Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη προς τη Δυτική Ευρώπη, και στο νερό μέσω του «Θαλάσσιου Δρόμου του Μεταξιού», ο οποίος διέρχεται από τη Θάλασσα της Νότιας Κίνας και τον Ινδικό Ωκεανό, δυτικά μέσω της Νοτιοανατολικής Ασίας προς τη Νότια Ασία, τη Μέση Ανατολή, την Αφρική και την Ευρώπη.

Η κατεστραμμένη από τον πόλεμο Ουκρανία, στη διασταύρωση της ευρασιατικής ηπείρου, αποτελεί σημαντική πύλη εισόδου στην Ευρώπη από την Ασία και σημαντική πηγή ενέργειας, τροφίμων και στρατιωτικής τεχνολογίας για την Κίνα.

Άλλες χώρες κατά μήκος της διαδρομής παράδοσης του BRI, συμπεριλαμβανομένης της Λευκορωσίας, της Πολωνίας και της Ρουμανίας, έχουν επίσης αισθανθεί την πίεση που προκλήθηκε από τον ρωσο-ουκρανικό πόλεμο. Η Λευκορωσία, για παράδειγμα, έχει υποστεί αρκετές παράπλευρες κυρώσεις για την απόφασή της να ταχθεί στο πλευρό της Ρωσίας.

Το ρωσικό δίλημμα της BRI

Ο σιδηρόδρομος Κίνα-Ευρώπη είναι ένας σημαντικός δίαυλος για τις χερσαίες εμπορευματικές μεταφορές. Είναι ο σημαντικότερος φορέας της χερσαίας οικονομικής ζώνης BRI με διαδρομές που διασχίζουν από τη δύση προς την ανατολή μέσω του Καζακστάν, της Ρωσίας, της Λευκορωσίας, της Πολωνίας και της Ευρώπης.

Στις 31 Μαρτίου, η κινεζική εφημερίδα Economic Daily περιέγραψε πώς οι κυρώσεις κατά της Ρωσίας και της Λευκορωσίας αναγκάζουν τα τρένα να δρομολογούνται γύρω από τις χώρες αυτές καθώς και την Ουκρανία. Ως αποτέλεσμα, οι αποστολές προς την Ευρώπη καθυστερούν, ενώ τα τρένα που επιστρέφουν στην Κίνα είναι συχνά άδεια. Είναι άγνωστο πόσο θα διαρκέσει αυτή η διακοπή.

Οι συμμετέχουσες εταιρείες BRI της Κίνας σημείωσαν ότι οι καθυστερήσεις στα φορτία και τις μεταφορές δεν είναι τα μόνα προβλήματα που αντιμετωπίζουν. Επιπλέον, οι κυρώσεις και η αναταραχή που προέκυψε έχουν δημιουργήσει υλικοτεχνικές δυσκολίες, αύξηση του εργατικού κόστους και δυσκολίες στη διευθέτηση των εμπορικών συμφωνιών, δεδομένου ότι οι ρωσικές τράπεζες δεν είναι πλέον μέρος του SWIFT, του κυρίαρχου παγκόσμιου συστήματος πληρωμών μεταξύ τραπεζών.

Σύμφωνα με τον Τούο Γουέι, έναν σχολιαστή αμερικανικών υποθέσεων, η θετική εντύπωση που ήλπιζε να δημιουργήσει η BRI στην Ευρώπη κηλιδώθηκε στην παγκόσμια σκηνή από την ευθυγράμμιση της Κίνας με τη Ρωσία. Αυτό το μελανό σημείο συνέβαλε στο να καταστεί η στρατηγική BRI ευάλωτη σε αποτυχία στην Ευρώπη και αλλού.

Κατά τη διάρκεια μιας συνέντευξης στην Epoch Times, ο Γουέι υπέθεσε ότι η προφανής υποστήριξη του ΚΚΚ προς τη Ρωσία θα έκανε την Ουκρανία να αντισταθεί στο να γίνει πιόνι της BRI μετά τον πόλεμο, όπως έκανε και η Λιθουανία.

Ο Γουέι είπε: «Άλλες ευρωπαϊκές χώρες, συμπεριλαμβανομένης της Γερμανίας, της Τσεχίας, της Ουγγαρίας, της Πολωνίας, της Βουλγαρίας και της Ρουμανίας, μπορεί επίσης να επανεξετάσουν τη συνεργασία τους με το ΚΚΚ και να είναι επιφυλακτικές απέναντι στη διείσδυσή του».

Η BRI προσκαλεί το χρέος και την εξέγερση

Εν τω μεταξύ, στη Σρι Λάνκα, βασικό κόμβο της θαλάσσιας διαδρομής της BRI, οι πολίτες διαμαρτύρονται λόγω της χειρότερης οικονομίας από το 1948. Αυτή η μικρή νησιωτική χώρα εξαρτάται από το εμπόριο με τη Ρωσία και την Ουκρανία για τον τουρισμό και τις βιομηχανίες τσαγιού. Αλλά ο πόλεμος μεταξύ των χωρών αυτών συμβάλλει στην αποτυχία της οικονομίας της Σρι Λάνκα και η οικονομική κρίση της χώρας έχει μετατραπεί περαιτέρω σε πολιτική κρίση.

Ωστόσο, η αποτυχημένη οικονομία της Σρι Λάνκα δεν ξεκίνησε με την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία. Ξεκίνησε όταν το ΚΚΚ χρησιμοποίησε άμεσα τη στρατηγική BRI για να παγιδεύσει τη Σρι Λάνκα σε μια παγίδα χρέους που έκτοτε έχει μετατραπεί σε πολιτικό εφιάλτη.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Παγκόσμιας Τράπεζας, η Σρι Λάνκα έχει συνολικό χρέος 35 δισεκατομμυρίων δολαρίων, εκ των οποίων τα 6 δισεκατομμύρια δολάρια οφείλονται στην Κίνα για δάνεια για τη χρηματοδότηση έργων BRI που διαχειρίζονται κινεζικές εταιρείες. Τα έργα αυτά περιλαμβάνουν υποδομές όπως λιμάνια, αεροδρόμια και σιδηροδρόμους. Για να συμβάλει στον περιορισμό του χρέους της προς την Κίνα, η Σρι Λάνκα συμφώνησε το 2017 να μισθώσει το επιθυμητό λιμάνι της Χαμπαντότα στον Ινδικό Ωκεανό στην Κίνα για 99 χρόνια στην τιμή των 1,1 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Η μίσθωση παρατάθηκε για άλλα 99 χρόνια το 2021.

Μέσα σε αυτό το έτος η Σρι Λάνκα υποχρεούται να αποπληρώσει 6,9 δισεκατομμύρια δολάρια του εξωτερικού της χρέους. Αλλά αυτό είναι απίθανο, δεδομένου ότι τα συναλλαγματικά της αποθέματα ανέρχονται σε μόλις 2,3 δισεκατομμύρια δολάρια. Για να αντιμετωπίσει αυτό το έλλειμμα, η Σρι Λάνκα ζήτησε από το ΚΚΚ τον περασμένο Ιανουάριο να αναδιαρθρώσει το χρέος της. Αλλά το ΚΚΚ δεν έχει ακόμη απαντήσει.

Για να καταστείλει τις κλιμακούμενες μαζικές διαδηλώσεις, η κυβέρνηση της Σρι Λάνκα κήρυξε εθνική κατάσταση έκτακτης ανάγκης την 1η Απριλίου. Αυτό περιελάμβανε τη διακοπή όλων των επικοινωνιών μέσω του Διαδικτύου και την επιβολή απαγόρευσης κυκλοφορίας στους πολίτες της πρωτεύουσας.

Τη νύχτα της 3ης Απριλίου, και τα 26 μέλη του κυβερνητικού συμβουλίου της Σρι Λάνκα, εκτός από τον πρωθυπουργό, παραιτήθηκαν από τα καθήκοντά τους. Το νέο υπουργικό συμβούλιο ανέλαβε καθήκοντα για λιγότερο από μία ημέρα, προτού παραιτηθεί ο υπουργός Οικονομικών στις 7 Απριλίου. Στη συνέχεια, στις 11 Απριλίου, διαδηλωτές στο Κολόμπο συγκεντρώθηκαν έξω από το γραφείο του προέδρου Γκοταμπάγια Ρατζαπάξα και απαίτησαν να παραιτηθεί και αυτός.

Περισσότερα προβλήματα της BRI

Η Ινδονησία έγινε η πρώτη χώρα που συμμετείχε στην πρωτοβουλία του ΚΚΚ για τον υδάτινο «Θαλάσσιο Δρόμο του Μεταξιού». Αν και η Ινδονησία παρέμεινε ουδέτερη στην ευθυγράμμιση με άλλες χώρες, ένιωσε να πιέζεται να συμμορφωθεί με την αυξανόμενη επιρροή του ΚΚΚ στη Νοτιοανατολική Ασία και την επέκταση στη Θάλασσα της Νότιας Κίνας.

Σύμφωνα με μια εξαμηνιαία έρευνα που δημοσιεύθηκε στις 5 Απριλίου από το Ινστιτούτο Lowy της Αυστραλίας, οι Ινδονήσιοι είναι επιφυλακτικοί απέναντι στις κινεζικές επενδύσεις. Σχεδόν οι μισοί από τους ερωτηθέντες θεώρησαν ότι μέσα στα επόμενα 10 χρόνια, το κινεζικό κομμουνιστικό καθεστώς θα γίνει η πιο απειλητική χώρα. Το εξήντα τοις εκατό των Ινδονήσιων τάχθηκε υπέρ της συνεργασίας με άλλες χώρες για να περιοριστεί η επιρροή του ΚΚΚ.

Οι Ινδονήσιοι έχουν σοβαρούς λόγους να υποπτεύονται το ΚΚΚ. Η επένδυσή τους σε ένα σιδηροδρομικό έργο υψηλής ταχύτητας BRI από την Τζακάρτα στην Μπαντούνγκ δεν παράγει τα επιθυμητά αποτελέσματα. Υπό κατασκευή από κινεζική κρατική εταιρεία, ο αρχικός ενθουσιασμός για αυτή τη σιδηροδρομική γραμμή υψηλής ταχύτητας μήκους 142 χιλιομέτρων έχει εξατμιστεί λόγω των μακροχρόνιων καθυστερήσεων και των υπερβάσεων του κόστους που ξεπερνούν τα 2,47 δισεκατομμύρια δολάρια.

Η αρχική εκτίμηση του ΚΚΚ για το κόστος αυτού του έργου BRI ήταν 5,5 δισεκατομμύρια δολάρια με ένα σχέδιο απόσβεσης σε 26 χρόνια. Η τροποποιημένη εκτίμηση δείχνει ότι το έργο αυτό θα κοστίσει 7,79 δισεκατομμύρια δολάρια με σχέδιο απόσβεσης στα 40 χρόνια. Με βάση αυτά τα δεδομένα, είναι ασφαλές να πούμε ότι η στρατηγική BRI δεν ενισχύει την εικόνα ή την επιρροή του ΚΚΚ στην Ινδονησία.

Σύμφωνα με έκθεση του Nikkei Asia του Φεβρουαρίου, η Κίνα έχει δαπανήσει πάνω από 7 δισεκατομμύρια δολάρια για τη σιδηροδρομική γραμμή στην Ινδονησία και εξακολουθεί να διοχετεύει χρήματα στο εγχείρημα. Εάν το έργο αυτό ακυρωθεί, η Κίνα είναι πιθανό να χάσει περισσότερα χρήματα από την Ινδονησία. Αλλά τα αυξανόμενα προβλήματα του ΚΚΚ με τη στρατηγική BRI είναι σαφώς εμφανή και αλλού.

Το Καζακστάν είναι βασικός κόμβος της χερσαίας διαδρομής της BRI και, δεδομένου ότι και οι τρεις αγωγοί φυσικού αερίου της Κίνας στην Κεντρική Ασία διέρχονται από τη χώρα αυτή, αποτελεί σημαντική πηγή ενέργειας.

Από τον Ιανουάριο, οι τιμές του φυσικού αερίου στο Καζακστάν έχουν εκτοξευθεί σε δυσβάσταχτα επίπεδα και η χώρα έχει βυθιστεί σε κοινωνικές αναταραχές. Η δυσαρέσκεια του λαού τροφοδοτήθηκε επίσης από την αύξηση των τιμών του σιταριού και του αλεύρου που προκλήθηκε από την ξηρασία και την αναστολή των εισαγωγών σιτηρών από τη Ρωσία.

Οι πανεθνικές διαμαρτυρίες έχουν προκαλέσει χάος στην εύθραυστη οικονομία και τις χρηματοπιστωτικές αγορές του Καζακστάν. Το ποσοστό πληθωρισμού της χώρας αυξάνεται με ταχείς ρυθμούς, η κεντρική τράπεζα της χώρας αύξησε το επιτόκιο αναφοράς στο 9,75% και το νόμισμα Τένγκε συνεχίζει να υποτιμάται με ταχείς ρυθμούς.

Στις 28 Φεβρουαρίου, η συναλλαγματική ισοτιμία του τένγκε προς το δολάριο ΗΠΑ είχε πέσει σε 496:1, απότομα μειωμένη από το 433:1 που είχε αναφερθεί κατά την αναταραχή της 7ης Ιανουαρίου. Αυτό ώθησε την Αρχή Χρηματοοικονομικής Εποπτείας του Καζακστάν να αναστείλει τη διαπραγμάτευση του τένγκε και τις τραπεζικές υπηρεσίες ανταλλαγής να σταματήσουν να προσφέρουν τιμές.

Αν και το Καζακστάν θα μπορούσε δυνητικά να επωφεληθεί από ένα έργο BRI, η επιτυχία είναι απίθανη. Όχι λόγω των οικονομικών δυσκολιών του Καζακστάν, αλλά επειδή η Κίνα έχει ήδη δημιουργήσει μια δυσμενή φήμη εκεί. Οι κινεζικές εταιρείες πετρελαίου και εξόρυξης που δραστηριοποιούνται στην περιοχή έχουν εκτεθεί για δωροδοκία τοπικών αξιωματούχων, έχουν κατηγορηθεί για περιβαλλοντική ρύπανση και έχουν κατηγορηθεί για πρόκληση εδαφικών διαφορών με τον λαό του Καζακστάν.

Η Ellen Wan συνέβαλε σε αυτό το άρθρο.

Πως μπορείτε να μας βοηθήσετε ώστε να συνεχίσουμε να σας κρατάμε ενημερωμένους

Ποιος είναι ο λόγος που χρειαζόμαστε την βοήθειά σας για την χρηματοδότηση του ερευνητικού ρεπορτάζ μας; Επειδή είμαστε ένας ανεξάρτητος οργανισμός ειδήσεων που δεν επηρεάζεται από καμία κυβέρνηση, εταιρεία ή πολιτικό κόμμα. Από την ημέρα που ξεκινήσαμε, έχουμε έρθει αντιμέτωποι με προσπάθειες αποσιώπησης της αλήθειας κυρίως από το Κινεζικό Κομμουνιστικό Κόμμα. Αλλά δεν θα λυγίσουμε. Η ελληνική έκδοση της Epoch Times βασίζεται ολοκληρωτικά στις γενναιόδωρες συνεισφορές σας για να διατηρήσει την παραδοσιακή δημοσιογραφία ζωντανή και υγιή στην Ελληνική γλώσσα. Μαζί, μπορούμε να συνεχίσουμε να διαδίδουμε την αλήθεια.

Σχολιάστε